handdator

Visa fullständig version : Bo i norrland?


stargate
2007-12-13, 20:18
Jag älskar norrlänningar:D

Finns det nån rekommenderad stor stad att bo/jobba i norrland?

Umeå, Piteå. Några andra hyffast stora städer i norrland?

L-Sami
2007-12-13, 20:19
Luleå.

sunkan
2007-12-13, 20:20
Jag älskar norrlänningar:D

Finns det nån rekommenderad stor stad att bo/jobba i norrland?

Umeå, Piteå. Några andra hyffast stora städer i norrland?

luleå, sundsvall, gävle, det var väll de största

mela
2007-12-13, 20:20
Jag älskar norrlänningar:D


Good one! :laugh:


Nej men. Luleå är det enda rätta. Luleå Bears ftw, osv.

Jag har aldrig varit i norrland

hultman
2007-12-13, 20:21
luleå, sundsvall, gävle, det var väll de största

Vadå norrland? :smash: *grr* *grr27*

Prankie
2007-12-13, 20:21
Jag bor i Umeå! *flex*

sunkan
2007-12-13, 20:24
Vadå norrland? :smash: *grr* *grr27*

ja nu tog jag vad som ligger i norrland rent geografiskt och inte vad som räknas till norrland enligt norrläningar;)

mela
2007-12-13, 20:24
Vadå norrland? :smash: *grr* *grr27*

Ligger det norr om Uppsala? Ja, precis. Då är det Norrland ;)

Exhale_
2007-12-13, 20:25
Luleå, Umeå och Piteå. Det är Norrland det.

Ska du bo i mellersta delen av Sverige är det Sundsvall och Östersund som gäller. Söder om dalälven kallas fjollträsk.

hultman
2007-12-13, 20:26
Ligger det norr om Uppsala? Ja, precis. Då är det Norrland ;)

:thefinger

XroW
2007-12-13, 20:29
Jag älskar norrlänningar:D

Finns det nån rekommenderad stor stad att bo/jobba i norrland?

Umeå, Piteå. Några andra hyffast stora städer i norrland?

Luleå, Piteå luktar skit.

sunkan
2007-12-13, 20:33
Luleå, Piteå luktar skit.

säger bodensaren

Kabuto
2007-12-13, 20:33
Skellefteå! xD Nä flytta inte hit det suger.. Umeå skulle jag satsat på tror jag..

XroW
2007-12-13, 20:34
säger bodensaren

Har du varit i piteå? luktar förjävligt om pappersverken.

sunkan
2007-12-13, 20:37
Har du varit i piteå? luktar förjävligt om pappersverken.

det var ett skämt. Ja jag har varit i piteå.

budadi
2007-12-13, 20:41
Piteå är det enda rätta, inte luktar det skit *whistle*

XroW
2007-12-13, 20:45
det var ett skämt. Ja jag har varit i piteå.

framgick inte så tydligt :)

Manta
2007-12-13, 21:00
Umeå är rätt trist om du inte pluggar.

Fultjack
2007-12-13, 21:05
Boden är rätt fint annars :laugh:

Micke-s
2007-12-13, 21:11
kan man bo där uppe.. ??
trodde det var typ dött efter småland. ! ..
jaha fel av mig !!!

zeusden1
2007-12-13, 21:14
Vadå norrland? :smash: *grr* *grr27*

+1! *mini*

Rahf
2007-12-13, 21:19
Luleå eller Umeå skulle jag ha satsat på. Tror nog att det inte är något fel på Umeå även om du inte studerar.

nr16
2007-12-13, 21:22
Norrland är allt norr om Helsingborg så flytta till Jönköping!

budadi
2007-12-13, 21:27
NOW3GVKE41Y
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pite%C3%A5

Nu är han övertygad. Tråd låst. :D

C.E.J.
2007-12-13, 21:41
"Vars" kommer du ifrån? Är du känslig för fult sätt att prata bör du undvika "storstäderna", de pratar inte lika härligt där som i t.ex. Sollefteå eller Gällivare. I Umeå är folk väldigt ohjälpsamma också.

sunkan
2007-12-13, 21:45
"Vars" kommer du ifrån? Är du känslig för fult sätt att prata bör du undvika "storstäderna", de pratar inte lika härligt där som i t.ex. Sollefteå eller Gällivare. I Umeå är folk väldigt ohjälpsamma också.

