handdator

Visa fullständig version : Knäck - det ultimata livsmedlet!


Handcuff
2007-12-11, 18:45
Ja det är faktiskt så. Finns säkert otaliga studier som pekar på att just knäck förmodligen är ett optimalt livsmedel. OM det skulle visa sig att jag har fel (eller studierna) så gör det inget - för gott är det :D

Kokade knäck igår btw *drool* Stenhårda och underbart goda med krossade cashewnötter i (tål ej mandel).

zeusden1
2007-12-11, 19:01
Ja det är faktiskt så. Finns säkert otaliga studier som pekar på att just knäck förmodligen är ett optimalt livsmedel. OM det skulle visa sig att jag har fel (eller studierna) så gör det inget - för gott är det :D

Kokade knäck igår btw *drool* Stenhårda och underbart goda med krossade cashewnötter i (tål ej mandel).


*cry*

Fartman
2007-12-11, 19:04
Knäck är faktiskt ganska äckligt.

snej
2007-12-11, 19:37
Knäck är faktiskt ganska äckligt.

Ja, faan för knäck!

Handcuff
2007-12-11, 19:43
Usch...ni är obehagliga människor. Ni tycker säkert att julen är överskattad dessutom :(

Eddie Vedder
2007-12-11, 19:57
Usch...ni är obehagliga människor. Ni tycker säkert att julen är överskattad dessutom :(

Ja det är den definitivt i mina ögon. Och knäck tycker jag inte är särskilt gott för fem öre. Hoppas du inte hatar mig nu.:em:

lectris
2007-12-11, 20:01
Handcuff: don't you mind these knäckhaters ;)

jag fullkomligt ÄLSKAR käck (och julen :love:) i alla dess former. tips: testa att ha i lite rivet apelsinskal eller 1msk kakaopulver i din nästa knäcksats så blir det lite annorlunda och om möjligt ännu mer göttans. *drool*

knäck och glögg, det är livet det. intesant? *cupid*

Rahf
2007-12-11, 20:11
Knäck är gott att suga på så seg som den är.

Eddie, du är härmed degraderad från allätarmonster till knäckhater!

Caaalle
2007-12-11, 20:57
Men vad är det jag ser? Du kan ju för helvete inte koka knäck nu. Det strider mot dom oskrivna reglerna. Men gott är det.

Animalistic
2007-12-11, 21:22
för sött för min smak

blekfet2
2007-12-11, 21:24
Knäck, annars knäcker jag er!

sjukt gott att trycka i sig knäck direkt från frysen...Mmmm

:D

ska faktiskt göra knäck nu på fredag, Lycka!

C.E.J.
2007-12-11, 21:36
Jävligt bra för tänderna också. Superfood!

maRRtin
2007-12-11, 22:31
Bara jag slipper den där vidriga ischokladen så är jag nöjd, vem kom på den urdumma idén att man skulle spä ut sin choklad med kokosfett?

Handcuff
2007-12-11, 23:04
Knäck, annars knäcker jag er!

sjukt gott att trycka i sig knäck direkt från frysen...Mmmm

:D

ska faktiskt göra knäck nu på fredag, Lycka!

Givetvis ska de vara i frysen! Stenhårda och inga mjuka kolor!

Fartman
2007-12-11, 23:29
Bara jag slipper den där vidriga ischokladen så är jag nöjd, vem kom på den urdumma idén att man skulle spä ut sin choklad med kokosfett?

Ja, ischoklad är fan äckligt! Vidriga jävla kokosfett! *spy*

Durayan
2007-12-11, 23:47
Knäck är barnsligt gott. De ska vara sådär hårda, men gå att tugga långsamt efter en liten stund (tandläkarvarning). Ingn fylling, bara slät smarrig knäck i papper som går lätt att ta bort. Mmmmm.

Gillar däremot inte alls ischoklad.

CoolHandLuke
2007-12-12, 05:49
Aye! Stenhårda.

Ronja
2007-12-12, 07:34
Ja knäck med massa nötslitt i e kanongott!

blekfet2
2007-12-12, 09:37
Bara jag slipper den där vidriga ischokladen så är jag nöjd, vem kom på den urdumma idén att man skulle spä ut sin choklad med kokosfett?

