handdator

Visa fullständig version : axel smärta


Toker
2003-05-04, 01:15
tjena har fått ont i axlen å e lite nyfiken på vad de kan vara för nåt, gör ont mellan yttre delta och utåt sidorna....

vad ska man göra åt de här, tänkte vänta lite innan ja gå till läkare efter som de typ bara gör ont när ja kör övningar som tar på axlarna ?


är de bara att börja bomba baksida axlar och rotocuffen å hoppas på att de går över eller ?

kanske även borde börja strecha lite...gärna tips på övingar å utförande skulle uppskattas.


jätte tacksam för hjälp!
//toker som vill tebax till bröst å axlenträningen...

Survivor
2003-05-04, 12:50
Det första du ska göra är väl att försöka komma på varför det blivit sådär. Brukar du maxa mycket? Äter du ordentligt? Får du tillräckligt med vila? Tränar du för många set? Tänk på när du använder axlarna.
I alla fall, vila ett tag och se över träningsschema etc...
Eller släng upp all info som berör din träning här, så kommer säkert någon kunnig och hjälper dig.

MVH Survivor

supremo
2003-05-04, 13:25
Har du ont hela tiden, eller är det bara när du tränar, och isf vilka typer av övningar ger upphov till smärtan?

Toker
2003-05-04, 13:59
fråga 1 gör de ont hela tiden ?
nej smärtan kommer bara då ja belastar axeln.


träningen senaste tiden har väl varit nåt iden här stilen tar bara med bröst å axlar
bröst brukar vanligt viss tränas på sön och axlar på tors.

bröst
bänkpress 3x6-8
hantelpress 3x6-8
peckdeck superset

axlar
militärpress 3x12
sidolyft 4x12
lyft rakt fram med viktskiva 2x12


så ni ser tränar ja typ aldrig baksida axlar så de kanske är boven idramat.

och smärtan minskar kraftigt om ja värmer upp axlarna.

supremo
2003-05-04, 14:24
Jag tycker det låter som början på en inflammation.
Det bästa vore nog vila först, och ger de sig inte sök upp läkare...

Observer
2003-05-04, 21:35
Kan du beskriva smärtan Toker?
Själv känner jag av smärta som strålar från yttre sidan av axeln ner mot armbågen, längst armen. Dock enbart när jag tränar, och då speciellt när jag tränar bänk och militärpress (alltså i övningar då jag trycker iväg vikter från kroppen). Ska och kolla upp axeln imorrn, gått och dragit på det här i några veckor nu utan att det blivit bättre.

Kan återkomma med resultat om det är av intresse.

Toker
2003-05-05, 12:15
gör gärna de =) låter ungefär som de jag har.

isakssonmartin
2003-05-05, 19:45
låter lite som det jag hade skicka ett mail till arne persson han hjälpe mig. Varken läkare eller akupunktör kunde hjälpa mig med på 3månader gjorde han på 10minuter.

z_bumbi
2003-05-05, 19:54
Naprapat, kiropraktor, idrottsmassör, sjukgymnast, duktig idrottsläkare eller liknande är kanske att rekommendera när man har ont i axlar, rygg mm.
Ett krav brukar vara att de tränar med vikter själva men det finns säkert några undantag.

heltzonicka
2003-05-06, 22:22
låter lite som det jag hade skicka ett mail till arne persson han hjälpe mig. Varken läkare eller akupunktör kunde hjälpa mig med på 3månader gjorde han på 10minuter.




GO ARNIE! :mallan:

Arne Persson
2003-05-06, 22:24
Det får du gärna göra.