handdator

Visa fullständig version : Frukt


pettan85
2003-05-04, 12:03
Det är så här att jag brukar äta en del frukt som mellan mål och liknande, ligger i lite deff kan man väl säga och undrar om frukt är bra att äta har hört lite olika bud vissa säger att det inte är bra och vissa att det är bra ... sen efter träning så har jag hört att fruktos är inget bra "byggmaterial" själv tar jag en prottedrink + 2 bananer... ska man byta ut bananerna mot annan form av snabba kollisar ? Isåfall något förslag ?

Pettan

snatch_ct
2003-05-04, 12:47
det finns ju snabbare kolisar än banan. kolla GI tabellen på den här sidan! högt GI=snabba kolisar.

själv brukar jag ta en banan efter träning och äter sen mat direkt när jag kommer hem. det e alltså inget fel på att käka banan :eating: :)

King Grub
2003-05-04, 13:28
Frukt är nyttigt, inget tal om den saken! GI och snabba och långsamma kolhydrater hit och dit är inte allt. All frukt är fyllda med nyttigheter, och att slopa frukten vore bara dumt.

Dock:

Efter träningen är det inte speciellt bra, eftersom fruktos dels inte är snabba kolhydrater och dessutom lagras i levern, inte som muskelglykogen. Alltså inte optimalt i återhämtningssyfte. Dessutom får man äta rackarns mycket frukt för att få i sig några betydande mängder kolhydrater, eftersom frukt till stor del består av vatten.

Under en stenhård deff är det heller inte så lämpligt med ett jättelikt fruktintag, eftersom fruktosen som sagt lagras i levern, och när den är "full", efter ca 60 gram eller så, lagras överskottet som fettreserver.

I alla andra fall: låt bananen tysta mun. Och inte bara bananer; alla frukt är utmärkt.

supremo
2003-05-04, 13:29
Originally posted by pettan85
Det är så här att jag brukar äta en del frukt som mellan mål och liknande, ligger i lite deff kan man väl säga och undrar om frukt är bra att äta har hört lite olika bud vissa säger att det inte är bra och vissa att det är bra ... sen efter träning så har jag hört att fruktos är inget bra "byggmaterial" själv tar jag en prottedrink + 2 bananer... ska man byta ut bananerna mot annan form av snabba kollisar ? Isåfall något förslag ?

Pettan

Anledningen till att frukt inte skulle vara bra, är väl isf att man får i sig för mycket kolhydrater om man äter för mycket, så länge man har lite koll på hur mkt man får i sig så är det nog okej att ta en frukt då och då.
Sen har jag även läst att fruktos kan påverka fettförbränningen negativt, men det är inget jag törs svara på om det stämmer.
Jag äter också bananer efter träning, fast skumbananer. :eating:

Edit: Grub var som vanligt före... :cool:

King Grub
2003-05-04, 13:30
Originally posted by supremo

Jag äter också bananer efter träning, fast skumbananer. :eating:

Efter träning är skumbananerna de bästa bananerna! :hbang:

z_bumbi
2003-05-04, 13:34
Om man gillar att ta en vanlig banan efter träningen så gör det ju inget om man kompleterar gainern (eller vad man nu använder) med en sådan, att bara äta frukt så att man kommer upp i 1 g kolhydrater per kilo kroppsvikt är jobbigt.

King_Grub: Så skumbananer innehåller inget fruktos ? :D

pettan85
2003-05-04, 13:51
Tack för svaren !
så det skulle alltså vara bättre att byta ut bananerna får väl klura ut nått annat händigt att ta till prottedrinken...

Hmmm... skumbananer, är ju lite skäptiskt till det menmen... säger ni det så =) hur mycket skumbananer bör man då äta ?

Pettan

King Grub
2003-05-04, 13:54
Originally posted by z_bumbi
King_Grub: Så skumbananer innehåller inget fruktos ? :D

Jo, men betydligt mer glukos.

King Grub
2003-05-04, 13:54
Originally posted by pettan85
Tack för svaren !
så det skulle alltså vara bättre att byta ut bananerna får väl klura ut nått annat händigt att ta till prottedrinken...

Hmmm... skumbananer, är ju lite skäptiskt till det menmen... säger ni det så =) hur mycket skumbananer bör man då äta ?

Pettan

Ca 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Skumgodis innehåller väl runt 85-90 gram kolhydrater per 100 gram. Allt gelé- och skumgodis går bra, inte bara skumbananer.

pettan85
2003-05-04, 14:08
ja ok tackar tackar ! :bow: :bow:

Får väl börja käka 100 g godis efter träning då :D

pettan

supremo
2003-05-04, 14:21
Originally posted by pettan85
, är ju lite skäptiskt till det menmen... säger ni det så =) hur mycket skumbananer bör man då äta ?

Skeptisk? Varför?
Försök få i dig runt 1 g snabba kolhydrater per kilograms kroppsvikt.

King Grub
2003-05-04, 14:24
Det är lätt att tro att det skulle vara "onyttigare" med godis efter träningen än t ex Dextropur, antagligen bara för att det heter just godis. Men båda är ju rena sockerprodukter, och saknar båda helt och håller näringsvärde.

Äter man näringsriktigt och sammansatt i övrigt är det helt okej med ett mål närmast efter träningen då man inte bryr sig om det, utan satsar på att få upp insulinnivåerna och påbörja glykogeninladdningen.

supremo
2003-05-04, 14:29
Men undvik chokladen, denna djävulens konfekt :devil:

z_bumbi
2003-05-04, 14:53
Originally posted by King Grub


Jo, men betydligt mer glukos.

