handdator

Visa fullständig version : Ang. bodybuilders och proteinintag


zeusden1
2007-12-12, 12:45
Hej! Jag har alltid undrar varför många BBs använder så mycket proteintillskott. KOlla bara nedan, det är taget från Martin Kjellströms hemsida. Där äter han 380g proteintillskott, och det är bara vassle, han tar även kasein. Han väger lite mer än 300 pounds (136kg).
Gillar han att slösa pengar? Eller iof, han är ju sponsrad. Gör han det bara "för att"?

# Meal
1 6.8 ounces (2dl) oatmeal, 250g curd, 20g whey isolate and 20g casein.
2 40g whey isolate, 40g casein.
3 Pre-workout: 60g Virtargo (carbs), 40g whey isolate, creatine.
Workout: 1 hour weight training and cardio every third day (30 mins after workout).
4 Post-workout: 160g Virtago (carbs) 100g whey islotate, glutamine and creatine.
5 Chicken breast, rice, veggies and some chilisauce.
6 40g whey isolate, 40g casein.
7 Tuna and rice.
8 Pre-workout: 60g Virtargo (carbs), 40g whey isolate and 40g casein.
Workout 2: 1 hour weight training and cardio every third day (30 mins after workout).
9 Post-workout: 160g Virtago (carbs) 100g whey islotate, glutamine and creatine.
10 Meat, baked potatoes and veggies
11 Off-season this meal differ, it can be junk food, or some sandwiches etc.
12 Before bed, usually some sandwiches and 80g slow acting protein like casein blends.

marals76
2007-12-12, 12:47
Ha ha skämtar du i den här tråden eller?

King Grub
2007-12-12, 12:48
Proffsen har inte en normal proteinomsättning. Men även för den mest syntetiskt uppreglerade proteinsyntesen i världen är 1000 gram protein dagligen vansinniga och mycket möjligt skadliga mängder.

jwzrd
2007-12-12, 12:52
Men era n00bs, mer är bättreETT22.

zeusden1
2007-12-12, 12:57
Ha ha skämtar du i den här tråden eller?

Varför skulle jag?

Eddie Vedder
2007-12-12, 13:44
Att ett proffs visar upp sin enorma konsumrion av tillskott lär ju knappast vara någon skräll då proffsen gissningsvis sponsras av just kosttillskottsföretag.

Ganymedes
2007-12-12, 13:49
Det skulle vara intressantare om ett kosttillskottsföretag sponsrade en komplett n00b och se vad som händer, än att gå på redan "färdiga" atleter.

marals76
2007-12-12, 14:09
Fakta Källström;
145kg och äter 900g proteintillskott
800g vassle och 100 kassein

skaparn
2007-12-12, 16:02
Fakta Källström;
145kg och äter 900g proteintillskott
800g vassle och 100 kassein

Haha, min mage om jag åt det där, då ni.

C.E.J.
2007-12-12, 16:04
Fakta Källström;
145kg och äter 900g proteintillskott
800g vassle och 100 kassein

Det är väl inte det tråden handlar om, utan varför Martin Kjellström och andra proffs äter runt 1000g protein om dan, eller för att uttrycka det annorlunda, 7g/kgbw.

jwzrd
2007-12-12, 16:05
Det är väl inte det tråden handlar om, utan varför Martin Kjellström och andra proffs äter runt 1000g protein om dan, eller för att uttrycka det annorlunda, 7g/kgbw.

För att de är övertygade om att det är bästa sättet att göra det på.

C.E.J.
2007-12-12, 16:07
För att de är övertygade om att det är bästa sättet att göra det på.

Uppenbarligen, men varifrån kommer idén.

jwzrd
2007-12-12, 16:13
Uppenbarligen, men varifrån kommer idén.

Ungefär så här: Om 250g protein om dagen är bra, då måste 300g vara ännu bättre. Om 300g är bra så måste 350g om dagen vara bättre. Om 350g om dagen är bra så måste 400g vara bättre. Om 400g nu börjar jag bli jävligt trött på att skriva så måste 450g vara bättre. Om 500 nu jävlar räcker det.

