handdator

Visa fullständig version : bedömning av mitt träningspass


Bajjeen
2007-12-12, 12:40
läste att det var ok att skriva ut sin träningsvecka så ni mer erfarna kan hjälpa mig maximera min träning.

är just nu 17 bast, tränade gym hema förra sommaren (06) men jag lirar fotboll också så fick inte direkt tid till det.

Nu har jag tänkt att ta upp det igen då jag vill bygga en del muskler.
har kört på i ca 3 månader nu och har precis bytt mitt träningsprogram då fotbollen kommit igång igen. så nu ser mina veckor ut såhär:

Måndag: Bröst, Biceps, Mage
Tisdag: Axlar, Rygg, Triceps
Onsdag: löpning samt en del benfys med fotbollen
Torsdag: Bröst, Biceps, Mage
Fredag: Axlar, Rygg, Triceps
Lördag: fotbollspass då vi lirar match inomhus i ca 1½ timma.
Söndag: Vila

brukar köra lättare vikter på måndag och tisdag, och sedan köra på tyngre vikter på torsdagar och fredagarna. kör inte heller samma övningar hela tiden, finns så mycket olika så brukar variera mig ganska mycket bland de olika övningarna.


målet med min träning är att jag vill öka i volym, styrka och även få musklerna mer synliga eller vad man ska säga.
Jag har börjat se resultat nästan överallt så jag är nöjd med utvecklingen än så länge.

för övrigt sitter jag ganska mycket vid datorn då jag går på John Bauer gymnasiet och alla lektioner och arbeten utförs på vår egna bärbara dator. tränar efter skolan varje dag.

hoppas nån har lite åsikter, tips och råd med min träning.

ugly_kid
2007-12-12, 13:03
Att köra rygg dagen efter biceps är något som jag inte skulle göra, då det kan vara svårt med ryggträningen om man har träningsvärk i biceps.
Sen har du ingen benträning, mer än fysen på fotbollen. Detta ser jag hos många bollspelare, Ni säger att ni inte behöver nån extra benträning för att ni kör lite fys och springer ganska mycket.
Jag tycker man ska resonera tvärtom, eftersom en fotbollsspelare använder benen mycket så är det väl självklart dom man ska lägga mest krut på, eller?
Om du är rädd för att vara trött i benen på en match eller fotbollsträning så tänker du för kortsiktigt. Det är väl bättre att "offra" 2-3 år när man är ung för att bli bättre spelare senare.

Imbrium
2007-12-12, 14:01
Varför inte dela upp kroppen enligt ett push&pull schema istället för att t.ex köra axlar dagen före bröst eller biceps dagen före rygg.

T.ex såhär kunde ett vettigare schema se ut (Förutsatt att du vill köra en två-split två ggr i veckan):

Måndag: Bröst, axlar, triceps
Vila
Onsdag: Rygg, biceps, traps, ben

osv. Sen slänger du in magen där du vill.

Smml
2007-12-12, 14:14
När du kör bröst dagen före axlar och triceps så jobbar iaf triceps 2 dagar i rad. Jag hade inte lagt upp schemat så.

Bajjeen
2007-12-12, 18:43
ok, tack för svaren. fick lite mer klarhet i hur jag bör träna nu.

ChrisDEFC
2007-12-12, 20:00
kör du matcher på lördagar så är ju mitt tips att träna tyngre mån -tis, sen löpning/benträning onsd. sen skulle jag köra ett lättare helkroppspass på torsdag och vila fredag för att va redo för match på lördag om du nu vill prioritera att göra riktigt bra ifrån dig på match. annars skulle jag köra som du skrev fast ändå byta och börja veckan med tyngre träningen och lägga lättare mot slutet. sen vet jag inte hur hårt du tränar och hur länge du tränat? men om du inte tränat sådär jättelänge vilket jag tror mig förstått av det du skrev så tror jag inte du behöver va direkt orolig för att du inte ska kunna köra rygg dagen efter du tränat biceps osv, det kan ju vara något att tänka på men att lägga om hela schemat för det tycker jag inte det är värt, variera dig hellre lite mer att börja veckan med ditt första pass ena veckan och sen nästa vecka kan du börja med pass 2 på så sätt så får du testa alla övningar när du är skapligt fräsh och alla när du har lite träningsvärk. sen tycker jag ju om du nu inte hade någon specifik benträning att du lägger in det med en gång, anledningen är samma som ugly_kid skrev, allt för många fotbollsspelare verkar skippa benträningen men tror att det är positivt för fotbollen om man får med lite rejäl benträning emellanåt.
Kör hårt!

Bajjeen
2007-12-13, 15:15
har kommit in på 3e månaden av min nu så du har förstått rätt att jag inte kört så länge.när jag kör tungt kör jag ungefär 70-80 i bänk, 15-17,5 i hantelcurl, 30-35 tricepsträning med stång så det är därvid jag ligger.

detdär med att variera veckorna ska jag testa, låter som ett bra förslag och även att köra tungt i början. men just variationen. får inte så mycket träningsverk så ofta längre, kanske beror på att man kör lite för lätt kanske? har dock blivit som så att jag fått köra själv ett tag nu så har inte kunnat totalt maxa mig eftersom jag inte vill riskera att tappa vikterna. men får se om det kan lösa sig snart.

