handdator

Visa fullständig version : Hur ofta får ni kotlåsningar?


trobban
2007-12-14, 01:40
Tjena,
jag dras med kotlåsningar mellan skulderbladen sen några år tillbaka. På sista tiden har det varit lugnt.....gick till en naprapat för 1 månad sedan med en låsning. Jag får alltid på samma ställe och jag klarar fan inte av att knäcka just där själv. Jäkligt frustrerande....Min jobbpolare lyfte mig för någon vecka sedan...POPP...så va det klart men min tjej e för svag. Igår fick hon gå runt på min rygg tills det mesta av låsningen försvann....bra att vi hittade en teknik till slut. Verkar som att så fort jag kör pressar över huvudet så kan jag åka på en låsning. Vad fan skall jag göra? Jag har blivit mycket bättre sedan jag började min träning 2004 men ändå så händer det ibland. Skulle jag gått till en naprapat varje gång jag fick en låsning så skulle jag varit utblottad vid det här laget. Hur är det för er? Hur ofta åker ni på låsningar, ni som styrketränar regelbundet?

kaysim
2007-12-14, 01:59
peppar peppar så har det inte hänt mig nån gång än vad jag vet.

AFanatic
2007-12-14, 06:27
Det händer.

Börja stretcha.

joriice
2007-12-14, 07:53
Jag tror aldrig jag upplevt det.... blir man förhindrad att göra en viss sorts rörelse då eller?

Martin Löwgren
2007-12-15, 12:48
Jag åker på låsningar regelbundet men eftersom jag går i klass med 75 andra Naprapater så får man grym hjälp direkt dagen efter :thumbup:

Detta är mycket vanligt och oftast helt ofarligt. Det är dock väldigt svårt att försöka "ta bort" dem själv (har försökt själv :)) Ländrygg kan gå ibland men låsningar i bröstrygg eller framförallt halsrygg är helt omöjligt att få bort själv och dessutom väldigt farligt då du kan skada ligament och blodkärl som försörjer hjärnan.

Går du till en Naprapat med 5års utbildning i att kunna diagnosticera låsningar och effektiva behandlingsgrepp för att få bort på ett helt smärtfritt sätt så kommer du bli mycket nöjd.

Mvh Martin

trobban
2007-12-16, 13:35
Mmm, mycket fattig i alla fall.....låsningarna återkommer. Jag har varit hos diverse naprapater....de har gett mig övningar och tips....dessa följer jag men låsningar händer tyvärr ända. Du har ju hjälp av dina kollegor=gratis så det är ju lite skillnad.

daks
2007-12-23, 23:39
Jag dras med det titt som tätt också. Det är väldigt irriterande då det i mitt fall "klämmer" i hop revbenen så det känns som om jag har magsår/katarr. Nu vet jag att det är mellan skuldrorna det låser sig, min sjukgymnast menar att det kommer bli bättre när jag blir starkare. Jag är överrörlig vilket verkar göra att det hänger sig oftare!?.

Jag går till en kiropraktor i Malmö som är ansluten till ________ ( fyll i själv ) så högkostnadskortet gäller. Förra året gick jag kanske 7-8 gånger och därtill lyckade jag trixa bort det själv ett par gånger.

Doctor Snuggles
2007-12-23, 23:59
Jag åker på låsningar regelbundet men eftersom jag går i klass med 75 andra Naprapater så får man grym hjälp direkt dagen efter :thumbup:

Detta är mycket vanligt och oftast helt ofarligt. Det är dock väldigt svårt att försöka "ta bort" dem själv (har försökt själv :)) Ländrygg kan gå ibland men låsningar i bröstrygg eller framförallt halsrygg är helt omöjligt att få bort själv och dessutom väldigt farligt då du kan skada ligament och blodkärl som försörjer hjärnan.

Går du till en Naprapat med 5års utbildning i att kunna diagnosticera låsningar och effektiva behandlingsgrepp för att få bort på ett helt smärtfritt sätt så kommer du bli mycket nöjd.

Mvh Martin

Vad som vore mer intressant är hur man isf motverkar låsningarna så de slutar att inträffa.

obesogen
2007-12-24, 02:54
Vad som vore mer intressant är hur man isf motverkar låsningarna så de slutar att inträffa.

Det finns olika teorier om vad en låsning är. Bland annat tror man att det kan bero på att muskeln krampar okontrollerat som en skyddsreflex och därmed fixerar leden något vilket gör att man får en rörelseinskränkning. Detta i sin tur kan bero på muskelinbalans, ärrbildning osv osv. Dock finns det få studier (i min vetskap) som visar på att manipulation skulle vara överlägsen någon annan behandlingsmetod för att åtgärda smärta i ryggen.

Cochrane review:
http://www.cochrane.org/reviews/en/ab000447.html

Martin Löwgren
2007-12-25, 23:21
Vad som vore mer intressant är hur man isf motverkar låsningarna så de slutar att inträffa.

Bra fråga min vän. Jag får de själv regelbundet och de får mina patienter med. Vi är båda intresserade av exakt vad det är (teorierna vet jag men får du fram fakta på vad exakt det är så blir jag glad).

God hållning, inte ensidigt arbete, regelbunden motion med mera och kanske en rutinkontroll då och då hos naprapat/sjukgymnast med OMT utbildning som tar en titt och ser till att står rätt till.

Alla människor har låsningar, precis alla men det är inte alla som känner dem, bryr sig om dem eller tror att någon kan ta bort dem.....