handdator

Visa fullständig version : Enhands marklyft


Miiix
2007-12-12, 23:16
Prövade denna övning idag och tyckte den var rätt skön, speciellt greppet/handen fick sig en rejäl genomkörare. Lyckades få upp 150 kg (med tumlås). Mitt pers i vanlig mark är 205 kg.

Är lite nyfiken på vad ni tagit i enhandsmark respektive vanlig mark!

Erik__
2007-12-12, 23:20
100/211 tumlås/mixat, rätt tragiskt lite hehe

150 är ju grymt!

Frippe_L
2007-12-13, 06:26
90vä,85hö/180 med magnesium och mixat grepp

Liten Men Fet
2007-12-13, 12:42
Enhandsmark är väl mer eller mindre en övning för att testa/träna greppet, tar det inte bort en del av syftet om man då använder tumlås?

agazza
2007-12-13, 12:43
Hur utför man denna övning? Är det inte lite stor risk för vridning i ryggen?

Liten Men Fet
2007-12-13, 13:28
Hur utför man denna övning? Är det inte lite stor risk för vridning i ryggen?

Det var det jag tänkte också och då är det väl ännu ett skäl till att skippa tumlåset för då sjunker vikterna något.

bertbert
2007-12-13, 13:56
Jag skulle säga att det är en bra övning för att träna upp bålstyrka, så visst kan man köra den med tumlås. Har aldrig provat på seriös vikt dock.

agazza
2007-12-13, 13:57
Varför ska man göra den här övningen överhuvudtaget?
Denna övning känns lika nödvändig som enarms hantelpress.

Payter
2007-12-13, 15:49
Svar tillAgazza främst:anledningen till att man kör både enarmshantelpress och enarmsmark är att man får en funktionell styrka i främst bålen.Och i alla fall jag tycker att det är kul att kunna jämföra mig med de giganter som lyfte före drogerna kom in i bilden.om du läser in dig på järnsporternas historia och dess förgrundsfigurer så förstår du bättre.Personer som Aston,Saxon,Goerner,Hackenschmidt och John Grimek och många andra.

agazza
2007-12-13, 15:53
Jag föredrar nog en normal och frisk ryggrad istället. Bålen kan jag träna ändå.

Men tack för svaret :)

bertbert
2007-12-13, 16:02
Du riskerar inte att få en ofrisk eller onormal ryggrad pga enhans mark - kör med vettig belastning och gå inte för fort fram så är det en utmärkt övning!

Liten Men Fet
2007-12-13, 18:51
Du riskerar inte att få en ofrisk eller onormal ryggrad pga enhans mark - kör med vettig belastning och gå inte för fort fram så är det en utmärkt övning!

Just därför bör man kanske inte köra med tumlås, man sparar tummen, tränar greppet och begränsar vikter så man inte "går för fort fram".

Sheogorath
2007-12-13, 20:11
Varför ska man göra den här övningen överhuvudtaget?
Denna övning känns lika nödvändig som enarms hantelpress.

Du har aldrig funderar kring begrepp som bålstyrka och koordination, eller? Det är de små justerande motdragen som muskler runt ryggraden gör som ger dig stabilitet i kärnan. Ett skydd för din kropp vid olika slags belastningar du utsätts för. Därför är roterande rörelser och balanskrävande övningar som enarmspressar och enbensböjar mycket bra för hälsan.

bertbert
2007-12-13, 20:37
Just därför bör man kanske inte köra med tumlås, man sparar tummen, tränar greppet och begränsar vikter så man inte "går för fort fram".

Jag håller inte med. Jag kan utan vidare köra hantelrodd med en 65 kg hantel, men då är greppet kraftigt besvärat. En rimlig vikt för enarmsmark kommer en bra bit över det, så greppet är för mig en begränsning.

Givetvis kan man träna enhandsmark för greppet också.

interpx
2007-12-13, 20:58
Och hur gör man enhand marklyft?

Erik__
2007-12-13, 20:59
Och hur gör man enhand marklyft?

du håller i stången med ena handen och lyfter precis som vanligt. Jag fick stå ganska brett dock för att inte ramla haha, men jag har kass balans å sånt.

krellik
2007-12-13, 21:26
Ett alternativ för mer bålträning är "suitcase deads" där man har stången åt andra hålet vid sidan med... Ser lite utvecklingstört ut men rätt skön variant...

130kg finsk sisu
2007-12-13, 21:34
Gjort 130kg med båda händerna. Inget tumlås. Då försvinner ju hela meningen med övningen. Har en film oxå på youtube på 130kg på YT

Liten Men Fet
2007-12-14, 02:28
Jag håller inte med. Jag kan utan vidare köra hantelrodd med en 65 kg hantel, men då är greppet kraftigt besvärat. En rimlig vikt för enarmsmark kommer en bra bit över det, så greppet är för mig en begränsning.

Givetvis kan man träna enhandsmark för greppet också.

Men jag förordade att man ska ha greppet som begränsande faktor just för att inte riskera att belasta kroppen mycket i "ovana" vinklar. Jag kan förstå anledningen till att träna enhandsmark för koordination och bålstabilitet men jag är tveksam till att maxa ut i den övningen genom att hjälpa greppet och låta kroppen gå "balls out".
Vettigare att börja försiktigt och sedan när greppstyrkan ökar, relativt snabbt, så går också träningsvikterna upp.

Det är trots allt en vridande rörelse och jag tycker iallafall att nybörjare på den övningen bör ha något som begränsar vikten något.

Men jag kanske är onödigt försiktig.

Erik__
2007-12-14, 02:32
Men jag förordade att man ska ha greppet som begränsande faktor just för att inte riskera att belasta kroppen mycket i "ovana" vinklar. Jag kan förstå anledningen till att träna enhandsmark för koordination och bålstabilitet men jag är tveksam till att maxa ut i den övningen genom att hjälpa greppet och låta kroppen gå "balls out".
Vettigare att börja försiktigt och sedan när greppstyrkan ökar, relativt snabbt, så går också träningsvikterna upp.

Det är trots allt en vridande rörelse och jag tycker iallafall att nybörjare på den övningen bör ha något som begränsar vikten något.

Men jag kanske är onödigt försiktig.

även om man håller tumlås så är det greppet som begränsar, iaf för mig.

bertbert
2007-12-14, 02:45
Det är trots allt en vridande rörelse och jag tycker iallafall att nybörjare på den övningen bör ha något som begränsar vikten något.


Om du har kontexten nybörjare är jag nog böjd att hålla med.

För lite mer rutinerade tränande menar jag nog att man ska tåla att köra enhandsmark rätt tungt.

moment22
2007-12-14, 12:49
Ett alternativ för mer bålträning är "suitcase deads" där man har stången åt andra hålet vid sidan med... Ser lite utvecklingstört ut men rätt skön variant...

kan du förklara bättre plz jag e nog lite trög :/ :P

krellik
2007-12-14, 16:53
Japp istället för att du har stången framför dej med viktskivorna på vardera sida om dej, har du stången åt andra hålet med viktskivorna framför och bakom dej. Suticase deadlift blir portfölj marklyft på svenska, du lyfter helt enkelt stången som en väldigt tung portfölj... Tuff core träning, hela poängen är att du har kroppen rak, tar sidan och böjs åt det hålet vikten är på så är det inte ett bra lyft...