handdator

Visa fullständig version : Bulk


Raschmus
2007-12-11, 15:20
Hej. Är helt ny på detta forumet. Har tränat istort sett hela mitt korta liv på 15år. Jag har och tränar lyftning, brottning med en touch av löpning. Jag känner att jag hela tiden ökar, men som många andra vill man ju öka maximalt.

Min pappa har alltid lyft och jag har hört att han har bulkat flera år en gång i tiden. Han säger att jag borde fundera över det här med bulk lite mera innan jag bestämmer mig. Han är altså smått emot det.

Så min fråga är; Vad är egentligen bulk? Och blir man "vattnig" i kroppen av det, altså inte så fast och hård?
Kanske simpla dumma frågor som troligen redan har besvarats tusen gånger om i detta forum, men jag kan inte hitta det.

Tacksamför svar. *rolleyes*

loztdignity
2007-12-11, 15:23
Bulk är att äta mer än man gör av med med mål att gå upp i vikt.

King Grub
2007-12-11, 15:25
Bulk är att äta mer än man gör av med med mål att gå upp i vikt.

Kombinerat med styrketräning och med målsättning att så mycket som möjligt av viktuppgången skall bestå av fettfri massa.

Eddie Vedder
2007-12-11, 16:45
Definitionen av bulk är redan gjort tack vare bra teamwork av King Grub och Loztdignity.:D

Så på frågan om du blir "vattnig" så är det ju inte otänkbart, du kommer ju äta mer än du förbrukar och således få mer fett på kroppen. Natrium binder vätska i huden och mer mat innehåller ju generellt sett mer salt, oavsett om saltintaget är högt eller lågt blir innabär ju iaf mycket mat oftast mer salt än lite mat.;)
Så en liten extra plufsighet är ju knappast uteslutet med tanke på att din kroppsfettmängd kommer öka. Men du kommer ju förhoppningsvis få mer och starkare muskler. Många tycker jag får betydligt snyggare fysik när dom börjar bygga och öka i vikt även om rutorna kanske inte syns lika väl som innan.

Raschmus
2007-12-13, 15:33
Tack för alla schyssta svar.
Fått klämm på det nu, och ber om ursäkt om det var en onödig tråd.

Sen som sista fråga, som är ännu dummare; Varför bulka? Altså jag vet att om du går upp i vikt kan du lättare öka i massa osv, men varför kan du lättare få mer muskelmassa om du är fet? Och finns det andra konsekvenser som mindre skaderisk osv? Tacksam för att ni tagit den tid med mig ni redan gjort.

//Rasmus.

Taragon
2007-12-13, 15:44
Du bygger inga muskler om du inte ligger på överskott, därför bulkar man.
Sedan finns det olika sett att göra det på utan att bli jätte fet

Sniggel
2007-12-13, 16:35
Tack för alla schyssta svar.
Fått klämm på det nu, och ber om ursäkt om det var en onödig tråd.

Sen som sista fråga, som är ännu dummare; Varför bulka? Altså jag vet att om du går upp i vikt kan du lättare öka i massa osv, men varför kan du lättare få mer muskelmassa om du är fet? Och finns det andra konsekvenser som mindre skaderisk osv? Tacksam för att ni tagit den tid med mig ni redan gjort.

//Rasmus.

Man får inte muskelmassa lättare av att vara fet. Men man får muskelmassa lättare av att äta så pass mycket att man riskerar att bli fet på sikt. Viss skillnad.