handdator

Visa fullständig version : Hur mkt påverkar alkohol kroppen/träningen?


dannyM
2007-12-10, 23:21
Hej jag är ny här på forumet och har precis börjat o träna seriöst igen.
Jag har en förmåga att festa till de lite för ofta och undrar nu hur mycket detta påverkar kroppen och ens träning.
Pratade med en kille som jobbat som kostrådgivare och personlig tränare i 18 år och han sa att de inte var hela världen om man drack lite på helgerna om man nu sköter kosten resten av veckan. Stämmer detta verkligen? Man har ju hört historier, "blir du full så förstör de en veckas träning". Inte för att jag går ut varje helg, men om de påverkar väldigt mycket så kanske man skulle hålla sig undan alkoholen lite mer :).

Hoppas inlägget hamnade i rätt tråd, var lite osäker.
Tack på förhand :)

Scratch89
2007-12-10, 23:27
Om du hade ansträngt dig att söka lite, skulle du hitta jättebra trådar som har precis samma frågeställning. Det hade nog räckt att bara scrolla ner lite.

Allting beror på hur mycket du dricker, och hur frekvent. Att dricka alkohol medför alltid negativa effekter för styrketräningen. Du får helt enkelt avgöra om det är värt det.

dannyM
2007-12-10, 23:46
Jag sökte endel innan jag skrev, men jag hittade ingen direkt bra tråd där de stod så mkt om de. Du får jättegärna länka till en tråd där de står då jag verkar va sämst på att finna dessa :)

Morty
2007-12-10, 23:54
Lite alkohol förstör lite träning. Så lätt är det att mäta. När vi väl är igång kan jag säga att ett snöre är såhär långt.

flenders
2007-12-11, 00:02
När du dricker så försämras din proteinsyntes (upphör kanske helt tom?) och östrogennivåer höjs. Jag dricker 2-3 gånger i månaden och lyckas komma framåt med träningen. Dock så märker jag stor skillnad när jag har en nykter månad. Kort sammanfattning: att dricka är kul och man behöver inte gå back pga det. Du lyckas dock bättre nykter.

maRRtin
2007-12-11, 00:15
Jag sökte endel innan jag skrev, men jag hittade ingen direkt bra tråd där de stod så mkt om de. Du får jättegärna länka till en tråd där de står då jag verkar va sämst på att finna dessa :)
http://kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=210680

regus
2007-12-11, 01:32
När du dricker så försämras din proteinsyntes (upphör kanske helt tom?)

Den minskar, men proteinsyntesen upphör endast när man dör.

Eddie Vedder
2007-12-11, 08:02
Gör en Advanced search, välj Titles only, välj enbart forumen för kostfrågor och det för träningsfrågor. Sedan använder du sökordet "Alkohol".
Då har du att läsa i flera dagar sen, din fråga ställs någon gång per vecka. Oftast precis efter eller precis före helgen.