handdator

Visa fullständig version : Elitsatsning i unga år


skaparn
2007-12-11, 09:54
SVD: 9-åringar väljs i elitsatsning (http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_675391.svd)

Överreagerar man bara för att det som pågått i flera år här formaliserats och görs mer öppet, eller är detta ytterligare ett steg på vägen att elitsatsning sker bland allt yngre barn? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket. Hjälp mig.

hultman
2007-12-11, 10:26
Jag förstår inte riktigt var skon klämmer. Om du inte platsar i det satsande laget så finns det givetvis andra som accepterar dig.

skaparn
2007-12-11, 10:40
Jag förstår inte riktigt var skon klämmer. Om du inte platsar i det satsande laget så finns det givetvis andra som accepterar dig.

Det var min första reaktion också. Vi pratar inte om att det enda laget i Jörn sparkar ut hälften av byns barn, utan storstadsklubbar som erbjuder de som är beredda att satsa stöd och en konkurrensutsatt miljö. Om man ska vara kritisk mot detta tycker jag man bör ha några negativa effekter på makronivå att komma med, och jag vet inte om jag köper resonemanget i artikeln från en bekymrad förälder.

jwzrd
2007-12-11, 11:45
En släng av barn-får-bara-leka-sleven och amagad-teh-evil-l33t-sports?

hultman
2007-12-11, 12:16
En släng av barn-får-bara-leka-sleven och amagad-teh-evil-l33t-sports?

Japp. En sista kryddning innan maten avnjöts var en tesked ohnoes-barnen-blir-hetsade-till-resultat-men-klarar-inte-pressen-och-blir-utbrända.

Pez
2007-12-11, 12:38
Det var min första reaktion också. Vi pratar inte om att det enda laget i Jörn sparkar ut hälften av byns barn, utan storstadsklubbar som erbjuder de som är beredda att satsa stöd och en konkurrensutsatt miljö. Om man ska vara kritisk mot detta tycker jag man bör ha några negativa effekter på makronivå att komma med, och jag vet inte om jag köper resonemanget i artikeln från en bekymrad förälder.

Så länge det är öppet är det ok.
Det är däremot inte ok att säga att "alla får vara med" för att sen bänka vissa individer konsekvent.
Om det är klart och tydligt kommunicerat från klubben/laget/föreningen att de elitsatsar så går man in i det med öppna ögon och kan imo inte klaga i det avseendet. Passar det inte så kan man faktiskt söka sig annorstädes och då menar jag inte det så cyniskt som det låter, utan mer att alla måste se till vad som passar de själva i slutändan och då i detta fall - vad som passar deras barn.
Sen upplever i vart fall jag att det är ett problem med föräldrar som lägger sig i för mycket när det kommer till deras barns idrottsprestationer. Har en unge talang och vilja att utveckla denna så ska man självklart uppmuntra detta, men det är lite väl ofta som föräldrar vill och förväntar sig att "lilla Kalle" inte bara ska vara bäst på fotboll utan också vilja kämpa för att platsa osv. Då blir det bara knas.

Sen ska man ha klart för sig att man måste låta barn få göra saker enbart för att de tycker att det är kul, hur usla de än är på det. :D
Men då ska man se till att finna rätt sammanhang.

skaparn
2007-12-11, 12:58
[...]
Sen ska man ha klart för sig att man måste låta barn få göra saker enbart för att de tycker att det är kul, hur usla de än är på det. :D

Du syftar på min styrketräning förstår jag.

Men hur som. Du har en poäng. Det är viktigt att syftet med föreningens verksamhet är tydligt så att alla vet vad de ger sig in på. Jag kan tycka att ett förbud mot elitsatsning skulle vara lite av ett mediokerfilter över verksamheten i sann "alla ska vara lika bra"-anda. Det är inte så man fostrar supertalanger, varken i idrotten eller i skolan.