Sollefteå ska man ju då inte flytta till, tro mig*slap*

C.E.J.
2007-12-13, 21:46
Sollefteå ska man ju då inte flytta till, tro mig*slap*

Mjo vadårå, finns förvisso inte ett skit att göra där, men det har väl aldrig hindrat volvobönderna :D

sunkan
2007-12-13, 21:47
Mjo vadårå, finns förvisso inte ett skit att göra där, men det har väl aldrig hindrat volvobönderna :D

vad har du för kopplingar till sollefteå?

delta_mats
2007-12-13, 21:56
Har bott i Boden och spenderat mycket tid i Luleå också. Nu bor jag i Umeå. Boden är en liten håla som håller på att urbefolkas då militären kraftigt skurits ner. Finns inte så mycket att göra där. Byarna runt omkring och naturen är däremot väldigt fint.

Luleå är en blåsig, ful stad. Folket är ganska otrevligt också. Skulle aldrig flytta dit.

Piteå är en rätt trevligt och fint, synd att det alltid luktar skit när man passerar den staden:)

Umeå är den stad i Norrland jag tycker bäst om. En större stad med småstadskänsla. Människorna är trevliga. De infödda umeåborna kan dock verka gaska snåla av sig ibland.

C.E.J.
2007-12-13, 22:02
vad har du för kopplingar till sollefteå?

Släkt i Helgum, varav två kusiner som för några år sen flyttade in till stan.

sunkan
2007-12-13, 22:03
Släkt i Helgum, varav två kusiner som för några år sen flyttade in till stan.

ahhh:thumbup:

blekfet2
2007-12-13, 22:14
Jag älskar norrlänningar:D

Finns det nån rekommenderad stor stad att bo/jobba i norrland?

Umeå, Piteå. Några andra hyffast stora städer i norrland?

Vad älskar du med oss norrlänningar? ja förutom våra ofantligt stora könsorgan (gäller endast männen, och samer) samt vår förkärlek till att stoppa granitblock i träskorna och sedan dansa erotiska danser runtom lägerelden?

Fartman
2007-12-13, 22:18
Allt utom Luleå måste nog anses ok. Luleå är en riktig skitstad.

otherside
2007-12-13, 22:18
Umeå är en grym studentstad men hade lätt kunnat bo där anyhow! Väldigt nice stad!
Piteå är magiskt på sommaren!
Luleå gillar jag faktiskt, många som inte gör det men en fin sommarstad som har det mesta!

Mental
2007-12-13, 22:18
Umeå - IKSU, räcker gott så.

otherside
2007-12-13, 22:23
Umeå - IKSU, räcker gott så.

sant=)

747
2007-12-13, 23:21
Foppaland?
Nä jag röstar på kramfors! haha:D

maaherra
2007-12-13, 23:23
Luleå brukar i norrländska munnar kallas "Lill-Stockholm". Med all rätt, finns en hel del personer med storstadskomplex, även om det nu så klart är en generalisering. Folk är dock överlag lite mindre tillmötesgående än i ex. Piteå. Större delen av befolkningen är ju inflyttade så det är inte någon vidare sammanhållning i staden.

Boden kan du glömma, äckel stad/håla. Får ångest bara man äntrar kommmungränsen.

Piteå är däremot väldigt gemytligt, majoriteten av invånarna i staden är ju födda där och det blir en lite annan sammanhållning och eftersom det är en mindre stad är Luleå minskar ju anonymiteten, på gott och ont. Inte samma ytlighet som i Luleå, däremot finns det högre andel lurkar. En annan nackdel är att det inte finns lika mycket jobb på arbetsmarknaden i Piteå som i Luleå.

blekfet2
2007-12-13, 23:25
Luleå brukar i norrländska munnar kallas "Lill-Stockholm". Med all rätt, finns en hel del personer med storstadskomplex, även om det nu så klart är en generalisering. Folk är dock överlag lite mindre tillmötesgående än i ex. Piteå. Större delen av befolkningen är ju inflyttade så det är inte någon vidare sammanhållning i staden.