Lasse Kongo
2007-12-12, 16:18
Ungefär så här: Om 250g protein om dagen är bra, då måste 300g vara ännu bättre. Om 300g är bra så måste 350g om dagen vara bättre. Om 350g om dagen är bra så måste 400g vara bättre. Om 400g nu börjar jag bli jävligt trött på att skriva så måste 450g vara bättre. Om 500 nu jävlar räcker det.

Haha, och vips ligger man på kalori+ och blir fejt, men det var det ingen som tänkte på, man blir ju gröf med massa protein för fan!

tp_88
2007-12-12, 16:20
Haha, och vips ligger man på kalori+ och blir fejt, men det var det ingen som tänkte på, man blir ju gröf med massa protein för fan!
Ja usch vad fet han är, den där Martin.

Kalori+ ftw.

Lasse Kongo
2007-12-12, 16:22
Protein är överskattat.

Cutler tex äter inte speciellt mycket protein jämfört med Källström, (jag vet det för jag känner Jay) och han är ju minst lika grov som Martin eller?

Nej, att äta för mycket protein och slarva med kolhydraterna är som att kasta pengarna på nyårselden, mer kolisar=proteinet blir mer användbart=behövs ej samma mängd.

Men vi lever ju på 2000-talet och då blir man fet och kan dö av kolhydrater :thumbup:

Men det funkar ju på Martin iofsig, han har utvecklats bra :thumbup:

Lasse Kongo
2007-12-12, 16:24
Ja usch vad fet han är, den där Martin.

Kalori+ ftw.

Nej inte direkt, men hur många på brädan kan vi jämföra med Martin och hans spetsade proteindrinkar? Inte direkt många, som Grub skrev har ju proffsen inte direkt samma naturliga reaktioner i kroppen som vi andra har :)

tp_88
2007-12-12, 16:28
Nej inte direkt, men hur många på brädan kan vi jämföra med Martin och hans spetsade proteindrinkar? Inte direkt många, som Grub skrev har ju proffsen inte direkt samma naturliga reaktioner i kroppen som vi andra har :)
Jag brukar jämföra mig med Martin, lite smalare midja på mig annars är vi ganska lika.

Jag delar din uppfattning annars, jag äter inte alls mycket protein enligt "byggarnormer". Vad jag däremot inte förstår är varför du dissar kalori+, i synnerhet för personer vars prottedrinkar är ospetsade. Jag har då aldrig lyckats utvecklas utan att gå upp i vikt, kanske beror på avsaknad av cohones i gymmet/dåliga gener/lidl, but still.

StefanC
2007-12-12, 17:23
Alla proffs tycker inte att man ska ligga über högt med protein.
Lee Haney sa att han låg på 1g protein/lb kv under sina olympia förberedelser.
Milos Sarcev förespråkar 1-2g protein/lb kv.
Men visst finns det dem som säger att man absolut inte kan bygga muskler om man ligger under 2g/kg kroppsvikt, man får väl testa och se själv. :D

budadi
2007-12-12, 17:24
Finns det inte saker man kan ta som gör att kroppen kan ta upp mer protein?

skaparn
2007-12-12, 17:27
Finns det inte saker man kan ta som gör att kroppen kan ta upp mer protein?

Finns det inte två sidor inlägg i den här tråden som antyder just detta?

budadi
2007-12-12, 17:29
Finns det inte två sidor inlägg i den här tråden som antyder just detta?

Läste inte alla inlägg, my bad.

skaparn
2007-12-12, 17:35
Läste inte alla inlägg, my bad.

Vi andra i tråden har nu överlagt färdigt, och väljer att förlåta dig.

King Grub
2007-12-12, 17:36
Finns det inte saker man kan ta som gör att kroppen kan ta upp mer protein?

"Ta upp" och utnyttja till muskeluppbyggnad är inte samma sak. Du tar upp allt protein du äter, men det blir bara energi av det efter en viss gräns.

budadi
2007-12-12, 17:40
"Ta upp" och utnyttja till muskeluppbyggnad är inte samma sak. Du tar upp allt protein du äter, men det blir bara energi av det efter en viss gräns.

Ja så var det!

Skulle inte vilja vara med då en 1000g/dag prottesnubbe drar iväg en fis. *spy*

zeusden1
2007-12-12, 19:04
Ja så var det!

