handdator

Visa fullständig version : Hörlurar med aktiv brusreducering


hasse36
2007-12-11, 16:19
Saxat från bildochljud.se
"Principen är enkel. Med en inbyggd mikrofon mäter hörlurarna oljuden omkring dig och sänder sedan ut en fasvänd ljudsignal i hörlurarna. Då tar ljuden ut varandra och det hörs helt enkelt mindre från omgivningen."

Någon som har testat?

Hur funkar det mot vindbrus?
Enligt det jag har läst funkar det bäst mot lågfrekvent ljud.

Hur funkar det mot pladder i kontorsmiljö?

tossefar
2007-12-11, 16:23
Det fungerar bra. Byggare och bönder har använt det i många år. Pladder hörs. Handklappningar hörs ej.

skaparn
2007-12-11, 16:27
Det fungerar bra. Byggare och bönder har använt det i många år. Pladder hörs. Handklappningar hörs ej.

Nu talar du väl om hörselskydd som slår av vid en viss ljudstyrka och inte sådana som hasse36 syftar på?

Tekniken används i vissa propellerplan, det är min enda erfarenhet, och då blev det ändå rätt stor skillnad. Kaptenen demonstrerade nämligen ljudsystemets förträfflighet innan under flygningen. Jag tror det var ganska nytt då på passagerarflygplan.

tossefar
2007-12-11, 16:28
Nu talar du väl om hörselskydd som slår av vid en viss ljudstyrka och inte sådana som hasse36 syftar på?

Tekniken används i vissa propellerplan, det är min enda erfarenhet, och då blev det ändå rätt stor skillnad. Kaptenen demonstrerade nämligen ljudsystemets förträfflighet innan under flygningen. Jag tror det var ganska nytt då på passagerarflygplan.

Fan vet. Ser jag ut som en byggare/bonde? ;)

hahavaffan
2007-12-11, 17:43
Sennheiser har lurar med den funktionen, det funkar.

Musselbank
2007-12-11, 21:53
Det har funkat länge, de högsta frekvenserna var luriga förr, jag vet inte hur det är nu. Pladder bör gå lättare att få bort än vindbrus...

Sundsarn
2007-12-11, 22:35
Vad jag vet har destruktiv interferens alltid fungerat :D

Däremot om man har fått det att fungera bra i ett par hörlurar låter jag vara osagt. Men den här typen av tillämpningar blir allt vanligare vad jag fått höra.

jakke
2007-12-11, 22:46
Hmm. Jag räknade på sånt här i en kurs förra terminen. Vår lärare hade visst gjort det på riktigt åt ngt företag också, som enligt honom fungerade riktigt bra.

Musselbank
2007-12-16, 04:54
Vad jag vet har destruktiv interferens alltid fungerat :D

Däremot om man har fått det att fungera bra i ett par hörlurar låter jag vara osagt. Men den här typen av tillämpningar blir allt vanligare vad jag fått höra.

Jo precis; fysiken har ju alltid funnits där, i den meningen har det alltid fungerat, men praktiskt har det inte varit möjligt att realisera så länge. Nu finns de snabba dsp:erna och saken är biff.

Det var några år sedan jag satte på mig ett par kåpor. Lite skum känsla: först just ingen dämpning, sen bara att vrida på en knapp för att dämpa mer och mer...

Sundsarn
2007-12-16, 11:37
Måste prove ett par sådana lurar någon gång. Schysst som fan om det fungerar bra och för ett rimligt pris.