Boden kan du glömma, äckel stad/håla. Får ångest bara man äntrar kommmungränsen.

Piteå är däremot väldigt gemytligt, majoriteten av invånarna i staden är ju födda där och det blir en lite annan sammanhållning och eftersom det är en mindre stad är Luleå minskar ju anonymiteten, på gott och ont. Inte samma ytlighet som i Luleå, däremot finns det högre andel lurkar. En annan nackdel är att det inte finns lika mycket jobb på arbetsmarknaden i Piteå som i Luleå.


jag tror nog du har blandat ihop piteå/boden ;)

maaherra
2007-12-13, 23:33
jag tror nog du har blandat ihop piteå/boden ;)

Jag tror du borde korsa kommungränsen lite oftare :D

Snafu
2007-12-14, 01:46
Umeå är okey som student. Det är ett lagomt kliv om du kommer från en mindre stad i Norrland. Kommer du från en större stad och gillar uteliv är du in for a surprise om du inte är en student. Dvs, pretty fucking shite.

bertbert
2007-12-14, 02:19
Malmö är en fin norrlandsstad. Synd att den ligger så långt norrut bara. Det är ju så förbålt kallt här.

Nej, men Luleå är trevligt. :D

Loke
2007-12-14, 03:02
Ska man flytta till norrland så ska man ju såklart inte flytta till en stad, då kan man lika bra stanna hemma. I Luleå och Umeå har de ju knappt ens nån dialekt, de är som vilka andra städer som hellst, fast lite kallare.

Vill man uppleva norrland på riktigt så är ju inlandet det enda rätta.

MaQue
2007-12-14, 07:56
Den viktigaste frågan är väl ändå;

Varför välja en kuststad?

Inlandet ftw.

skaparn
2007-12-14, 08:36
Men för hela helvetet. Umeå och Piteå har nämnts hur många gånger som helst utan att Skellefteå nämnts en enda gång.

Skellefteå har allt. Jag längtar till julen då jag ska upp en sväng, även om jag kommer längta tillbaka efter en vecka, men ändock är Skellefteå bra fint.

blekfet2
2007-12-14, 08:53
Jag tror du borde korsa kommungränsen lite oftare :D

haha :D

Hardrocker
2007-12-14, 09:00
Den viktigaste frågan är väl ändå;

Varför välja en kuststad?

Inlandet ftw.

+1

Östersund är en grymt trevlig stad.

Annars är inte Åre med omnejd bra!

Rahf
2007-12-14, 09:18
Kuststad innebär förmodligen fler aktiviteter på sommaren. Beror väl kanske på om man är vattenmänniska eller inte.

MaQue
2007-12-14, 10:17
Kuststad innebär förmodligen fler aktiviteter på sommaren. Beror väl kanske på om man är vattenmänniska eller inte.

Vatten kan man se i Malmö med, underbart landskap finns i inlandet.

:)

Rahf
2007-12-14, 12:20
Vatten kan man se i Malmö med, underbart landskap finns i inlandet.

:)

Vi snackar Norrland här.

maaherra
2007-12-14, 12:24
Men för hela helvetet. Umeå och Piteå har nämnts hur många gånger som helst utan att Skellefteå nämnts en enda gång.

Skellefteå har allt. Jag längtar till julen då jag ska upp en sväng, även om jag kommer längta tillbaka efter en vecka, men ändock är Skellefteå bra fint.

I Skellefteå röker man ju bara marijuana, så tycker man om att puffa lite så är det väl ett bra alternativ.

Snafu
2007-12-14, 12:27
Varför är alla Skellefteåbor så patriotiska? Är det lokaltidningens fel eller finns det nånting där alla andra Norrlands kuststäder saknar?

skaparn
2007-12-14, 12:30
I Skellefteå röker man ju bara marijuana, så tycker man om att puffa lite så är det väl ett bra alternativ.

Du kanske ska sluta sitta utanför McDonalds på lördagkvällarna och dra dina slutsatser utifrån vad du ser där.

Varför är alla Skellefteåbor så patriotiska? Är det lokaltidningens fel eller finns det nånting där alla andra Norrlands kuststäder saknar?

