handdator

Visa fullständig version : träna 2 dar efter varrandra


x_776
2007-12-14, 21:03
Vad händer med musklerna om man tränar 2 dagar med samma muskler sen vila dem musklerna i 3 dagar sen påt igen??

regus
2007-12-14, 21:31
Vad jag försökte säga (med min post som blev borttagen) är att inget speciellt händer. Du kommer slita ner muskeln när du tränar för att sena bygga upp den/återhämta den när du vilar. Du kommer antagligen slita ner för mycket. Men det beror väl på hur du tränar (volym o intensitet).

x_776
2007-12-14, 21:57
okej, men kan det vara farligt att göra så med tanke på sträkningar o inflamationer,....tänkte också det kan ju skilja mellan våra kroppar också...får testa det

regus
2007-12-14, 22:02
okej, men kan det vara farligt att göra så med tanke på sträkningar o inflamationer,....tänkte också det kan ju skilja mellan våra kroppar också...får testa det

Skulle du gå från kalle som inte tränar regelbundet till kalle som drar två hårda bicepspass efter varandra kan du nog räkna med lite ajsomfankanintesträcktautarmenpåenvecka.

Men jag tror det är bättre att köra på ett vettigt pass och vila två-tre dagar än att mesa iväg två pass på raken för att orka med.

xeym
2007-12-14, 23:33
Hur menar du? Är ju inget att rekomendera att träna samma muskler med bara 1 dags mellanrum men att exempelvis träna underkropp ena dagen och överkropp andra dagen å sen vila några dagar är det inget problem med.

rolf
2007-12-15, 01:59
Hur menar du? Är ju inget att rekomendera att träna samma muskler med bara 1 dags mellanrum men att exempelvis träna underkropp ena dagen och överkropp andra dagen å sen vila några dagar är det inget problem med.

Det går väl alldeles utmärkt att köra helkroppspass säg måndag, onsdag och fredag. Man får anpassa volymen bara så man inte kör mastodontpass varje gång.

xeym
2007-12-15, 17:15
Det går väl alldeles utmärkt att köra helkroppspass säg måndag, onsdag och fredag. Man får anpassa volymen bara så man inte kör mastodontpass varje gång.

Som jag förstog var det att träna samma muskelgrupp exempelvis månd, tisd å sen vila några dagar, vilket jag inte tror är optimalt. Även ditt upplägg med att köra igenom hela kroppen 3 ggr i veckan låter agressivt, nog inte för nybörjare om ens för någon alls. Ser ingen mening att gå ditt å köra klenis pass bara för att träna allt 3 ggr i veckan.

Exdiaq
2007-12-15, 17:25
Jag kör riktigt tunga helkroppspass tisdag, onsdag och fredag utan några som helst problem.

På måndagen kör jag lagträning, på torsdagen 1,5h yoga, lördagen cykling 1,5-2mil. Utöver det så går jag nästan varje morgon och har inte blivit påverkad negativt av det.

Mr. Moose
2007-12-17, 07:48
Jag kör riktigt tunga helkroppspass tisdag, onsdag och fredag utan några som helst problem.

På måndagen kör jag lagträning, på torsdagen 1,5h yoga, lördagen cykling 1,5-2mil. Utöver det så går jag nästan varje morgon och har inte blivit påverkad negativt av det.

Bra att du inte blivit påverkad negativt, jag hade inte pallat för tre tunga helkroppspass per vecka.

Men....ökar du i styrka/volym eller vad nu ditt mål är?

Rahf
2007-12-17, 11:41
Jag kör riktigt tunga helkroppspass tisdag, onsdag och fredag utan några som helst problem.

På måndagen kör jag lagträning, på torsdagen 1,5h yoga, lördagen cykling 1,5-2mil. Utöver det så går jag nästan varje morgon och har inte blivit påverkad negativt av det.

Du har förmodligen en gedigen träningsbakgrund antar jag? Har man inte det så är det bättre att ta det lugnare (jag vet).

Samma muskelgrupp två dagar i rad låter onödigt, det ger förmodligen inget speciellt men däremot kommer det nog att ge ökad skaderisk.

x_776
2007-12-17, 18:19
Du har förmodligen en gedigen träningsbakgrund antar jag? Har man inte det så är det bättre att ta det lugnare (jag vet).

Samma muskelgrupp två dagar i rad låter onödigt, det ger förmodligen inget speciellt men däremot kommer det nog att ge ökad skaderisk.

okej då vet jag

ugly_kid
2007-12-17, 19:01
Är det egentligen så många som provat träna så här så man vet nåt om det eller inte?
jag menar, i dom flesta andra sporter så tränar man samma muskler många dagar i veckan ibland flera ggr /dag. tänkte då bland annat oss kanotister, vi tränar paddling ca 2ggr om dan på sommaren och ibland mer. det tar ju år av träning att lära sig tåla det men sen klarar man det utan problem.
i många sporter tränar man ju ner sig under en period för att sen vila upp sig på en högre nivå än innan vilan, inom styrketräning gör man ju likadant men under en dag, dvs tränar biceps en dag och sen vilar den 3-5dagar och sen på den igen.
Jag tror att man skulle kunna hitta ett sätt att träna som är bättre men jag vet inte hur. Kanske samma muskel 2 dagar i rad för att sen vila ett par dagar, eller samma muskel morgon och kväll och sen vila.

