handdator

Visa fullständig version : mjölk efter träning?


von huff
2007-12-13, 16:19
Hej jag undrar hur bra det är att dricka mjölk efter träning?Om jag inte minns helt fel så har jag läst en artikel om det nånstans men minns inte vad det sades i den.Men om det är bra skall man då välja den fettfria eller den med fett?Kan det vara en bra ide att blanda me lite cacaopulver?

Eddie Vedder
2007-12-13, 16:22
:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89456

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637

King Grub
2007-12-13, 16:35
Angående chokladmjölk:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid. (http://www.gotmilk.com/news/health/chocolate_milk_pdfs/chocolate_milk_as_recovery_aid.pdf)

von huff
2007-12-13, 16:45
Tackar!Fast jag fattade inte hälften av vad som stod i undersökningen:D

Lorden
2007-12-13, 17:58
Var stod det vad dem ansåg vara "choclate milk" då? Är det mjölk med kakao dem menar?

King Grub
2007-12-13, 18:02
Typ vanlig Pucko.

Eddie Vedder
2007-12-13, 18:05
Var stod det vad dem ansåg vara "choclate milk" då? Är det mjölk med kakao dem menar?

Såhär står det:

To meet the current recommendations
for post-exercise carbohydrate intake (19, 24), a 70-kg male and a 60-kg
female would need to consume 17 to 27 and 14.5 to 23 fl uid ounces, respectively,
of low-fat chocolate milk, depending on the brand. These volumes of chocolate
milk contain 70 to 84 g of carbohydrate and 19 to 30 g of protein for the reference
male, and 60 to 72 g of carbohydrate and 16 to 26 g of protein for the reference
female. The carbohydrate in chocolate milk is composed of sucrose (glucose plus
fructose), lactose (glucose plus galactose), and high fructose corn syrup.

Precis som Grub säger är det ju typ som Pucko eller O'boy.

maRRtin
2007-12-13, 19:27
Chokladmjölk och banan smakar väldigt bra efter all sorts träning, gärna ihopmixat.

Fjällbrynt
2007-12-13, 20:43
Chokladmjölk och banan smakar väldigt bra efter all sorts träning, gärna ihopmixat.

Men bara efter träning smakar de bra, annars så smakar de gammal sula;) ?

Lorden
2007-12-13, 21:50
Såhär står det:



Precis som Grub säger är det ju typ som Pucko eller O'boy.

Tackar, missade det helt.

Alfred Nobel
2007-12-13, 22:13
Gäller det även proteintilskott med chokladsmak som blandas med mjölk? :)

maRRtin
2007-12-13, 22:19
Gäller det även proteintilskott med chokladsmak som blandas med mjölk? :)
Alltså, det är inget magiskt med just chokladsmak.

King Grub
2007-12-13, 22:25
Jo, det är magiskt. :D

Just chokladsmaken gör att insulinfrisättningen blir större.

We found that the chocolate-flavored product within six product categories produced greater insulinemia, whether expressed as the AUC over a 2-h period or as an insulin index relative to a reference food. In general, the chocolate product produced 28% greater insulinemia than the alternate flavor, ranging from 45% greater in the chocolate milk vs. the strawberry milk, to 13% greater in dark vs. white block chocolate.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/10/3149

LadyG
2007-12-13, 22:29
Dum fråga kanske men gäller det även gainomax med chokladsmak? Vet inte om det är riktig kakao eller artificiell smaksättning, men det spelar roll vilket det är antar jag?

maRRtin
2007-12-13, 22:32
Från och med nu säljer man 68,5 % mer protein med chokladsmak i shoppen.
GI-panelen rasar mot kakao.

von huff
2008-02-06, 17:54
0,8gram kolhydrater/kg är ett normalt behov efter träning och 1liter fettfri mjölk innehåller ca 50kolhydrater så det blir ju en hel del mjölk:(

Koloftw
2008-02-06, 18:04
Man dricker väl inte bara 1l mjölk på en hel dag efter ett träningspass?

Mjölk räcker nog gott och väl för att akut hålla uppe proteinbalansen ...

von huff
2008-02-06, 18:07
Man dricker väl inte bara 1l mjölk på en hel dag efter ett träningspass?

Mjölk räcker nog gott och väl för att akut hålla uppe proteinbalansen ...

