handdator

Visa fullständig version : Övningar till sträckt ljumske


simme-
2007-12-14, 22:57
Jag sträckte mig i vänstra ljumske/främre lår förra veckan under ett hockeypass. Det gör ont när jag lyfter benet uppåt t.ex. om jag ska lyfta in benet i bilen när jag kliver in.:cryout:

Men jag ska spela match på lördag och min tränare sa att jag skulle köra en personlig uppvärmning före.

Har ni några tips på övningar eller något jag kan göra?

Guddi
2007-12-14, 23:46
Tipset är att du inte spelar matchen på lördag då du kommer att ha dina problem bra mycket längre och antagligen kommer du inte kunna spela mer än några minuter ändå.

Om du tvunget vill försöka spela så är det som din tränare säger en väldigt ordentlig uppvärming som gäller. Kompress över muskeln kan hjälpa lite om det är en väldigt liten sträckning men det är svårt att få till bra över ljumskarna. Undvik att stretcha muskeln och "känna efter" hela tiden under uppvärmningen då det bara kommer att göra skadan värre. Kör först en ordentlig uppvärming, några minuter innan match så gör du en maxrörelse som normalt har skapar smärta. Gör det fortfarande ont så går du och sätter dig på bänken och ser matchen därifrån, annars kan du spela vidare på egen risk.

Voltaren kan dölja en del av smärtan men det är en helt idiotisk idé vid en akut ljumskskade om du tänkt spela något den närmsta månaden efter. Om det är någon slags final eller liknande ni ska spela får du avgöra själv om du tycker det är värt det.

Ljumskar är inget man ska leka med, skadan sprider sig lätt till andra strukturer och man kan få problem med en väldig massa runt ljumskområdet.

simme-
2007-12-15, 00:03
Tacktack!

Jag har haft problem med ljumskarna nu flera år i rad...
Har även haft ont i ryggen i samband med det och knän.

Rahf
2007-12-15, 00:58
Av ren nyfikenhet så undrar jag hur du kommer att göra på matchen. Spelar du eller inte?

simme-
2007-12-15, 10:30
Jag gör som Guddi säger, gör en ordentlig uppvärmning. Känns det inte bra då så sätter jag mig och ser matchen från bänken.

Alucard
2007-12-15, 18:23
Håller med om att du bör ta det lugnt och inte spela om du verkligen måste
Sträckte min vänstra ljumske för första gången på 17 år nu i höstas på en match, tyckte det kändes bra sen nästa match och sträckte mig igen
Då beslöt jag mig för att stå över match och träning i ett par veckor för att inte riskera att ådra mig en riktig ljumsskada
Nu är jag ganska nojig och stretchar och värmer upp ljumskarna riktligt och såsar på ordentligt med tigerbalsam