handdator

Visa fullständig version : Börjar få hudbristningar..


Insidedoubt
2007-12-13, 23:05
Har gått över från kampsport med löpning som komplement till att enbart styrketräna för att bygga massa och har nu styrketränat i ett par månader. Jag tycker mig ha gjort bra framsteg och tycker det är otroligt kul att träna!

Jag såg precis i spegeln att jag börjat få striae i början av armhålorna. Ytterst lite än så länge (ett par streck under centimetern) men de kommer väl säkert bara fortsätta växa om jag fortsätter bygga?

Jag har även större markeringar på baksidan av bägge låren, ganska högt upp, men dessa la jag märke till tidigare, vet inte när huden slutade hänga med där om jag ska vara ärlig.

Jag är 1,73 cm lång och väger 72-73 kg. Särskillt tjock är jag inte men jag tycker att min kropp verkar utvecklas ganska fort med träningen om jag äter ordentligt. Detta vill jag ju vara glad över, inte rädd att jag ska få en massa hudbristningar.

Är detta vanligt? Har jag helt enkelt en hudtyp som inte vill hänga med i svängarna.

Finns det något jag kan göra?
Måste jag äta mindre?

Jag tror att jag ökat från 68 till nästan 73 på 6 veckor eller något sånt men jag har inte fått något dallrande fett precis, har inget överdrivet underhudsfett. Tar även kreatin så jag kan mycket väl ha ökat en del i vätska också.

Som sagt, det är ingen fara ännu men jag vill helst slippa bli ärrad för livet =/

Raggis
2007-12-13, 23:10
Ja, det är vanligt. Fick själv bristningar kring armarna kort efter jag börja träna. Har itne fått något mer sen dess heller, trots en rätt så rejäl viktuppgång.

Troll
2007-12-13, 23:13
Efter mina senaste bröst/bicepspass har jag fått rätt rejäla bristningar på skuldrorna men nog av ansträngning snarare än att jag växt under träningstimmen. :D

Försvinner på några dagar/någon vecka. :thumbup:

Insidedoubt
2007-12-13, 23:18
Ja, det är vanligt. Fick själv bristningar kring armarna kort efter jag börja träna. Har itne fått något mer sen dess heller, trots en rätt så rejäl viktuppgång.

Kul att höra att det inte nödvändigtvis måste öka och täcka stora delar av kroppen.

Jag kommer nog att köra på som jag gör iaf, hålla ett öga på min hud i fortsättningen och vidta åtgärder om det blir värre.

Lepras
2007-12-13, 23:39
jag spricker bara mer och mer..I armhålorna/bröstet och latsen är värst,börjar komma lite på biceps också...
http://i16.tinypic.com/818ppi1.jpg

Gpajpen
2007-12-13, 23:42
Efter mina senaste bröst/bicepspass har jag fått rätt rejäla bristningar på skuldrorna men nog av ansträngning snarare än att jag växt under träningstimmen. :D

Försvinner på några dagar/någon vecka. :thumbup:

Du pratar om något helt annat än hudbristningar (striae).

+1 på Lepras, får mer och mer. Jag är striae personifierad. Tror den enda kroppsdel som inte är utsatt är vaderna.

Tricce
2007-12-13, 23:46
jag spricker bara mer och mer..I armhålorna/bröstet och latsen är värst,börjar komma lite på biceps också...

Brorsan fick sådär men det va inte för han fick mycket muskler (för det fick han inte) utan för han stretcha så otroligt mega hårt

Martin Löwgren
2007-12-13, 23:48
Har gått över från kampsport med löpning som komplement till att enbart styrketräna för att bygga massa och har nu styrketränat i ett par månader. Jag tycker mig ha gjort bra framsteg och tycker det är otroligt kul att träna!

Jag såg precis i spegeln att jag börjat få striae i början av armhålorna. Ytterst lite än så länge (ett par streck under centimetern) men de kommer väl säkert bara fortsätta växa om jag fortsätter bygga?

