handdator

Visa fullständig version : En mjölkrik kost som barn är kopplad till större risk för cancer som vuxen.


King Grub
2007-12-13, 20:31
Dairy consumption affects biological pathways associated with carcinogenesis. Evidence for a link between cancer risk and dairy consumption in adulthood is increasing, but associations with childhood dairy consumption have not been studied adequately.

We investigated whether dairy consumption in childhood is associated with cancer incidence and mortality in adulthood.

From 1937 through 1939, some 4999 children living in England and Scotland participated in a study of family food consumption, assessed from 7-d household food inventories. The National Health Service central register was used to ascertain cancer registrations and deaths between 1948 and 2005 in the 4383 traced cohort members. Per capita household intake estimates for dairy products and calcium were used as proxy for individual intake.

During the follow-up period, 770 cancer registrations or cancer deaths occurred. High childhood total dairy intake was associated with a near-tripling in the odds of colorectal cancer [multivariate odds ratio: 2.90 (95% CI: 1.26, 6.65); 2-sided P for trend = 0.005] compared with low intake, independent of meat, fruit, and vegetable intakes and socioeconomic indicators. Milk intake showed a similar association with colorectal cancer risk. High milk intake was weakly inversely associated with prostate cancer risk (P for trend = 0.11). Childhood dairy intake was not associated with breast and stomach cancer risk; a positive association with lung cancer risk was confounded by smoking behavior during adulthood.

A family diet rich in dairy products during childhood is associated with a greater risk of colorectal cancer in adulthood. Confirmation of possible underlying biological mechanisms is needed.

Am J Clin Nutr. 2007 Dec;86(6):1722-9. Childhood dairy intake and adult cancer risk: 65-y follow-up of the Boyd Orr cohort.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/6/1722

Ganymedes
2007-12-13, 20:45
Kan det inte även finnas andra faktorer som är bidragande i dessa fall, eller kan man verkligen utesluta allt förutom mjölk?

Shajjn
2007-12-13, 21:41
Kan det inte även finnas andra faktorer som är bidragande i dessa fall, eller kan man verkligen utesluta allt förutom mjölk?

Ja, det finns andra faktorer, man har inte kunnat isolera mjölk från andra (tusental) möjliga faktorer.

Alfred Nobel
2007-12-13, 22:11
När jag var liten avstod jag från allt som hade med mjölk, grädde och marsipan att göra. Förutom oboy :) Visst fungerade det med mjölk i vissa saker, men aldrig gillat grädde marsipan eller druckit ett helt glas med enbart mjölk..

X-ecuter
2007-12-13, 22:14
då är mitt liv rökt nu då... en jävla konsumtion av mjöl dem senaste 8åren ? :/

andeN.
2007-12-13, 22:42
då är mitt liv rökt nu då... en jävla konsumtion av mjöl dem senaste 8åren ? :/
Det tycker jag vi skålar för! Med varsitt glas mjölk. :thumbup:

Sverker
2007-12-14, 07:11
Kan det inte även finnas andra faktorer som är bidragande i dessa fall, eller kan man verkligen utesluta allt förutom mjölk?


OT.

Perioden 1940 - 1945, direkt efter studien, var den bästa för engelsmännens hälsa. Kriget gjorde att maten ransonerades och bensinen gick till krigsmakten. Folk åt helt enkelt mindre och cyklade och promenerade mer.

Tveksamt ifall dessa barn fick ransonerad kost, men det vet vi ju inte.

jontet
2007-12-15, 00:27
OT.

Perioden 1940 - 1945, direkt efter studien, var den bästa för engelsmännens hälsa. Kriget gjorde att maten ransonerades och bensinen gick till krigsmakten. Folk åt helt enkelt mindre och cyklade och promenerade mer.

Tveksamt ifall dessa barn fick ransonerad kost, men det vet vi ju inte.

du tror inte brittens medellivslängd ökade dramatiskt 1945-1950 jmf. med 1940-1945?