Skulle inte vilja vara med då en 1000g/dag prottesnubbe drar iväg en fis. *spy*


http://www.drakemag.com/ubb/graemlins/i3_vomit.gif

Janitorr
2007-12-12, 19:24
Läste nånstans att Danny Padilla åt typ 60-80 g protein/dag när han tränade inför olympia. Han vägde typ 85 då, så under 1g protein/kg alltså.

Lasse Kongo
2007-12-12, 19:43
Jag brukar jämföra mig med Martin, lite smalare midja på mig annars är vi ganska lika.

Jag delar din uppfattning annars, jag äter inte alls mycket protein enligt "byggarnormer". Vad jag däremot inte förstår är varför du dissar kalori+, i synnerhet för personer vars prottedrinkar är ospetsade. Jag har då aldrig lyckats utvecklas utan att gå upp i vikt, kanske beror på avsaknad av cohones i gymmet/dåliga gener/lidl, but still.

Ey jag dissar inte kalori+, det behövs för att utveckla ny muskelmassa, det jag tänkte på var att jag vet en del som inte gått ner i vikt när de ska ta sig iform för att de helt enkelt har ätit på tok för mycket protein och därmed hamnat för högt in kaloriintag, de har helt enkelt trott att de måste häva i sig protein för att inte tappa muskler men istället fått i sig för mycket käk, vilket oftast slutar med 0 fettförlust :)

zeusden1
2007-12-12, 22:49
Han äter säkert mer kosttillskott än mat kcal-räknat. Bara 1000 g protte är 4000 kalorier

zeusden1
2007-12-12, 22:53
Skummade igenom hans hemsida igen. Där står det:

Do you believe in massive amounts of protein, why or why not?
Massive amounts, no doubt! I average about 600 to 900 grams (1.3 to 2.0 lbs) of protein a day. More protein, more muscle.

Jadu, för honom stämmer det ju..

StefanC
2007-12-12, 23:03
Läste nånstans att Danny Padilla åt typ 60-80 g protein/dag när han tränade inför olympia. Han vägde typ 85 då, så under 1g protein/kg alltså.

Alla proffs tycker inte att man ska ligga über högt med protein.
Lee Haney sa att han låg på 1g protein/lb kv under sina olympia förberedelser.
Milos Sarcev förespråkar 1-2g protein/lb kv.
Men visst finns det dem som säger att man absolut inte kan bygga muskler om man ligger under 2g/kg kroppsvikt, man får väl testa och se själv. :D

1g/2.2kg kv = 0.45g/kg kv körde Lee Haney med, så visst kan det stämma det du säger.

tp_88
2007-12-12, 23:16
1g/2.2kg kv = 0.45g/kg kv körde Lee Haney med, så visst kan det stämma det du säger.
Nu tänker du väl ändå fel? 1g/0,45kg.

~90kg = 200lb. 1g protte/lb kv = 200g. 0,45*90 = 40g.

Raggis
2007-12-13, 02:05
Nu tänker du väl ändå fel? 1g/0,45kg.

~90kg = 200lb. 1g protte/lb kv = 200g. 0,45*90 = 40g.

Tror han menar 1g/2.2lbs

tp_88
2007-12-13, 02:14
Tror han menar 1g/2.2lbs
Va? Haney körde ju 1g/lb kv, varför skulle den siffran helt plötsligt ändras?

EDIT: Jag tror att han "gick åt fel håll" i konverteringen, och istället för 1g/2,2kg kv ska det stå 1g/0,45kg kv. (1lb = 0,45kg och 1kg = 2,2lb)

Men nu är jag trött och alla siffror rör om i huvet på mig... :Virro

Raggis
2007-12-13, 02:15
Va? Haney körde ju 1g/lb kv, varför skulle den siffran helt plötsligt ändras?

Ok. Har ingen aning om vilka siffror som gäller. La bara fram min teori :D

C.E.J.
2007-12-13, 02:17
1g/2.2kg kv = 0.45g/kg kv körde Lee Haney med, så visst kan det stämma det du säger.

1-2g/lb bw = 2.2-4.4g/kgbw.

Cerberus
2007-12-13, 02:44
martin har iaf inte blivit mindre av mkt protein :P

verkar funka ganska bra på honom...