Jag har även större markeringar på baksidan av bägge låren, ganska högt upp, men dessa la jag märke till tidigare, vet inte när huden slutade hänga med där om jag ska vara ärlig.

Jag är 1,73 cm lång och väger 72-73 kg. Särskillt tjock är jag inte men jag tycker att min kropp verkar utvecklas ganska fort med träningen om jag äter ordentligt. Detta vill jag ju vara glad över, inte rädd att jag ska få en massa hudbristningar.

Är detta vanligt? Har jag helt enkelt en hudtyp som inte vill hänga med i svängarna.

Finns det något jag kan göra?
Måste jag äta mindre?

Jag tror att jag ökat från 68 till nästan 73 på 6 veckor eller något sånt men jag har inte fått något dallrande fett precis, har inget överdrivet underhudsfett. Tar även kreatin så jag kan mycket väl ha ökat en del i vätska också.

Som sagt, det är ingen fara ännu men jag vill helst slippa bli ärrad för livet =/

Welcome to the club :thumbup:

Insidedoubt
2007-12-13, 23:57
Fan.. Skönt att veta att man inte är ensam iaf. Trivs för bra med träningen i övrigt, så stanna upp finns inte på kartan. Jag hoppas att det inte blir för illa och att det är värt det som trots allt dyker upp. Ser ju inte så hemskt farligt ut när det blekt iaf.

Cerberus
2007-12-14, 01:08
det hör till det ovanliga att man inte får hudbristningar om man vill växa.

axlar, biceps, bröst, midja, ben har ja sexiga bristningar. Learn to love them! Jag har alltid älskat dom :D

Troll
2007-12-14, 05:31
Du pratar om något helt annat än hudbristningar (striae).

+1 på Lepras, får mer och mer. Jag är striae personifierad. Tror den enda kroppsdel som inte är utsatt är vaderna.

Vad pratar jag om då??
(Striae) Missprydande grupperingar av linjer som löper paralellt i huden.
Kan vara av olika längd, antal och bredd... :smash:

King Grub
2007-12-14, 06:05
Du pratar om brustna kapillärer. Små blodutgjutelser under huden där något tryckt. Tänker du efter, kommer du säkert på att du har tröjans eller linnets sömmar där och det är dom som åstadkommer strecken. Det är inte hudbristningar du talar om.

anodslam
2007-12-14, 09:54
Använd nån ganska fettig kräm och massera in i huden typ en gång om dagen. Om huden är torr så blir den mindre elastisk, vilket borde innebära att den lättare får bristningar.

Annars är det med bristningar som med ärr - de försvinner inte, men bleknar och syns allt mindre.

Insidedoubt
2007-12-14, 10:23
Hittade denna sida igår och blev lite förbryllad, det är annan information än vad jag hört förut: http://www.fitness-magazine.com/april04/fragorsvarc.html

"Hudbristningar kallas med ett annat ord för »striae«. Striae ser ut som vita, något insjunkna, streck i huden. Att de skulle uppstå på grund av viktökning eller viktminskning är till stor del en myt. Huden är ett oerhört elastiskt organ och det är alltså inte för att huden sträcks av svällande muskler eller stora fettdepåer som hudbristningarna uppstår. Det är hormonförändringar på kort tid som anses vara boven."

King Grub
2007-12-14, 10:28
Texten gäller fakta för graviditeter, inte hudbristningar uppkomna pga sträckning, vid andra situationer.

SG tend to occur in areas of maximum skin stretching, there is no correlation between the degree of striae formation and the extent of body size enlargement during pregnancy.

Mechanical stretching of the skin in association with hormonal factors has been implicated in the pathogenesis.

Am J Obstet Gynecol. 2007 January; 196(1): 62.e1–62.e5.

joriice
2007-12-14, 11:06
Öka långsamt borde väl vara en lösning? Ingen superbulk vill säga.... (eller?)

Insidedoubt
2007-12-14, 12:05
Öka långsamt borde väl vara en lösning? Ingen superbulk vill säga.... (eller?)

