handdator

Visa fullständig version : Blomdahl stängs av


Pingu
2007-12-12, 22:31
Helt vansinnigt, svensk hockey är ett skämt.
2 matcher för en helt legal tackling *gah!*

http://hockeysverige.se/news_show_blomdahl_och_lakos_stangs_av.html?id=270 148

Mapa
2007-12-12, 22:34
pinsamt.. jag trodde man fick tacklas i hockey :/

Pingu
2007-12-12, 22:35
pinsamt.. jag trodde man fick tacklas i hockey :/

Trodde jag med

Ignatius72
2007-12-12, 23:04
Det var då pinigt på riktigt. Till och med tanten undrade vad den andra killen trillade för. Schysstare tackling för man ju fan leta efter.

zeusden1
2007-12-12, 23:05
världen går under :MrT:

Börje H
2007-12-12, 23:09
Trots att jag är Lulefantast i själ å hjärta och håller helt och hållet med! Visst är det osis för Viktor Lindgren, men kikar man åt fel håll i hockey så kan det gå riktigt illa *grr*

Kebab-Arne
2007-12-12, 23:33
Fjantigt minst sagt.

nínían
2007-12-12, 23:38
Jag tycker också att domen var alldeles för hård. Två matchers avstängning för en tackling som i de flesta fall genererar en utvisning eller matchstraff... Men jag antar att beslutsmakarna har bättre koll på läget än jag. Vad som är fult är om de i smyg, steg för steg, försöker ändra hockeysverige att bli mesigare. Skadeförhindring är ju positivt, men action är ju en stor del av sporten. Dagens ishockey är bra mycket mer våldsam och fysisk än gårdagens, och så kommer den fortsätta att vara. Knappast att fallet Blomdahl+2dagars avstängning påverkar någonting i stora drag. Olyckor inträffar, och även om han aldrig "avbryter" en tackling så var det väl bara en olycklig tillfällighet. Hade det skett 1 sek senare hade läget varit helt annorlunda, kanske hade Viktor blivit förlamad, eller så hade spelet fortsatt, utan avblåsning. Även de mest klartänkta typer har ju svackor, och då skiter man antagligen i om personen man tacklar står med huvudet mot sargen, även om det är totalt fel, och man är medveten om vad man gör!

Nu vet jag inte om straffet endast är baserat på den här tacklingen, eller om man tagit med gamla saker. Han har ju trots allt en rätt bråkig spelstil, och varit en upphovsmannen till en del slagsmål. Han är fördjävla duktig ändå!

Random info: Han böjde 200kg när han var unga 20, och reppade attg på 110kg i nian. Han var också en riktig tjusare på cs i högstadiet.. :p

Motorbreath
2007-12-13, 01:46
Gnällspiken Mårten Ström bär en del skuld i detta vill jag tro. Första gången han sett hockey månne?

TheDoe
2007-12-13, 09:22
Måste instämma i att det är helt sjukt att han blir avstängd.
Tyvärra så är det numer i svensk hockey att man tittar mer och mer på konsekvensen av en tackling än utförandet av den.
Som det är nu kan du åka på en avstägning för en klockren tackling där det tar lite illa medans en idiot tackling som tar bra(ingen skada) inte resulterar i någonting.

skaparn
2007-12-13, 09:49
Jag skyller på Kalla Faktas reportage för en tid sedan. Säkert några högröstade för detta Hem&Skola-representanter som drivit igenom hårdare regler för tacklingar. Eller nåt.

Pingu
2007-12-13, 10:38
Måste instämma i att det är helt sjukt att han blir avstängd.
Tyvärra så är det numer i svensk hockey att man tittar mer och mer på konsekvensen av en tackling än utförandet av den.
Som det är nu kan du åka på en avstägning för en klockren tackling där det tar lite illa medans en idiot tackling som tar bra(ingen skada) inte resulterar i någonting.

