handdator

Visa fullständig version : 3kg 4dagar.


Sprawler
2007-12-11, 23:25
Jag väger just nu ~79kg, men måste gå ner till minst 75.9kg.

Hur ska jag göra detta på bästa sätt?

Tips på mat och träning uppskattas!

Mvh//Sprawler

thebandit
2007-12-11, 23:28
Jag väger just nu ~79kg, men måste gå ner till minst 75.9kg.

Hur ska jag göra detta på bästa sätt?

Tips på mat och träning uppskattas!

Mvh//Sprawler

På fyra dagar?

Mat: Ingen alls.
Träning: Spring tills du inte orkar mer.

Sprawler
2007-12-11, 23:32
På fyra dagar?

Mat: Ingen alls.
Träning: Spring tills du inte orkar mer.


Låter inte särskilt stabilt, kommer inte ens orka mig upp på lördag morgonen!

Tänkte bara äta sallad 1-2ggr per dag tfram till tors/fredag och på fredag kväll spinna/basta, samt jogga varje dag.

Tror ni det håller?

zeusden1
2007-12-11, 23:33
Låter inte särskilt stabilt, kommer inte ens orka mig upp på lördag morgonen!

Tänkte bara äta sallad 1-2ggr per dag tfram till tors/fredag och på fredag kväll spinna/basta, samt jogga varje dag.

Tror ni det håller?

Början till ätstörning *cry*

Raggis
2007-12-11, 23:34
Låter väl mer som att han måste tima en invägning.

Sprawler
2007-12-11, 23:38
Låter väl mer som att han måste tima en invägning.

Javisst, ska tävla i Submission wrestling.

Men hur verkar det?

till torsdag: Sallad 1-2ggr per dag, kanske nån frukt.
Fredag: Ingen mat, kanske någon frukt, spinning och bastu på kvällen.
Lördag: Ingen mat eller vätska fram till invägningen 13.00, kanske nån deciliter vatten om det känns akut, kommer ha tid att äta/dricka efter invägningen.

Raggis
2007-12-11, 23:40
Låter extremt. Hur hade du tänkt orka prestera den dagen? Varför inte bara börja i tid :P?

Sprawler
2007-12-11, 23:43
Låter extremt. Hur hade du tänkt orka prestera den dagen? Varför inte bara börja i tid :P?


Jag började i tid, låg på typ 81 eller nåt sånt förut, så har droppat 2kg, men måste tappa de här sisita kilona snabbare, hade inte riktigt koll på tiden, haha.

Men jag tror det är lugnt med prestationen, varje match är 5min lång, ofta så går de inte tiden ut, nån ger upp innan tiden är slut.
Dessutom kommer jag MINST ha 1½ timme på mig att äta/dricka/vila efter invägningen.


Men är det möjligt att klara -3kg på det sättet jag hade tänkt?

vaquin
2007-12-11, 23:57
Det beror på, ibland kan det gå upp och ner när det gäller snabb viktminskning, jag körde ganska extremt och då var det 1,2k/veckan.

Så 3kg på 4 dagar låter inte ens möjligt tycker jag. isåfall inte äta någonting alls och promenera dygnet runt typ :P men tror ändå inte det är möjligt.

Nadreas
2007-12-12, 01:02
Ge upp den tanken, satsa på att tävla i den högre viktklassen med energi i kroppen. Om du går på svält-diet så kommer du precis som du säger inte orka upp och chanserna är att du ändå inte kommer lyckas. Då blir det en tung tävling utan energi, i tungt motstånd.

Å andra sidan är det som du säger att matcherna är korta. Men fortfarande inte vad jag hade satsat på.

Nästa gång: tajma det bättre.

Och lycka till!

budadi
2007-12-12, 02:14
Jag gick ner från 71-72 till 66,8 på 5dagar eller va det var. Jag drog inte ner på maten så värst blodigt förän dagen före invägning, drog ner gode mycket på vätska typ 2dagar före. På kvällen dagen före så bastade jag, sen drack jag typ 3dl vatten. Slog sv-rek i böj dagen efter ;)

Handcuff
2007-12-12, 09:00
Du kommer förmodligen vara en av de sämsta på tävlingsdagen om du ska svälta de 4 sista dagarna. Har ni inga tränare som kan något om kost och näring?

Jacksatan
2007-12-12, 09:33
Javisst, ska tävla i Submission wrestling.

Men hur verkar det?

till torsdag: Sallad 1-2ggr per dag, kanske nån frukt.
Fredag: Ingen mat, kanske någon frukt, spinning och bastu på kvällen.
Lördag: Ingen mat eller vätska fram till invägningen 13.00, kanske nån deciliter vatten om det känns akut, kommer ha tid att äta/dricka efter invägningen.

Är det tävlingen i Täby?

Seriöst, om jag var du skulle jag käka på och köra i klassen ovanför. Man tappar väldigt mkt energi på att inte äta nåt innan samt göra en vattentömning. Är invägningen på morgonen så är det rent dumt att vattentömma då man behöver ungefär ett dygn för att återhämta vätskenivåerna.

Jacksatan
2007-12-12, 09:33
Jag gick ner från 71-72 till 66,8 på 5dagar eller va det var. Jag drog inte ner på maten så värst blodigt förän dagen före invägning, drog ner gode mycket på vätska typ 2dagar före. På kvällen dagen före så bastade jag, sen drack jag typ 3dl vatten. Slog sv-rek i böj dagen efter ;)

Det är skillnad på att göra 3 lyft mot att köra flera matcher i SW...

