handdator

Visa fullständig version : "Ge bort" välgörenhet


Ljungkvist
2007-12-12, 14:40
Själv hatar jag juletidens köphets, och skulle helst undvikit alltihop. Nu är det ju dock så att man av omgivningen förväntas delta, och blir man tvungen att ta sig an julklappsproblemet: Vad ska man köpa?

Till barn av ringa ålder kan jag tycka det är ok att ge nåt, men när jag nu kommit till föräldrar och syskon, har jag börjat fundera på om man inte kunde ge bort motsvarande pengar till en välgörenhetsorganisation istället. Frågan är bara hur man får detta till en julklapp utan att det blir konstigt. Ska man helt enkelt lägga ett kvitto på insättningen i ett kuvert?

Vad har ni för bra tips på lämpliga välgörenhetsorganisationer?

Snafu
2007-12-12, 14:41
Fan vad alla ska vara anti julen i Sverige. Köp för fan.

egge
2007-12-12, 14:45
Fan vad alla ska vara anti julen i Sverige. Köp för fan.

Fail. Kolla hans location. :D

Verkar som en ganska bra ide tycker jag. Tråkigt att ge bort saker bara för att.

Hades
2007-12-12, 14:45
Jag tycker det är vettigare att ge lite pengar till välgörenhet varje månad istället för att skippa julklapparna. Det är kul att ge julklappar när man hittar något bra.

z_bumbi
2007-12-12, 14:51
Vad har ni för bra tips på lämpliga välgörenhetsorganisationer?

http://www.insamlingskontroll.se/

Välj någon organisation som du tror den du ger gåvan till uppskattar, sen behöver du absolut inte visa upp något kvitto utan ett kort där du skriver att du skänkt en slant till organisation x räcker mycket väl. Det är ju inte gåvans storlek som avgör utan tanken.