Vad tror ni andra, är ni helt säkra på att det bästa är att träna en muskel och sen vila den några dagar?

Rahf
2007-12-17, 21:16
Är det egentligen så många som provat träna så här så man vet nåt om det eller inte?
jag menar, i dom flesta andra sporter så tränar man samma muskler många dagar i veckan ibland flera ggr /dag. tänkte då bland annat oss kanotister, vi tränar paddling ca 2ggr om dan på sommaren och ibland mer. det tar ju år av träning att lära sig tåla det men sen klarar man det utan problem.
i många sporter tränar man ju ner sig under en period för att sen vila upp sig på en högre nivå än innan vilan, inom styrketräning gör man ju likadant men under en dag, dvs tränar biceps en dag och sen vilar den 3-5dagar och sen på den igen.
Jag tror att man skulle kunna hitta ett sätt att träna som är bättre men jag vet inte hur. Kanske samma muskel 2 dagar i rad för att sen vila ett par dagar, eller samma muskel morgon och kväll och sen vila.

Vad tror ni andra, är ni helt säkra på att det bästa är att träna en muskel och sen vila den några dagar?

Kanot är väl en aerob träningsform eller hur?

För det första tror jag att återhämtningen från första passet blir brutalt lidande om man ska slakta samma muskelgrupp en dag till. För det andra så kommer man att prestera ungefär lika bra som en kulstötare i en gymnastiktävling, dåligt alltså. För det tredje så höjer man sin skaderisk om man har träningsvärk eftersom muskeln inte har samma rörelseomfång som den skulle ha haft i fullt fräscht tillstånd.

Resultaten blir förmodligen desamma eller kanske rent av sämre.

Allan
2007-12-17, 21:23
Under min OL-tid var det inte ovanligt med benträning flera dagar i rad. Likaså rygg och axlar kunde också nötas flera dagar i rad. Det är en fin balans det där med hur mycket vila man behöver - det förutsätter ju också att man verkligen tagit i såpass att en längre vila är nödvändig. Och det är väl där det spricker

ugly_kid
2007-12-17, 21:26
Jo visst får man väl kalla kanot för aerobträning.
Mitt inlägg var mest för att få höra lite tankar kring detta, jag tror egentligen på "normal" träning, men det finns nog ändå lite att hämta genom att testa sig fram.

major Pectoralis
2007-12-17, 21:46
Man kan träna samma muskler flera dagar i rad. Det beror helt på träningsbakgrund och hur man tränar. Har några tyngdlyftningsupplägg från öst här hemma och det är ett enormt nötande av momenten, flera timmar dagligen. Men som sagt det beror på hur man tränar.
Även brottare, gymnaster etc. kör styrketräningsliknande träning dagligen.
De flesta gymtränande kör emmellertid styrketräning på ett sätt som omöjliggör den typen av träningsfrekvens. Därtill har de en återhämtningsförmåga som långt ifrån motsvarar den hos en topptränad elitidrottare som drillats sedan barnsben.

bubbe
2007-12-17, 22:41
Därtill har de en återhämtningsförmåga som långt ifrån motsvarar den hos en topptränad elitidrottare som drillats sedan barnsben.

Det här var intressant, hur tränar man upp återhämtningsförmågan att gå långt ifrån en motionär?

major Pectoralis
2007-12-17, 23:04
Det här var intressant, hur tränar man upp återhämtningsförmågan att gå långt ifrån en motionär?

Långt och långt men man gör det genom att utmana sin återhämtningsförmåga lagom hårt under lång tid. Man håller en hög träningsfrekvens och tränar efterhand hårdare och hårdare med en bibehållen träningsfrekvens (tummregeln är alltså: 1) höj träningsfrekvensen 2) höj träningsbelastningen). Extra "formbar/programeringsbar" är man även i unga år (innan puberteten återhämtar man sig snabbt). Ganska luddigt och generellt svar men hur man konkret går tillväga kan variera. Naturligtvis måste man även väga in andra faktorer. Som du som styrkelyftare mycket väl känner till så återhämtar sig explosiva och storvuxna herrar (och damer) långsammare än småvuxna och uthålliga motsvarigheter som tränat mycket aerobt (och därför har utvecklat kapillärnät etc). Mellan detta svarta och vita finns en stor gråskala. Dock kan självklart även storvuxna och explosiva herrar utveckla sin återhämtningsförmåga men troligen kan sådan träning dock bli kontraproduktiv för utvecklingen av styrka och explosivitet.