handdator

Visa fullständig version : Gott men _nyttigt_ bröd?


nickemannen86
2007-12-14, 14:20
Hallå gott folk.. Som ni ser skulle jag vilja ha lite tips på goda nyttiga bröd.. Tack. :)

Eddie Vedder
2007-12-14, 14:27
Det mesta matbrödet är mer eller mindre nyttigt, vad man lägger på brödet och vad man äter i övrigt avgör ju främst.


Men med det sagt kan jag ju nämna några personliga favoriter som jag tycker är supergott::thumbup:

finax osötade fullkorn
Tunnbröd
Polarkraft optimal
Polarkraft havre
AXA Sport B-vitaminberikade
Euroshoppers rågbröd
Fiberkaka

Det var några som jag kommer på rent spontant, helt okej näringsvärde på dom. Framför allt smakar dom grymt gott som sagt.

dessbee
2007-12-14, 14:33
Hallå gott folk.. Som ni ser skulle jag vilja ha lite tips på goda nyttiga bröd.. Tack. :)

Hembakat med krossade korn (stabiliserar blodsockret), rapsolja och utan salt.

lectris
2007-12-14, 14:48
Hembakat med krossade korn (stabiliserar blodsockret), rapsolja och utan salt.

varför utan salt? salt är ju typ nödvändigt för att degen ska jäsa ordentligt och för att få fram smaken, annars smakar det ju bara.. inget alls.

nickemannen86
2007-12-14, 14:49
Tackar..

en fråga, funkar polarkraft extreme lika bra som Polarkraft optimal och
Polarkraft havre?

lectris
2007-12-14, 14:49
Tackar..

en fråga, funkar polarkraft extreme lika bra som Polarkraft optimal och
Polarkraft havre?

ja

Eddie Vedder
2007-12-14, 14:50
en fråga, funkar polarkraft extreme lika bra som Polarkraft optimal och
Polarkraft havre?

Ingen nämnvärd skillnad, ät den du tycker smakar bäst av dom. Extrem är lite kalorisnålare, skulle inte säga att någon av dom är nyttigare än den andra.

Fredszky
2007-12-14, 16:01
Mitt absoluta favoritbröd:

Fruktbröd från saltåkvarn
ekologiskt, väldigt väldigt gott, inga konstiga ingredienser whatsoever.
jag brukar köpa 4-5 stycken limpor åt gången och slänga in alla utom en i frysen, blir som nybakat om man mikrar upp dom sen.

citat:
"Bröden bakas på mjöl som malts på stenkvarnar i den egna kvarnen. All
spannmål är biodynamisk och kommer från svenska gårdar. Alla övriga
ingredienser är också biodynamiska och ekologiska."

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/images/Fruktbrod-2.JPG

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/1020.htm

dessbee
2007-12-14, 16:26
varför utan salt? salt är ju typ nödvändigt för att degen ska jäsa ordentligt och för att få fram smaken, annars smakar det ju bara.. inget alls.

Finns hälsofördelar med att utesluta saltet. Min deg jäser utan problem utan salt. Smaken är en vanesak. Man kan alltid förhöja smaken med kryddor och ersätta vattnet med juicer eller mjölk.

machine gun
2007-12-14, 16:31
Man bakar med salt för att få bättre bakegenskaper och ett högre finare bröd. Det handlar knappast om några stora mängder, nån tsk i hela degen bara.

EDIT: Samma sak gäller socker.

lectris
2007-12-14, 16:51
Finns hälsofördelar med att utesluta saltet. Min deg jäser utan problem utan salt. Smaken är en vanesak. Man kan alltid förhöja smaken med kryddor och ersätta vattnet med juicer eller mjölk.

det beror väl på vad man äter i övrigt. och som machine gun påpekade så är det ju inte direkt stora mängder salt man har i bröd, 1 tsk på en hel limpa ger inte många gram salt per skiva. ;)

dessbee
2007-12-14, 17:08
det beror väl på vad man äter i övrigt. och som machine gun påpekade så är det ju inte direkt stora mängder salt man har i bröd, 1 tsk på en hel limpa ger inte många gram salt per skiva. ;)

Som sagt, det beror på hur mycket man äter :D

Eddie Vedder
2007-12-14, 18:14
Som sagt, det beror på hur mycket man äter :D

Vad brukar du ha PÅ brödet om du är så rädd för salt? Om du äter så mycket bröd att saltmängden från brödet skulle innebära ett problem lär du ju se upp med vilka pålägg du väljer till din enorma brödkonsumtion.

Ronja
2007-12-14, 20:05
varför utan salt? salt är ju typ nödvändigt för att degen ska jäsa ordentligt och för att få fram smaken, annars smakar det ju bara.. inget alls.


+ 1!!

