handdator

Visa fullständig version : Styrke- vs Konditionsträning


Rellik_1
2007-12-11, 16:06
Hej.

Har tränat nu i drygt 1år regelbundet (3-4 ggr per vecka) både kondition och styrka. Är 29år, 170 lång och senaste kroppsmätningen (i nov) 49,8% muskelmassa och 18.4% fettmassa.

Styrkepassen har bestått av "vanlig" gymträning 2ggr per vecka och konditionsträningen av löpning i varierad terräng och spinning.
Målsättningen har varit förbränning, lite mer muskler och allmänt välbefinnande. I början gick jag ner från 84 till 80 ganska snabbt och har sedan legat konstant kring 80-sträcket.

Nu till min fråga;
ca 1 månad tillbaka har jag bytt ut ett konditionspass till ett till gympass och skippat konditionsträningen helt, alltså 3 styrkepass i veckan och döm om min förvåning när jag nu har börjat gå NER i vikt, 1,5 kilo senaste månaden, tröjor och jeans sitter bättre etc. Kan det vara så att stryrketräningen fungerar bättre som förbrännare på mig än konditionsträning eller tappar jag muskelmassa utan konditionsträning?
Enligt vissa ska man ju ligga ca 120-130 puls för den bästa förbränningen vilket jag gör under ett styrkepass, men uppåt 155-160 i puls under kondition...

Ska bli intressant o se nästa kroppsmätning i februari...

Betar
2007-12-11, 16:10
Kan det vara så att stryrketräningen fungerar bättre som förbrännare på mig än konditionsträning?

Kan ju omöjligt vara så att du förbrukar mer på ett styrkepass än under en löprunda. Aldrig, svar nej!

Förmodligen så äter du mindre mängder mat, simple as that

C.E.J.
2007-12-11, 16:19
Kan det vara så att stryrketräningen fungerar bättre som förbrännare på mig än konditionsträning eller tappar jag muskelmassa utan konditionsträning?

Det är möjligt iaf. Det där andra har du nog skrivit fel eller missuppfattat det hela, styrketräning bibehåller/bygger muskelmassa, inte konditionsträning :)

Rellik_1
2007-12-11, 16:24
Håller i stort sett samma kosthållning som hela tiden och Ja, jag vet att styrketräning bygger/bibehåller men då borde jag gå upp i vikt tycker jag...

C.E.J.
2007-12-11, 16:31
Håller i stort sett samma kosthållning som hela tiden och Ja, jag vet att styrketräning bygger/bibehåller men då borde jag gå upp i vikt tycker jag...

Bara om du ligger på kaloriöverskott.