Vad menar du?om man skall få i sig 0,8gram kolhydrater/kg efter ett pass så måste man ju dricka mer än 1 liter fettfri mjölk efter passet?

Eddie Vedder
2008-02-06, 18:11
Vad menar du?om man skall få i sig 0,8gram kolhydrater/kg efter ett pass så måste man ju dricka mer än 1 liter fettfri mjölk efter passet?

Den som vill få i sig så mycket kolhydrater direkt efter passet, d.v.s. innan måltid, väljer nog inte mjölk för att tillfredsställa DET behovet.

Då blir det antagligen maltodextrin eller så. Men ett redigt glas mjölk direkt efter passet och sen mat räcker säkert långt.

von huff
2008-02-06, 18:16
Den som vill få i sig så mycket kolhydrater direkt efter passet, d.v.s. innan måltid, väljer nog inte mjölk för att tillfredsställa DET behovet.

Då blir det antagligen maltodextrin eller så. Men ett redigt glas mjölk direkt efter passet och sen mat räcker säkert långt.

Fast det räcker knappast det akuta energibehovet efter träningen?

Koloftw
2008-02-06, 18:22
Vad exakt? Och hur lång tid är "akut" i det här sammanhanget?

Eddie Vedder
2008-02-06, 18:23
Fast det räcker knappast det akuta energibehovet efter träningen?

Det beror ju helt på. Beror ju på hur pass långt det tar innan du äter mat, hur energirik den måltiden är, hur du ätit innan o.s.v.

Jag tar aldrig någonting alls direkt efter, promenerar hem från gymmet och äter mat bara. Visst kanske jag skulle kunna optimera det litegrann men min träning går trots allt framåt.

von huff
2008-02-06, 18:40
Det beror ju helt på. Beror ju på hur pass långt det tar innan du äter mat, hur energirik den måltiden är, hur du ätit innan o.s.v.

Jag tar aldrig någonting alls direkt efter, promenerar hem från gymmet och äter mat bara. Visst kanske jag skulle kunna optimera det litegrann men min träning går trots allt framåt.

Jag läste i deffguiden att 0,8gkolhydrater/kg är en normal dos efter träningen.Om vi tänker oss att man bara äter 0,5gram/kg och sedan äter mat ca 1-2h efteråt så vilken betydelse har det på muskelnedbrytning om återhämtning?

Koloftw
2008-02-06, 18:41
Ingen alls om man får i sig en del protein efter träningen.

Om det är styrketräning det handlar om.

von huff
2008-02-06, 18:44
Ingen alls om man får i sig en del protein efter träningen.

Om det är styrketräning det handlar om.

Jag tänkte på styrketräning samt lättare konditionsträning:)

Eddie Vedder
2008-02-06, 18:49
Jag tänkte på styrketräning samt lättare konditionsträning:)

En gainer, med den dosen kolhydrater och protein som brukar nämnas, intagen direkt efter träning innebär ju förstås mer snabba kolhydrater och mer protein akut än samma volym från mjölk.
Mjölken å andra sidan ger förstås snabbare påbörjad återhämtning än inget alls fast mer mat när man väl kommer till bords.

Men hur det sedan kommer att se ut i praktiken efter en lång tids träning, vila, kost o.s.v. är bara något man kan spekulera i. Det går att trixa med småsaker runtom träningen i all oändlighet men väldigt svårt att uttala sig om mer än just akuta fördela, utifrån dom akuta fördelarna kan man ju sedan spekulera kring om det blir bättre i längden. Många bäckar små o.s.v.;)

von huff
2008-02-06, 18:52
Okej Jag vet man skall inte bry hjärnan med en massa onödiga detaljer:)

Eddie Vedder
2008-02-06, 18:58
Okej Jag vet man skall inte bry hjärnan med en massa onödiga detaljer:)

Beror ju på om det tar överhand eller ej skulle jag säga. D.v.s. om smådetalerna blir det som fokus läggs på och basen blir lidande. Om det mest väsentliga får utgöra basen och största fokus läggs där kan det ju som sagt få en liten liten extraskjuts med t.ex. kreatin, EAA, gainer, jättenoggrann näringstiming etc.:)

Hursomhelst är det inget jag själv orkar bry mig vidare mycket om.:Virro