handdator

Visa fullständig version : Korsryggs värk :/


Hejjza
2007-12-11, 06:48
Tjena.

jag höll på med SL tränning lite förra året altså under 2006, jag körde bara Marklyft,Bänkpress och Knäböj
jag slutade med det för ungenfär 10 månader sen.

jag började få ont i korsryggen för några månader sen, då har de varit lite ont då och då.
sen en vecka kunde jag inte röra mig, jag kunde inte böja ryggen nånting, då menar jag ingenting kunde endast ligganer

då så åkte jag till våran doktor i skolan, dem brukar ta in en doktor en dag i veckan
han kollade på min rygg och sa att de inte verkade vara några problem alls med den, fast jag hade ont :S

Jag är helt säker på att jag utförde alla övningar rätt eftersom jag hade en kompis som alltid kollade när jag körde,
gjorde jag fel så skulle han säga till.

Om man har svaga magmuskler, kan de ha nånting med korsryggen och göra? dum fråga kanske, men undrar iallafall


Vad tror ni detta kan bero på?
ALLA svar uppskattas, behöver så mycket råd och svar som möjligt :)

Hjälp en Ung och skadad Pojke/Man

MasterChief
2007-12-11, 08:19
Random "Farbror Doktor" kan lika mycket om ryggproblem som min vissna julblomma i köket. Det finns betydligt bättre alternativ. Alla kommer ta tid och kosta pengar.

1. Gör lite research (bla här på kolo) och leta fram en bra naprapat. Ring och beställ tid och låt han/hon undersöka dig. IMHO är naprapater den främsta yrkeskåren när det kommer till ryggproblem. Men det kan skilja en del i kompetens och erfarenhet mellan olika naprapater.

2. Sök upp ortopedkliniken på närmaste sjukhus.

Personligen skulle jag först välja alternativ 1 och lyssna på dennes råd. Ortopeden är bäst om man behöver smärtstillande alternativt bli opererad.

bertbert
2007-12-11, 08:22
Följ Masterchiefs råd, sjukgymnaster med inriktning av ortopedi kan vara bra också.

Durayan
2007-12-11, 09:18
Visst är magträning alltid bra, men har du ont ska du nog i första hand försöka få rätsida på vad det beror på. Som skrivs ovan, gå till en "riktig" läkare, och fortsätt gå tills du hittar någon som tror dig. Läkare är inte gudar, men det finns en del som är riktigt bra, det gäller bara att hitta dem i djungeln!

bertbert
2007-12-11, 09:59
Visst är magträning alltid bra, men har du ont ska du nog i första hand försöka få rätsida på vad det beror på.

Du ska definitivt ta reda på varför du har ont innan du experimenterar med olika magövningar etc. Ja, otränad bukmuskulatur har ett samband med ont i ryggen.

Hejjza
2007-12-11, 11:04
okej, tack för svaren allihopa :D

Martin Löwgren
2007-12-11, 14:28
Tjena.

jag höll på med SL tränning lite förra året altså under 2006, jag körde bara Marklyft,Bänkpress och Knäböj
jag slutade med det för ungenfär 10 månader sen.

jag började få ont i korsryggen för några månader sen, då har de varit lite ont då och då.
sen en vecka kunde jag inte röra mig, jag kunde inte böja ryggen nånting, då menar jag ingenting kunde endast ligganer

då så åkte jag till våran doktor i skolan, dem brukar ta in en doktor en dag i veckan
han kollade på min rygg och sa att de inte verkade vara några problem alls med den, fast jag hade ont :S

Jag är helt säker på att jag utförde alla övningar rätt eftersom jag hade en kompis som alltid kollade när jag körde,
gjorde jag fel så skulle han säga till.

Om man har svaga magmuskler, kan de ha nånting med korsryggen och göra? dum fråga kanske, men undrar iallafall


Vad tror ni detta kan bero på?
ALLA svar uppskattas, behöver så mycket råd och svar som möjligt :)

Hjälp en Ung och skadad Pojke/Man
Just det som är felet. En vanlig doktor har oftast noll koll på just detta.

Har du tur så klappar han dig på axeln och ger dig vilaochvoltaren.com

Jag hade personligen gått till en duktig naprapat eller en sjukgymnast med OMT utbildning, vem av dem man väljer spelar mindre roll.