Kanske, men jag tycker mig inte äta så jättemycket heller. Jag lägger väl till en måltid och ett par mackor per dag i princip som får stå för överskottet. Jag skulle definitivt kunna tvinga i mig mer mat om det var så, jag tycker mig inte äta några orimliga mängder precis.

Jag tror inte att jag har särskillt mycket kroppsfett heller så det känns inte som att jag i övrigt har någon anledning att skära ner.

Det är ju så lite nu också, men det är klart, börjar det växa till sig och bli mer så kanske jag borde överväga att ligga på ett lägre överskott.

Det kan ju vara så att det blivit mycket eftersom att jag gått över från att träna mycket kondition till att bara styrketräna och på det börjat äta mer. Mer mat + mindre förbränning = högre överskott.

Ska som sagt hålla koll på det iaf så att det inte växer till sig för mycket. Tack för input :)

Gpajpen
2007-12-14, 12:47
Ska som sagt hålla koll på det iaf så att det inte växer till sig för mycket. Tack för input :)

Det värsta är ju att dom inte kommer "direkt", utan ett tag efter. Så i princip kan det vara/är det försent när man upptäcker att det växt till sig.

iNCREDiBLE
2007-12-14, 13:06
"Look at them as warrior marks and wear them with pride" - Lee Priest :hbang:

Emil_Larsson
2007-12-14, 20:13
Tja

Fick syn på några röda streck på min arm igår imorse. Dom finns kvar ännu, och det har tillochmed kommit ett streck till, undrar om detta är hudbristningar, dålig bild, vet, men ni ser la något hoppas ja. På bilden ser dom helt röda ut, men jag kan se att det är vita nyanser och jack i strecken.

45326

Peace

King Grub
2007-12-14, 20:19
Möjligt. Ser inget vettigt på den där bilden. ;)

http://www.bodybuilding.com/fun/smarks3.jpg

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/1104762/2/istockphoto_1104762_stretch_marks.jpg

Lepras
2007-12-14, 20:20
Tycker inte det ser ut som bristningar,,men lägg upp en bättre bild vettja...;)

Emil_Larsson
2007-12-14, 20:33
Tycker inte det ser ut som bristningar,,men lägg upp en bättre bild vettja...;)

Det är rättså svårt för jag har en sketen mobilkamera men jag kan försöka igen, kommer strax om jag lyckas snapa en bättre bild :)

Emil_Larsson
2007-12-14, 20:41
Det är så j-kla svårt att knäppa bra bilder, detta var det bästa jag kunde åstadkomma, sen skiter vi i det, något bättre?

45327

45328

Peace

King Grub
2007-12-14, 20:43
Ser mer ut som avtryck eller irritation på dom där bilderna.

Emil_Larsson
2007-12-14, 20:44
Ser mer ut som avtryck eller irritation på dom där bilderna.

Okej för jag kollade mer noga på hur bristningar ser ut och dom likna inte alls mina så jag är nog safe.

Men det konstiga är att de försvinner ej, men är det en irritation som du säger så kanske det inte är så konstigt.

Troll
2007-12-14, 23:23
Du pratar om brustna kapillärer. Små blodutgjutelser under huden där något tryckt. Tänker du efter, kommer du säkert på att du har tröjans eller linnets sömmar där och det är dom som åstadkommer strecken. Det är inte hudbristningar du talar om.

Nej någon söm går inte på de ställen jag haft dom.
Möjligt att det är brustna kapillärer men dom ser precis ut som killens triceps på bilden du la upp, fast många fler och skarpare.*screwy*

Damien Thorne
2007-12-14, 23:32
Du pratar om brustna kapillärer. Små blodutgjutelser under huden där något tryckt. Tänker du efter, kommer du säkert på att du har tröjans eller linnets sömmar där och det är dom som åstadkommer strecken. Det är inte hudbristningar du talar om.

Det får mig att tänka på när jag började träna för många år sedan.

Några av mina kompisar hade fått hudbristningar på biceps och vid armhålan. Jag ville också få det eftersom jag tyckte att det var ett tecken på att man växte kraftigt. Jag vägde 50kg när jag började träna, så jag ville växa ordentligt.

