handdator

Visa fullständig version : Hur mycket?


akerstrom
2007-12-13, 18:18
Hur mycket går man upp i vikt om man går upp 4kg muskler på ett år PLUS Allt som hör till! Alla snackar ju om att man kan gå upp 2-4kg "rena "muskler på ett år. Men hur mycket går man upp igentligen med vatten och allt annat som inte är ren muskelmassa(Inte fett utan sånt som hör till musklerna)

pragmatist
2007-12-13, 18:29
Hur mycket går man upp i vikt om man går upp 4kg muskler på ett år PLUS Allt som hör till! Alla snackar ju om att man kan gå upp 2-4kg "rena "muskler på ett år. Men hur mycket går man upp igentligen med vatten och allt annat som inte är ren muskelmassa(Inte fett utan sånt som hör till musklerna)

Vilka är "alla"? Det finns så vitt jag vet ingen vetenskaplig grund för att säga att 2-4 kilo på ett år är något maximum, och jag tycker det siffran låter väldigt konservativ.

Hur stor del av en viktökning som består av muskelmassa är extremt individuellt och beror på gener, träningsstatus, om man varit fet tidigare i livet, om man är undernärd när man börjar äta upp sig, o.s.v. Med andra ord: det går inte att svara på.

akerstrom
2007-12-13, 18:33
Dom jag har frågat och läst om på kollo/body har sagt att 2-4kg muskler är snittet på ett år men jag undrar hur mycket det blir med vattnet och allt annat som kommer med mer muskler massa

pragmatist
2007-12-13, 19:32
Som sagt, man kan omöjligen svara generellt på den frågan eftersom det skiljer extremt mycket från individ till individ. För en underviktig person som aldrig varit fet kan en viktökning bestå av >60% fettfri kroppsvikt. För någon som redan är överviktig så kanske bara 10% av ytterligare viktökning är fettfri vikt. Man kan ju gissa att de flesta hamnar någonstans däremellan.

Angående 2-4 kilo så är det en alldeles för låg siffra för en hårdsatsande nybörjare men en alldeles för hög för en gammal räv som tränat i många år. Enligt min erfarenhet, det finns som sagt inga vetenskapliga studier av just detta så vitt jag vet.

C.E.J.
2007-12-13, 21:49
Muskler är en funktionell enhet, lägg ner att göra distinktion mellan muskelprotein och muskler.