handdator

Visa fullständig version : Dåligt med HIIT?


Chris
2003-05-04, 00:18
Har sett trådar om HIIT lite överallt men har inte orkat läsa dom, men nu har jag kollat igenom dom flesta och det verkar som om HIIT vore värsta mirakelgrejen! Närå, men allvarligt, jag har inte sett någon som klagar på HIIT! Är det så bra? Finns det inga nackdelar?

Ska börja med det så fort jag blir av med min :furious: :furious: förkylning!

PlutonB
2003-05-04, 06:37
En klar nackdel är att det är jobbigt. Fram mot den sista intervallen känns det som om :devil: :whipped: :booty:

Men hård som man är tycker man bara det är skönt.

I övrigt har jag kört det alldeles för kort tid för att egentligen ha något vettigt att säga....

Diana
2003-05-04, 07:52
PlutonB>underbar beskrivning av sista intervallen:D

hiit är klart de bästa för förbränningen!

supremo
2003-05-04, 08:26
Jag började med HIIT för ca två veckor sen, så jag pallar absolut inte med det fullt ut, men funkar det bra, så blir det aldrig mer tråkiga morgonpromenader eller 40 minuter på trappmaskinen efter ett pass!

z_bumbi
2003-05-04, 10:17
Skaderisken är antagligen större än vid vanlig konditionsträning, man bör ta det lugnt i början och gradvis öka tempot och belastningen.

supremo
2003-05-04, 10:36
Ja, p.g.a skaderisken är det väldigt viktigt att värma upp ordentligt också.

Bamse
2003-05-04, 10:39
Originally posted by Chris
Närå, men allvarligt, jag har inte sett någon som klagar på HIIT! Är det så bra? Finns det inga nackdelar?

Jag hade ont i ett av mina knän två dagar efter torsdagens HIIT-pass. Har fortfarande små, små känningar. Ev. kanske underlaget var för hårt.

Fast jag rekommenderar ändå HIIT - absolut! Men ta det varligt!

nilzon
2003-05-04, 11:00
Beror på hur ofta du ska köra. Jag tycker att ett HIIT-pass sliter på kroppen betydligt mer än vad tex en morgonpromenad gör, och då framförallt på benen.

Lopezzo
2003-05-04, 11:05
Kan bara tala för mig själv när jag säger att det är det bästa jag någonsin gett mig in på!
Började den 28 mars vägde då 89 kilo nu ca 5 veckar senare alltså efter halva planerade tiden väger jag 86 kilo och gått ner ca 5 cm i midje mått.

Grejen är den att jag fuskade som en röv i början av min HIIT cykel och körde ibland bara typ 5-6 min efter ett gympass....
Men nu de senaste två veckorna har jag blivit mer seriös och kör alltid 12min efter gympass ca 3-4 gånger per vecka. Visserligen skulle man kunna öka tiden till typ 15-17 min men jag är övertygad att detta räcker.

Ett bra sätt att se att man lyckas ,ed HIIT är att se till att man alltid bränner fler kalorier för varje pass som går.

Rekomenderas starkt
Lopezzo

Chris
2003-05-04, 11:14
Så det finns alltså ett mirakelmedel för viktminskning? :D

Ska prova på det här nu! Men en grej till, hur längre bör man hålla på i början? Läste 4 min, men det känns nästan för lite... Fast iofs, jag får se vad jag pallar med först :D

Tack för hjälpen

Bamse
2003-05-04, 11:16
Chris, känn efter - kör så länge du orkar.

Om du orkar X intervaller denna gång, så försöker du köra X+1 nästa gång? :cool:

LAKE
2003-05-04, 11:24
Hmmm, jag undrar om det finns nån som kan berätta om min hiit träning verkar ok. Så här ser den ut: Först går jag väldigt intensivt upp till eljusspåret som ligger ca 1,2 km ovanför där jag bor, det är en väldigt brant back upp till elljusspåret. Väl upp vi spåret finns där en back som är både lång och brant. Jag går ner för den vilar lite och strechar benen lite lätt. Sen är det daxs för träning. Jag springer uppförbacken ca 75m joggar/går ner springer upp igen och joggar/går ner. Detta görs i 5 omgångar, sen kräks jag (nästan iaf) Sen blir det en lugn promenad hem...

