handdator

Visa fullständig version : Att nicka till vid fel tillfälle...


Yes
2007-12-11, 19:07
Satt tidigare under dagen i ett litet möte där det togs upp ämnen som absolut inte berörde mig in i det minsta. Givetvis var det hela placerat strax efter lunch, när man är sådär lagom dåsig, och jag sitter precis vid ett mysigt fläktsurrande. Jag började ana oråd när jag satt och tittade på personen som talade, för att i varje fall verka intresserad, medan jag drömmer om något helt annat. Väcks hursomhelst av att någon fnissar till och försöker kväva ett skratt - jag var visst på väg att nicka till...

Detta leder till följande frågor:

1. Är det kört för mig nu? Chefen såg inte så glad ut efteråt... :D

2. Hur fan undviker man sådant här egentligen? Ge mig era bästa djungelknep!

Kabuto
2007-12-11, 19:08
Sov på kvällen och natten så du inte är trött på dagen?

NiXPhoenix
2007-12-11, 19:08
Gå på toa hade väl varit en bra lösning.

Du får komma ut och röra på dig, dricka lite vatten, ha vatten i ansiktet osv. Men jag vet inte, kanske tas det illa upp om folk går iväg mitt i mötet..

NiXPhoenix
2007-12-11, 19:09
Sov på kvällen och natten så du inte är trött på dagen?



Där satte du dit honom! :D

Yes
2007-12-11, 19:14
Sov på kvällen och natten så du inte är trött på dagen?
Men jag var trött efter lunch, har inget med nattsömnen att göra. :D

Gå på toa hade väl varit en bra lösning.

Du får komma ut och röra på dig, dricka lite vatten, ha vatten i ansiktet osv. Men jag vet inte, kanske tas det illa upp om folk går iväg mitt i mötet..
Känns som det funkar bäst om man sitter bra till, så man diskret kan avlägsna sig.

Fan, nu får jag ångest också... så jävla pinsamt! :D

XroW
2007-12-11, 19:18
Känns som det funkar bäst om man sitter bra till, så man diskret kan avlägsna sig.

Fan, nu får jag ångest också... så jävla pinsamt! :D

Hahaha, somnade på jobbet engång, När vi ringde med dailer dvs den ringer och ringer och vi behöver inte göra något förens det är dags att prata ;D bli väkt av en kund som säger "Hejsan!" gör en ganska förvånad, klarde mig iaf :D

Yes
2007-12-11, 19:31
Fast det är rätt milt ändå, även om jag förstås förstår förvåningen. Själv funderar jag på hur jag ska kunna gå vidare med livet...

Viktor_Balck
2007-12-11, 19:33
Fast det är rätt milt ändå, även om jag förstås förstår förvåningen. Själv funderar jag på hur jag ska kunna gå vidare med livet...

Hur länge hade han pratat innan du nickade till då?

agazza
2007-12-11, 19:34
En kompis somnade på jobbet på ett större industrisågverk och han sköter övervakningen av maskinerna. Precis då kommer en av dom högre cheferna in och guidar några japaner som funderar på att köpa det. Mondi packaging.


Han sa att det var pinsamt

Yes
2007-12-11, 19:46
Hur länge hade han pratat innan du nickade till då?
Han(chefen) pratade inte alls utan vi lyssnade mest på andra som pratade. Vet inte hur lång tid det tog, när det väl slagit mig fick jag kämpa som ett djur för att hålla mig vaken(vilket för övrigt känns konstigt då jag var hyffsat alert i början).

En kompis somnade på jobbet på ett större industrisågverk och han sköter övervakningen av maskinerna. Precis då kommer en av dom högre cheferna in och guidar några japaner som funderar på att köpa det. Mondi packaging.


Han sa att det var pinsamt
Det där är mer än pinsamt. Det är så pinsamt att det uppgått till ett kosmiskt skämt, som är så pinsamt att man inte längre förmås skämmas för det.

LadyG
2007-12-11, 19:46
Sätt dig så att du inte sitter bekvämt, se till att få med dig ett glas vatten in till mötet du kan smutta på, bit dig i kinden/tungan lite diskret, spänn olika muskler lite diskret för att öka blodcirkulationen, dra ett djup men diskret andetag (sucka inte som om du vore uttråkad dock) eller nys (om du kan det på kommando).

Eller tänk på förra gången du somnade på ett möte :D

JustinCredible
2007-12-11, 19:50
En i min klass i högstadiet somnade under en biologilektion och läraren ställde honom en fråga och efter en knuff på axeln reflexsvarade han "negativ katod." (Minns inte va det betyder men det hade iaf inget med lektionen att göra.)