Eddie Vedder
2007-12-11, 13:38
Ett stort problem i många föreningar tror jag är föreningens uttalade policy i kombination med enskilda tränares ambitioner.

D.v.s. föreningen säger att "alla ska få vara med", "upp till x års ålder är det på lek", "vi elitsatsar inte på barn" o.s.v. men så lämnar man det där och låter ungdomslagens tränare sköta resten. Och tränarna vill vinna med sitt lag så då blir det i praktiken en elitsatsning iaf, då blir det automatiskt konflikter mellan föräldrar och tränare och föreningen får skit.

Såhär ser det iaf ut i Degerfors IF:s ungdomsled, fråna annat håll har jag ingen erfarenhet. Men föreningen har iaf en viss policy men den följs knappast av vinstk*ta tränare för dom enskilda lagen.

z_bumbi
2007-12-11, 20:03
Klubben gör en elitsatsning på något som inte går att avgöra om det är elitmaterial så jag vet inte riktigt var de vill komma resultatmässigt?
Vinna någon turnering för 12-åringar? Skapa en möjlighet för spelarna att sitta framför tipsextra 15 år senare och skryta över att de slog laget x med den nuvarande landslagspelaren y?

Har de så gott om pengar så kanske de bör satsa på att bygga upp hela spelartruppen, ju fler som fortsätter upp i 15-års åldern ju större chans är det att de får fram bra spelare. Alla bra spelare var inte supertalanger när de var mindre och på svensk nivå så kan en träningsprodukt också göra nytta.

slungan
2007-12-11, 20:29
Brukar vara dom som själva blev bänkade när dom va yngre som klagar.
Om alla som va talanger när dom va yngre fortsatte satsa så skulle det inte finnas så många som blomma sent,problemet är snarare att se till att talangerna fortsätter satsa och inte slutar.
Och det finns ju andra lag till dom andra. :thumbup:

Viktor_Balck
2007-12-11, 20:37
Klubben gör en elitsatsning på något som inte går att avgöra om det är elitmaterial så jag vet inte riktigt var de vill komma resultatmässigt?
Vinna någon turnering för 12-åringar? Skapa en möjlighet för spelarna att sitta framför tipsextra 15 år senare och skryta över att de slog laget x med den nuvarande landslagspelaren y?

Har de så gott om pengar så kanske de bör satsa på att bygga upp hela spelartruppen, ju fler som fortsätter upp i 15-års åldern ju större chans är det att de får fram bra spelare. Alla bra spelare var inte supertalanger när de var mindre och på svensk nivå så kan en träningsprodukt också göra nytta.

Håller med dig, i en ålder av nio år så är det väldigt mycket som skiljer när det gäller utvecklingen, när man är född på året osv.

Jax
2007-12-11, 21:54
Håller med Pez om att så länge det är öppet så är det okej.

hultman
2007-12-11, 22:37
Klubben gör en elitsatsning på något som inte går att avgöra om det är elitmaterial så jag vet inte riktigt var de vill komma resultatmässigt?
Vinna någon turnering för 12-åringar? Skapa en möjlighet för spelarna att sitta framför tipsextra 15 år senare och skryta över att de slog laget x med den nuvarande landslagspelaren y?

Har de så gott om pengar så kanske de bör satsa på att bygga upp hela spelartruppen, ju fler som fortsätter upp i 15-års åldern ju större chans är det att de får fram bra spelare. Alla bra spelare var inte supertalanger när de var mindre och på svensk nivå så kan en träningsprodukt också göra nytta.

Skulle elitsatsande klubbar förstöra för eventuella framtidsstjärnor? Om du anser dig bättre kunnande än nämnda tränare så kanske du bör söka tränarrollen själv?

Diggler
2007-12-12, 01:44
Fyfan gissar att det gäller fotboll, hockey och sån skit. Förbjud företeelsen helt. Det leder bara till mobbing, ungdomsfylla, och dålig kvinnosyn.