MAXX
2007-12-13, 08:41
jag håller med martin. mer protein = bättre


även en som inte "spetsar" sina drinkar bör ha ett högt intag i mitt tycke. jag har iaf gjort bäst ökningar på ett högt intag så jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter :)

men det är heller ingen slump att de grövsta har ett högt intag.

hehe nu kommer vetenskapsnissarna och pekar på forskar rapporterna som säger att man minsan inte alls behöver ha ett högt intag och att jag lever i byggartankar från 80-90 talet blabla :D

Anders The Peak
2007-12-13, 08:48
jag håller med martin. mer protein = bättre


även en som inte "spetsar" sina drinkar bör ha ett högt intag i mitt tycke. jag har iaf gjort bäst ökningar på ett högt intag så jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter :)

men det är heller ingen slump att de grövsta har ett högt intag.

hehe nu kommer vetenskapsnissarna och pekar på forskar rapporterna som säger att man minsan inte alls behöver ha ett högt intag och att jag lever i byggartankar från 80-90 talet blabla :D
Fast det höga proteinintaget har säkert andra effekter än uppbyggnad av muskler vilka ger fördelar med ett högt proteinintag i byggarkretsar. Fast att ligga på intag över 3.5-4.0 gr/kg protein ger negativa konsekvenser för metabolismen.

Snorlös
2007-12-13, 10:32
Fast att ligga på intag över 3.5-4.0 gr/kg protein ger negativa konsekvenser för metabolismen.

På vilket sätt påverkar ett högt proteinintag metabolismen negativt?

MvH//

King Grub
2007-12-13, 10:51
Det sätter belastning på inre organ, sänker kanske testosteronnivåerna, ökar risken för uttorkning, hyperinsulimeni, hyperamonemi, hyperglukagonemi och långvarig hyperaminoacidemia.

Anders The Peak
2007-12-13, 10:55
På vilket sätt påverkar ett högt proteinintag metabolismen negativt?

MvH//
Belastar först och främst lever och njurar negativt samt ger ökad fermentering av proteinet i tarmen vilket resulterar i att tarmen kan bli ordentligt irriterad.

Snorlös
2007-12-13, 11:36
Det sätter belastning på inre organ, sänker kanske testosteronnivåerna, ökar risken för uttorkning, hyperinsulimeni, hyperamonemi, hyperglukagonemi och långvarig hyperaminoacidemia.

Ok, tack, lite följdfrågor på detta då jag inte förstod något av ovanstående begrepp, har googlat lite och försökt förstå innebörden i begreppen och vad som orsakar dem :)

Belastning på lever och njurar ökar ju, vet vänner som har haft sämre värden vid hälsokontroll efter ett mycket högt proteinintag under längre period, dock återgått till fullgott vid sänkning av intaget. Viktigt att man håller vätskenivån på +sidan.

hyperaminoacidemia

Hyperaminoacidemia is an excess of amino acids in the bloodstream (the amino acid pool) which some researchers believe can lead to an increase in both protein synthesis and protein breakdown through protein oxidation, with an overall positive nitrogen balance. A positive nitrogen balance indicating more construction of lean tissue than destruction, leading to an increase in lean mass in the body. Large increases of protein in the diet for the purpose of hyperaminoacidemia for purposes of increases in protein metabolism for the purpose of gaining lean mass is termed the anabolic drive.

Tolkar jag som något positivt?

hyperinsulimeni

insulin och glukagon inte längre klarar av nedbrytning och omvandling av kolhydrater till energi och det lagras istället som fett.

Kan detta tillstånd orsakas av ett mycket högt proteinintag?


hyperamonemi

Överskott av ammoniak i blodet (hyperammonemi) kan ge återkommande perioder av funktionsstörningar i hjärnan (encefalopati), med kräkningar, buksmärtor, ostadiga rörelser och sänkt medvetandegrad. Ureacykelns återstående kapacitet är oftast tillräcklig för att hålla ammoniaknivåerna i stort sett normala mellan måltiderna, men inte efter en måltid, då värdena kan stiga skyhögt. Uttalad hyperammonemi kan leda till medvetslöshet. I samband med en infektion, vid fasta eller om man äter mat med mycket protein, kan hyperammonemin bestå under längre tid, med risk för allvarliga skador på de inre organen.

Utvecklingsstörning är ovanlig, men kan förekomma som en följd av hyperammonemi. Lysinbristen har också diskuterats som möjlig orsak till funktionsstörningar i hjärnan, framför allt med påverkan på kognitiva (som avser intellektuella) funktioner.