Själv har jag inte riktigt somnat vad jag minns men jag har lätt att drömma mig bort och vara totalt okontaktbar. Har hänt att läraren frågat något och jag suttit och tittat ut mot ingenting med lätt öppen mun. Alltid lika kul för resten av klassen.

Tolkia
2007-12-11, 19:55
Haha, teknikern i min tidigare forskargrupp somnade jämt på möten/föredrag när ämnet slirade utanför hans område. Eftersom han var en värdefull kugge i maskineriet i övriga situationer nöjde sig folk med att skämta om det bakom hans rygg. :D

agazza
2007-12-11, 19:58
Bästa som finns är när man somnar på lektion och läraren väcker en med en fråga som man inte uppfattar sen drar man iväg en lucky oneshot och tvärdräper den jäveln

Albatross
2007-12-11, 20:13
Är väl upp till föredragshållaren att fånga sin publik. Jag har inte svårt att somna på möten som känns onödiga, särskilt efter lunch. Ser inte varför man ska skämmas för det, eller ens försöka åtgärda det. Behöver kroppen vila så behöver den.

Be den som håller föredraget spela in det och skicka dig en vorbis/theora?

Yes
2007-12-11, 20:14
Eller tänk på förra gången du somnade på ett möte :D
Det ska jag tänka på imorgon när vi har ett fint litet morgonmöte... att nicka till då vore förmodligen som att kissa på chefen, vilket vore rätt dåligt - speciellt eftersom det är en jäkla hyvens karl det där.

Haha, teknikern i min tidigare forskargrupp somnade jämt på möten/föredrag när ämnet slirade utanför hans område. Eftersom han var en värdefull kugge i maskineriet i övriga situationer nöjde sig folk med att skämta om det bakom hans rygg. :D
Jag kommer i varje fall få mer direkta pikar. :D

Yes
2007-12-11, 20:24
Är väl upp till föredragshållaren att fånga sin publik. Jag har inte svårt att somna på möten som känns onödiga, särskilt efter lunch. Ser inte varför man ska skämmas för det, eller ens försöka åtgärda det. Behöver kroppen vila så behöver den.

Be den som håller föredraget spela in det och skicka dig en vorbis/theora?
Haha, jag gillar din inställning men det måste påpekas att det är förbaskat oförskämt att somna till när någon pratar och egentligen bör det vara spöstraff på sånt. Så står det i varje fall i min bok, men den kan å andra sidan behöva skrivas om...

Fast det är ju inte heller lätt när man sitter dåsig, redan lagom trött, och måste lyssna på någon som berättar om saker som knappt berör mig det minsta. Det är inte föredragshållarens fel utan berodde bara på att det inte hade något med mina arbetsuppgifter att göra. Jag borde egentligen suttit vid mitt skrivbord med en kopp kaffe efter lunchen...

Albatross
2007-12-11, 21:28
Men om det inte har med dig att göra, vad gör du då där? /pimpalönebeskedet?

ManuelIT
2007-12-11, 21:49
En i min klass i högstadiet somnade under en biologilektion och läraren ställde honom en fråga och efter en knuff på axeln reflexsvarade han "negativ katod." (Minns inte va det betyder men det hade iaf inget med lektionen att göra.)

Själv har jag inte riktigt somnat vad jag minns men jag har lätt att drömma mig bort och vara totalt okontaktbar. Har hänt att läraren frågat något och jag suttit och tittat ut mot ingenting med lätt öppen mun. Alltid lika kul för resten av klassen.

du har alltid så sjuka historier :laugh: :laugh:

norlund
2007-12-11, 21:58
En kompis somnade på jobbet på ett större industrisågverk och han sköter övervakningen av maskinerna. Precis då kommer en av dom högre cheferna in och guidar några japaner som funderar på att köpa det. Mondi packaging.


Han sa att det var pinsamt

Ungefär som mig då,hehe. Somnar dagligen på jobbet,satt och sov för några år sedan då dåvarande VD'n visade runt ett par datakillar,dom stod tittade på mig ett tag och skrattade innan jag vaknade *slap* Omöjligt att hålla sig vaken på sågverk då man bara sitter och övervakar i monotont buller.ZZzzzzzZZzzzZZZ....

Löjtnant Blank
2007-12-11, 22:40
Jag jobbade i nästan ett år på en fabrik, och då brukade jag slå igång maskinen, lägga upp fötterna på skrivbordet och halvsova. Kukade något ur tystnade allt, och då var det bara att göra om proceduren. Jag började 05:00, och jobbet kunde en apa sköta, så jag brydde mig inte om vad de andra tyckte.

