handdator

Visa fullständig version : Tips på serier (tidningar)


jumpingforlife
2007-12-13, 14:03
Kanske inte rätt forum det här egentligen men finns det någon här som läser och kanske till och med samlar på serier?

Min pappa samlade serier under 60-90-talet så jag växte upp med att läsa serier och har således läst alla de "klassiska" serierna, asterix, tintin, spirou m.m.
Har fått upp intresset för serier igen nu på det senaste och skulle vilja ha lite tips på läsvärda serier, främst då lite nyare och inte de "klassiska" då jag läst de flesta av dem.
Spiderman är en serie jag läst väldigt lite av, det jag läst på senare tid har jag tyckt väldigt bra om, men om man ska köpa gamla nummer av den tidningen finns det några årgångar att rekommendera då? Finns ju så ruskigt mycket olika spidermantidningar/album, tecknare, förlag.
Kanske finns det övriga Marvelserier att rekommendera, har läst väldigt lite eller av den typen av serier, men samma sak där finns ju så ruskigt mycket att välja mellan...

Scratch89
2007-12-13, 14:06
Jag kan säga att du verkligen har skrivit på rätt forum. Det finns många serietidningsälskare här, så snart kommer du få flera bra svar.
Själv läser jag bara Rocky och Kalle Anka. :D

Prankie
2007-12-13, 14:09
Jag är asätare, läser allt.

Favoriter är
Rocky
Hagbard
Knasen

Kalle Anke älskade jag förut, men nu verkar det som jag har vuxit ifrån det lite.

Slartibartfast
2007-12-13, 14:11
Kanske inte rätt forum det här egentligen men finns det någon här som läser och kanske till och med samlar på serier?

Vänta bara tills Grub loggar in. Han har Sveriges största privata seriesamling.

Själv gillar jag allt från Marvel, DC och så Spirou, Gaston och sånna goa grejjer.

Löjtnant Blank
2007-12-13, 14:11
Kalle Anke älskade jag förut, men nu verkar det som jag har vuxit ifrån det lite.

Redan?

Deceiver85
2007-12-13, 14:55
Spawn (http://en.wikipedia.org/wiki/Spawn_%28comics%29) & Preacher (http://en.wikipedia.org/wiki/Preacher_%28comics%29)

Shajjn
2007-12-13, 14:59
Vänta bara tills Grub loggar in. Han har Sveriges största privata seriesamling.

Ärligt talat?

Slartibartfast
2007-12-13, 15:03
Ärligt talat?

jep.

Shajjn
2007-12-13, 15:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30998

Animalistic
2007-12-13, 15:12
Elvis is teh bäst!

champion
2007-12-13, 15:18
Elvis!! Läser den varje dag i metro.

King Grub
2007-12-13, 15:36
Är du nyfiken på superhjältegenren och inte har följt den på många år eller aldrig, är Watchmen av Moore och Gibbons ett måste (allt av Moore, förresten). Den kom 1986, men den har inte överträffats än.

Av dagens mainstreamsuperhjältar är det svårt att slå Ultimates från Marvel, i alla fall vol 1 & 2 av Millar och Hitch. En nystart av Avengers (Hämnarna) för vuxna.

jumpingforlife
2007-12-13, 15:43
Är du nyfiken på superhjältegenren och inte har följt den på många år eller aldrig, är Watchmen av Moore och Gibbons ett måste (allt av Moore, förresten). Den kom 1986, men den har inte överträffats än.

Av dagens mainstreamsuperhjältar är det svårt att slå Ultimates från Marvel, i alla fall vol 1 & 2 av Millar och Hitch. En nystart av Avengers (Hämnarna) för vuxna.

Okej ingen av titlarna är bekanta så det ska bli spännande att införskaffa läsa. Var införskaffar man de bäst? Kollade tradera men där fanns det inte så mycket.

Vänta bara tills Grub loggar in. Han har Sveriges största privata seriesamling.

Sant? Häfftigt i så fall. Antar att du inte bara läser serier då utan också lägger undan i plastfickor?

Greg
2007-12-13, 15:45
Dark Knight Returns
Sin City
Watchmen
Spawn
Marvel Civil War-serien

Just Alan Moore är, tillsammans med Frank Miller, min absoluta favorit.

Därför bör du också läsa: V for Vendetta och From Hell.

King Grub
2007-12-13, 15:56
Antar att du inte bara läser serier då utan också lägger undan i plastfickor?

Rariteter, ja. Annars anser jag, till skillnad från många andra, att det bara är positivt att det syns att en serietidning är läst (men fortfarande välvårdad, förstås), även om pengavärdet försvinner.

jumpingforlife
2007-12-13, 16:36
Allan More och Watchmen har flera rekommenderat, såg att den fanns på alvglans. Vad är det för skillnad på Watchmen: The Absolute Edition HC
http://www.alvglans.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=6216&category_id=58&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
och den svenska varianten http://www.alvglans.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=9608&category_id=74&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 ?

Hardrocker
2007-12-13, 16:43
Okej ingen av titlarna är bekanta så det ska bli spännande att införskaffa läsa. Var införskaffar man de bäst? Kollade tradera men där fanns det inte så mycket.

Både Watchmen och Ultimates finns att köpa på Adlibris.

King Grub
2007-12-13, 16:44
Den svenska varianten är översatt. ;)

Själva serien är densamma i båda versionerna, men i "The Absolute Edition" finns det med massor av extramaterial som skisser, manus, intevjuer, artiklar, osv. Ungefär som extramaterialet på en DVD. Inget som behövs för den som vill läsa själva serien.

jumpingforlife
2007-12-13, 17:07
Både Watchmen och Ultimates finns att köpa på Adlibris.

Tack, var bra priser också. Blir till att göra en beställning, synd bara att man inte hinner få något innan helgen. *gah!*
Såg även denna http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172698039 verkar lite fräck, någon som läst den? Står att alla Allan Moores superhjältar ska vara med, är det en serie med varje då eller?

King Grub
2007-12-13, 17:21
Det är en samling med blandade serier som Moore har skrivit med olika superhjältar ur deras egna tidningar i DC-universat. Inte Moores bästa, men väl värd att läsa. Ofta är Moores få serier med dom vanligaste hjältarna bland dom bästa serierna som skrivits med den figuren. Han har t ex skrivit dom bästa Superman-historierna någonsin, trots att han bara skrivit ett par nummer, främst Whatever Happened To The Man Of Tomorrow, som har allt en bra Superman-historia skall ha. Eller en bra superhjältehistoria överhuvudtaget.