Överskott av ammoniak i kroppen tolkar jag det som. Symptomen verkar ju milt sagt allvarliga och borde ha noterats i stor utsträckning i träningsvärlden?

hyperglukagonemi

Tolkar jag som symptom för typ 2 diabetes, innebär det då att ett högt proteinintag kan orsaka typ 2 diabetes?

Hoppas inte du tycker att jag är alltför dryg, är bara vetgirig :)

MvH//

King Grub
2007-12-13, 11:45
Little data exists on the comprehensive metabolic effects of large amounts of dietary protein in the order of 300 to 400 g/d. Intakes of this magnitude would result in some degree of prolonged hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia, and hyperglucagonemia, and some conversion to fat, but the metabolic and physiological consequences of such states are currently unknown. The upper limit of protein intake is widely debated, with many experts advocating levels up to 2.0 g · kg · d being quite safe and that renal considerations are not an issue at this level in individuals with normal renal function. Based upon the current limited evidence available, the authors would speculate that 25% energy as protein is a safe and viable level for the general public and athletes to both assist with weight control and maintain (or improve) lean body mass. However, the energy content of the diet and individual body weight must be considered. A maximum intake rate of 2.5 g · kg · d combined with the daily energy intake considerations shown in Table 2 would ensure absolute protein intakes well below potentially dangerous levels.

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Anders The Peak
2007-12-13, 12:17
Ok, tack, lite följdfrågor på detta då jag inte förstod något av ovanstående begrepp, har googlat lite och försökt förstå innebörden i begreppen och vad som orsakar dem :)

Belastning på lever och njurar ökar ju, vet vänner som har haft sämre värden vid hälsokontroll efter ett mycket högt proteinintag under längre period, dock återgått till fullgott vid sänkning av intaget. Viktigt att man håller vätskenivån på +sidan.

hyperaminoacidemia

Hyperaminoacidemia is an excess of amino acids in the bloodstream (the amino acid pool) which some researchers believe can lead to an increase in both protein synthesis and protein breakdown through protein oxidation, with an overall positive nitrogen balance. A positive nitrogen balance indicating more construction of lean tissue than destruction, leading to an increase in lean mass in the body. Large increases of protein in the diet for the purpose of hyperaminoacidemia for purposes of increases in protein metabolism for the purpose of gaining lean mass is termed the anabolic drive.

Tolkar jag som något positivt?

hyperinsulimeni

insulin och glukagon inte längre klarar av nedbrytning och omvandling av kolhydrater till energi och det lagras istället som fett.

Kan detta tillstånd orsakas av ett mycket högt proteinintag?


hyperamonemi

Överskott av ammoniak i blodet (hyperammonemi) kan ge återkommande perioder av funktionsstörningar i hjärnan (encefalopati), med kräkningar, buksmärtor, ostadiga rörelser och sänkt medvetandegrad. Ureacykelns återstående kapacitet är oftast tillräcklig för att hålla ammoniaknivåerna i stort sett normala mellan måltiderna, men inte efter en måltid, då värdena kan stiga skyhögt. Uttalad hyperammonemi kan leda till medvetslöshet. I samband med en infektion, vid fasta eller om man äter mat med mycket protein, kan hyperammonemin bestå under längre tid, med risk för allvarliga skador på de inre organen.

Utvecklingsstörning är ovanlig, men kan förekomma som en följd av hyperammonemi. Lysinbristen har också diskuterats som möjlig orsak till funktionsstörningar i hjärnan, framför allt med påverkan på kognitiva (som avser intellektuella) funktioner.

Överskott av ammoniak i kroppen tolkar jag det som. Symptomen verkar ju milt sagt allvarliga och borde ha noterats i stor utsträckning i träningsvärlden?

hyperglukagonemi

Tolkar jag som symptom för typ 2 diabetes, innebär det då att ett högt proteinintag kan orsaka typ 2 diabetes?