Ryska_raketen
2007-12-11, 22:46
Det är ett problem som inte går att lösa tyvärr! Att sitta still och lyssna på nötskallar kan få vem som helst att somna. Bra gjort. En eloge! np!

egge
2007-12-11, 22:49
Bästa som finns är när man somnar på lektion och läraren väcker en med en fråga som man inte uppfattar sen drar man iväg en lucky oneshot och tvärdräper den jäveln

Något som händer dig dagligen? :MrT:

Nitrometan
2007-12-11, 22:50
Fast det är ju inte heller lätt när man sitter dåsig, redan lagom trött, och måste lyssna på någon som berättar om saker som knappt berör mig det minsta. Det är inte föredragshållarens fel utan berodde bara på att det inte hade något med mina arbetsuppgifter att göra. Jag borde egentligen suttit vid mitt skrivbord med en kopp kaffe efter lunchen...
Ärligt talat... Vad gör du på ett möte som inte berör dig? Jag brukar vägra möten som jag inte är inblandad i. Fast det kan bero på att många på arbetsplatsen är dåliga på att styra upp mötena. Förra veckan var det ett möte jag var tvungen att vara med på, som hade kunnat klaras på på 15 minuter med lite disciplin som blev två timmar... :(

Jag brukar motivera med att jag gör mer nytta vid mitt skrivbord än på ett möte där jag inte kan tillföra nåt.

agazza
2007-12-11, 22:55
Något som händer dig dagligen? :MrT:

har väl hänt 4 gånger senaste 6 åren. Det bästa är när man ligger över bänken och vaknar, man lyfter inte ens huvudet, man bara mumlar svaret och somnar om :cool: :cool:

StefanC
2007-12-11, 22:57
Jag sover minst en gång om dagen på jobbet, ibland blir det många små powernaps på 1-10min sittandes, ibland 50min på utställda stolar.

Lellan
2007-12-11, 23:58
Ett tips är att föreslå en bensträckare om det är ett möte som tillåter att deltagarna bryter av.. Det brukar jag göra om jag känner att jag eller ser att andra såsar till. Vi har rätt informella möten med chefen iofs.. :)

Ett tips jag använde när jag pluggade var att spola insidan av handlederna med kallt vatten på rasten, vet inte om det är hälsosamt eller ej men det funkar. :thumbup: LadyG hade också bra tips.

Behöver du inte lyssna utan bara se ut som att du lyssnar kan du stänga av hjärnan och fokusera på kroppen: spänna olika kroppsedelar, försöka fokusera på att känna vänster ringtå å sånt. Pilla lite på nåt och koncentrera dig hur saken känns, tex en penna. Ta en halstablett eller nåt kan också funka.

Behöver du lyssna så hitt på nåt i stil med att du är på hemligt uppdrag och du måste memorera budskapet och även ifrågasätta det ifall att det är en fälla. Faktiskt har jag lärt mig massor genom att sitta som en hemlig agent, nästan det bästa pluggsättet för mig. :D *screwy*

Doctor Snuggles
2007-12-12, 00:36
Var glad för att du KAN somna sittandes mitt på dan istället. Finns de av oss som skulle vara överlyckliga över att kunna somna så lätt. Lyxjävlaingetproblemöverhuvudtagetsnorunge. :D

Yes
2007-12-12, 06:16
Men om det inte har med dig att göra, vad gör du då där? /pimpalönebeskedet?

Ärligt talat... Vad gör du på ett möte som inte berör dig?

Näe alltså... jag råkade bara gå förbi ett av storrummen och såg att det satt en massa folk där, så jag tänkte att det vore kanske bäst om jag också gick dit och satte mig... Jag hade hoppats kunna få lite fikabröd också, men något sånt fanns tyvär inte.

Allvarligt så hade jag ingen aning om vad det hela rörde sig om och jag följde mest med strömmen så att säga. Har för vana att göra så, det finns ofta något nyttigt man kan snappa upp om hur verksamheten fungerar eller dylikt. Nu spelar det dock inte så stor roll eftersom jag lär sluta snart.


Var glad för att du KAN somna sittandes mitt på dan istället. Finns de av oss som skulle vara överlyckliga över att kunna somna så lätt. Lyxjävlaingetproblemöverhuvudtagetsnorunge. :D
Nå, igår kväll lade jag mig vid 21:30, somnade kanske 23:30 och nu väcktes jag 04:00... Om inte min sömn redan är åt helvete så är det garanterat alltid någon som ser till att den blir det(denna någon brukar vara min bror, som jag förmodligen behöver slå på käften - hårt - upprepade gånger).