Så sant så, ischoklad är som att stoppa in en klick smör i munnen och röra om med lite fattig kakao, usch.

machine gun
2007-12-12, 14:24
Knäck är sanslöst gott! *drool* Ska testa lectris variant med kakao i smeten tror jag.

blekfet2
2007-12-12, 16:34
blir att göra knäck idag istället, nam nam

Handcuff
2007-12-12, 18:15
blir att göra knäck idag istället, nam nam

Använd en termometer. vid 135 - 140´C blir knäcken hård och fin. Kallare = mjukare.

Disken är faktiskt inget problem. Kokhett vatten + lite diskmedel = finemang :thumbup:

(recept finns på baksidan av knäckforms förp alt. på internet)

blekfet2
2007-12-12, 18:19
Använd en termometer. vid 135 - 140´C blir knäcken hård och fin. Kallare = mjukare.

Disken är faktiskt inget problem. Kokhett vatten + lite diskmedel = finemang :thumbup:

(recept finns på baksidan av knäckforms förp alt. på internet)

to late, har redan en bunke på frysning i frysen (hör å häpna) :D
gott till tv senare ikväll.

Handcuff
2007-12-12, 18:21
to late, har redan en bunke på frysning i frysen (hör å häpna) :D
gott till tv senare ikväll.

Ät inte för många...det gjorde jag igår *spy*

C.E.J.
2007-12-12, 18:31
Jag utmanar knäck och säger pepparkaksdeg. Så jävla gott!

blekfet2
2007-12-12, 18:38
Jag utmanar knäck och säger pepparkaksdeg. Så jävla gott!

ohh ja, det gillas det också. Åt själv upp en sats pepparkakor jag hade gjort på 1.5kg deg, 2 dagar tog det :D

C.E.J.
2007-12-12, 18:42
ohh ja, det gillas det också. Åt själv upp en sats pepparkakor jag hade gjort på 1.5kg deg, 2 dagar tog det :D

Pff vem sa nåt om kakor, I'm talking about the dough :D

blekfet2
2007-12-12, 19:42
Pff vem sa nåt om kakor, I'm talking about the dough :D

hihi, lite magont fick man då, nått hekto slank väl ner typ.

Morty
2007-12-12, 19:56
Knäck är nog mest opti... Blir lätt knäck efter träningen på julen ;D

lectris
2007-12-12, 20:13
Jag utmanar knäck och säger pepparkaksdeg. Så jävla gott!

nej, vet nån vad. pepparkaksdeg är *spy* pepparkakor likaså. blir så jefla kladdigt och ..gojsigt i käften efter man ätit pepparkakor. går endast om man kan skölja ner med glögg (och knäck ;))

C.E.J.
2007-12-12, 20:17
nej, vet nån vad. pepparkaksdeg är *spy* pepparkakor likaså. blir så jefla kladdigt och ..gojsigt i käften efter man ätit pepparkakor. går endast om man kan skölja ner med glögg (och knäck ;))

Dagens ungdom! :MrT:

blekfet2
2007-12-12, 22:00
Dagens ungdom! :MrT:

så går det när dom har 30 elever per lärare. :D

Sverker
2007-12-13, 07:01
Knäck, och pepparkakor är laxerande i större mängd:(
Sockret karamelicerar till stora brunfärgade pollymerer som kroppen inte kan ta upp. Pollymererna går rakt igenom och tar med sig en massa vatten.

Maharadja
2007-12-14, 06:53
är det svårt att göra knäck själv? tar det länge? Har aldrig idas göra det tidigare men tänkte slå till denna jul.viiilken skräll! :)

Sverker
2007-12-14, 07:03
Knäck är lätt ifall man har tålamod. Tar mycket längre tid än man tror innan smeten binder ihop och blir seg.