Manta
2007-12-12, 02:01
För att citera Zlatan

"Som 14-15-åring var jag bara en i laget. Det var först när jag var 16-17 som jag blev längre och syntes mer. Innan dess stog jag inte i centrum alls."

Enligt mig verkar det väldigt korkat att börja en elitesatsning så tidigt, men det är ju klubbens val och jag ser egentligen inget problem med det så länge de är öppna med det.

hultman
2007-12-12, 02:54
Fyfan gissar att det gäller fotboll, hockey och sån skit. Förbjud företeelsen helt. Det leder bara till mobbing, ungdomsfylla, och dålig kvinnosyn.

Varför skulle elitsatsning leda till mobbing, ungdomsfylla och dålig kvinnosyn?

Jacksatan
2007-12-12, 09:24
För att citera Zlatan

"Som 14-15-åring var jag bara en i laget. Det var först när jag var 16-17 som jag blev längre och syntes mer. Innan dess stog jag inte i centrum alls."

Enligt mig verkar det väldigt korkat att börja en elitesatsning så tidigt, men det är ju klubbens val och jag ser egentligen inget problem med det så länge de är öppna med det.

Det är ju inte direkt så att Barcelona slussar in få talanger till a-truppen. De har en väldigt bred elitsatsning, så rent idrottsligt är det så klart att det är bra. Sedan vet jag inte om jag tycker det är rätt att sätta den pressen på på barnen i så unga år.

z_bumbi
2007-12-12, 10:17
Skulle elitsatsande klubbar förstöra för eventuella framtidsstjärnor? Om du anser dig bättre kunnande än nämnda tränare så kanske du bör söka tränarrollen själv?

Ja det anser jag. det finns även några fd landslagstränare i fotboll som har ungefär samma syn så jag är inte direkt unik med den åsikten. Det finns dessutom ett antal som varit talanger i unga år som tröttnade eftersom det inte gick att kombinera idrotten med ett vanligt liv och har då en klubb satsat mycket resuser på ett fåtal spelare blir ett sådant avbräck väldigt stort.

skaparn
2007-12-12, 11:02
Klubben gör en elitsatsning på något som inte går att avgöra om det är elitmaterial så jag vet inte riktigt var de vill komma resultatmässigt?
Vinna någon turnering för 12-åringar? Skapa en möjlighet för spelarna att sitta framför tipsextra 15 år senare och skryta över att de slog laget x med den nuvarande landslagspelaren y?

Har de så gott om pengar så kanske de bör satsa på att bygga upp hela spelartruppen, ju fler som fortsätter upp i 15-års åldern ju större chans är det att de får fram bra spelare. Alla bra spelare var inte supertalanger när de var mindre och på svensk nivå så kan en träningsprodukt också göra nytta.


Jag kan hålla med dig såtillvida att det riskerar vara kontraproduktivt med en alltför snäv elitsatsning, både för laget och för utecklingen av talangerna. Det jag vänder mig mot är den förbudsmentalitet som artikelns ton klingar av, och hur föräldrarna verkar tycka att det är en av Gud given rättighet att deras barn ska få spela i vilken klubb de vill och att satsningen ska vara på den nivå de önskar. Som några redan skrivit, passar det inte - byt.

Så bara för att göra detta klart för fortsatt debatt. Hur ställer du dig till policyn att all idrott för aktuell åldersgrupp skall vara på lek? Det vill säga; den tvingande delen i det hela.

z_bumbi
2007-12-12, 11:15
Jag kan hålla med dig såtillvida att det riskerar vara kontraproduktivt med en alltför snäv elitsatsning, både för laget och för utecklingen av talangerna. Det jag vänder mig mot är den förbudsmentalitet som artikelns ton klingar av, och hur föräldrarna verkar tycka att det är en av Gud given rättighet att deras barn ska få spela i vilken klubb de vill och att satsningen ska vara på den nivå de önskar. Som några redan skrivit, passar det inte - byt.