Bajjeen
2007-12-13, 15:22
mån - bröst, axlar, triceps

tis - rygg, biceps, mage

ons - löpning, ben med fotbollen

tor - helkropp (lätt)

fre - vila

lör - fotboll

sön - vila

så byter jag mån mot tis passen varannan vecka.

ser det bättre ut? någon som har synpunkter på det? skriv gärna vad som går att göra ännu bättre isf =) tar emot alla inlägg med stor glädje!

ChrisDEFC
2007-12-13, 18:40
om du inte får träningsvärk längre så är det ju perry, ibland håller jag medvetet igen lite för jag vet hur satans rejäl värk jag får efter vissa övningar så för min del är det drömläge när man kommit in en bra period då man inte längre börjar få såndär gigantisk träningsvärk. men väldigt ofta får jag träningsvärk ändå nu för tiden just för att jag lyckas träna hårdare varje set varje övning varje pass nu jämfört med tidigare. Mitt tips om du får lite träningsvärk är att försöka öka hela tiden, tränade du på 70 i bänken förra passet och gjorde som mest 8reps så pröva nästa pass på att göra en 8a på 75kg när du klarat det så gå upp till 80 och kör på så, försöka hela tiden öka och skriv ner vilka vikter du tränar på, det är oerhört motiverande.

ang passet så är bröst, axlar och triceps på samma pass kanske inte bästa tänkbara eftersom du använder alla tre muskelgrupperna i alla tre övningarna. kasta över axlar på pass två och träna bröst, triceps och mage på mån istället, kanske finns någon annan som har ännu bättre tips men jag skulle ha börjat med det.
som sagt kan inte nog poängtera att försöka att öka i alla övningar nu, och skriv ner vikterna, för det är oerhört svårt att komma ihåg precis alla vikterna man kört tidigar och riktigt roligt att gå tillbaka och kolla vad man träna på för några månader sen osv. Lycka till och kör hårt!

jo ett litet tips till, kör marklyft på ryggdagen, då får du dessutom lite ben med men det tar mest på rygg och är en kanon övning och glöm inte knäböjen på bendagen! =) hejs

Commando1980
2007-12-13, 18:59
läste att det var ok att skriva ut sin träningsvecka så ni mer erfarna kan hjälpa mig maximera min träning.

är just nu 17 bast, tränade gym hema förra sommaren (06) men jag lirar fotboll också så fick inte direkt tid till det.

Nu har jag tänkt att ta upp det igen då jag vill bygga en del muskler.
har kört på i ca 3 månader nu och har precis bytt mitt träningsprogram då fotbollen kommit igång igen. så nu ser mina veckor ut såhär:

Måndag: Bröst, Biceps, Mage
Tisdag: Axlar, Rygg, Triceps
Onsdag: löpning samt en del benfys med fotbollen
Torsdag: Bröst, Biceps, Mage
Fredag: Axlar, Rygg, Triceps
Lördag: fotbollspass då vi lirar match inomhus i ca 1½ timma.
Söndag: Vila

brukar köra lättare vikter på måndag och tisdag, och sedan köra på tyngre vikter på torsdagar och fredagarna. kör inte heller samma övningar hela tiden, finns så mycket olika så brukar variera mig ganska mycket bland de olika övningarna.


målet med min träning är att jag vill öka i volym, styrka och även få musklerna mer synliga eller vad man ska säga.
Jag har börjat se resultat nästan överallt så jag är nöjd med utvecklingen än så länge.

för övrigt sitter jag ganska mycket vid datorn då jag går på John Bauer gymnasiet och alla lektioner och arbeten utförs på vår egna bärbara dator. tränar efter skolan varje dag.

hoppas nån har lite åsikter, tips och råd med min träning.


över/underkroppspass....med tyngre pass tidigt i veckan så att du är återhämtad till lördag då du har matcher.

kanske 3 gympass i veckan: alternera över och underkropp.

mån ons fre eller kanske i ditt fall mån,tis, tor

ChrisDEFC
2007-12-13, 21:49
över/underkroppspass....med tyngre pass tidigt i veckan så att du är återhämtad till lördag då du har matcher.

kanske 3 gympass i veckan: alternera över och underkropp.

mån ons fre eller kanske i ditt fall mån,tis, tor

doh! har du ens läst hela tråden? jaja... så kan det va.

Commando1980
2007-12-14, 01:15
doh! har du ens läst hela tråden? jaja... så kan det va.

han frågade om råd, jag svarade. vari ligger problemet?

ChrisDEFC
2007-12-15, 19:25
han frågade om råd, jag svarade. vari ligger problemet?

dom sakerna du skrev hade vi ju redan kommit fram till du repeterade ju bara det som skrevs men du kanske menade mer att bekräfta att vi va inne på rätt linje?

ps. kan ju tänka sig att du inte hade läst vad jag skrivit då du skrev ditt i så fall va det ju ändå bra att vi va inne på samma linje. såg att vi skrev inom samma kvart nästan.