handdator

Visa fullständig version : Bör man inte alltid lägga fokus på sin sämsta muskel?


moment22
2007-12-14, 13:12
Vi säger att Karls triceps ligger lite efter, han tar nu 100 kg i bänkpress men om han hade haft en "normal" triceps, en sån som dom flesta som bänkar 100 har så hade han tagit 110 i bänkpress.
Bör inte han nu nästan varje bröstpass fokusera på sin triceps, köra smal bänk, chins, pressövningar där triceps involveras mest?
För sedan när hans triceps är ikapp så kommer han att bänka 110 kg, vilket hade tagit mycket längre tid om han bara fortsatt att gymma som han alltid gjort.

Nu när han bänkar 110 kg, så kommer han att träna med tyngre belastning hela tiden, hans axlar, triceps och bröst får mycket större belastning en vad de fick innan, och därför växer de ännu snabbare än om han hade tagit 100 kg i bänkpress, eller?

Karl har även svag bålstyrka, han klarar inte av att köra så tunga knäböj som han hade gjort om han haft starkare bål, men hans ben klarar av det.
Bör inte han fokusera väldigt mycket på att få en starkare bål då?
Ni förstår vad jag menar va, vad jag tror på är alltså att ju mer symmetrisk och jämnstark man är, ju lättare har man för att lägga på sig muskler.

Alltså om Peder och Pundus har exakt samma förutsättningar, de äter exakt lika mycket som varandra, gör allt samma verkligen, Peder kör bara bänkpress för han vill ta så mycket som möjligt i det, men Pondus tränar alla muskler, dock kör han lika duktiga och lika många och likadana bröstpass som Peder, då kommer Pondus att ta mer i bänkpress efter 5 år?


Även hört att om man tränar ben regelbundet så bygger man muskelmassa på överkroppen 10% lättare en de som bara gymmar överkroppen, alltså discobyggare får sämre resultat på överkroppen en de som tränar allt.
Stämmer det?

//Mvh Matte

Rahf
2007-12-14, 13:20
Triceps är en så viktig del i pressövningar att jag ställer mig lite tvivlande på att den kommer saka efter så mycket som du kanske vill påskina. Jag kör en till två övningar triceps utöver pressövningar och det är inte mycket jag kan prestera på dem, min triceps växer bra ändå.

Bålstyrka är någonting som man bör vara noga med att träna ja men väldigt ofta så handlar det om att kunna och använda rätt teknik. Bålstyrkan kommer med träning av basövningar och såvitt jag vet är det faktiskt den som nästan uteslutande avgör om du orkar pressa mer i böj. I mark är det bålstyrkan som avgör ifall ett lyft kommer att lyckas eller om du löper enorm risk att få ringa 112.

moment22
2007-12-14, 13:23
Det där med tricepsen var mest som ett exempel, inte det jag är ute efter direkt, kan lika gärna ta exempel som Biceps/rygg, grepp/marklyft, bål/militärpressar etc. Menar helt enkelt att det bästa vore väll att alltid lägga sin fokus på den muskeln som det går sämst för, och minst fokus på den som det går bra för.

Rahf
2007-12-14, 13:31
Det där med tricepsen var mest som ett exempel, inte det jag är ute efter direkt, kan lika gärna ta exempel som Biceps/rygg, grepp/marklyft, bål/militärpressar etc. Menar helt enkelt att det bästa vore väll att alltid lägga sin fokus på den muskeln som det går sämst för, och minst fokus på den som det går bra för.

Det beror även på vilket mål man har med träningen. Har man en hyfsad balans inom övningarna så är det förmodligen inga problem och det är även lätt hänt att man ser sakande där ingen annan ser något fel. Har man en tydlig obalans så kan det kanske vara bra att lägga lite extra fokus på den sakande kroppsdelen (mer volym under passet, övningarna först i passet etc).

Observera nu att jag inte är någon utbildad expert eller med stor träningserfarenhet utan det är mina egna tankar kring detta.

moment22
2007-12-14, 13:39
Det beror även på vilket mål man har med träningen. Har man en hyfsad balans inom övningarna så är det förmodligen inga problem och det är även lätt hänt att man ser sakande där ingen annan ser något fel. Har man en tydlig obalans så kan det kanske vara bra att lägga lite extra fokus på den sakande kroppsdelen (mer volym under passet, övningarna först i passet etc).

Observera nu att jag inte är någon utbildad expert eller med stor träningserfarenhet utan det är mina egna tankar kring detta.

Jag har som mål att bli väldigt symmetrisk och inte så stor så jag bör nog köra på det sättet iaf. Aja båda vi får sitta här och vänta på en expert kommentator då eftersom att vi bara har teorier :hbang:

Rahf
2007-12-14, 13:41
Hur länge har du tränat?

moment22
2007-12-14, 13:46
2 år. Är redan nöjd med vissa muskler som jag bara ska träna för att bibehålla, eller rättare sagt bara bröst.

dags åå hämta kebabrullen nu mmh

pragmatist
2007-12-14, 14:20
Nej, man bör inte alltid lägga fokus på sin svagaste muskel om man inte prompt vill bli bra i en specifik övning. I bänkpressexemplet är det inte alls säkert att man ska lägga ner en massa jobb på att bli bra i just bänkpress, det kan ju mycket väl hända att man får bättre resultat av att fokusera någon annan övning där inte tricepsstyrkan begränsar lika mycket (hantelpressar till exempel).

