handdator

Visa fullständig version : mage med 8-pack? dags att reda ut magen!


V.A.R.G.A
2007-12-11, 19:10
I tidningar ser man att vissa har 6-pack synligt medans vissa som ser lika deffade ut, har 8-pack. hur kommer detta sig, och finns det någon övning som snubbarna med 8-packet är ensamma om eller vad?
Tips för den ultimata magen?


MVH

Mago
2007-12-11, 19:12
Genetik.

Arf Pingvin
2007-12-11, 19:12
Genetisk skillnad. Vissa har 6 vissa har 8.

Animalistic
2007-12-11, 19:27
Genetisk skillnad. Vissa har 6 vissa har 8.

eller t om 4 tror jag att jag har sett.

allt beror på genetik. sedan hur väl dom syns styrs av muskler + lite fett

Man and Machine
2007-12-11, 19:58
Men vad är egentligen själva "rutan" ? Kan man se magen som "flera muskler som sitter ihop" och vid fästningarna mellan musklerna bildas kanten till "rutan"? Alla borde ju ha 8 men på vissa syns inte dom två sista är därför blir det 6?

King Grub
2007-12-11, 19:59
Det är 8.


http://www.bodybuilding.com/fun/absbig.jpg

willis
2007-12-11, 20:01
Sen finns det dom som magrutorna nästan aldrig syns på, oavsett hur bra form dom är i;

http://www.schwarzenegger.it/mro/coe/bc153.jpg

http://digilander.libero.it/boyercoe/boy27.jpg

(Boyer Coe)

V.A.R.G.A
2007-12-11, 21:16
skumt det där med synligheten på rutorna, jävla genetik hehe

Jorgen
2007-12-11, 21:29
Rectus abdominis delas upp av senstråk, det är dom som bildar rutorna och dom sitter olika på alla.
Inget man kan ändra på genom träning.

joriice
2007-12-11, 21:33
Jag har åtta också (surprise!) men jag tror inte de två nedersta skulle "räknas" om jag deffade ner mig, så vissas rutor längst ner syns mera.

Sheogorath
2007-12-11, 22:13
Men vad är egentligen själva "rutan" ? Kan man se magen som "flera muskler som sitter ihop" och vid fästningarna mellan musklerna bildas kanten till "rutan"? Alla borde ju ha 8 men på vissa syns inte dom två sista är därför blir det 6?

Nej, så är det inte. Det är som Jörgen skriver bara senor som löper parallellt över muskeln. De hjälper till att hålla muskeln in mot kroppen. Tänk snörena runt kassler. :)

Martin Löwgren
2007-12-11, 23:15
Googla "intersectiones tendinae", "linae alba", "rectus skidan" och "magmuskulaturens uppbyggnad" om ni inte tror på de som skrivs i tråden.

/Axon

Man and Machine
2007-12-11, 23:41
Thx for the info :thumbup:

V.A.R.G.A
2007-12-17, 20:39
just nu tränar jag bara mage rakt fram, skulle detta kunna leda till att musklerna inte visuellt skiljs ut lika mk som om jag lägger till sidotränande magövningar?? vad ger sidotränande magövningar?

Cidersson
2007-12-17, 21:39
just nu tränar jag bara mage rakt fram, skulle detta kunna leda till att musklerna inte visuellt skiljs ut lika mk som om jag lägger till sidotränande magövningar?? vad ger sidotränande magövningar?

Jag har aldrig tränat magen seriöst, har levt med tron att den får tillräckligt med träning i många av basövningarna på gymmet. Nu efter tävlingen har jag dock börjat (och planerat) att träna magen betydligt hårdare. Trots det fick jag fram rutorna ganska bra under dieten, vilket borde stärka teorin om att det handlar mer om genetik än träningen i sig.

Martin Löwgren
2007-12-17, 22:49
just nu tränar jag bara mage rakt fram, skulle detta kunna leda till att musklerna inte visuellt skiljs ut lika mk som om jag lägger till sidotränande magövningar?? vad ger sidotränande magövningar?

Mycket genetik men välutvecklade obliquer (sneda magmuskler) är jävligt snyggt och viktigt.

joriice
2007-12-17, 23:38
Mycket genetik men välutvecklade obliquer (sneda magmuskler) är jävligt snyggt och viktigt.

Du menar i tävlingsammanhang? isådanafall bör väl "stora" obliquer vara ett minus eftersom buken lätt ser större ut, men du menar med välutvecklade - att de syns tydligt/har fina linjer bara? :)

Sniggel
2007-12-18, 00:45
just nu tränar jag bara mage rakt fram, skulle detta kunna leda till att musklerna inte visuellt skiljs ut lika mk som om jag lägger till sidotränande magövningar?? vad ger sidotränande magövningar?

Frågan är besvarad redan

Rectus abdominis delas upp av senstråk, det är dom som bildar rutorna och dom sitter olika på alla.
Inget man kan ändra på genom träning.

Det enda du visuella kan åstadkomma med träningen är att musklerna växer.

S_R_G
2007-12-18, 10:49
För sisådär 10 år sedan arbetade jag med en kille som var ex Spetsnaz och hade ruggiga magmuskler (genetik).

När jag en gång frågade om magen, berättade han att under deras bassängträning satt halva gruppen och blåste i typ vattenslangar som låg slingrade i polen.
Detts skulle stärka "diaphragman" och leda till djupare rutor..??

Är det någon kunnig som kan kommentera på detta?

När man tänker efter så efter man försett ett barnkalas med en massa ballonger är ju magmusklerna ganska ömma.

V.A.R.G.A
2007-12-18, 11:11
Frågan är besvarad redan



Det enda du visuella kan åstadkomma med träningen är att musklerna växer.

Jo men i så fall borde det ju inte vara någon mening med att träna "sidomage"? att träna just sidan borde ju ha någon synlig effekt?
mvh

King Grub
2007-12-18, 11:16
Det är inte samma muskel.