Hoppas inte du tycker att jag är alltför dryg, är bara vetgirig :)

MvH//

Vilka andra fördelar än det som tas upp i artikeln som Grub postade kan ett så högt proteinintag resultera i? Anser du, Snorlös i så fall

Snorlös
2007-12-13, 12:53
Vilka andra fördelar än det som tas upp i artikeln som Grub postade kan ett så högt proteinintag resultera i? Anser du, Snorlös i så fall

Förutom "prolonged hyperaminoacidemia" som känns extremt viktig för styrketränande (dock har jag inte några fakta för att kunna säga hur högt proteinintag som krävs för att optimera detta) så är det bara personligt vad jag har märkt själv: Att vid ett litet till moderat kaloriunderskott kunna behålla sin muskelmassa och tom öka i muskelmassa vid en längre diet genom att ha 40-50% E% från protein i kosten.



Sedan vet ju ingen vad som är optimalt så då är det väl att man ligger i överkant för att vara på den säkra sidan :)

MvH//

MvH//

King Grub
2007-12-13, 13:14
Förutom "prolonged hyperaminoacidemia"

Gäller givetvis bara inom ramarna för mänsklig fysiologi, och redan vid intag av 3 gram protein per kilo kroppsvikt är dessa spräckta för länge sedan. Vid fortsatt tillförsel av aminosyror stiger inte proteinsyntesen mer eller ens upprätthålls... tvärtom.

Madara
2007-12-13, 13:45
Det finns en anledning till att folk som ligger på flertalet preparat och sköna doser ligger runt 3-4gr / kg kroppsvikt. Just att man INTE håller sig inom ramarna för mänsklig fysiologi.

Snorlös
2007-12-13, 14:03
Gäller givetvis bara inom ramarna för mänsklig fysiologi, och redan vid intag av 3 gram protein per kilo kroppsvikt är dessa spräckta för länge sedan. Vid fortsatt tillförsel av aminosyror stiger inte proteinsyntesen mer eller ens upprätthålls... tvärtom.

"Little data exists on the comprehensive metabolic effects of large amounts of dietary protein in the order of 300 to 400 g/d. Intakes of this magnitude would result in some degree of prolonged hyperaminoacidemia"
MvH//

King Grub
2007-12-13, 14:29
Precis. Det är alltså inget positivt.

Xerxex
2007-12-13, 15:16
Så över 3g/kg kan potentiellt leda till katabolism pga av nedreglerad proteinsyntes?

King Grub
2007-12-13, 15:34
Nej, det låter minst sagt osannolikt. Däremot försämra förutsättningarna jämfört med ett, fortfarande högt, men mer sansat, intag.

Snorlös
2007-12-13, 15:41
Precis. Det är alltså inget positivt.

Alltså, jag tolkar ju det som mycket positivt? Hur tolkar du det?

"Little data exists on the comprehensive metabolic effects of large amounts of dietary protein in the order of 300 to 400 g/d. Intakes of this magnitude would result in some degree of prolonged hyperaminoacidemia"

C.E.J.
2007-12-13, 17:01
hyperinsulimeni

insulin och glukagon inte längre klarar av nedbrytning och omvandling av kolhydrater till energi och det lagras istället som fett.

Kan detta tillstånd orsakas av ett mycket högt proteinintag?

Nu vet jag inte hur du fick in glukagon där, men hyperinsulinemi leder till hypoglykemi och försämrad insulinresistens.


hyperglukagonemi

Tolkar jag som symptom för typ 2 diabetes, innebär det då att ett högt proteinintag kan orsaka typ 2 diabetes?MvH//

Mat orsakar inte diabetes.

Rirri
2007-12-13, 17:09
Ha ha skämtar du i den här tråden eller?

seriös kommentar.

Commando1980
2007-12-13, 17:11
För att de är övertygade om att det är bästa sättet att göra det på.

delvis men också pga av OCD och allmän extremism.

King Grub
2007-12-13, 17:17
Alltså, jag tolkar ju det som mycket positivt? Hur tolkar du det

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2696449&postcount=47

Och hade du bemödat dig med att läsa hela artikeln, hade du sett, att rekommendationerna inte är ett extremt högt proteinintag.

Proteinsyntesen svarar på tillflöden av aminosyror, när mängden aminosyror i blodet plötsligt ökar, inte på "prolonged" nivåer.

Du kan läsa mer i Tipton, K.D. and R.R. Wolfe. Protein and amino acids for athletes. J. Sports Sci. 22 (1): 65-79, 2004 och Tipton , K.D. and Witard, O C. Protein requirements and recommendations for athletes : Relevance of ivory tower arguments for practical recommendations t ex.