Det svåra är att få bort allt inbränt kladd*mini*

blekfet2
2007-12-14, 08:58
tack vare den här tråden så blev det att göra knäck i förrgår och ett till lass pepparkakor igår,


im going the gris

lectris
2007-12-14, 09:53
är det svårt att göra knäck själv? tar det länge? Har aldrig idas göra det tidigare men tänkte slå till denna jul.viiilken skräll! :)

inte alls svårt. lättast är det om man har en termometer som säger till när smeten är färdig, annars kan man göra ett kulprov. det man ska tänka på när man gör knäck i formar är att om man klickar i formarna i början och smeten är perfekt så hinner den bli varmare i slutet.. så de sista formarna blir stenhårda ;D jag vill iaf ha all min knäck superseg!

ett tips om man vill ha alla knäckar jämnhårda så kan man hälla all smet i en form med nonstick-beläggning, tex en brödform eller något. sen skär man ut rutor i valfri storlek och slår in i bakplåtspapper eller liknande. blir lite roligare också med inslsget julgodis tycker jag... :D

stalloen
2007-12-15, 17:55
Måste göra mitt första inlägg här: för tusan, äckligtpäckligt att göra ischoklad på kokosfett! Hemma gör vi alltid såhär: smält hälften choklad(brukar blanda ljus och mörk, bara ljus blir för sliskigt)och hälften nougat, rosta mandelflarn, blanda och klicka i formar och kyl ner. Mums som fan! Simpelt, dessutom.

Och näe, knäck... jag röstar också för pepparkaksdeg. Inte lika gott som ovan nämda ischoklad dock.

maRRtin
2007-12-15, 20:09
Måste göra mitt första inlägg här: för tusan, äckligtpäckligt att göra ischoklad på kokosfett! Hemma gör vi alltid såhär: smält hälften choklad(brukar blanda ljus och mörk, bara ljus blir för sliskigt)och hälften nougat, rosta mandelflarn, blanda och klicka i formar och kyl ner. Mums som fan! Simpelt, dessutom.

Då blir det ju ingen ischoklad utan en choklad/nougat blandning?

machine gun
2007-12-15, 21:51
En nygjord omgång knäck. Hade i en msk kakao i smeten och det blev supergott *drool*

http://img513.imageshack.us/img513/9828/img0472yd2.jpg

Tröttnade på att klicka i formar, så jag öste ut resten av smeten och skar bitar istället. Var rädd att den skulle bli för hård, för jag råkade skära mig i fingret när jag hackade mandeln, så det blev lite kalabalik där ett tag och smeten blev bortprioriterad. Den blev dock helt perfekt hårdseg, precis så att man riskerar att bli av med sina fyllningar :D

lectris
2007-12-15, 22:09
En nygjord omgång knäck. Hade i en msk kakao i smeten och det blev supergott *drool*

bra val, chokladknäck är :thumbup: har också tröttnat på formklickandet och skär alltid min knäck i rutor :D

stalloen
2007-12-15, 22:22
Då blir det ju ingen ischoklad utan en choklad/nougat blandning?

Men, vad är ischoklad? Vem har bestämt att det måste vara en kall, inte särskilt god blandning i färgglada metallbyttor? Kan det inte vara något gott i byttorna, som iaf innan man smakat ser likadant ut? Och då är ju inte traditionell ischoklad ischoklad - det är ju kokosfett/chokladblandning ;)

machine gun
2007-12-15, 22:22
bra val, chokladknäck är :thumbup: har också tröttnat på formklickandet och skär alltid min knäck i rutor :D

Det kommer endast bli rutknäck i fortsättningen kan jag avslöja. Ska försöka undvika att skära av mig fingrarna nästa gång också :D

machine gun
2007-12-15, 22:24
Men, vad är ischoklad? Vem har bestämt att det måste vara en kall, inte särskilt god blandning i färgglada metallbyttor? Kan det inte vara något gott i byttorna, som iaf innan man smakat ser likadant ut? Och då är ju inte traditionell ischoklad ischoklad - det är ju kokosfett/chokladblandning ;)

Det kallas ischoklad pga att det känns kallt när de smälter i munnen. Anledningen till detta är att kokosfettet har en något högre smälttemperatur än vanligt matfett, vilket ger en kylande känsla. Därav namnet, det funkar liksom inte att kalla någonting annat för ischoklad. Däremot kan det ju vara gott ändå :)

tomccc
2007-12-16, 13:53
är det svårt att göra knäck själv? tar det länge? Har aldrig idas göra det tidigare men tänkte slå till denna jul.viiilken skräll! :)

Knäck är lätt ifall man har tålamod. Tar mycket längre tid än man tror innan smeten binder ihop och blir seg.

