handdator

Visa fullständig version : bygg-fråga!


kaysim
2007-12-13, 02:18
synpunkter/åsikter på vad som bygger bäst enligt er? helkroppspass 3 gånger i veckan, eller att splitta kroppen och bara köra varje muskelgrupp 1 gång i veckan, dock fler reps/set, samt fler övningar?

C.E.J.
2007-12-13, 02:19
Läs gärna igenom vad det finns för trådar på tapeten redan innan du startar din egen. Finns många trådar om det, senaste är väl denna kan man säga:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105667

pragmatist
2007-12-13, 11:23
Du glömmer ett alternativ, nämligen att splitta kroppen och träna igenom den betydligt oftare än en gång per vecka (t.ex. ett rullande 3-1-3-schema), d.v.s. hög volym och hög frekvens. Skulle jag satsa några pengar på vilket som bygger bäst för de allra flesta skulle det bli mitt alternativ. Tyvärr leder det väldigt lätt till överträning.

Scratch89
2007-12-13, 11:34
Hög frekvens, hög frekvens!

Commando1980
2007-12-13, 19:07
Du glömmer ett alternativ, nämligen att splitta kroppen och träna igenom den betydligt oftare än en gång per vecka (t.ex. ett rullande 3-1-3-schema), d.v.s. hög volym och hög frekvens. Skulle jag satsa några pengar på vilket som bygger bäst för de allra flesta skulle det bli mitt alternativ. Tyvärr leder det väldigt lätt till överträning.

yep blir tufft för de allra flesta, man kan dock modifiera det så att allt tränas var 5e dag. (hyffsad kompromiss)
tex:
bröst/rygg, ben, vila, axlar/armar, vila, bröst/rygg osv...

korre88
2007-12-13, 19:33
Du glömmer ett alternativ, nämligen att splitta kroppen och träna igenom den betydligt oftare än en gång per vecka (t.ex. ett rullande 3-1-3-schema), d.v.s. hög volym och hög frekvens. Skulle jag satsa några pengar på vilket som bygger bäst för de allra flesta skulle det bli mitt alternativ. Tyvärr leder det väldigt lätt till överträning.

hur ser ett 3-1-3 schema ut?

ChrisDEFC
2007-12-13, 21:04
synpunkter/åsikter på vad som bygger bäst enligt er? helkroppspass 3 gånger i veckan, eller att splitta kroppen och bara köra varje muskelgrupp 1 gång i veckan, dock fler reps/set, samt fler övningar?

det som bygger bäst är att verkligen ta i och köra hårt när du väl är i gymmet, det är bättre än att veta vad som är bäst ;) hehe... tror du kan få jättebra resultat med både 3split och helkroppspass, testa båda typ 2mån i stöten, variera reps mellan 2-15 och variera övningar med jämna mellanrum men det kan även va bra att köra samma övningar ett tag innan man byter för att se till att man ökar och går framåt hela tiden, svårt att mäta sånt om man byter övningar hela tiden.

C.E.J.
2007-12-13, 21:48
Du glömmer ett alternativ, nämligen att splitta kroppen och träna igenom den betydligt oftare än en gång per vecka (t.ex. ett rullande 3-1-3-schema), d.v.s. hög volym och hög frekvens. Skulle jag satsa några pengar på vilket som bygger bäst för de allra flesta skulle det bli mitt alternativ. Tyvärr leder det väldigt lätt till överträning.

Nej då, överträning existerar inte för amatörtränande.

major Pectoralis
2007-12-13, 22:23
synpunkter/åsikter på vad som bygger bäst enligt er? helkroppspass 3 gånger i veckan, eller att splitta kroppen och bara köra varje muskelgrupp 1 gång i veckan, dock fler reps/set, samt fler övningar?

Jag tycker man skall inleda med att träna 2-3 pass/muskelgrupp i veckan. Börja på en nivå som du hinner återhämta dig. Successivt höjer du träningsbelastningen. Efter några år kan du kanske köra 4 övningar x 4 set per muskelgrupp (dvs. ett normalt splitpass) tre gånger i veckan ...

major Pectoralis
2007-12-13, 22:24
Nej då, överträning existerar inte för amatörtränande.

inte....?

C.E.J.
2007-12-13, 22:41
inte....?

Lite väl kategoriskt uttryckt kanske, men jag vill nog säga att de flesta som tränar (exkl. folk som inte är det minsta seriösa) inte tränar på en sådan nivå att de löper någon större risk att bli övertränade alls även om de skulle öka volymen/intensiteten ganska drastiskt. Vad jag baserar det på? Ingen vetenskap som helst, bara personliga erfarenheter.

major Pectoralis
2007-12-13, 23:20
Lite väl kategoriskt uttryckt kanske, men jag vill nog säga att de flesta som tränar (exkl. folk som inte är det minsta seriösa) inte tränar på en sådan nivå att de löper någon större risk att bli övertränade alls även om de skulle öka volymen/intensiteten ganska drastiskt. Vad jag baserar det på? Ingen vetenskap som helst, bara personliga erfarenheter.

hm, personliga erfarenheter? Du menar "subjektiv upplevelse"....;)
Nå, jag vet inte vad du lägger för innebörd i ordet "amatör". Om man tänker amatör som motsats till proffs så är praktiskt taget alla gymtränande i Sverige "amatörer", däribland otaliga hobby-byggare/"elitmotionärer" (även av dem som tävlar är ju det absoluta flertalet att betrakta som amatörer).
Jag tror dock som du att det är väldigt ovanligt med allvarlig överträning. En "första eller andra gradens" överträning är det däremot inget svårt att dra på sig. Det krävs bara att man är i lite psykisk obalans, äter lite dåligt och tränar lite för mycket anaerobt så är man där, fortare än vad man kan tro.

C.E.J.
2007-12-13, 23:29
Jag har ingen hårddragen definition av amatör, men vi verkar vara in agreement. Fast vad menar du med först och andra gradens överträning? :)

major Pectoralis
2007-12-13, 23:38
Jag har ingen hårddragen definition av amatör, men vi verkar vara in agreement. Fast vad menar du med först och andra gradens överträning? :)

Det är helt enkelt hur mycket övertränad man är. Första gradens överträning vill man nå vid t.ex. overreaching (bygger på tanken att en större nedträningperiod kan leda till en större superkompensation om den efterföljande vilan är den rätta, dvs. en klassisk "öst-formtoppning"). Denna vilar man sig ifrån på någon eller några veckor (beroende på hur lång överreaching-perioden varit).
Efterhand som man blir "mer och mer övertränad" får man "fler och fler symptom". Jag kommer inte exakt ihåg vilka symptom som hör till vilken grad men intressant är att man mycket effektivt kan mäta överträningsnivå genom blodtrycket. Under en "over-reachingperiod" är det således befogat att hålla koll på t.ex. blodtryck (skillnaden i över och under) och andra värden så man inte pressar sig för långt ned. Detta är ett av träningsområdena som man skulle kunna skriva många avhandlingar på.

C.E.J.
2007-12-13, 23:41
Aha ok, lite som jag trodde. Intressant det där med blodtrycket, ska läggas på minnet.