Måste vara det sistnämnda

Snafu
2007-12-14, 12:31
Du kanske ska sluta sitta utanför McDonalds på lördagkvällarna och dra dina slutsatser utifrån vad du ser där.



Måste vara det sistnämnda

Örnsköldsvik har ju faktiskt blivit utsedd till Årets Stadskärna men det är ju liksom inget jag vill trycka ner i halsen på folk. Man vill ju visa lite finess.

Rahf
2007-12-14, 12:32
Du kanske ska sluta sitta utanför McDonalds på lördagkvällarna och dra dina slutsatser utifrån vad du ser där.



Måste vara det sistnämnda

Skellefte-kraft kvalificerar inte som något speciellt.

Flytta till Örnsköldsvik vetja *rolleyes* , börjar byggas ut en hel del här och vi har nordens största badhus!! YAAAY! Plus att det går att surfa här, en av de nordligaste punkterna :D.

Fartman
2007-12-14, 12:42
Gillar du snö är inte Umeå ett bra alternativ, sämre vinter får man leta efter.
Vill du ha riktigt Norrlandsväder rekommenderas inlandskommunerna eller Norrbotten i allmänhet (utom Luleå givetvis).

Löjtnant Blank
2007-12-14, 13:00
Kiruna för helvete! Jag har mycket släkt i Kiruna, och det är ganska HC där uppe. Tredagarsfyllor och vilda skoterfärder utan mössa i -47°C är inte alls ovanliga.

Finska Raketen
2007-12-14, 14:08
Kiruna för helvete! Jag har mycket släkt i Kiruna, och det är ganska HC där uppe. Tredagarsfyllor och vilda skoterfärder utan mössa i -47°C är inte alls ovanliga.

:D


håll dig undan från kalix, överkalix, kiruna, gällivare

lectris
2007-12-14, 14:31
jukkasjärvi ftw eller? ;p bo i vettefan men att besöka ishotellet står på min to do-list.

http://www.icehotel.se/images/photos/big/ICEHOTEL-ENTRANCE-4.jpg.jpg

MaQue
2007-12-14, 14:36
Vi snackar Norrland här.

Jag uttryckte mig kanske något oklart;

Varför bo vid kusten i Norrland när du ändå bara ser samma sak som i vilken annan kuststad som helst?

Fjäll osv finns det dåligt om vid kusten.

skaparn
2007-12-14, 15:02
Ni vet väl att kolopanelen redan konstaterat att killarna i norrland är mycket fulare än deras tjejer.

Så här ser det ut i Luleå:
http://www.hotchickswithdouchebags.com/

delta_mats
2007-12-14, 15:09
Ska man flytta till norrland så ska man ju såklart inte flytta till en stad, då kan man lika bra stanna hemma. I Luleå och Umeå har de ju knappt ens nån dialekt, de är som vilka andra städer som hellst, fast lite kallare.

Vill man uppleva norrland på riktigt så är ju inlandet det enda rätta.


I Luleå pratar dom faktiskt ganska brett. Betydligt mer "bondigt" än Boden tex.
I Umeå pratas det väl inte så mycket norrländska men det beror ju på att de är så många studenter från övriga Sverige. Byarna runtomkring däremot har rejäl dialekt.

Men det är väl knappast för dialekten man vill flytta hit upp.

Motorbreath
2007-12-14, 15:34
Jag uttryckte mig kanske något oklart;

Varför bo vid kusten i Norrland när du ändå bara ser samma sak som i vilken annan kuststad som helst?

Fjäll osv finns det dåligt om vid kusten.

Menar du att alla kuststäder och deras omgivning ser likadana ut? Kan alla kuststäder skryta med en vacker skärgård t.ex.?

Sen skiljer sig klimatet en del mellan kust och inland också.

Man får ju klaustrofobi om man inte har nära till havet eller kan se horisonten.

C.E.J.
2007-12-14, 16:21
Det måste ju vara norrlänningar som säger att det inte finns nån dialekt i Umeå, för det finns det. Folk säger "vars", inflikar ordet "som" varannat ord, och uttalar "sked" och liknande ord fel - sched.