handdator

Visa fullständig version : Kvalite och BV på insekter


Magnus
2007-12-11, 17:14
Tja!

Har käkat endel ohyra när man varit i thailand, gräshoppor, myror etc. Så man ar ju tänkt att detta måste va helt värdelöst näringsmässigt, men då sa dom på amerikanska robinson att inskter innehåller till absolut största del protein. Så min fråga.

Vad för protein är det vi pratar om, är ju med skal och leder? Och isåfall vad är BV på protein från dessa insekter, myror, gräshoppor, larver?

King Grub
2007-12-11, 17:54
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1745-4549.1982.tb00645.x

Sverker
2007-12-11, 18:12
Det där är ju fluglarver. Som gjorda för att äta ( eg dricka ).
Insekter som kravlar och kryper har ju ett skal av kitin som säkerligen är mer kollagenlikt och med sämre näringsvärde...spekulerar jag.

tano
2007-12-11, 18:35
Var det allvarligt talat gott? Vad smakar det?

När jag var i norra Thailand så blev jag uppriktigt äcklad över högarna med insekter. Såg för vidrigt ut, och när de åt dem *spy*

Skulle inte äta dem om det så skulle visa sig vara dubbelt så bra som annat protein... Men ändå intressant veta vad det smakar...

Eddie Vedder
2007-12-11, 19:52
När jag var i norra Thailand så blev jag uppriktigt äcklad över högarna med insekter. Såg för vidrigt ut, och när de åt dem *spy*

Jag har sett något lika vidrigt. Det var en stor hög med förväxta insekter på ett fat, röda var dom. Folk satt i lustiga hattar och sög i sig saltet från dom där vidriga mutantinsekterna.:D*spy*

z_bumbi
2007-12-11, 20:07
En tidigare tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=5531&highlight=insekter

Det verkar bara vara en av länkarna som lever fortfarande

http://www.planetscott.com/babes/nutrition.asp

Mega_man1000
2007-12-11, 23:16
Jag har sett något lika vidrigt. Det var en stor hög med förväxta insekter på ett fat, röda var dom. Folk satt i lustiga hattar och sög i sig saltet från dom där vidriga mutantinsekterna.:D*spy*

hahaha klock rent!!!:thumbup:

tano
2007-12-12, 00:13
Jag har sett något lika vidrigt. Det var en stor hög med förväxta insekter på ett fat, röda var dom. Folk satt i lustiga hattar och sög i sig saltet från dom där vidriga mutantinsekterna.:D*spy*

Exakt som jag alltid säger!!!!

Hade dem varit landlevande hade dme kallats insekter. Ser minst lika vidrigt ut som de gräshoppor de äter i Thailand. Ingenting jag vill sätta i min mun iaf.

man äter ju minst lika mycket med huvudet och synen...

sg85
2007-12-12, 00:44
Exakt som jag alltid säger!!!!

Hade dem varit landlevande hade dme kallats insekter. Ser minst lika vidrigt ut som de gräshoppor de äter i Thailand. Ingenting jag vill sätta i min mun iaf.

man äter ju minst lika mycket med huvudet och synen...

De som åkt till regnskogen och ätit grillade fågelspindlar säger att det smakar i princip som kräftor så. De är uppbyggda på liknande sätt.

Knabb
2007-12-12, 14:29
Att stoppa i sig lite insekter, kan nog vara klokt när tillgång på bra protein är begränsad. Ganska vanligt med protein brist i tredje världen hos barn. Om valet är att hämma din utveckling eller äta lite insekter så tar jag gärna lite insekter. Alltid lätt att sitta och skratta åt det i Sverige där vi lever i överflöde.

Magnus
2007-12-12, 15:27
Var det allvarligt talat gott? Vad smakar det?

När jag var i norra Thailand så blev jag uppriktigt äcklad över högarna med insekter. Såg för vidrigt ut, och när de åt dem *spy*

Skulle inte äta dem om det så skulle visa sig vara dubbelt så bra som annat protein... Men ändå intressant veta vad det smakar...

Smakade ingenting, konsistensen var väl som att tugga på ett knaprigt halmstrå

Magnus
2007-12-12, 15:30
En tidigare tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=5531&highlight=insekter

Det verkar bara vara en av länkarna som lever fortfarande

http://www.planetscott.com/babes/nutrition.asp

Ok 14.3gram protein / 100gram large grasshopper *popcorn*

Magnus
2007-12-12, 15:31
Att stoppa i sig lite insekter, kan nog vara klokt när tillgång på bra protein är begränsad. Ganska vanligt med protein brist i tredje världen hos barn. Om valet är att hämma din utveckling eller äta lite insekter så tar jag gärna lite insekter. Alltid lätt att sitta och skratta åt det i Sverige där vi lever i överflöde.

Exakt. Inge fel med lite insekter, äter det hellre än det som serveras i dagarna, kalvsylta och sill i alla former!

Mental
2007-12-12, 15:39
Tja, jag är uppvuxen på blodmat, hemlagad korv, pölsa, lungmos och liknande, så jag har inga problem med att äta :)

Var alltid spännande när mormor kom med en hink rykande grisblod, för då visste man att det skulle bli blodpankaka eller blodpudding till middag. mums!

z_bumbi
2007-12-12, 15:41
Lyckas man lösa problemen förknippade med att odla större mängder insekter så bidrar det nog till att minska ganska många problem med miljön och matframställning. Att föda upp högkvalitativt protein på restprodukter utan att tillföra extra energi är ett ganska lönsamt sätt att få fram mat och då man man samtidigt tar hand om restprodukterna så blir det ännu bättre.
Även om insekterna sen kanske går omvägen via djurfoder då pressade fluglarver antagligen inte säljer så bra i den lokala livsmedelsbutiken.

skaparn
2007-12-12, 16:01
Jag har sett något lika vidrigt. Det var en stor hög med förväxta insekter på ett fat, röda var dom. Folk satt i lustiga hattar och sög i sig saltet från dom där vidriga mutantinsekterna.:D*spy*

De var iallafall ordentligt tvättade efter ett liv i havet.

Men allvarligt är det lite lustigt vad du påpekar, att vi fylls av vämjelse för landlevande kryp medan vi trycker vad skit som helst bara det kommer från inte helt kemikalie- och tungmetallfria världshav.

Jag blev helt plöstligt sugen på musslor. Smörstekta blåmusslor. Smaskens.