Jo jag vet men frågan är ju liksom vid frukt om det inte är väldigt svårt att få i sig 50-70 g fruktos om man bara äter sin 1 g/ kroppsvikt av kolhydrater, om man inte bara äter fruktos lär det ju inte inträffa.

Frågan är ju förstås om kroppen är så smart så att den skiljer på fruktos och andra kolhydrater när den återfyller levern ?

Allt är antagligen ren överkurs för 99,9 % av alla som tränar men det har ju aldrig stoppat någon teoretisk diskution förut :D

King Grub
2003-05-04, 15:02
Jag håller helt med allt du säger. Nackdelen med att äta något vars kolhydrater till övervägande del består av fruktos efter träningen är väl just att det inte används till muskelglykogen och därför inte är lika bra för att påbörja återhämtningen. Personligen struntar jag i om det hamnar lite kolhydrater av fruktos i levern, bara jag fyller på muskelglykogenet samtidigt.

pettan85
2003-05-04, 19:13
Har precis tränat nu och jag käkade lite godis... var rätt skönt att ha nått gott att se fram emot efter träningen :D Fast känns ändå lite "fel" tycker jag att först träna o sen äta godis ... menmen ;)

Tänkte på en sak också, finns det några ramar hur mycket protein man bör få i sig efter träningen också ungefär ? Just nu brujar jag ta lite drygt en skopa (ungefär 1 dl) vassle o det mosvarar kanske 35 g protein tror jag.

Pettan

King Grub
2003-05-04, 19:41
Originally posted by pettan85
Har precis tränat nu och jag käkade lite godis... var rätt skönt att ha nått gott att se fram emot efter träningen :D Fast känns ändå lite "fel" tycker jag att först träna o sen äta godis ... menmen ;)

Tänkte på en sak också, finns det några ramar hur mycket protein man bör få i sig efter träningen också ungefär ? Just nu brujar jag ta lite drygt en skopa (ungefär 1 dl) vassle o det mosvarar kanske 35 g protein tror jag.

Pettan

Det är inte fel! Få in det i huvudet nu. :smash: :D

Dina 35 gram är nog det minsta man bör få i sig. Mer skadar absolut inte. Jag är övertygad om att kroppen kan ta upp mer än så efter träningen, 50+ gram.

pettan85
2003-05-04, 21:19
Hehe ! Jo ok jag har fått in det i huvudet nu :rolleyes: :D

Ok... men det finns alltså inte någon "1g/kg kroppsvikt" liknande ram för hur mycket protein man ska ha. Menmen det lär ju itne vara fel att ösa på lite mer som du sa !

RealElwood
2003-05-05, 05:40
Grub --------> Är frukt ingen höjdare att äta under deff???

I dagsläget så tar jag två Äpplen a 190gram som mellanmpål under dagen. Kommer viss av denna energi att lagras som fettreserver???

Sverker
2003-05-05, 06:30
Originally posted by RealElwood
Grub --------> Är frukt ingen höjdare att äta under deff???

I dagsläget så tar jag två Äpplen a 190gram som mellanmpål under dagen. Kommer viss av denna energi att lagras som fettreserver???

Under en deff äter du mindre kalorier än du behöver så levern är aldrig full någon gång under en deff !

Det behövs stora doser fruktos, 50 - 200 g för att mätta systemet och vad jag har läst blir det mjölksyra av detta momentana,kraftiga överskott.
Nu är ju inte en plötslig syrachock i blodet något man strävar efter så doser max upp till 50 g fruktos är nog bäst.

Praktiskt är ( för mig ) ett äpple bra att ta under en diet/deff. Det blir något att tugga på och håller hunger borta en stund.
Äpple är långsam energi.

Enligt SLV livsmedelstabel så är Äpple:
2.1 % glukos, 4.5 % fruktos och 1.3 % sackaros ( vanligt socker ).

Tanman
2003-05-05, 09:19
"Det behövs stora doser fruktos, 50 - 200 g för att mätta systemet och vad jag har läst blir det mjölksyra av detta momentana,kraftiga överskott."

Intressant! Vet du något om hur det skulle gå till? Att fruktosen blir mjölksyra alltså?

Sverker
2003-05-05, 09:43
Vi som är intresserad får nog söka på " fructose AND acidosis " på någon lämplig sökmotor.

Varför försökspersonerna får acidosis efter ett stort intag av fruktos har jag inte hittat.
Men spekulativt är det nog inte så konstigt eftersom fruktosen kommer in halvvägs ned i glykolysen och det snabbt kan bli ett överskott av NADH i cellsaften ( cytoplasman ).
Fruktos i mindre doser hinner säkert omsättas som energi eller ombildas till glukos och leverglykogen.

Tanman
2003-05-05, 10:56
Jag förstår inte hur fruktos kan komma "halvvägs ner i glykolysen"? Måste inte levern bryta ner fruktosen till glukos innan glykolysen? Något den inte hinner göra om levern är fylld och det är väl då vissa tror att glukosen blir fett istället?
Var fattar jag fel om jag nu gjort det?

Sverker
2003-05-05, 11:55
Nu är vi nog tillbaka till http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10327&highlight=fruktos+kinas

Fruktosen blir i alla lägen DiHydroxiAcetonfosfat och Glyceraldehyd är nog det enda vi kan komma överens om.

Att glykolysen kan backa och bilda glukos kan vi säkert reda ut också.

Kvarstår vad som händer med dihydroxiacetonfosfat och glyceraldehyd ( som i sin tur blir glyceraldehyd-3-fosfat ).

Blir det fett ( acetyl-Co-A ) eller mjölksyra ?