Föräldrarna har troligen rösträtt så om de vill förändra något är det ju bara att gå på årsmötet och presentera ett eget förslag på styrelse, i vanliga fall brukar det inte vara några som helst problem att få majoritet på ett årsmöte och sen kan de köra sitt eget race. Det finns alltså ingen anledning att tvinga ungarna att byta klubb om föräkdrarna tycker att det är ett så stort problem.

Så bara för att göra detta klart för fortsatt debatt. Hur ställer du dig till policyn att all idrott för aktuell åldersgrupp skall vara på lek? Det vill säga; den tvingande delen i det hela.

Ett sätt att bromsa en allt för tidig elitsatsning och självklart är det bra att det är kraftigt formulerat så att leken i alla fall i några fall kanske beaktas. Du är förhoppningsvis fullt medveten om att RF i det fallet inte har någon verklig möjlighet att utöva ett tvång.

skaparn
2007-12-12, 11:26
Föräldrarna har troligen rösträtt så om de vill förändra något är det ju bara att gå på årsmötet och presentera ett eget förslag på styrelse, i vanliga fall brukar det inte vara några som helst problem att få majoritet på ett årsmöte och sen kan de köra sitt eget race. Det finns alltså ingen anledning att tvinga ungarna att byta klubb om föräkdrarna tycker att det är ett så stort problem.



Ett sätt att bromsa en allt för tidig elitsatsning och självklart är det bra att det är kraftigt formulerat så att leken i alla fall i några fall kanske beaktas. Du är förhoppningsvis fullt medveten om att RF i det fallet inte har någon verklig möjlighet att utöva ett tvång.

Kanske inte juridiskt, men en artikel som den i SvD är ett väldigt kraftfullt påtryckningsmedel skriven i den smutskastande form den ändå var.

Men då tolkar jag ditt första stycke som att eftersom föräldraviljan uppenbarligen inte är så stor i den diskuterade klubben att de kan driva igenom en ändrad policy på årsmötet så står det klubben fritt att göra sin elitsatsning. Och så länge du inte vill ha ett förbud så tänker jag inte protestera, för som sagt, vi är nog ganska överens om huruvida det är det optimala sättet att fostra talanger.

z_bumbi
2007-12-12, 11:29
Kanske inte juridiskt, men en artikel som den i SvD är ett väldigt kraftfullt påtryckningsmedel skriven i den smutskastande form den ändå var.

Hur du tolkar tonfallet i artikeln får nog stå helt för dig,

skaparn
2007-12-12, 11:39
Hur du tolkar tonfallet i artikeln får nog stå helt för dig,

Ja, för om du tycker detta är neutralt så betackar jag mig för tolkningshjälp

Boo FF siktar högt. Klubben gallrar hårt bland barnen. De bästa 9-åringarna plockas ut till en toppsatsning med anställda tränare. –Vi vill inte ha våra barn i en broilerfabrik, säger Joakim Emsjö som överväger att hitta ett alternativ för sina egna barn

Ame
2007-12-12, 11:44
Jag tycker inte att det är fel utav Boo att göra som de gör, så länge det sker öppet så är det bara upp till varje förälder att ta ställning till om Boo är en lämplig förening för sina barn eller inte.

Sedan tycker jag att det är en skitkorkad idé och jag tror att dem gör varken sig själva, barnen eller idrottssverige en tjänst genom sitt elittänkande i så unga år.

Om jag tittar på min egen träningsgrupp som består av ungdomar födda '94-95 så finns det några stycken som jag tror kan bli väldigt duktiga om några år men att dem behöver lite mer tid för att utvecklas än vissa andra som är väldigt duktiga redan nu. Men jag är ganska säker på att det kommer att jämna ut sig om man kan få alla att fortsätta träna, och ska dem göra det så måste idrotten vara rolig för annars lär de sluta och då är jag säker på att vissa potentiella landslagsidrottare försvinner.

