handdator

Visa fullständig version : fy f****n vad man tappar


ZilSwe
2007-12-10, 20:46
Hej på er... efter typ 7 månaders förlädrarledighet och en sommar utan träning samt en knasig höst (nytt jobb nya rutiner) har jag äntligen kommit tillbaka till gymet. Men vad har hänt! känns som man är tillbaka på ruta 1. Har tränat lite sporadiskt de senaste 9 månaderna men inte som för ett år sedan. Hur långtid tar det igentligen att komma tbax?

He-man
2007-12-10, 20:53
Av egen erfarenhet kan det kännas som man tappat allt de första veckorna, men det tog inte mer än någon månad så var jag tillbaka på banan och kunde lyfta tyngre. I början handlar det mer om att bli van rörelserna igen, än styrka, så du kommer märka att du blir starkare väldigt fort i början.

Ta inte ut dig för hårt bara, det tar ett tag innan du kan träna lika hårt som när du slutade.

Chrillee
2007-12-11, 00:58
Lite nyfiken, om vi säger att en person med en extrem fysik. Säg Arnold i sett esse gå från att vara bäst till att inte röra en vikt, hur lång tid tar det innan han börjar tappa sin massa? Och med så mycket massa, blir det inte mysko, börjar hänga eller nåt, eller blir musklerna bara mindre och mindre eftersom dem inte används/behövs?

Edit: Hoppas jag kan låna tråden, säg till om det är opassande, men berör ju inaktivtet och förlust ändå. =)

Mats J
2007-12-11, 08:45
Hur lång tid det tar att komma tillbaka beror såklart på vilken nivå du var innan uppehållet, jag drog av triceps senan för 2 år sedan och var tvugen att vila helt i ca 1 år (rehab träning). När jag väl börjde träna igen hade jag tappat ca 30 kg i kroppsvikt och ca 40-50 % i alla vikter. Klarade runt 180-190 i bänk och körde en 5á på 170 innan skadan, efter skadan fick jag kämpa järnet för att göra en 5á på 100 kg. Nu har jag tränat på bra och legat på kcal överskott i 1 år, har ökat ca 15 kg i kroppsvikt, och maxar ca 145-150 i bänk. Dvs. det är LÅNGT kvar innan jag är på mina gammla vikter.


Han (Arnold) börjar tappa efter ca 2-3 veckor, och forsätter sedan att tappa långsammt tills han är på sin naturliga nivå.

Mats J
2007-12-11, 08:48
Kanske dumt exempel med bänken, eftersom jag skadade triceps. Men det ser likadant ut i alla andra övningar.

Rahf
2007-12-11, 09:29
Lite nyfiken, om vi säger att en person med en extrem fysik. Säg Arnold i sett esse gå från att vara bäst till att inte röra en vikt, hur lång tid tar det innan han börjar tappa sin massa? Och med så mycket massa, blir det inte mysko, börjar hänga eller nåt, eller blir musklerna bara mindre och mindre eftersom dem inte används/behövs?

Edit: Hoppas jag kan låna tråden, säg till om det är opassande, men berör ju inaktivtet och förlust ändå. =)

Jag tror inte nån av de gamla BB-proffsen slutade helt med träning. Däremot slutade de nog dopa sig och tränade lite mindre intensivt.

Exemplet får bli Kevin Levrone:

Under BB-tiden:

http://onfit.ru/onfit.php?src=personalities/2036843315.jpg
http://www.frankzane.com/images/fLevrone2003sm.jpg

Efter karriären:

http://cache.viewimages.com/xc/73307963.jpg?v=1&c=ViewImages&k=2&d=17A4AD9FDB9CF193875DCB1DD8387ABB856DE2DF98D6A468 A40A659CEC4C8CB6

He-man
2007-12-11, 12:21
Det fanns ju ett filmklipp med craig titus inne i fängelset där man fick se honom i bar överkropp, han såg ut som vilken vanlig mäniska som helst och då hade han väll inte suttit mer än 1 år kanske? Det var en brutal skillnad med tanke på att han tävlat i mr olympia innan han hamnade där.

ZilSwe
2007-12-11, 16:53
Hur lång tid det tar att komma tillbaka beror såklart på vilken nivå du var innan uppehållet, jag drog av triceps senan för 2 år sedan och var tvugen att vila helt i ca 1 år (rehab träning). När jag väl börjde träna igen hade jag tappat ca 30 kg i kroppsvikt och ca 40-50 % i alla vikter. Klarade runt 180-190 i bänk och körde en 5á på 170 innan skadan, efter skadan fick jag kämpa järnet för att göra en 5á på 100 kg. Nu har jag tränat på bra och legat på kcal överskott i 1 år, har ökat ca 15 kg i kroppsvikt, och maxar ca 145-150 i bänk. Dvs. det är LÅNGT kvar innan jag är på mina gammla vikter.


Han (Arnold) börjar tappa efter ca 2-3 veckor, och forsätter sedan att tappa långsammt tills han är på sin naturliga nivå.

Själv så har jag tappat c:a 5 kg, från 75 kg till 70 kg (man får ju räkna i procent) hur mycket vägde du innan du gick ner 30 kg?

Jag har inte tappat sååå mycket när det gäller antal kg på stången utan mer hur mycket mer jag måste anstränga mig och antal reps. Idag tränar jag på de vikter som jag förut hade för att värma upp med. T.ex. 60 kg i stående rodd hade jag som uppvärmining och tränade på kanske 80-90 kg medans jag idag tränar på 60 kg.

