handdator

Visa fullständig version : Återfå "normal" hormonnivå?


lectris
2007-12-10, 20:47
Hej Bullen.

Jag slutade äta p-piller för 1-2 månader sedan och mina hormoner har fått spatt. Humörsvängningar, sämre hy och ojämn mens. Finns det någon kunnig där ute som vet i runda slängar hur lång tid det tar för kroppen att vänja sig vid en ny hormonnivå och återgå till det normala så att säga? Har tex aldrig fått PMS innan.

Åt piller i typ 5-6 år, yasmine 28 om det säger något. Funtar seriöst på att börja knapra igen, men känns inte så kul med tanke på alla biverkningar piller kan ge om man äter för länge. Känns som att jag hellre har pms än cancer och blodproppar.... *rolleyes*

ska ringa min gynekolog i veckan men har ni något tips som kan lugna mina nojiga pms-nerver?

HALP!

mela
2007-12-10, 20:53
Borde det inte ta lika lång tid som att vänja sig vid pillren? Runt 6 månader eller sådär säger man väl?

lectris
2007-12-10, 20:55
Borde det inte ta lika lång tid som att vänja sig vid pillren? Runt 6 månader eller sådär säger man väl?

:eek:

oh noes! fyfan. vad har jag gjort *cry* aja. då blir jag normal lagom till sommaren då *rolleyes* förhoppningsvis sker det väl gradvis..

mela
2007-12-10, 21:03
oh noes! fyfan. vad har jag gjort *cry* aja. då blir jag normal lagom till sommaren då *rolleyes* förhoppningsvis sker det väl gradvis..

Nej, allt blir poff bra under en natt ;)


Men kan man få cancer av p-piller? :em: Varför säger aldrig barnmorskor sånt? *grr27*

zeusden1
2007-12-10, 21:04
Nej, allt blir poff bra under en natt ;)


Men kan man få cancer av p-piller? :em: Varför säger aldrig barnmorskor sånt? *grr27*

Född igår? Till och med jag som är kille ser varningsskyltar överallt.

Scratch89
2007-12-10, 21:08
Det är väl snarare blodproppar man kan få, om man har högt blodtryck?

Nitrometan
2007-12-10, 21:10
Borde det inte ta lika lång tid som att vänja sig vid pillren? Runt 6 månader eller sådär säger man väl?
Ja, skulle tro det. När min tjej la av för en massa år sen så tog det iaf mer än 5 månader.

Tjejsan
2007-12-10, 21:11
Av egen erfarenhet vet jag att det kan ta över ett år tills man är "normal". Som allt annat är det olika från person till person.

lectris
2007-12-10, 21:11
Men kan man få cancer av p-piller? :em: Varför säger aldrig barnmorskor sånt? *grr27*

ja, eller det beror på vad det är för cancer. äter man längre än 5 år så verkar det minska risken för tjocktarmscancer, livmodercancer och äggstockscancer, men i stället öka risken för bröstcancer. och iom att bröstcancer är den vanligaste typen av cancer hos kvinnor bör man väl vara lite försiktig..

Muskelbyggaren
2007-12-10, 21:35
Detta må vara OT, men är det bara jag som tycker det är smått absurdt att p-piller ses som en självklarhet för tjejer på ungdomsmottagningar? Med tanke på hur hormoner påverkar oss vill säga.

Säg att killar istället fick behandlas med testosteron som preventivmedel. Eller är östrogen och testosteron så vitt skilda saker att biverkningarna inte går att jämföra?

mela
2007-12-10, 21:58
Född igår? Till och med jag som är kille ser varningsskyltar överallt.
Jag är född innan dig, och nej inga varningsskyltar om cancer. Men jag vet riskerna med blodproppar osv.
ja, eller det beror på vad det är för cancer. äter man längre än 5 år så verkar det minska risken för tjocktarmscancer, livmodercancer och äggstockscancer, men i stället öka risken för bröstcancer. och iom att bröstcancer är den vanligaste typen av cancer hos kvinnor bör man väl vara lite försiktig..

omg. Det måste ju gälla alla prevmedel *klurar*
Jag lär dö i cancer.. Både av östrogenen och av all aspartam.

C.E.J.
2007-12-11, 00:20
Detta må vara OT, men är det bara jag som tycker det är smått absurdt att p-piller ses som en självklarhet för tjejer på ungdomsmottagningar? Med tanke på hur hormoner påverkar oss vill säga.

Säg att killar istället fick behandlas med testosteron som preventivmedel. Eller är östrogen och testosteron så vitt skilda saker att biverkningarna inte går att jämföra?

Jag har aldrig intresserat mig för just den kvinnliga "delen" av endokrinologi, men även för en man skulle det bli bieffekter om man fick testosteron som preventivmedel och sedan gick av det. Hypogonadism leder (tillfälligt) till minskad fettfri massa, ökad fettmassa, svårt att få erektioner, oligospermi, minskad sexlust, och ofta även depression. Återhämtningen tar några veckor till några månader. Rimligen är återhämtningstiden lika lång för kvinnor. Längd på behandling spelar roll också.

Tolkia
2007-12-11, 08:10
Det är väldigt olika hur lång tid det tar; jag skulle gissa att de flesta "normaliseras" på mellan 3 och 12 månader. Dock betyder inte det att alla konstiga effekter kommer att hålla i sig lika länge; för många går humörsvängningar och svettningar över innan menstruationen blivit helt regelbunden.