Efter ett gympass såg jag mig i spegeln och såg några långa röda streck på axlarna/latsen (vid nyckelbenet). trodde att det berodde på att jag hade började bli bredaxlad, att jag hade växt snabbt på bredden.

Men efter några träningspass så kom jag på att det berodde på att kuddarna från vadpressmaskinen hade tryckt kraftigt på det området :D

King Grub
2007-12-15, 05:20
Nej någon söm går inte på de ställen jag haft dom.
Möjligt att det är brustna kapillärer men dom ser precis ut som killens triceps på bilden du la upp, fast många fler och skarpare.*screwy*

Det faktum att dom försvinner på någon vecka hux flux utesluter hudbristningar.

ManuelIT
2007-12-15, 05:50
fick hudbristningar runt armhålorna rätt tidigt, vilket jag inte tyckte var så farligt. men nu har det börjat sprida sig ner till armarna vilket är lite irriterande! :(

Troll
2007-12-15, 07:06
Det faktum att dom försvinner på någon vecka hux flux utesluter hudbristningar.

Ärr bleknar med tiden brukar det ju heta, men mina försvinner.
Några enstaka brännärr och sår jag fått sy har följt med ett tag men nu är de väck nästan allihop.

Kan det vara så att jag har bra läkkött? ;)

King Grub
2007-12-15, 09:19
Nej, du misstar något annat för hudbristningar.

Imni
2007-12-15, 10:45
jag spricker bara mer och mer..I armhålorna/bröstet och latsen är värst,börjar komma lite på biceps också...
http://i16.tinypic.com/818ppi1.jpg


+1. Bristningar i armhålorna har jag haft sen jag var 15 men nu har de börjat växa mer och mer. Nu har jag klart synliga på biceps och triceps också.

BOSS
2007-12-27, 17:16
Har också en massa bristningar. Jag har väl accepterat de jag har (inget val), men vill gärna inte ha flera.

Finns det nåt sätt att förebygga och "hjälpa" huden, för att förhindra ytterliggare bristningar?

Skulle kännas bra att veta att man varit så optimal som möjligt och gjort allt man kan.

Så, finns det nåt bra sätt?
Någon hudkräm / vitamin / mat? / kosttillskott?

agazza
2007-12-27, 17:28
hudkräm och att helt enkelt inte gå för djupt i sträckövningar för brösten funkar för mig. Synd bara att det ska påverka träningen.

jakke
2007-12-27, 18:13
hudkräm och att helt enkelt inte gå för djupt i sträckövningar för brösten funkar för mig. Synd bara att det ska påverka träningen.

BS. Hur tänker du nu?

agazza
2007-12-27, 23:33
BS. Hur tänker du nu?

hudkräm för att mjuka upp, detta vet jag inte ifall det funkar men det låter logiskt.
Sen har jag slutat med att riktigt sträcka ut bröstmuskeln när jag tränar.Det har resulterat i att jag inte får några fler bristningar. Det vet jag att det funkar eftersom jag har prövat med mycket sträck och lite.

trail and error:smash:

Raggis
2007-12-27, 23:37
Sen har jag slutat med att riktigt sträcka ut bröstmuskeln när jag tränar.Det har resulterat i att jag inte får några fler bristningar. Det vet jag att det funkar eftersom jag har prövat med mycket sträck och lite.

trail and error:smash:


En lyckad studie mao. *whistle*

agazza
2007-12-27, 23:42
Studien är inte direkt vetenskaplig eller har med olika saker som kan påverka resultatet. Men studien talar ju för sig själv. Mycket sträck = hudbristningar. Mindre sträck=inga hudbristningar.:cool:

Timme
2007-12-27, 23:53
jag spricker bara mer och mer..I armhålorna/bröstet och latsen är värst,börjar komma lite på biceps också...
http://i16.tinypic.com/818ppi1.jpg


