handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att bygga massa på?


emil123
2007-12-14, 10:16
Halloj i stugan!

Har kommit igång med träningen nu efter lång influensa, och är väldigt sugen på att bygga mig "stor" ungefär, därför undrar jag vad bästa repsen/seten, övningarna och allt för att bygga bäst massa?

Maten bör ni inte säga någonting om för den har jag fullkomligt bra koll på.

tack på förhand

jwzrd
2007-12-14, 10:23
Det bästa sättet är att så snart som möjligt inse att det är ett långtidsprojekt. Lägg all kraft nu på att kunna träna riktigt bra längre fram i tiden. Med det menar jag att du nu bör lägga din kraft på att lära dig knäböj, marklyft, stångrodd, militärpress, etc, kanske lära dig frivändningar, frontböj, good mornings. Alla de stora effektiva, men även svåra övningar som ger dig riktigt bra resultat och - viktigast av allt - en kropp som håller och fortfarande är hel 5 år längre fram. Satsa inte just nu på att maxa en massa i bänkpressen för att sätta en singel på typ 92.5. Bättre att lägga energin då på att göra flera set på 5-6 reps.

Ganymedes
2007-12-14, 10:30
Släpp egot och lyft rätt med lägre vikter, än fel med tuffa tyngre vikter. Håll dig skadefri! Våga vila mellan pass. Sköt kosten. Ha tålamod. Och lär dig övningarna som jwzrd rekommenderade också.

Frågan
2007-12-14, 10:33
Nu i början bör du ta det lite lugnt och kanske lägga dina reps på 10-15 i någon månad beroende på antal träningspass i veckan men för att svara på din fråga så är det lågreps mellan 4-8 som ger mest viktuppgång. Men med facit i hand så kan jag säga att ta 10-15 reps och 3 set på varje.

Best of Luck!

Pepz
2007-12-14, 11:10
Halloj i stugan!

Har kommit igång med träningen nu efter lång influensa, och är väldigt sugen på att bygga mig "stor" ungefär, därför undrar jag vad bästa repsen/seten, övningarna och allt för att bygga bäst massa?

Maten bör ni inte säga någonting om för den har jag fullkomligt bra koll på.

tack på förhand


har du fullkomligt bra koll på kosten så inser du att du bör äta en hel del mat och hela tiden gå upp i vikt om du vill lägga på dig muskler?

sikta även på att träna progressivt, dvs med ökningar hela tiden

jwzrd
2007-12-14, 11:13
Nu i början bör du ta det lite lugnt och kanske lägga dina reps på 10-15 i någon månad beroende på antal träningspass i veckan men för att svara på din fråga så är det lågreps mellan 4-8 som ger mest viktuppgång. Men med facit i hand så kan jag säga att ta 10-15 reps och 3 set på varje.

Best of Luck!

Vad säger ditt facit då?

ArcTiC
2007-12-14, 11:48
Det bästa sättet är att så snart som möjligt inse att det är ett långtidsprojekt. Lägg all kraft nu på att kunna träna riktigt bra längre fram i tiden. Med det menar jag att du nu bör lägga din kraft på att lära dig knäböj, marklyft, stångrodd, militärpress, etc, kanske lära dig frivändningar, frontböj, good mornings. Alla de stora effektiva, men även svåra övningar som ger dig riktigt bra resultat och - viktigast av allt - en kropp som håller och fortfarande är hel 5 år längre fram. Satsa inte just nu på att maxa en massa i bänkpressen för att sätta en singel på typ 92.5. Bättre att lägga energin då på att göra flera set på 5-6 reps.

+1

Min version som nybörjare:
Är själv en färsking med 10 mån i bagaget fast med den lilla erfarenhet jag har inom detta så rekommenderar jag följande:
* Ha roligt när du tränar.
* Byt ut kortsiktiga mål till långsiktiga. Tycker jag iaf. Samtliga mål jag hade när jag började har reviderats pga okunskap och övertro till egna prestationer.
* Läs på forumet. Här finns mycket träningsrelaterat godis och tonvis med erfarenhet.
* Basövningar. Finns inte en som inte rekommenderar dessa så det är bara att tuta och köra.
* Tålamod ÄR a och o!

von huff
2007-12-14, 11:52
Lär dig rätt teknik!Jag har först nu börjat förstå hur viktigt det är.
Variera din träning,hitta ett bra nybörjar schema.
ät bra(sök på ordet bulk så hittar du många svar)

Tvinga dig inte att träna t.ex knäböj om du hatar det utan ta då istället och kör nån annan benövning typ benpress eller hack-squat.