Däremot är det säkert ofta en bra strategi att konfrontera sina svagheter. Om inte annat för att minska skaderisken.

Commando1980
2007-12-14, 14:26
Nej, man bör inte alltid lägga fokus på sin svagaste muskel om man inte prompt vill bli bra i en specifik övning. I bänkpressexemplet är det inte alls säkert att man ska lägga ner en massa jobb på att bli bra i just bänkpress, det kan ju mycket väl hända att man får bättre resultat av att fokusera någon annan övning där inte tricepsstyrkan begränsar lika mycket (hantelpressar till exempel).

Däremot är det säkert ofta en bra strategi att konfrontera sina svagheter. Om inte annat för att minska skaderisken.


yep.

en annan grej kan vara att man helt enkelt inte prioriterar en viss muskelgrupp...tex de som inte kör ben. (vilket jag iofs stör mig på..men det är ju mitt problem :D ) vilket inte behöver vara fel, alla har inte samma mål.

moment22
2007-12-14, 14:37
Nej, man bör inte alltid lägga fokus på sin svagaste muskel om man inte prompt vill bli bra i en specifik övning. I bänkpressexemplet är det inte alls säkert att man ska lägga ner en massa jobb på att bli bra i just bänkpress, det kan ju mycket väl hända att man får bättre resultat av att fokusera någon annan övning där inte tricepsstyrkan begränsar lika mycket (hantelpressar till exempel).

Men ja mena att det är just hans triceps som begränsar hur mycket han tar i bänkpress, då är det väll ingen idé att försöka få ännu starkare och större bröstmuskler om ens syfte är att lyfta tyngre i bänkpress?

Commando1980
2007-12-14, 14:41
Men ja mena att det är just hans triceps som begränsar hur mycket han tar i bänkpress, då är det väll ingen idé att försöka få ännu starkare och större bröstmuskler om ens syfte är att lyfta tyngre i bänkpress?

jo det kan det ju vara om man samtidigt kör "extra träning" för triceps, det ena utesluter ju inte det andra?

moment22
2007-12-14, 14:43
jo det kan det ju vara om man samtidigt kör "extra träning" för triceps, det ena utesluter ju inte det andra?

Jo precis, har aldrig sagt eller menat att det ena ska utesluta det andra

delta_mats
2007-12-14, 15:01
Hur tänker du nu egentligen?

Så du menar att om triceps är den svaga länken i bänkpress kommer den inte bli starkare när du tränar bänkpress? Har muskeln i fråga en viktig funktion i övningen kommer den utvecklas och bli och starkare också.

moment22
2007-12-14, 15:07
vet inte va ja ska svara på de du skrev nu helt ärligt :P

den bör ju bli starkare snabbare om man lägger extra fokus på den?

Commando1980
2007-12-14, 15:11
vet inte va ja ska svara på de du skrev nu helt ärligt :P

den bör ju bli starkare snabbare om man lägger extra fokus på den?

jo visst kan man specialträna triceps för att kunna lyfta mer i bänkpress...tex kan man köra smalbänk, olika typer av lockouts etc...

men man måste inte ALLTID göra det (av de anledningar som redan angetts i tråden)

delta_mats
2007-12-14, 15:12
vet inte va ja ska svara på de du skrev nu helt ärligt :P

den bör ju bli starkare snabbare om man lägger extra fokus på den?


Det är mycket möjligt att det kan behövas specialträning för en erfaren lyftare. Är man däremot nybörjare bör man inte lägga fokus på en viss muskel.
Mycket jämnar ut sig när man lyft ett tag.

moment22
2007-12-14, 15:17
nåväl tack för svaren alla, ingen som vet det här med att man går upp 10% lättare i muskler om man konstant tränar benen vs inte tränar de?

Commando1980
2007-12-14, 15:36
nåväl tack för svaren alla, ingen som vet det här med att man går upp 10% lättare i muskler om man konstant tränar benen vs inte tränar de?


du menar att träna benen gör det 10% lättare att lägga på sig massa på överkroppen? nej det tror jag inte.

för att bygga muskler på benen så bör man ju träna benen..och benen är ju en del av kroppen, således ökar kroppens muskelmassa när man tränar ben.

JohnRick
2007-12-14, 16:36
Viktigast är nog att säkerställa att den relativa styrkan hos en given muskels antagonist är riktig. Hamstrings/quads, biceps/triceps, bröst/rygg etc.
Om där finns en obalans blir det värre än om du har små vader men gigantiska deltoids e.d

JohnRick
2007-12-14, 16:37
nåväl tack för svaren alla, ingen som vet det här med att man går upp 10% lättare i muskler om man konstant tränar benen vs inte tränar de?

Dessutom sitter den mesta muskelmassan i benen. Relativt sett.