Commando1980
2007-12-13, 17:17
tror att markin kjellström skulle vart lika grov även om han halverade sitt 900g:s proteinintag.
(och ersatte dessa kalorier med fett och kolhydrater).

Snorlös
2007-12-13, 17:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2696449&postcount=47

Och hade du bemödat dig med att läsa hela artikeln, hade du sett, att rekommendationerna inte är ett extremt högt proteinintag.

Proteinsyntesen svarar på tillflöden av aminosyror, när mängden aminosyror i blodet plötsligt ökar, inte på "prolonged" nivåer.

Du kan läsa mer i Tipton, K.D. and R.R. Wolfe. Protein and amino acids for athletes. J. Sports Sci. 22 (1): 65-79, 2004 och Tipton , K.D. and Witard, O C. Protein requirements and recommendations for athletes : Relevance of ivory tower arguments for practical recommendations t ex.


Tack, ska kolla på dessa.

MvH//

Snorlös
2007-12-13, 17:41
Nu vet jag inte hur du fick in glukagon där, men hyperinsulinemi leder till hypoglykemi och försämrad insulinresistens.

Mat orsakar inte diabetes.

Som skrev i min första post så hade jag ingen aning om vad dessa begrepp innebär (insulinresistens vet jag ju vad det innebär) men inte de andra termerna, så jag googlade för att försöka hitta vad de innebar :) och ställde sedan frågor utefter vad jag hittade i ämnet, ej givet att det jag hittade var korrekt =) räknade då med att bli rättad och få rätt info och således öka min kunskap i ämnet.

MvH//

Anders The Peak
2007-12-13, 22:16
Om man nu är intresserad att ta reda på vilken effektiv nivå man ligger på proteinintag kan man mäta Kväveinnehållet i urin och avföring under några dgr med lite olika proteinintag det ger ett ganska exakt värde på vad din kropp behöver.
När man tittar på djurstudier ser man oftast att kroppen är effektivast att ta hand om proteinet kring ett intag på 17-20 E% protein. Man måste också komma ihåg när det gäller människor så minskar proteinbehovet över tid då tillväxtkurvan planar ut och tillväxten blir helt en fråga om muskelanpassning till tung styrketräning.

Martin Löwgren
2007-12-13, 22:40
Utan att gå in för djupt så finns det preparat om ökar proteinsyntesen (man kan äta mer protein som går till muskeluppbyggnad och inte bara oxideras) och muskeltillväxten enormt.

Slutsatsen får ni dra själva.

Martin Löwgren
2007-12-13, 22:44
Att jämföra en kroppsbyggare med oss vanliga blir väldigt konstigt då vi håller oss inom den mänskliga kroppens fysiologi.

Ville bara tillägga detta.

Commando1980
2007-12-14, 01:19
Att jämföra en kroppsbyggare med oss vanliga blir väldigt konstigt då vi håller oss inom den mänskliga kroppens fysiologi.

Ville bara tillägga detta.


jo men dunderhonung uppgraderar knappast proteinsyntesen så mkt att 900g protein per dag behövs.

Anders The Peak
2007-12-14, 11:25
Utan att gå in för djupt så finns det preparat om ökar proteinsyntesen (man kan äta mer protein som går till muskeluppbyggnad och inte bara oxideras) och muskeltillväxten enormt.

Slutsatsen får ni dra själva.
Om man nu är intresserad att ta reda på vilken effektiv nivå man ligger på proteinintag kan man mäta Kväveinnehållet i urin och avföring under några dgr med lite olika proteinintag det ger ett ganska exakt värde på vad din kropp behöver.
När man tittar på djurstudier ser man oftast att kroppen är effektivast att ta hand om proteinet kring ett intag på 17-20 E% protein. Man måste också komma ihåg när det gäller människor så minskar proteinbehovet över tid då tillväxtkurvan planar ut och tillväxten blir helt en fråga om muskelanpassning till tung styrketräning.
De här bakomliggande studierna har handlat om att optimera köttillväxten och minimera miljöpåverkan av överflödskvävet. En av optimeringarna av köttillväxten har även varit dunderhonung men att även där visar det sig att 17-20 E% Protein är effektivast nivå för att optimera köttillväxt och för att minimera överflödskvävet.

