handdator

Visa fullständig version : Knäböj frågor, djup, form, (nybörjare)


zoddic
2007-12-14, 17:01
Hej!

Kan inleda med att jag är i stort sett nybörjare inom styrketräning. Men har fått för mig att jag vill bli starkare så jag har spenderat ganska mycket tid på senaste med att läsa böcker och forum i ämnet. Beställde Rippetoe's starting strenght, vilket var en mkt bra bok för övrigt, och försöker att köra hans program.

Mitt problem är formen vid knäböj. Rippetoe anser ju att man ska gå ner så djupt att låren blir MINST paralella mot golvet, så långt ner som möjligt. Ass to the grass så att säga. Samtidigt ska man bibehålla "rak" rygg. Det går jättebra för mig när vikterna inte är så tunga, men nu när jag kört några veckor och belastningen blir tyngre och tyngre känner jag att formen inte är lika bra längre. I djupaste läget tenderar ryggen att rundas vilket absolut inte är bra enligt vad jag har läst mig till.

Så min fråga till er starka människor, vad ska jag göra åt detta? Jag vill absolut inte fortsätta träna med fel form. Jag vill heller inte börja med grundare knäböj då jag förstått att detta är skadligt för knäna.

Ska jag helt enkelt sluta med knäböjen? Eller ska jag fortsätta köra med lättare vikter utan progression? eller finns det tips och trix på vad jag ska göra åt detta. Smith-maskin vill jag helst heller inte köra i då Rippetoe påstår att det suger.

Kan tillägga att jag är ganska nojjig på det här med rätt och fel, vill itne bli invalid bara för att jag vill bli stark *flex*

pellep
2007-12-14, 17:03
Lägre vikter, nöta in tekniken.

Jorgen
2007-12-14, 17:08
Det är bara att nöta teknik på vikter där du har korrekt form och träna upp en stark bål.