Detta är frukten av tacklinsförbudet fram tills a-pojkshockey, det är det mest vansinniga beslut jag har varit med om.
Att kunna ge men framförallt ta en tackling tar tid att lära sig.
När jag var tränare själv så satt jag på ett hockeymöte och diskuterade detta med bla Tommy Boustedt som höll med mig til 100 %.Denna regel kom till för att ungarna inte ska vara rädda för det fysiska men kom igen vad skiljer det i vikt på en stor 7 åring och en liten 5-7 kg kanske.
Som det är nu så börjar man tacklas i 14 15 års ålderna och då kan det skilja 40 -50 kg mellen en stor och liten kille.

Världens mest välskolade spelare i dag heter Nicklas Lidström, han plaserar sig alltid rätt om han så passar skjuter eller tar en tackling. Har aldrig sett han bli tog överkörd för han sätter sig aldrig i sådana lägen.

Vill gå så långt att säga att detta är den största orsaken att vi har hamnat rejält på efterkälken internationellt på juniorsidan

Pingu
2007-12-13, 10:39
Jag skyller på Kalla Faktas reportage för en tid sedan. Säkert några högröstade för detta Hem&Skola-representanter som drivit igenom hårdare regler för tacklingar. Eller nåt.

Haha det blev ju rena kalkonshowen, snacka om misslyckat program :laugh:

sg85
2007-12-13, 12:13
Haha det blev ju rena kalkonshowen, snacka om misslyckat program :laugh:

Programmet var la inte direkt misslyckat? En del tacklingar dom visade i det programmet får mig att inte vilja se hockey mer. Men ni kanske gillar att se folk totalt mörda varandra på isen?

skaparn
2007-12-13, 12:33
Programmet var la inte direkt misslyckat? En del tacklingar dom visade i det programmet får mig att inte vilja se hockey mer. Men ni kanske gillar att se folk totalt mörda varandra på isen?

Vi har redan haft den där debatten i en lite längre tråd som innehöll allt från att jag förolämpade 110kgfinsksisu till att folk ville ha mer våld. Saken är den att programmet var Janne Josefssonskt och hade en tydligt ståndpunkt det ville förmedla istället för att objektivt skildra hur saker och ting ligger till. Men annars kan jag ju hålla med dig, det förekommer väldigt mycket extremt fula tacklingar också, och de ska stävjas, men inte på bekostnad av tuffheten i hockey.

Tuff tackling != Ful tackling

... eller <> om ni föredrar.

sg85
2007-12-13, 12:41
Vi har redan haft den där debatten i en lite längre tråd som innehöll allt från att jag förolämpade 110kgfinsksisu till att folk ville ha mer våld. Saken är den att programmet var Janne Josefssonskt och hade en tydligt ståndpunkt det ville förmedla istället för att objektivt skildra hur saker och ting ligger till. Men annars kan jag ju hålla med dig, det förekommer väldigt mycket extremt fula tacklingar också, och de ska stävjas, men inte på bekostnad av tuffheten i hockey.

Tuff tackling != Ful tackling

... eller <> om ni föredrar.


Självklart jag håller med dig. Jag kritiserar inte åsikten om första inlägget, jag såg inte tacklingen så jag vet inte, men den kan mkt väl ha varit "mesig" jämfört med domslutet.

Vad jag stör mig på är när folk "skrattar åt" tex dokumentären i fråga där folk blir helt slaktade på isen. Då är det inte sport längre. Då är det grov misshandel, alt. mordförsök. Mer eller mindre, om man frågar mig då. Det är synd när somliga får för sig att hockey handlar om att puckla på varandra så mkt som möjligt. Även om hockey egentligen inte är någon "speciellt hård sport"

Det är hårdare med tex handboll isåfall :)

Axmode
2007-12-13, 12:58
Helt galet, jag är själv domare + att jag var på matchen.
Det ÄNDA, absolut det ända Morgan Johansson kunde ha plockat Blomdahl för är möjligtvis att han lyfter grillorna några mm innan tacklingen. Problemet är att det är så ytterst lite att det inte ska generara någon utvisning alls. En annan sak är även att ingen i Luleås bås reagerar ens på tacklingen.

