handdator

Visa fullständig version : Nybörjare


dooh
2007-12-10, 21:59
Lite tips behövs här! Är inte alls inne i svängen att både äta och träna rätt. Har bara lärt mig hur man äter rätt eftersom jag jobbar med mat. Så därför skulle jag vilja ha lite synpunkter på hur mitt intag ser ut.
Hoppas att någon kan ge mig lite råd iaf...^^
Lättast är det väl att titta på min träningsjournal jag lagt upp här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105498

Eddie Vedder
2007-12-10, 22:50
Du nämner ju inte särskilt mycket, om din kost är nyttig och näringsrik är ju omöjligt att uttala sig om.

Men annars är det ju ett kcalintag som en normalstor 12-åring i koma troligtvis hade gått ner i vikt på. OM du räknar rätt (felkalkyleringar är väldigt väldigt vanligt) så är det extremt lågt iaf.
Men det är ju ditt val och under en kort tid lär det inte innebära några hälsokonsekvenser iaf.

Cerberus
2007-12-10, 22:54
"Jag äter ca 1100kcal/ dag (vardagar)
Jag gör av med ca 1500 kcal/dag (vardaga"

om du inte är en 12 år och ac 1.3m lång låter det ganska vansinnigt lågt, organen hos en vuxen individ förbrukar väl 1240kcal i total vila?

det måste vara riktig felkalkylering, tycker minosel är bra http://www.minosel.se/

dooh
2007-12-11, 06:39
Hmm, när jag menar med vad jag gör av med så är det ren fysisk motion. Dvs inte det som krävs för att jag ska leva normalt;)
Däremot bör jag ha räknat rätt kalorimässigt i matintag. Har en kost som består av havregryn, div grönsaker och frukt, tonfisk, keso och lite mjölk. Det enda jag gjort nu är att skippa mackätandet och ersätta det med lättfil och så plocka bort all ev småätande.
Hur mkt räknar man med att man gör av med i kalorier på att "andas" dvs normalt levande? är det 1240 kcal man räknar med där?

dooh
2007-12-11, 06:46
Förresten tack!
Testade Minosel och enligt den skulle jag göra av med 2540kcal/dag i genomsnitt. Eftersom söndagen sänker ganska mycket så känns det rimligt det jag har räknat ut innan. Och man skall väl ligga på ett kcal underskott på ca 1000kcal för att gå ner ett kg/v så då måste mitt näringsintag vara helt godkänt?
Har läst trådarna här och vill bara få lite klarhet i allt. Det finns ju tydligen lite kunskap här omkring.

Turbonisse
2007-12-11, 08:53
Ett kilo i veckan låter lite saftigt i mina öron, personligen skulle jag sattsa på ett 500-600kcal underskott/dag.
En vanlig dag(utan träning osv) brukar vara(för en kvinna cirka 2000kcal) obs ytterst individuellt.

Exhale_
2007-12-11, 09:16
Förresten tack!
Testade Minosel och enligt den skulle jag göra av med 2540kcal/dag i genomsnitt. Eftersom söndagen sänker ganska mycket så känns det rimligt det jag har räknat ut innan. Och man skall väl ligga på ett kcal underskott på ca 1000kcal för att gå ner ett kg/v så då måste mitt näringsintag vara helt godkänt?
Har läst trådarna här och vill bara få lite klarhet i allt. Det finns ju tydligen lite kunskap här omkring.

Vill du bli fit eller vill du bli skelett?
Ett underskott på 1000 kcal/per dag gör att du med stor trolighet kommer tappa de få muskler du har sen tidigare. Speciellt om du inte har stenkoll på kosten.

Näe det du behöver tror jag är att äta tillräckligt och styrketräna hårt. Då kommer du kunna forma kroppen till det ideal du vill åt skulle jag tro.

dooh
2007-12-11, 15:34
Vill du bli fit eller vill du bli skelett?
Ett underskott på 1000 kcal/per dag gör att du med stor trolighet kommer tappa de få muskler du har sen tidigare. Speciellt om du inte har stenkoll på kosten..

Jag skulle nog vilja säga att jag har råkoll på kosten, men inte i träningsammanhan. Där jag behöver tips.
Tycker det är schysst att ha en bra baskost på så lågt kaloriintag. Eftersom jag nu fungerar bra på det. För då kan jag äta fredagskakan utan att skämmas. (den är ej inräknad i nuläget)

Grejen är att jag precis som många andra tjejer inte blir av med lovehandels osv. Jag bygger muskler och har lätt för det av någon underlig anledning men känns bara grymt tråkigt att vara vältränad under fett (även om det inte är ohälsosamt mycket fett). Och alla råder killarna till att sänk maten öka träningen. Well kan inte jag göra likadant? Eller har jag missat något...

Jag ska inte tjura. Ju mer jag kan äta destor roligare är det. Dock tråkigt att jag aldrig får se några resultat.