handdator

Visa fullständig version : Ditt bästa recept


LadyG
2007-12-14, 22:12
Vilket recept plockar du fram när du verkligen vill imponera med dina matlagningskunskaper eller vill briljera med hur duktig i köket du är? Och nej, numret till en cateringfirma eller hemkörning räknas inte, enbart hemlagat gills :D

Jag får väl börja, antar jag:

2 benfria kotletter (utan fettranden)
1 st vitlöksklyftor
0,25 dl olivolja
salt och svartpeppar
1 tsk salt
2 tomater
100 g grön sparris
citronsaft
persilja, finhackad

Blanda lite olivolja med pressad vitlök till en enkel marinad som kotletterna får vila i i minst 30 minuter, gärna kallt. Skär tomaterna i klyftor och tag ut kärnorna. Stek sparrisen i smör tills den fått fin färg och mjuknat till lagom konsistens. Dela dem på mitten (inte på längs utan tvärs över) när de svalnat.

(Steka sparris hellre än koka dem är väldigt viktigt eftersom smakämnena i sparris är vattenlösliga. Kokar du sparrisen tappar den nästan all smak och blir vattnig. Smörsteker du sparrisen och låter den ligga på hushållspapper en stund innan nästa moment stannar sparrissmaken där den ska vara - i sparrisen.)

Rör ihop olivolja, citronsaft, persilja, salt och peppar efter smak till en dressing. Stek eller grilla kotletterna 4-5 minuter på varje sida, krydda efter behag.

Smält lite smör i en stekpanna och fräs på tomaterna tillsammans med sparrisen hastigt innan servering. Tillsätt dressingen och smaka av med salt och peppar.

Serveras med ris, kokt potatis eller bulgur (vad man nu tycker om). Jag föredrar ungsrostade grönsaker.

Ugnsrostade grönsaker:
Skär blandade rotsaker i ungefär lika stora tärningar. Jag hade en liten bit kålrot, palsternacka, morötter och potatis. Bred ut rotsakstärningarna i en ganska vid ugnsfast form. Det ska inte vara ett tjockt lager. Ringla på lite olja och in i ugnen 225 grader i cirka 20 min. Håll ett öga på rotsakerna och vänd dem med en stekspade om det ser ut att behövas.

Mental
2007-12-14, 22:23
Kycklingfileér som fylls med bladspenat och mozarella, runt dessa viras lufttorkad skinka och de körs i ugnen, serveras med hasselbagspotatis och en god sås.

Skywalker
2007-12-14, 22:36
Fläskfilé fylld med mozarella, pesto, bacon och färsk basilika tillsammans med en krämig potatisgratäng. Kommer inte ihåg om det var fläskfilen eller om det var i ett recept som liknar Mentals som jag hade soltorkade tomater i.

Jax
2007-12-14, 22:38
Det senaste jag lagade var nedanstående meny. Större delen av rätterna är egenkomponerade. Receptet är skrivet för mig själv och följdes inte riktigt till 100% så jag tar inget ansvar för det.

Förrätt
Råraka med räkor, rom och pepparrotscréme
Potatis
Räkor
Löjrom
créme fraîche
citron
pepparrot
dill

Stek små rårakor
Smaksätt créme fraîchen med pepparrot och citron
Garnera rårakorna med räkor, löjrom, dill och pepparrotscréme

Huvudrätt
Parmaskinkalindad hjortstek med skysås, kantarellsås och kompott på potatis och äpplen
hjortstek
pepparkorn
timjan
3–4 lagerblad
parmaskinka

Snabbstek en lätt yta i gjutjärnsgrytan
Krossa pepparkornen, hacka timjan och rulla steken i det
Rulla in steken i skinka och stick in lagerblad
Stek i ugn på 140 grader tills steken är 60 grader. Bedömt 1,5 h
Ta tillvara på skyn

ca 2 dl sky + vatten
portvin
2–3 rutor mörk choklad
1 dl grädde
halv tärning mörk oxbuljong
ev salt

Sila skyn och späd den med grädden, portvin och lite vatten. Värm såsen och låt chokladen och buljontärning smälta ner i kastrullen. Gör en redning med vatten och mjöl. Koka upp så att såsen tjocknar.
Smaka av med salt, kajennpeppar och honung.

kantareller
grädde
mörk oxbuljong

Stek kantareller i mycket smör
Gör en bottenredning
Tillsätt grädde och buljong
Smaka av med diverse kryddor
potatis
äpplen
2 msk lätt crème fraîche
2 msk olivolja
persilja
2 st schalottenlökar
salt och peppar

Skala och koka potatisen. Finhacka schalottenlökarna och grovhacka persiljan. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i bitar.

Häll av vattnet från potatisen och lägg ner alla ingredienser i potatisgrytan. Stöt kompotten med en potatisstöt till önskvärd konsistens. Smaksätt ev. med lite mer salt och peppar.

Efterrätt
Vitchokladspannacotta med bärchampangegelé
5 dl grädde
en skvätt mjölk
1 msk socker (max)
1 gelatin
60 g vit choklad
¼ vaniljstång

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten.
Blanda mjölk och grädde. Värm.
Blanda ner socker och choklad.
Ta bort kastrullen från spisen.
Blanda ner det uppmjukade gelatinbladet.
Häll upp i glas motsv och låt det stå i kylen några timmar

1 1/2 gelatinblad
1 dl champagne/mousserat vin eller cider
1 dl konc hallonsaft
1/4 dl strösocker
1/4 dl vatten

Lägg 1 1/2 gelatinblad i blöt. Koka upp 1 dl champagne/
mousserande vin eller cider, 1 dl konc hallonsaft,
1/4 dl strösocker och 1/4 dl vatten. Tillsätt
gelatinbladen, som får smälta. Låt svalna
så att vaniljkrämen inte smälter. Häll försiktigt gelén
över den stelnade vaniljkrämen. Ställ i kylen och låt
stelna minst 2 timmar.

Tillägg
Blanda i blåbär och hallon så att de sticker upp halvt
om halvt ur gelen. Toppa med ett myntablad.

LadyG
2007-12-14, 23:42
Oj, Jax! Det där ser ju så underbart gott ut!!!