handdator

Visa fullständig version : Öka 5kg med kosttillskott och sedan sluta och behålla vikten?


2-100
2007-12-13, 15:37
Jag är rätt skeptisk till tillskott men jag tänkte att jag ska prova innan jag dömer ut något.

Mina förutsättningar är 200cm och 95kg ben och muskler *whistle*

Jag spelar basket en dag i veckan, tränar kickboxning en dag samt styrketräning en dag. Får jag tid över blir det en runda löpning.

Min vikt håller sig exakt lika vare sig jag har haft uppehåll och legat i soffan ett år eller om jag tränar som jag gör nu. Har nog en väldigt bra förbränning för fett är inget jag samlar på :)

Jag har alltid käkat mycket mat men har ingen lust att pressa i mig extra bara för att öka i vikt. Kan något kosttillskott funka för mig för att hjälpa mig att lägga på 5kg? Vill sedan kunna sluta med detta efter 6mån eller nått och behålla min vikt. Funkar det? Vad ska jag käka/dricka för tillskott?

Målet är 200cm och 100kg bara för att det är kul :hbang:

Eddie Vedder
2007-12-13, 15:43
Kan du förtydliga vad dina mål att uppnå med just tillskottet är? Alltså hur ska du utvärdera att det fungerar utan att döma ut det? För det känns som du förväntar dig lite väl mycket faktiskt.

King Grub
2007-12-13, 15:49
Visst kan du gå upp 5 kilo i kroppsvikt på ett halvår genom att lägga till energi från t ex en gainer som du tar i samband med träningen. Men, och det är ett stort "men", du går inte upp mer bara för att det står "Tillskott" på burken, utan skulle gå upp lika mycket av att lägga till motsvarande mängd energi från vanlig mat till din nuvarande kost. Det är vad det är: mat i pulverform, oftast från mjölk och potatis eller majs.

Kreatin kan vara en idé för att öka muskelmassan och styrkan; bevisat effektivt och för en gångs skull praktiskt omöjligt att få i effektgivande mängder från en vanlig kost. Inget mirakelmedel, dock.

2-100
2007-12-13, 22:12
Visst kan du gå upp 5 kilo i kroppsvikt på ett halvår genom att lägga till energi från t ex en gainer som du tar i samband med träningen. Men, och det är ett stort "men", du går inte upp mer bara för att det står "Tillskott" på burken, utan skulle gå upp lika mycket av att lägga till motsvarande mängd energi från vanlig mat till din nuvarande kost. Det är vad det är: mat i pulverform, oftast från mjölk och potatis eller majs.

Kreatin kan vara en idé för att öka muskelmassan och styrkan; bevisat effektivt och för en gångs skull praktiskt omöjligt att få i effektgivande mängder från en vanlig kost. Inget mirakelmedel, dock.

Tror väl att jag har svårt att bygga muskelmassa för allt jag stoppar i mig i mat går väl åt till att hålla igång bara. Behövs väl något extra i reserv så att säga. Att stoppa i mig ännu mera vanlig mat kommer jag inte orka. Ett tillskott tror jag skulle funka.

Brukar oftast käka direkt efter träningen. Skulle kanske behöva något innan samt även efter.

Men jag känner att jag inte vill stoppa i mig något pulver resten av livet. Skulle vilja bygga 5kg muskler och sedan sluta käka tillskott och behålla musklerna vikten ändå.

King Grub
2007-12-13, 22:15
Om en viktökning beror på större kaloriintag, kommer den att följas av en viktminskning, om kaloriintaget minskar igen utan att kaloriförbrukningen också gör det, även om fördelningen av fettfri massa och fettvikt förhoppningsvis kan se annorlunda ut detta till trots.

2-100
2007-12-13, 22:16
Kan du förtydliga vad dina mål att uppnå med just tillskottet är? Alltså hur ska du utvärdera att det fungerar utan att döma ut det? För det känns som du förväntar dig lite väl mycket faktiskt.