Ronja
2007-12-14, 20:08
Om nån ska tänka å saltkonsumtion så ä d ja! :) doppar mina mackor i flingsalt jättegott till pålägg som lax och avokado/tonfisk .
Salt ä mums!:D

Sverker
2007-12-14, 20:26
Det gäller ju bara att höja jonstyrkan för att öka lösligheten av glutenproteinet. Fungerar lika bra med vilket mineralsalt som helst.

lectris
2007-12-14, 21:02
Om nån ska tänka å saltkonsumtion så ä d ja! :) doppar mina mackor i flingsalt jättegott till pålägg som lax och avokado/tonfisk .
Salt ä mums!:D

avokado och salt är så jefla gott ihop... på sushistället här får man ett par bitar med enbart avocado och ris.. doppa det i massa soja *drool* *drool* ah mah gaahd!!

regus
2007-12-14, 22:58
Rustikbaguetter som köps hyffsat nygräddade i affären. *drool*

vaquin
2007-12-15, 00:22
Om nån ska tänka å saltkonsumtion så ä d ja! :) doppar mina mackor i flingsalt jättegott till pålägg som lax och avokado/tonfisk .
Salt ä mums!:D

Samma här!, jag har alltid flingsalt på och en skvätt olivolja ;) bra fett

Animalistic
2007-12-15, 00:33
polarkraft extrem! super gott och nyttigt

vaquin
2007-12-15, 01:31
polarkraft extrem! super gott och nyttigt

Men det är såklart en regel att ha hemma ;) för det såå!*drool*

Angel
2007-12-15, 02:36
Pågens Leva rekommenderade min lärare som ett bra bröd. Själv äter jag inte bröd så jag har inte spanat in det.

bollio
2007-12-15, 15:26
Det mesta matbrödet är mer eller mindre nyttigt, vad man lägger på brödet och vad man äter i övrigt avgör ju främst.


Nyttigare jämfört med vad? Och varför? Förklara.

Eddie Vedder
2007-12-15, 15:49
Nyttigare jämfört med vad? Och varför? Förklara.

Matbröd jämfört med kaffebröd t.ex. Där har du en ganska tydlig skillnad, varför dessa två är olika nyttiga kan du nog räkna ut själv.

Att sedan lägga på ost och paprika på den ena och jordnötssmör och sylt på den andra kommer ju innebära två olika näringsmässigt sammansatta smörgåsar som således blir olika nyttiga även om brödet må vara detsamma.

Spelar du dum?

bollio
2007-12-15, 16:47
Jämfört med kött?

Man bör sätta saker och ting i perspektiv.

Eddie Vedder
2007-12-15, 16:55
Jämfört med kött?

Man bör sätta saker och ting i perspektiv.

Och varför skulle man göra en sådan jämförelse i en tråd som enbart frågar om just BRÖD.

Det passar alltså in i sammanhanget och att du blandar in kött hör inte hemma i sammanhanget. Tror du själv trådskaparen är ute efter ett nyttigt och gott bröd som ersättning till kött eller till ett annat bröd?

bollio
2007-12-15, 17:59
Jag var bara nyfiken på hur du resonerade. Du behöver inte bli så defensiv. Jag menade inget illa.

Icefire
2007-12-15, 18:22
Pågens Leva rekommenderade min lärare som ett bra bröd. Själv äter jag inte bröd så jag har inte spanat in det.

Det brödet är verkligen inte gott, för sött och smakar bara illa tycker jag.
Vill man ha bröd som är både nyttigt och gott, är det enklast att baka eget!

booya
2007-12-22, 15:42
Vad händer egentligen med ett bröd som passerat bäst före-datumet? Är det okej att käka ändå även om man inte fryst in och tinat upp innan?

tänkte som så att det bör väl inte vara lika "farligt" som t.ex. gammal mjölk.

Sverker
2007-12-22, 17:15
Bröd är alldeles för torrt för att bakterier ska kunna växa i det. Ligger bröd fuktigt kan brödet börja mögla. Mögel är inte att leka med så släng ALLTID mögligt bröd.



Vad som händer med bröd som ligger är att vatten vandrar från glutenproteinerna till stärkelsekornen. Brödet blir "torrare" och inte lika mjukt och smidigt i munnen. Det går att för en mycket kort stund "skicka" tillbaka vattnet till glutenproteinerna genom att värma brödet i mikron.

Hades
2007-12-22, 17:43
Vad som händer med bröd som ligger är att vatten vandrar från glutenproteinerna till stärkelsekornen. Brödet blir "torrare" och inte lika mjukt och smidigt i munnen. Det går att för en mycket kort stund "skicka" tillbaka vattnet till glutenproteinerna genom att värma brödet i mikron.

Du är som en levande uppslagsbok, Sverker. Jag älskar att lära mig såna här grejer. :thumbup:

Per B
2007-12-22, 18:01
Havreknäcke är min favorit, och gärna med makrill i tomatsås på... mums! :-)

hasse36
2007-12-25, 19:10
Du är som en levande uppslagsbok, Sverker. Jag älskar att lära mig såna här grejer. :thumbup:Samma här! :bow:

Chrillee
2007-12-25, 19:49
Carlssons Fyrkant eller Skogaholms Lingongrova är väl rätt bra? Dem trycker jag i mig i alla fall. :)