För att återknyta det hela till ämnet så... den här dagen lär gå helt åt helvete. Först morgonmöte, där jag absolut inte får somna, och sen blir det julbord och vinpimplande till kvällen. Det senare låter kanske inte så farligt men är man trött och lagom berusad är det som upplagt för att saker ska gå fel.

Märk väl min positiva attityd...

Kryss
2007-12-12, 06:36
Har samma problem, är mer regel än undantag att jag somnar på möten trots att man har sovit tillräckligt. Värst var det nog i lumpen och tillomed under kasernveckor där jag knappt kunde sätta mig i lektionssalen utan o somna. Som tur är hålls inte så mycket möten på mitt jobb utan det är mest fysiskt arbete, då håller man sig vaken.

Har iof lågt blodtryck och antar det kan vara kopplat till det, antar det är något som man borde kolla upp nogrannare :(

skaparn
2007-12-12, 12:17
I hear ya' bro'. Jag har sovit vid de flesta tillfällen du kan tänka dig, och kommer antagligen fortsätta göra det. Det är så förbannat skönt att nicka till.

Faktum är att jag ny på detta jobb somnade under ett tal från en influgen VD från ett engelsktalande land, typ Irland/England/Skottland whatever, och min chef satte armbågen i sidan på mig, men det har inte lett till några nackdelar för mig i alla fall. Tur att han inte är en långsint man min chef.

Tipsen du fått om att gå och skvätta vatten i ansiktet är bra om du har möjlighet till detta. Fast till största delen handlar det om disciplin, måste jag nog tyvärr erkänna för mig själv. Det är ju inte så att jag tvingas sitta i en för tillnickning optimal ställning, utan det gör jag bara för njutningen. Så fokusera hårt på vad som händer med dig och din omgivning så borde det gå.

kaer
2007-12-12, 12:51
Alla drabbas ju av möteströtthet ibland.
Jag försöker göra en del grejjer för att undvika det:
* Nypa mig i armar eller händerna.
* Spänna olika muskler, främst lår eller vader, hårt och länge så jag nästan drabbas av krampkänningar
* Skriva mötesanteckningar vare sig det behövs eller inte
* kaffekaffekaffe

mela
2007-12-12, 14:11
Jag har en tendens att alltid nicka till vid olika seminarium osv. När man bara ska lyssna och det är sååååå ointressant.

Det enda jag kan göra är att bara byta sittposition hela tiden. Ser dumt ut, men man somnar iaf inte :thumbup: Eller dricka vatten, kaffe är varmt och det tar ett tag innan koffeinet kickar in. Drick kallt vatten :thumbup:

jwzrd
2007-12-12, 14:58
Generella tips är att inte ha möten som är så långa, med så många deltagare och/eller delagare som inte har med ämnet vid handen att göra. Sjukt irriterande är det att sitta och lyssna på BS man inte har något med att göra.

Bronkitkorv
2007-12-12, 16:26
Jag somnade på ett stort infomöte med sveriges högsta höns inom det företaget men inte fan brydde sej någon om det heller. Värdelösa möten om att det går så dåligt där och dåligt dåligt snart får vi lägga ner osv. men lyktavdelningen hade blivit bättre bla bla..

Nästa gång chefen kommer med en lapp om nåt jävla möte så ska jag sparka honom i bakhuvet så han svimmar.

Ojojojoj hoppas inte chefen läser detta.. eller jo hoppas det så jag får sparken.

Var glad om du får sparken så slipper du dumma möten menar jag...:furious: :thumbup: :devil: :MrT:

Yes
2007-12-12, 21:31
I hear ya' bro'. Jag har sovit vid de flesta tillfällen du kan tänka dig, och kommer antagligen fortsätta göra det[...] men det har inte lett till några nackdelar för mig i alla fall. gå.
Då är jag tydligen i gott sällskap i varje fall. Inte för att jag brukar ha sådana här problem, det här var andra gången någonsin...

Jag klarade för övrigt morgonmötet perfekt. Alla goda tips kom väl till pass och något måste jag ändå gjort rätt för mot slutet av mötet fick jag höra hur fantastiskt bra jag var(på mer än att hålla mig vaken alltså) och att folk ansträngt sig tillräckligt för att jag ska få stanna - trots ett tidigare tråkigt besked.

Det är fan kärlek. Ungefär så kände jag också gentemot all julmat jag åt iväll, vilket kanske var mindre bra... *spy*