handdator

Visa fullständig version : Proteinshake mitt i natten?


Ganymedes
2007-12-11, 19:23
Med min ringa kunskap så känns det ju som att det vore rät positivt att ta en proteinshake mitt i natten, för att uppreglera proteinsyntesen. Jag skulle aldrig ställa klockan för att vakna eller så, men jag vaknar ALLTID runt 3-4 och måste ner och pissa. Så den senaste veckan har jag passat på att slänga i mig en proteinshake när jag ändå är uppe. Rent kcal-mässigt så är det ingen fara heller.

Frågan är bara om det är någon vits eller om det är meningslöst?

King Grub
2007-12-11, 19:58
Har den någon påverkan är den positiv, men om det behövs vid ett i övrigt adekvat proteinintag är tveksamt.

Ganymedes
2007-12-11, 20:22
Har den någon påverkan är den positiv, men om det behövs vid ett i övrigt adekvat proteinintag är tveksamt.

Nja, kanske inte för proteinintaget som sådant. Jag tänkte mest för att bryta den långa fastan som natten innebär. Att man kanske undvek lite "onödig" katabolism.

zeusden1
2007-12-11, 20:26
Nja, kanske inte för proteinintaget som sådant. Jag tänkte mest för att bryta den långa fastan som natten innebär. Att man kanske undvek lite "onödig" katabolism.

Att du överhuvudtaget vaknar mitt i natten är väl lite katabolistiskt och sämre för prestationsförmågan då din sömn störs?

Ganymedes
2007-12-11, 20:32
Att du överhuvudtaget vaknar mitt i natten är väl lite katabolistiskt och sämre för prestationsförmågan då din sömn störs?

Ja, men att jag vaknar är oundvikligt. Det har jag gjort så länge jag kan minnas. Har iofs aldrig några problem med att somna om. Och jag sover alltid efter lunchen på jobbet. Så jag får sammanlagt 7-8 h sömn. Att få det i sträck har jag aldrig lyckats med i nyktert eller friskt tillstånd. :( Min förhoppning är därför att kanske proteinshaken kan kompencera (åtminstone lite) för detta?

schabo-labo
2007-12-11, 23:37
Ja, men att jag vaknar är oundvikligt. Det har jag gjort så länge jag kan minnas. Har iofs aldrig några problem med att somna om. Och jag sover alltid efter lunchen på jobbet. Så jag får sammanlagt 7-8 h sömn. Att få det i sträck har jag aldrig lyckats med i nyktert eller friskt tillstånd. :( Min förhoppning är därför att kanske proteinshaken kan kompencera (åtminstone lite) för detta?
Vilken lyx. :)

Ganymedes
2007-12-12, 08:53
Vilken lyx. :)

Ja, det är faktiskt riktigt najs att ha den möjligheten. :hbang:

Zeke_0246
2007-12-12, 11:01
Att man vaknar upp på natten är inget onormalt, utan det har med sömncyklerna att göra. Ibland är uppvaknandet så kort emellan cyklerna att man inte märker det, men många gånger är det så att man faktiskt märker uppvaknandet. Det här hittade jag på http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=239:

Efter att ha sovit genom den första sömncykeln på 90- 100 minuter går man in i nästa och så framledes. Under en normal natt kan man sova genom 4- 5 eller 6 sömncykler. Det kan vara ganska korta uppvakningsepisoder mellan varje sömncykel, särskilt på efternatten, men totalt överstiger denna vakenhet sällan mer än 5 % av natten.

Att man behöver pinka kan bero på att man har druckit lite för sent på kvällen. Men när man ändå är vaken är det väl inget fel att ta lite proteiner eller annat. Bara man inte blir för vaken så man får svårt att somna om eller att magen börjar jobba, för det kan också störa sömnen. Inatt tog jag en banan och en proteindrink när jag vaknade, och somnade sedan om efter "pinkat".

Zeke_0246
2007-12-12, 11:24
Lite off topic nu, men det var kul...

Och jag sover alltid efter lunchen på jobbet.

Det här hittade jag i sista stycket på sidan http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=240 angående ålderns inverkan på sömnen:

Det är också vanligt att äldre sover en tupplur mitt på dagen.

:laugh: Men så är det. Jag försöker också ta en lur på lunchen. Man mår bättre då.

nelson24
2007-12-13, 10:13
Glöm inte att borsta tänderna efter drinken.