Det svåra är att få bort allt inbränt kladd*mini*

Det är inte alls svårt, trixet stavas mikrovågsugn. Tio minuter i tålig behållare och det inbrända kladdet är ett minne blott! *popcorn*

machine gun
2007-12-16, 14:54
Det är inte alls svårt, trixet stavas mikrovågsugn. Tio minuter i tålig behållare och det inbrända kladdet är ett minne blott! *popcorn*

Svårt att ha koll på hur varm smeten blir bara. Dessutom är det väl inte lättare att diska en bunke än en kastrull? Eller ännu värre, att rengöra mikron om smeten exploderar. Nej, kastruller med non stick-beläggning ftw!

joriice
2007-12-16, 15:52
Nä, varken knäck eller ischoklad är någon höjdare... kan man inte införa något nytt godis på julen snart? :(

Typ som rallybilar eller sura ess typ....

blekfet2
2007-12-16, 16:04
Nä, varken knäck eller ischoklad är någon höjdare... kan man inte införa något nytt godis på julen snart? :(

Typ som rallybilar eller sura ess typ....

djupfrysta chokladbollar, typ jul-is kan dom få heta. :Virro

tomccc
2007-12-16, 16:53
Svårt att ha koll på hur varm smeten blir bara. Dessutom är det väl inte lättare att diska en bunke än en kastrull? Eller ännu värre, att rengöra mikron om smeten exploderar. Nej, kastruller med non stick-beläggning ftw!
Vad har du i din knäck egentligen?! :laugh:

Non-stick kastrull var smart som Sverker sa är det ett gissel när det bränner fast, men ge mikron ett försök och du kommer aldrig mer göra knäck i kastrull jag lovar!

Nimille
2007-12-16, 17:00
Knäck är gott, den ska vara supermjuk :)

Johan.P
2007-12-16, 18:07
Knäck är ju himmelskt! Ska bli gött och frossa i det under jul.

maRRtin
2007-12-16, 19:01
Nä, varken knäck eller ischoklad är någon höjdare... kan man inte införa något nytt godis på julen snart? :(

Typ som rallybilar eller sura ess typ....
Tja jag är inte heller ett stort fan av knäck och ischoklad. Men mozartkulor är jag mycket svag för, mmMmmm.

pazappa
2007-12-17, 12:58
Åh nu blir jag ju sugen, har nog inte ätit knäck sen för typ tio år sen. Mmmm, och ännu en anledning at man "måste träna" även i jul :) Alla här är ischoklad-******, jag också, fifan. Men om man ska göra nåt riktigt jäkla gott så gör man en sockerkaka med saffran och 200 gram smör, 2-3 ägg. När den har svalnat smälter man och brer på vit choklad. Men det bästa är nog smeten, den är så jävla god. Får man tag i det så tar man palmsocker istället för vanligt vitt socker, så blir den lite knäckig.

På tal om ischoklad, har ni äitt "radiokaka" det är ännu äckligare och så mäktigt att man nästan kräks. Det är typ en kaka (sockerkaksstorkek) bestående av ischoklad med mariekex i.

lectris
2007-12-17, 13:01
På tal om ischoklad, har ni äitt "radiokaka" det är ännu äckligare och så mäktigt att man nästan kräks. Det är typ en kaka (sockerkaksstorkek) bestående av ischoklad med mariekex i.

but it looks so gooood?? *drool* *drool*

http://www4.arla.se/Images/RecipeImages_270/18552.jpg

Pepz
2007-12-17, 13:06
mmmm knäck.. och hemmagjord wienernougat med rostad mandel!!

radiokaka är ju gott om man väljer lite finare ingredienser!

Rudis
2007-12-17, 13:22
Knäck, och pepparkakor är laxerande i större mängd:(
Sockret karamelicerar till stora brunfärgade pollymerer som kroppen inte kan ta upp. Pollymererna går rakt igenom och tar med sig en massa vatten.
Så man slipper va rädd att få för stort kaloriöverskott vid knäck-rage? :D

Tolkia
2007-12-17, 13:36
Så man slipper va rädd att få för stort kaloriöverskott vid knäck-rage? :D
Nej. SÅ mycket är det inte som inte tas upp.