Nitrometan
2007-12-12, 14:22
Magnus Arvidsson är en ganska duktig spjutkastare nu. Men han var ingen talang i unga år. Jag skulle klassa honom som en envis träningsprodukt. Men givetvis har han begåvats med en del förutsättningar för att bli bra.

Frank Andersson var en duktig brottare. Vann VM och hade sig. Han förlorade sina 18 första matcher - hade den klubben haft en hård elitsatsning tidigt kanske han inte hade fått chansen?

Min uppfattning är att klubbar som försöker satsa hårt för tidigt skjuter sig själva i foten. Barn utvecklas så olika. Det är inte säkert att talanger visar sig tidigt.

Ignatius72
2007-12-12, 14:36
Även om man har inslag av elitsatsning så innebär det ju inte att talanger som blommar ut senare skulle ha missat sin chans.

FyllSkalle
2007-12-12, 14:54
Skulle vara intresant att veta vad barnen tycker.

Pingu
2007-12-12, 14:57
Magnus Arvidsson är en ganska duktig spjutkastare nu. Men han var ingen talang i unga år. Jag skulle klassa honom som en envis träningsprodukt. Men givetvis har han begåvats med en del förutsättningar för att bli bra.

Frank Andersson var en duktig brottare. Vann VM och hade sig. Han förlorade sina 18 första matcher - hade den klubben haft en hård elitsatsning tidigt kanske han inte hade fått chansen?

Min uppfattning är att klubbar som försöker satsa hårt för tidigt skjuter sig själva i foten. Barn utvecklas så olika. Det är inte säkert att talanger visar sig tidigt.

Skellefteå aik gjorde en elitsatsning med killarna födda 1990/91 och Janne Xet Eriksson och Lasse Marklund tog hand om killarna. Dom har sedan dom var 7 år tränat 5 pass i veckan och naturligtvis så har det klagats lite här och där, men aldrig från grabbarna själva. Nästa alla som var med från början är med i dag också vilket är fruktansvärt ovanligt.
Idag så finns det 3 juniorlandslagsmän i den gruppen som tillhör sverigest bästa.
Dom har inte hymlat med satsningen och bevisat att det går att träna mycket i unga år.

Arvidsson och andersson kanske inte hade fått plats i en elitsatsande klubb men med deras träningsflit så hade dom antagligen lyckats i alla fall. Dom hade bara gått till en annan klubb och kört vidare där

hultman
2007-12-12, 20:19
Magnus Arvidsson är en ganska duktig spjutkastare nu. Men han var ingen talang i unga år. Jag skulle klassa honom som en envis träningsprodukt. Men givetvis har han begåvats med en del förutsättningar för att bli bra.

Frank Andersson var en duktig brottare. Vann VM och hade sig. Han förlorade sina 18 första matcher - hade den klubben haft en hård elitsatsning tidigt kanske han inte hade fått chansen?

Min uppfattning är att klubbar som försöker satsa hårt för tidigt skjuter sig själva i foten. Barn utvecklas så olika. Det är inte säkert att talanger visar sig tidigt.

Visst är det inte säkert att din karriär följer en spikrak kurva, men nästan alla idrottsstjärnor var riktigt duktiga redan i tidig ungdom. Ett utmärkt exempel från min hemstad är Nicklas Bäckström, som var bäst innan han ens börjat på hockeyskolan och som aldrig ens var hotad i sin roll som bästa junior så långt spelarbussen åkte.

C.E.J.
2007-12-12, 20:30
Satsa mer (skatte)pengar på idrotten:

Kritiken riktar sig främst mot att utslagningen sker i mycket unga år och att de utvalda barnen pressas för hårt, men också mot att familjernas ekonomiska förhållanden har en avgörande betydelse.

En plats i klubbens toppsatsning kostar nämligen runt 9000 kronor per år.

"Det finns talanger som inte kan vara kvar i klubben eftersom deras föräldrar inte har råd", säger en förälder.