Rahf
2007-12-11, 09:44
Behandla killar med testosteron som preventivmedel? Isses då hade vi nog haft ett antal galna och brunstiga tjurar springandes lösa på gatorna året runt.

jwzrd
2007-12-11, 09:55
Behandla killar med testosteron som preventivmedel? Isses då hade vi nog haft ett antal galna och brunstiga tjurar springandes lösa på gatorna året runt.

Bara inledningsvis. Efter ett par veckor har din kropp återuppnått homoestas, med den skillanden att du inte har någon FSH- och LH-produktion; FSH är styrhormonet för spermieproduktion. Du skjuter blanka skott. =)

Rahf
2007-12-11, 10:02
Bara inledningsvis. Efter ett par veckor har din kropp återuppnått homoestas, med den skillanden att du inte har någon FSH- och LH-produktion; FSH är styrhormonet för spermieproduktion. Du skjuter blanka skott. =)

Då säger vi att vi delar ut dessa testosteron-medel samtidigt till allihop. Undrar just hur våldtäktsprocenten skulle se ut under dessa veckor jämfört med resten av året, eller hur många oönskade graviditeter som uppkom ;)

mini
2007-12-11, 10:39
Då säger vi att vi delar ut dessa testosteron-medel samtidigt till allihop. Undrar just hur våldtäktsprocenten skulle se ut under dessa veckor jämfört med resten av året, eller hur många oönskade graviditeter som uppkom ;)

Ah, du menar precis som alla som preppar på testo beter sig?
Nä, det är bättre att vi sederar flickorna med hormoner istället.

Trance
2007-12-11, 11:08
Vad jag vet så har man inte lyckats få fram något testosteron-baserat piller som har tillräckligt få biverkningar för att kunna användas som preventinmedel. Att vara för att ett potentiellt ganska skadligt medel skall ges ut bara för att straffa män då de har sluppit innan känns lite dumt.

Däremot finns det ju andra lovande medel, t.ex Adjudin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adjudin

jwzrd
2007-12-11, 11:15
Då säger vi att vi delar ut dessa testosteron-medel samtidigt till allihop. Undrar just hur våldtäktsprocenten skulle se ut under dessa veckor jämfört med resten av året, eller hur många oönskade graviditeter som uppkom ;)

Ibland är det bättre att inte avslöja sin tankevärld, Rahf.

Rahf
2007-12-11, 11:45
Ibland är det bättre att inte avslöja sin tankevärld, Rahf.

Men erkänn att det var lite kul!! Vissa verkar ha tråkiga morgonliv :D.

Mini, jo nog känner jag till en karl som preppar och pippar allt på två ben. Sen kan ju det vara hans naturliga läggning också men man vet aldrig. Jag älskar att dra förhastade slutsatser.

Om det nu inte är testosteronet det sitter i, var sitter våra "djuriska" lustar då?

jwzrd
2007-12-11, 11:47
Men erkänn att det var lite kul!! Vissa verkar ha tråkiga morgonliv :D.

Mini, jo nog känner jag till en karl som preppar och pippar allt på två ben. Sen kan ju det vara hans naturliga läggning också men man vet aldrig. Jag älskar att dra förhastade slutsatser.

Om det nu inte är testosteronet det sitter i, var sitter våra "djuriska" lustar då?

Det handlar inte om att ge män superterapeutiska doser av T utan om doser som ligger något över vad kroppen själv producerar. Jag uppskattar skämt om våldtäkter lika mycket som andra med sur humor, men... det var inte roligt ändå :/

Rahf
2007-12-11, 11:50
*Ställer sig i skamvrån och skäms*

machine gun
2007-12-11, 11:57
OnTopic: Om du ätit p-piller sen du var 14-15 år, så kan det ju även vara så att du skulle fått mer pms och liknande med åldern oavsett om du ätit p-piller eller inte. Kroppen är ju inte precis färdigutvecklad på alla plan vid den åldern. Just pms verkar variera en del genom åren (utan p-piller), men när man äter hormoner så blockerar man ju kroppens naturliga hormonsvar. Svettningar och acne osv är nog mest en stressreaktion på hormonkaoset som inträffat när du slutat med pillren och kommer troligtvis försvinna inom några veckor. Jag vill minnas att jag fick yrsel första två veckorna när jag slutade med p-piller vid nåt tillfälle. Att få mensen regelbunden igen kan däremot ta längre tid.

Angel
2007-12-11, 12:40
Ditt p-piller innehåller ämnena etinylestradiol och drospirenon, som verkar som östrogen och progesteron. Det påverkar hypofysen genom att ägglossningen uteblir, och gulkroppshormonet påverkar livmoderslemhinnan att bli tjockare (tväremot vad det blir när äggen släpps). När du slutar med detta så återgår du alltså till att få en ägglossningen och allt som hör till med att du nu är en fertil kvinna igen. Dom två hormoner som påverkar ägglossningen kallas FSH och LH. Tyvärr är det ju känt att dålig hy kan ha ett samband med ägglossningen och mensen, och många kvinnor upplever att dom får sämre hy efter dom slutat med p-piller. (Vilket kan försvinna i samband med graviditet eller med tiden) Jag förstår att det kommer som en liten chock att få allt detta som många kvinnor lever med jämt, jag har själv inte haft mens på ca 5års tid och minns knappt hur det var. Det brukar ta ett par månader innan kroppen "normaliserat sig" till det nya (riktiga) tillståndet och innan man vant sig. Eftersom du har ätit ett så kallat kombinerat piller så är det normalt att man har en oregelbunden mens när man slutat med det, håller det dock på längre än 6 månder så borde du söka för det. Men annars är det alltså helt naturligt. Detta hjälpte dig kanske ingenting, men håll ut, det kommer att bli bättre.