Det där är både snyggt och coolt *flex*

jakke
2007-12-28, 02:43
Studien är inte direkt vetenskaplig eller har med olika saker som kan påverka resultatet. Men studien talar ju för sig själv. Mycket sträck = hudbristningar. Mindre sträck=inga hudbristningar.:cool:

kan du sluta ge folk tips när du uppenbarligen inte vet vad du snackar om. Dina tips bygger på gissningar från dig själv. t.ex. hur kan hudkräm tränga ner till det lagret i huden som brister?
Hur tror du myter skapas (hint: folk som gissar sig till svaret)?:smash:

Godnatt

Cerberus
2007-12-28, 06:34
learn to live with it, de är där, för evigt, tills du dör. De kommer blekna med åren dock.

agazza
2007-12-29, 02:33
kan du sluta ge folk tips när du uppenbarligen inte vet vad du snackar om. Dina tips bygger på gissningar från dig själv. t.ex. hur kan hudkräm tränga ner till det lagret i huden som brister?
Hur tror du myter skapas (hint: folk som gissar sig till svaret)?:smash:

Godnatt

sluta grina, hudkrämen var en gissning. Att inte gå för djupt funkar för mig och det kan jag bevisa. Jag vet inte ifall det hjälper för någon annan, men dom flesta uppskattar tips iaf.*slap*

BOSS
2007-12-29, 15:02
hudkräm för att mjuka upp, detta vet jag inte ifall det funkar men det låter logiskt.
Sen har jag slutat med att riktigt sträcka ut bröstmuskeln när jag tränar.Det har resulterat i att jag inte får några fler bristningar. Det vet jag att det funkar eftersom jag har prövat med mycket sträck och lite.

trail and error:smash:

Det där är jag nog lite tveksam till. ;)

Tänkte mest om det var så att jag får i mig för lite av nånting. Är t.ex. jävligt dålig på att få i mig sallad.

Enligt sidan nedan så kan brist på E-vitamin leda till att huden läker kasst. Samma sak med C-vitamin. A-vitamin verkar ju bra till det mesta.

http://www.ortblomman.com/arkiv/vitamin.html

Det jag vill höra är typ: "ät mycket gurka så e du safe".

Kanske finns det nån vettig burk på häsloaffären att köpa?

King Grub
2007-12-29, 15:07
Det handlar om gener, inte salvor.

Ignatius72
2007-12-29, 15:15
Hittade denna sida igår och blev lite förbryllad, det är annan information än vad jag hört förut: http://www.fitness-magazine.com/april04/fragorsvarc.html

"Hudbristningar kallas med ett annat ord för »striae«. Striae ser ut som vita, något insjunkna, streck i huden. Att de skulle uppstå på grund av viktökning eller viktminskning är till stor del en myt. Huden är ett oerhört elastiskt organ och det är alltså inte för att huden sträcks av svällande muskler eller stora fettdepåer som hudbristningarna uppstår. Det är hormonförändringar på kort tid som anses vara boven."

Texten gäller fakta för graviditeter, inte hudbristningar uppkomna pga sträckning, vid andra situationer.




Svällande muskler torde inte kopplas samman med graviditet så ofta. Har dock själv funderat just över att 20 åringar som tränar får stora muskelbristningar när det inte nödvändigtvis behöver inträffa trots snabb uttöjning vid just graviditet. Även om man ökar i musklemassa så känns det intuitivt märkligt att det skulle ske vid sånt fart och sådan tillväxt att skinnet inte hínner med. Eller är det helt andra saker som ligger bakom.

King Grub
2007-12-29, 15:19
Svällande muskler torde inte kopplas samman med graviditet så ofta. Har dock själv funderat just över att 20 åringar som tränar får stora muskelbristningar när det inte nödvändigtvis behöver inträffa trots snabb uttöjning vid just graviditet. Även om man ökar i musklemassa så känns det intuitivt märkligt att det skulle ske vid sånt fart och sådan tillväxt att skinnet inte hínner med. Eller är det helt andra saker som ligger bakom.