Durre
2007-12-14, 13:05
Bör ju inte leva länge.

Martin Löwgren
2007-12-17, 15:31
jo men dunderhonung uppgraderar knappast proteinsyntesen så mkt att 900g protein per dag behövs.

Beror på hur mycket honung du petar i dig.

King Grub
2007-12-17, 15:33
Nej, faktiskt inte. Inte ens syntetiskt kan man uppreglera proteinomsättningen ad infinitum.

überstarken
2007-12-18, 01:10
Nej, faktiskt inte. Inte ens syntetiskt kan man uppreglera proteinomsättningen ad infinitum.

Vem påstod det?

King Grub
2007-12-18, 05:24
Förste man som tror att 900 gram protein per dag blir annat än mestadels ren energi.

Emil_Larsson
2007-12-18, 07:33
Nu känner jag att jag hade behövt läsa tråden innan jag ställer en sån här fråga, men iaf..
Minns ej, var kanske idrottsläraren eller något. Iaf, hon/han sa att om man åt mer än 2 gram protein per kilo kroppsvikt så skulle njurarna kunna ta skada hos en känslig person, eller rent ut av kollapsa. Om detta nu stämmer, vilket jag inte tror (tror det är mycket högre siffror) så borde ju denna människa ni talar om vara....Kollapsad?

King Grub
2007-12-18, 07:45
Nej, 2 gram anses vara säkert, och en teoretiskt toxisk gräns nås inte förrän vid 3.5 gram per kilo och dygn. För friska organ, förstås. Har man redan problem (och dessa kan vara latenta och inte märkas) är även 2 gram för mycket.

Anders The Peak
2007-12-18, 08:46
Du menar alltså att alla kroppsbyggare som petar i sig absurda mängder igf-1, testosteron, gh osv inte höjer proteinsyntesen maximalt så att kroppen kan tillgodogöra sig cirka 3-4gram per kilo kroppsvikt?
Du har inte förstått mekanismen bakom styrke- och muskelökningarna vid prepareringen. Det delvis så att uttrycketet av myostatingenen som ändras, du vet belgian blue. En liten genmodifiering gör att muskulataturen fortsätter att växa tills kossans underdimensionerade(för muskelmassan) organ och benstomme inte orkar längre.

Koloftw
2007-12-18, 14:13
Nej, 2 gram anses vara säkert, och en teoretiskt toxisk gräns nås inte förrän vid 3.5 gram per kilo och dygn. För friska organ, förstås. Har man redan problem (och dessa kan vara latenta och inte märkas) är även 2 gram för mycket.

Hur tar man skada då, eller kanske vad tar skada? Vid för högt proteinintag alltså.

tp_88
2007-12-18, 15:04
Du menar alltså att alla kroppsbyggare som petar i sig absurda mängder igf-1, testosteron, gh osv inte höjer proteinsyntesen maximalt så att kroppen kan tillgodogöra sig cirka 3-4gram per kilo kroppsvikt?
3-4g / kilo kroppsvikt är ju dock nästan "lågt" i proffscirkusen, Martin tryckte ju tydligen i sig 900g t.ex. vilket blir mer än 6g/kg kroppsvikt.

King Grub
2007-12-18, 15:09
Hur tar man skada då, eller kanske vad tar skada? Vid för högt proteinintag alltså.

Men det är ju redan diskuterat i tråden!

Englund
2007-12-25, 03:24
Du har inte förstått mekanismen bakom styrke- och muskelökningarna vid prepareringen. Det delvis så att uttrycketet av myostatingenen som ändras, du vet belgian blue. En liten genmodifiering gör att muskulataturen fortsätter att växa tills kossans underdimensionerade(för muskelmassan) organ och benstomme inte orkar längre.
Jag hade för mig att Belgian blues hade dubbla muskeluppsättningar bara, inget mer, eller är jag ute och cyklar?

Doctor Snuggles
2007-12-25, 03:30
Jag hade för mig att Belgian blues hade dubbla muskeluppsättningar bara, inget mer, eller är jag ute och cyklar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Blue
"Belgian blue has a natural mutation of the gene that codes for myostatin, a protein that counteracts muscle growth. The truncated myostatin is unable to function in this capacity. This mutation also interferes with fat deposition, resulting in very lean meat."

Tog mig 3 sekunder.