Om jag om några veckor upptäcker att konditionen blir bättre så springer jag längre eller så blir det fler omgångar.
Kommer att köra på det här viset 2-3ggr/vecka

Låter som ett vettigt upplägg av träningen ???

LAKE
2003-05-04, 11:31
Glömde att säga det att springa i uppförsbacke i eljusspår är skonsamare för knäna än att springa på plant underlag. löpningen blir inte lika explosiv när man springer uppför men det är bra mycket jobbigare.
Så det så!

Veggie
2003-05-04, 11:40
Originally posted by LAKE
Glömde att säga det att springa i uppförsbacke i eljusspår är skonsamare för knäna än att springa på plant underlag. löpningen blir inte lika explosiv när man springer uppför men det är bra mycket jobbigare.
Så det så!
Tänkte precis rekomendera HIIT i uppförsbackar till alla med knäproblem, fungerar kanon för mig och då har jag en rätt allvarlig knäskada.

ivandrago
2003-05-04, 14:15
LAKE, låter som ett kanonupplägg!

det enda negativa jag kan hitta med hiit är just att det är väldigt ansträngande, och det kan därför ta emot mer att ta sig i kragen och köra ett pass än att bara ta en promenad eller joggingtur.

Cartwright
2003-05-04, 14:55
Finns det ingen här som kör HIIT på motionscykel? Det borde väl ändå vara det snällaste mot knäna?

z_bumbi
2003-05-04, 15:00
Cartwright: Om det är snällt mot knäna avgörs nog mer från fall till fall än vilket motionsform du använder...
Spinning t ex är ju inte känt för att ge stabila knän..

King Grub
2003-05-04, 15:13
Både cykling på motionscykel och löpning i uppförsbackar är rent ut sagt döden för mina knän. På bana går det däremot utmärkt att springa smärtfritt, och trappmaskinen är en gudagåva.

Cartwright
2003-05-04, 15:19
Jaha, där ser man. Motionscykel är det som alltid har fungerat bäst för mina knän. Trodde väl att det var så för alla...

Verkar dock som att majoriteten av HIIT-utövarna springer. Har detta några uppenbara fördelar, eller är det en smaksak?

supremo
2003-05-04, 15:20
En uppenbar fördel är väl att man kan köra det närsomhelst och i princip varsomhelst...

Cartwright
2003-05-04, 15:22
Originally posted by supremo
En uppenbar fördel är väl att man kan köra det närsomhelst och i princip varsomhelst...

Om man inte bryr sig om underlaget alltså. Själv skulle jag nog vilja ha ett skogsspår med flis.

GrovJens
2003-05-04, 15:22
HIIT är alltså främst till för fettförbränning men hur effektivt påverkar det konditionen i jämförelse med vanlig löpning? Någon som har någon uppfattning?

LAKE
2003-05-04, 15:35
Originally posted by King Grub
Både cykling på motionscykel och löpning i uppförsbackar är rent ut sagt döden för mina knän. På bana går det däremot utmärkt att springa smärtfritt, och trappmaskinen är en gudagåva.

Men förstå va knepigt..trappmaskinen är ett helvete för mina knän. Att kuta som en gris uppför en backe däremot är en gudagåva. Sen att det är manlgare än att stå på trappmaskinen gör det hela inte sämre ;)

LAKE
2003-05-04, 15:39
Originally posted by ivandrago
LAKE, låter som ett kanonupplägg!

det enda negativa jag kan hitta med hiit är just att det är väldigt ansträngande, och det kan därför ta emot mer att ta sig i kragen och köra ett pass än att bara ta en promenad eller joggingtur.

Promenera det gör jag på mornarna och dom dagar då det inte står Hiit på lilla schemat

ivandrago
2003-05-04, 16:43
Originally posted by GrovJens
HIIT är alltså främst till för fettförbränning men hur effektivt påverkar det konditionen i jämförelse med vanlig löpning? Någon som har någon uppfattning?

beror på vad du menar med kondition. Min definition av kondition är att man orkar köra styrkepassen hårdare, orkar hela tiden mer på hiit-passen, blir inte ansträngd av vardagliga saker, har en bra vilopuls. Allt detta ger hiit mig.

Dock vet jag inte om den ger så mycket uthållighet för längre pass. Har aldrig ens sprungit en mil och vet inte hur långt jag skulle orka springa, men jag anser mig ändå ha en bra kondition.