He-man
2007-12-15, 02:19
Den där studien hade du gärna fått behålla för dig själv! *cry*

Angel
2007-12-15, 02:33
Jag läste precis en studie som visar på att barn med mjölkfattig kost (komjölksallergi) blir kortare (kortare ben) och har lägre bendensitet.

(Bone mineral status in children with cow milk allergy

Vagn Brændholt Jensen, Inger Merete Jørgensen, Christian Mølgaard och Palle Prahl

Pediatr Allergy Immunol 2004;15:562-5)

Doctor Snuggles
2007-12-15, 03:01
Jag läste precis en studie som visar på att barn med mjölkfattig kost (komjölksallergi) blir kortare (kortare ben) och har lägre bendensitet.

(Bone mineral status in children with cow milk allergy

Vagn Brændholt Jensen, Inger Merete Jørgensen, Christian Mølgaard och Palle Prahl

Pediatr Allergy Immunol 2004;15:562-5)

Frågan är om de kompenserade för skillnader i kaloriintag, samt kalciumintag? Det verkar intiutivt att röra sig om att barn som inte drack mjölk fick inte i sig lika mycket kalcium.

Troll
2007-12-15, 05:16
Var det inte prat om mjölk = med cancer för flera år sedan?.
Sen hörde man inte mycket mer om det.

En potentiell cancer har vi ju alla i oss, hinner man inte dö av annan orsak så lär man få det förr eller senare.

Racso
2007-12-15, 16:18
A family diet rich in dairy products during childhood is associated with a greater risk of colorectal cancer in adulthood.


http://i4.tinypic.com/6jpp35x.jpg

Hmmm?

Racso
2007-12-15, 16:56
Och om jag tolkar bilden rätt så verkar det råda större säkerhet kring att det minskar risken för cancertypen än att att den ökar.

Men det kanske har justerats iom studien du refererar till?

King Grub
2007-12-15, 16:56
Jag har för mig att det handlar om fettet när det gäller att minska risken.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/4/894

Shajjn
2007-12-15, 17:17
Jag läste precis en studie som visar på att barn med mjölkfattig kost (komjölksallergi) blir kortare (kortare ben) och har lägre bendensitet.

(Bone mineral status in children with cow milk allergy

Vagn Brændholt Jensen, Inger Merete Jørgensen, Christian Mølgaard och Palle Prahl

Pediatr Allergy Immunol 2004;15:562-5)

De nio barnen, med komjölks-allergi, som ingick i studien fick i sig 25% av rekommenderat intag av kalcium. Samtliga hade även astma och får kortikosteroider inhalerat, som i o f s inte visades påverka bone mineral content nämnvärt. I studien hänvisar de till tidigare studier som funnit att komjölks-allergiska barn i Danmark löper stor risk att få i sig för lite kalcium, eftersom mjölkprodukter är den största kalciumkällan i dansk kost.
I slutsatsen står det att tillskott av kalcium bör tas för att förhindra osteoporos i framtiden, eftersom de tror att låga kalciumintag orsaker det.

Angel
2007-12-15, 17:34
De nio barnen, med komjölks-allergi, som ingick i studien fick i sig 25% av rekommenderat intag av kalcium. Samtliga hade även astma och får kortikosteroider inhalerat, som i o f s inte visades påverka bone mineral content nämnvärt. I studien hänvisar de till tidigare studier som funnit att komjölks-allergiska barn i Danmark löper stor risk att få i sig för lite kalcium, eftersom mjölkprodukter är den största kalciumkällan i dansk kost.
I slutsatsen står det att tillskott av kalcium bör tas för att förhindra osteoporos i framtiden, eftersom de tror att låga kalciumintag orsaker det.

Tack för din sammanfattning, men jag har läst hela studien.

Sverker
2007-12-15, 18:13
Låter intressant att det är CLA som är anticancerogent.

haiduc
2007-12-16, 01:01
Då ska jag tacka min mamma för vi drack alltid vatten till maten eller om man var törstig, och mjölk endast i maten, eller till oboy = fika :)