Kroppsbyggares bristningar uppstår oftast på områden där människans hud inte är avsedd att sträckas ut överhuvudtaget i nämnvärd utsträckning. Vi är inte skapta för att snabbt få större bröst eller axelmuskulatur. Jag antar att "andra saker" syftar på steroider, men jag kan ju säga att jag fick massiva bristningar kring bröst och armar i slutet av tonåren, helt utan suspekta preparat, bara genom att träna och växa, och många med mig. Hormonpåverkan kan absolut ha en roll, men åren däromkring du nämner är inte direkt utan naturliga hormonsvängningar.

Ignatius72
2007-12-29, 15:38
Kroppsbyggares bristningar uppstår oftast på områden där människans hud inte är avsedd att sträckas ut överhuvudtaget i nämnvärd utsträckning. Vi är inte skapta för att snabbt få större bröst eller axelmuskulatur. Jag antar att "andra saker" syftar på steroider, men jag kan ju säga att jag fick massiva bristningar kring bröst och armar i slutet av tonåren, helt utan suspekta preparat, bara genom att träna och växa, och många med mig. Hormonpåverkan kan absolut ha en roll, men åren däromkring du nämner är inte direkt utan naturliga hormonsvängningar.

Tack för svar, nä med andra saker så menade jag just det du skrev.

BOSS
2007-12-29, 17:03
Jag fick bristningar redan vid 15 års ålder, innan jag ens rört en vikt.
Och då var jag en sån där "minst i klassen kille" och var varken tjock eller växte snabbt på längden. När jag sen började träna blev det så klart mycket värre.

Måste ha världens sämsta gener/hud och haft/har mycket hormonsvängingar?

Avtar det eller slutar det med åren? Är ju 21 nu ;)

Tråkigt att det inte går att göra något. =/ hmm...

jakke
2007-12-29, 17:24
sluta grina, hudkrämen var en gissning. Att inte gå för djupt funkar för mig och det kan jag bevisa. Jag vet inte ifall det hjälper för någon annan, men dom flesta uppskattar tips iaf.*slap*

Varför ge tips på humbo saker? hur kan du veta att dina huskurer fungerar, att du ens skulle fått bristningar ändå?
Mamma fick 4barn utan en bristning. Jag kanske ska säga till folk att det var tackvare att hon använder froté handukar. Det är lika troligt som ditt skitsnack.:smash:

agazza
2007-12-30, 20:43
Varför ge tips på humbo saker? hur kan du veta att dina huskurer fungerar, att du ens skulle fått bristningar ändå?
Mamma fick 4barn utan en bristning. Jag kanske ska säga till folk att det var tackvare att hon använder froté handukar. Det är lika troligt som ditt skitsnack.:smash:

När jag går djupt i en övning för brösten får jag bristningar, går jag inte djupt i en övning får jag inte bristningar, hur svårt ska det vara förstå sambandet? Så är det för mig iaf, vet inte ifall det gäller för alla dock.

Ignatius72
2007-12-30, 20:53
Varför ge tips på humbo saker? hur kan du veta att dina huskurer fungerar, att du ens skulle fått bristningar ändå?
Mamma fick 4barn utan en bristning. Jag kanske ska säga till folk att det var tackvare att hon använder froté handukar. Det är lika troligt som ditt skitsnack.:smash:

Vad fan, ska genast tipsa frugan!*bs*

Raggis
2007-12-30, 21:16
När jag går djupt i en övning för brösten får jag bristningar, går jag inte djupt i en övning får jag inte bristningar, hur svårt ska det vara förstå sambandet? Så är det för mig iaf, vet inte ifall det gäller för alla dock.

Du har ju redan fått bristningar? :P Såklart du knappt får några fler kring de områdena.

agazza
2007-12-31, 11:11
Du har ju redan fått bristningar? :P Såklart du knappt får några fler kring de områdena.

dom jag redan har blir längre :P

AmericanDragon
2008-02-27, 05:37
Jag har fått SJUKA "hudbristningar" långt långt upp på insidan av båda mina lår. Det ser lite skrämmande ut för att de är väldigt breda och långa. Som tur är sitter de ju på ett ställe där man förmodligen inte kollar så ofta, men ändå. Jag fick en liten chock när jag såg hur tjocka de var.

Någon som upplevt liknande?