JohnRick
2007-12-11, 17:02
Alla har givetvis sett bilden på "detrained Arnold" antar jag. Kommer ändå:

FatboySchlim
2007-12-11, 19:56
Sedan så får man komma ihåg att det är ungefär 30 års skillnad på bilderna. Jag tycker mig fortfarande se bra axlar och armar på honom. Posar han likadant så blir inte skillnaden så slående som dessa 2 bilder skall visa.

JohnRick
2007-12-11, 20:04
Sedan så får man komma ihåg att det är ungefär 30 års skillnad på bilderna. Jag tycker mig fortfarande se bra axlar och armar på honom. Posar han likadant så blir inte skillnaden så slående som dessa 2 bilder skall visa.

Nähä? Är det verkligen 30 år mellan bilderna? Trodde jag aldrig...
Mitt intryck var ju att båda bilderna togs direkt efter Olympia i Sydafrika med några minuters mellanrum.*rolleyes*

Frank Zane däremot...

Mats J
2007-12-11, 20:53
Själv så har jag tappat c:a 5 kg, från 75 kg till 70 kg (man får ju räkna i procent) hur mycket vägde du innan du gick ner 30 kg?

Jag har inte tappat sååå mycket när det gäller antal kg på stången utan mer hur mycket mer jag måste anstränga mig och antal reps. Idag tränar jag på de vikter som jag förut hade för att värma upp med. T.ex. 60 kg i stående rodd hade jag som uppvärmining och tränade på kanske 80-90 kg medans jag idag tränar på 60 kg.

Vägde ca 120 kg och gick ner till 90, var dock rätt lönnig på 120 kg. Så jag tappade både muskler och fett.

Är det som du säger att det bara känns segare och du tröttnar fortare så kommer du snabbt tillbaka. Någon månad.

Rahf
2007-12-11, 22:21
Den bilden på Arnold har jag hört är fake, ska tydligen vara en annan person.

Vi kan ju kika på en senare bild där han är i sjukhuset. Bicepsådran sitter kvar ;)

http://www.sfgate.com/blogs/images/sfgate/nov05election/2006/12/28/governor_in_hospital499x333.bmp

Durayan
2007-12-11, 23:41
Fast Arne tränade väl upp sig igen för ännu en terminatorrulle?

Rahf
2007-12-12, 00:47
Fast Arne tränade väl upp sig igen för ännu en terminatorrulle?

Sjukhusbilden är från 2006 om jag inte missminner mig. Den andra "efterbilden" är tagen efter T3.

He-man
2007-12-12, 01:51
Den bilden på Arnold har jag hört är fake, ska tydligen vara en annan person.

Vi kan ju kika på en senare bild där han är i sjukhuset. Bicepsådran sitter kvar ;)

http://www.sfgate.com/blogs/images/sfgate/nov05election/2006/12/28/governor_in_hospital499x333.bmp

It makes me happy to see that my hero still got it! :hbang:

negative
2007-12-12, 10:11
Lite nyfiken, om vi säger att en person med en extrem fysik. Säg Arnold i sett esse gå från att vara bäst till att inte röra en vikt, hur lång tid tar det innan han börjar tappa sin massa? Och med så mycket massa, blir det inte mysko, börjar hänga eller nåt, eller blir musklerna bara mindre och mindre eftersom dem inte används/behövs?

Edit: Hoppas jag kan låna tråden, säg till om det är opassande, men berör ju inaktivtet och förlust ändå. =)


Detta anser jag var en av de stora fördelarna med att träna ren. Att man kan ha uppehåll utan att tappa allt.
Har ett exempel på en kille som körde rätt hårt med träningen i 10 år tog samtidigt "normala" doser AAS sista 4 åren. Han slutade träna och dopa sig samtidigt och tappade hela sitt 10års byggande på under ett år.
Har man nerstängd testotillverkning och slutar träna och äta rätt går det skitfort att tappa allt.
Slutar en ren kille träna i ett år kommer inte det inte bli samma fall, och enligt mina erfarenheter så tar man igen de man tappat fort också.

Totte på slottet
2007-12-12, 10:24
Jag var borta från träning och all fysisk aktivitet i 2månader efter en operation. Jag tappade en hel del men kom tillbaka och slog PB i knäböj efter 8veckor. Hade tränat seriöst i 4år innan det. Första tiden var såklart jobbig, men tränar man bara på ändå och inte deppar så kommer man snart tillbaka och glömmer helt bort den lilla svacka man hade!

Mats J
2007-12-12, 12:34
Detta anser jag var en av de stora fördelarna med att träna ren. Att man kan ha uppehåll utan att tappa allt.
Har ett exempel på en kille som körde rätt hårt med träningen i 10 år tog samtidigt "normala" doser AAS sista 4 åren. Han slutade träna och dopa sig samtidigt och tappade hela sitt 10års byggande på under ett år.
Har man nerstängd testotillverkning och slutar träna och äta rätt går det skitfort att tappa allt.
Slutar en ren kille träna i ett år kommer inte det inte bli samma fall, och enligt mina erfarenheter så tar man igen de man tappat fort också.


Jag har alltid tränat ren, men tappade som sagt sjukt mycket på ett års uppehåll.. Och får slita skithårt för att få tillbaka det jag tappat. Så det du säger stämmer inte alltid. Beror som sagt på vilken nivå du var på innan uppehållet samt din naturliga nivå.

Rahf
2007-12-12, 13:23
Jag har alltid tränat ren, men tappade som sagt sjukt mycket på ett års uppehåll.. Och får slita skithårt för att få tillbaka det jag tappat. Så det du säger stämmer inte alltid. Beror som sagt på vilken nivå du var på innan uppehållet samt din naturliga nivå.

Är du tillbaka på din gamla nivå? Hur lång tid tog det? Hur lång tid har du tränat efter uppehåll om du nu inte har nått din gamla nivå?