En viktig detalj som jag märkt att många nybörjare(jag själv) gör är att de funderar för mycket på detaljer istället för helheten.

tålamod

Beepfaaarp
2007-12-14, 11:59
Gå ut i skogen o grinda! Börja med harar typ sen går du uppåt mot grävlingar, rävar, vargar o tillslut björnar. Lägg alla "plus" på styrka vartefter du levlar.

JohnRick
2007-12-14, 12:01
Alla har ju redan sagt det. Träna och ät. Och sov. Men träna för att undvika skador. Att få problem med axlar eller knän är det suraste som finns.

jwzrd
2007-12-14, 12:01
+1

Min version som nybörjare:
Är själv en färsking med 10 mån i bagaget fast med den lilla erfarenhet jag har inom detta så rekommenderar jag följande:
* Ha roligt när du tränar.
* Byt ut kortsiktiga mål till långsiktiga. Tycker jag iaf. Samtliga mål jag hade när jag började har reviderats pga okunskap och övertro till egna prestationer.
* Läs på forumet. Här finns mycket träningsrelaterat godis och tonvis med erfarenhet.
* Basövningar. Finns inte en som inte rekommenderar dessa så det är bara att tuta och köra.
* Tålamod ÄR a och o!

Mjo. Det är mycket viktigt att man går in för att lära sig saker med uppfattningen och inställningen att man själv faktiskt är n00b, att det man läst i nån sur BK-artikel om armträning ganska sannolikt är nys/inte viktigt på det stora hela och att all möjlig annan nonsens som de andra som är lika oerfarna på gymmet sannolikt också bara är nonsens.

Massan kommer av att träna hela kroppen, att träna den omväxlande tungt (typ 3-6 reps) och omväxlande "lätt" (8-massor). Med lätt menar jag inte att man inte får ta i (som fasen) utan mer att man väljer vikter man orkar fler reps på. I början har man inte motoriken att hantera vikter som bara ger 3-4 reps på ett vettigt sätt så det är bara bortkastat då. I början är det även sannolikt så att man inte kan träna knäböj för att man inte vet hur. Det är knepigt att lära sig men helt och hållet värt det (att lära sig). För som sagt, det är längre fram - något år fram - som man har nytta av den och BEHÖVER den.

I början ökar man väldigt mycket av nästan allt, men längre fram gör man inte det längre. Man får ett större behov av att träna effektiva övningar och göra det med relativt tung belastning. Tyngre och effektivare ju längre man hållit på för att fortsätta övertyga kroppen om att den behöver stuva dit mer kött. Mot den insikten blir det tydligt att man i början, eftersom man "ändå" ökar av allt, bör lägga energin på att förbereda för fortsättningen.

Till förberedelser hör även att INTE lära sig göra korta och fula rörelser bara för att lyckas krysta upp 100 i bänken, utan att acceptera att vikterna i början är lägre än de är för någon som antingen tror sig kunna gena genom att fotbollskrysta 100 i bänken och hockeykrysta 120 i böjen, eller någon som tränat i 5-10 år.

Ffs, bara insikten om att om 5-6 år kunna hånle med dubbelt så stor muskelmassa och hela axlar som de som härjar direkt, gör det hela värt det.

mjukglass
2007-12-14, 12:04
Det bästa sättet är att så snart som möjligt inse att det är ett långtidsprojekt. Lägg all kraft nu på att kunna träna riktigt bra längre fram i tiden. Med det menar jag att du nu bör lägga din kraft på att lära dig knäböj, marklyft, stångrodd, militärpress, etc, kanske lära dig frivändningar, frontböj, good mornings. Alla de stora effektiva, men även svåra övningar som ger dig riktigt bra resultat och - viktigast av allt - en kropp som håller och fortfarande är hel 5 år längre fram. Satsa inte just nu på att maxa en massa i bänkpressen för att sätta en singel på typ 92.5. Bättre att lägga energin då på att göra flera set på 5-6 reps.

+1

Plus; man växer när man vilar. Äta, sova och återhämta sig är det absolut svåraste som nybörjare.

Läs gärna:
http://www.sherdog.net/forums/showthread.php?t=402978

Frågan
2007-12-14, 12:25
Vad säger ditt facit då?

Att man skadar sig lätt om man går på för tungt i början, man"som jag"kanske tror att man kan gå på samma vikter eller nästan samma direkt efter ett avbrott osv.