LadyG
2007-12-12, 09:39
ca 1% vätskebrist = ca 10% sämre prestanda gäller väl även SW?

Sprawler
2007-12-12, 12:44
Vägde mig nu på morgonen, jag tror det är lugnt det här.

Vägde 77.4 innan mat och det är 3dagar kvar till tävling, så 1.4kg på 3dagar är jävligt lugnt, det klarar jag fan dagen innan tävlingen.

Nu behöver jag inte hardcore svälta mig, utan kan äta lite normalt fram till fredagen!:thumbup:

Morty
2007-12-12, 13:05
Bra jobbat :o Tänk på att det är kolhydrat/vattenförlust, blir mycket kolhydrater för dig om du ska orka matcherna :D

jwzrd
2007-12-12, 13:09
Det är skillnad på att göra 3 lyft mot att köra flera matcher i SW...

Har du testat båda?

Sprawler
2007-12-12, 13:48
Har du testat båda?

Sw, då måste man använda 100% styrka & koncentration i 5minuter, gör man inte det åker man på en strypning/ledlås.
Man måste ha jävligt bra kondition.

Jag tycker att en 5min SW-match är jobbigare än ett helt MMA-pass, så jag tror nog, helt instinktivt, att SW är jobbigare än att lyfta.

Rahf
2007-12-12, 13:59
Ifall det krisar så är det bara att hoppa in i bastun ett litet tag.

Sprawler
2007-12-12, 14:48
Ifall det krisar så är det bara att hoppa in i bastun ett litet tag.

Jo, hade tänkt ta lite bastubadning på fredag kväll, även om det, som det är just nu, kanske inte kommer behövas, så skulle det vara jävligt skönt, så jag ska basta.

Jacksatan
2007-12-12, 14:56
Har du testat båda?

Ja. Dock inte på tävlingsnivå gällande lyften.

Trumpeten
2007-12-12, 15:42
dunjacka och stepup i bastun låter som din grej

budadi
2007-12-12, 16:05
Det är skillnad på att göra 3 lyft mot att köra flera matcher i SW...

Jo iofs. Men jag ville bara dela med mig av lite "kunskap" *slap*

Sprawler
2007-12-12, 17:41
Just nu äter jag min sista stora måltid innan den riktiga fastan.

Nöt&russin mix, bananer, torkad ananas och multivitamin-juice.
Mums!

Spene
2007-12-12, 20:01
Låter som du håller på att torka ut dig redan nu. Är ju inte direkt fettvikt du gått ner senaste dygnet. Var rädd om dig och koncentrera hellre vätsketömningen närmre tävlingen. Har en kompis som gjort något liknande det du gör nu, det stora underverket görs i bastun på tävlings/invägningsdagen :hbang:

Fjällbrynt
2007-12-12, 20:09
precis, kör bastu samma dag, då borde du tömmas:P

Rahf
2007-12-12, 20:18
Antingenpå invägningsdagen eller kvällen innan. Det gäller att ta det jäääävligt lugnt med bastningen dock, gör man fel så går det åt helsike fel. Att basta bort vatten är en sista åtgärd och bör egentligen bara vara till för att skala det extra kilot som behövs.

adis
2007-12-13, 20:43
På med kläder och in i bastun samma dag som du ska tävla, gå o väg dig, sen gå o ät dig mätt men inte för mätt och drick väldigt mycket vatten.

Ett tips, och lycka till.

Fat tony
2007-12-14, 07:54
Jag började i tid, låg på typ 81 eller nåt sånt förut, så har droppat 2kg, men måste tappa de här sisita kilona snabbare, hade inte riktigt koll på tiden, haha.

Men jag tror det är lugnt med prestationen, varje match är 5min lång, ofta så går de inte tiden ut, nån ger upp innan tiden är slut.
Dessutom kommer jag MINST ha 1½ timme på mig att äta/dricka/vila efter invägningen.


Men är det möjligt att klara -3kg på det sättet jag hade tänkt?

du kommer ha svårt att klara det. försök att basta för att bli av med den vätskan du har och löp ca 1h varje dag, ät normalt kanske 3mål om dagen + frukt. bortset från det kommer du inte ha energin att prestera så bra heller även om du har gått ner vikten som du vill;)

Fjällbrynt
2007-12-14, 19:26
du kommer ha svårt att klara det. försök att basta för att bli av med den vätskan du har och löp ca 1h varje dag, ät normalt kanske 3mål om dagen + frukt. bortset från det kommer du inte ha energin att prestera så bra heller även om du har gått ner vikten som du vill;)

han ska visserligen tävla imorrn...:P

Rabia
2007-12-15, 00:27
*Deleted*

Ondskapelsen
2007-12-18, 23:25
Men hur gick det nu då?!?!?!?

Sprawler
2008-01-05, 20:04
Men hur gick det nu då?!?!?!?

Jofan, det gick skitbra, kom ner utan större problem ner till -75.5.

Nu under julhelgen, har jag fallit ner till -73, utan att träna ett piss och äta skiiiitdåligt.
Men jag är nöjd ändå!


Edit:

Vann min första match på en strypning, rear naked choke.
Förlorade min andra match på poäng, så jag är helt klart nöjd med min insats!