Victor Lindgren står ju längs sargen och köper korv då han har blicken på något helt annat än på planen. Detta hade aldrig blivit tal om inte media hade hottat upp detta så mycket. Det märks att blomdahl straffas för att han har nr #84 på tröjan. Hade det varit Tony Mårtensson hade absolut inget hänt.

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00205/l_205470w.jpg

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article360263.ab

Tigerkotten
2007-12-13, 13:08
Länk till tacklingen?

Pingu
2007-12-13, 14:26
Programmet var la inte direkt misslyckat? En del tacklingar dom visade i det programmet får mig att inte vilja se hockey mer. Men ni kanske gillar att se folk totalt mörda varandra på isen?

Min känsla då jag såg programmet var "var det allt".
Minns inte alla sekvenser ur det men det var inget extremt vad jag såg och så blir det lätt när folk som inte har ett humm om hur hockey spelas ska vara kritiska och göra tv av det

nr16
2007-12-13, 17:19
Gnäll inte, hade det varit Ward hade han inte fått spela mer på hela säsongen!

Men seriöst, de e pinsamt beslut!

sg85
2007-12-13, 17:50
Min känsla då jag såg programmet var "var det allt".
Minns inte alla sekvenser ur det men det var inget extremt vad jag såg och så blir det lätt när folk som inte har ett humm om hur hockey spelas ska vara kritiska och göra tv av det


Det är ju inte direkt konstigt att regler osv skärps eftersom fler och fler skadas allvarligt.

vesterberg
2007-12-13, 17:59
kanske var ett hårt straff för just själva tacklingen, men Lindgren hade väl släppt pucken en bra stund innan? fullföljer man ändå en tackling är man bara idiot. klart fan att man inte är beredd på en tackling långt efter man har spelat iväg pucken.

Pingu
2007-12-13, 19:33
Det är ju inte direkt konstigt att regler osv skärps eftersom fler och fler skadas allvarligt.

Då bör man istället gå tillbaks till det gamla plexiglaset. Det sitter pansar glas nu som inte viker en mm när man blir uppkörd i det, plexit absorberade mycket av smällarna då det var sviktande.

Pingu
2007-12-13, 19:36
kanske var ett hårt straff för just själva tacklingen, men Lindgren hade väl släppt pucken en bra stund innan? fullföljer man ändå en tackling är man bara idiot. klart fan att man inte är beredd på en tackling långt efter man har spelat iväg pucken.

Lindgren släppte pucken kanske en tiondel innan Blombergh kom så att Viktor skadade sig äör till 100 % hans eget fel.
Lirar man i elitserienn och har tekning i egen zon och pucken går ned bakom ens egen kasse så vet man att är man första spelare på pucken så kommer det att 9 av 10 ggr smälla.

Tacklingen var perfekt

747
2007-12-13, 23:26
Blev väl avstängning för denna också om jag minns rätt
http://youtube.com/watch?v=mci9lSC0UoE
60 kilo Enström är inte att leka med :)

747
2007-12-13, 23:28
Men den sjukaste av dom alla är denna:
http://youtube.com/watch?v=AfWtIUP_evo

blekfet2
2007-12-13, 23:31
tycker det var rätt med avstäningen...dock så kan det ha att göra med att jag är uppväxt med pojken som granne. :D

nä seriöst, fjantigt att stänga av för en ändå schysst takling.

Motorbreath
2007-12-13, 23:42
Blev väl avstängning för denna också om jag minns rätt
http://youtube.com/watch?v=mci9lSC0UoE
60 kilo Enström är inte att leka med :)

Förstår inte vad han gjorde för fel. Det verkar som att domarna dömer mer utifrån konsekvens än ifrån handling. Om spelarna lärde sig att se sig för och hålla huvudet uppe så skulle vi slippa att schyssta tacklingar får otäcka konsekvenser.

Spiffy
2007-12-13, 23:42
Men den sjukaste av dom alla är denna:
http://youtube.com/watch?v=AfWtIUP_evo

Gör han ens det med meningen?

747
2007-12-13, 23:44
Gör han ens det med meningen?

Haha nej, domaren backar på honom.