Man måste ha ideer och mål :)
Skulle vilja bygga 5kg muskler och kosttillskott av något slag behövs nog. Sen vill jag sluta med detta men behålla vikt och muskler.

C.E.J.
2007-12-13, 22:25
Man måste ha ideer och mål :)
Skulle vilja bygga 5kg muskler och kosttillskott av något slag behövs nog. Sen vill jag sluta med detta men behålla vikt och muskler.

Behövs nog? Nej det behövs inte. Bekvämt, men inte nödvändigt på något sätt.

Eddie Vedder
2007-12-14, 07:51
Man måste ha ideer och mål :)
Skulle vilja bygga 5kg muskler och kosttillskott av något slag behövs nog. Sen vill jag sluta med detta men behålla vikt och muskler.

Jo jag förstår att det är ditt mål. Det jag menade var hur mycket tilltro du sätter just till tillskottet för att nå målen?

Visst kan det vara smidigt och hjälpa dig få i dig mer kcal i form av bra protein men något bättre som ger mer "effekt" än mat är det ju såklart inte. Det är bra att veta att det inte är några supergrejer ger jättemycket extra. Men orkar du inte ännu mer mat så är ju ett tillskott definitivt befogat.:thumbup:. Det är ju just det som är meningen med kosttillskott, att vara ett tillskott till ens kost.:)

2-100
2007-12-14, 14:48
Om en viktökning beror på större kaloriintag, kommer den att följas av en viktminskning, om kaloriintaget minskar igen utan att kaloriförbrukningen också gör det, även om fördelningen av fettfri massa och fettvikt förhoppningsvis kan se annorlunda ut detta till trots.

Kort och gott slutar jag med kosttillskott efter min 6mån period kommer min 5kg jag lyckats lägga på mig troligtvis försvinna?


Behövs nog? Nej det behövs inte. Bekvämt, men inte
nödvändigt på något sätt.

Bekvämt är rätt ord. Skulle nog inte orka sitta och pressa i mig mer mat än vad jag gör idag.

Jo jag förstår att det är ditt mål. Det jag menade var hur mycket tilltro du sätter just till tillskottet för att nå målen?

Visst kan det vara smidigt och hjälpa dig få i dig mer kcal i form av bra protein men något bättre som ger mer "effekt" än mat är det ju såklart inte. Det är bra att veta att det inte är några supergrejer ger jättemycket extra. Men orkar du inte ännu mer mat så är ju ett tillskott definitivt befogat.:thumbup:. Det är ju just det som är meningen med kosttillskott, att vara ett tillskott till ens kost.:)

Jag tror att ett tillskott kan vara bra för jag sätter redan i mig en hel del mat.
Tror att innan träning och efter träningen när jag käkat behöver jag få i mig något ytterligare mer. Lever inte för träning men jag tycker det är kul att hålla igång.

Vad skulle ni rekomendera?
Nått som går lätt att få i sig. 1l illasmakande gegga orkar jag inte med.

Eddie Vedder
2007-12-14, 14:54
Vad skulle ni rekomendera?
Nått som går lätt att få i sig. 1l illasmakande gegga orkar jag inte med.

Exempel på gainer:

Fairing Fast Carbs: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Kolozzeum Pure Whey: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Dessa två tillsammans skulle t.ex. innebära en utmärkt gainer och du kan dessutom dricka enbart protein om du vill det och blanda en gainer när du vill det.:thumbup:

Betar
2007-12-14, 19:20
Kosttillskott är inget hocus pocus utan bara mat i pulverform så man blir ju ändå mätt/mindre hungrig av de, precis som mat. Så som C.E.J nämner så är de väll ofta ett bekämlighetsskäl och tidssparande alternativ. Eftersom du inte vill/orkar pula i dig mer mat vid dina måltider så lägg till ett. Ex, så kan du ta en portion gröt innan läggdags. Vad vet jag ;)

Lycka till iaf!