handdator

Visa fullständig version : Långsamma repetitioner.


Frillan
2007-12-10, 19:41
Hejsan! Idag var jag på gymmet för att köra ett vanligt ryggpass..

Övningar; Sittande rodd, Chins, Marklyft, Latsdrag..

När jag kom till den sittande rodden lastade jag på tillräckligt med vikt för att köra 6 tunga repetitioner. Då kommer en man fram till mig som påstår sig vara bodybuilder (Han såg ganska bitig ut) Han sa åt mig att köra den negativa rörelsen i 5 sec och positiva i 5 sec med samma vikt och 100% strikt. Jag prövade men orkade bara 3 reps (½), sedan sänka och succesivt gå neråt med vikten. Detta var äckligt, fick dock bra pump i latsen. Nu till frågan...

Är det okej att köra snabba repetitioner? ex negativ 1 - 2 sec, positiv 1 - 2 sec.

eller är det bättre med långsamma? Fick ju redig pump i latsen även om jag vill bygga ren råstyrka.

Nimille
2007-12-10, 19:45
Jag har fått lära mig att man ska utföra den positiva delen av rörelsen så snabbt man kan

flenders
2007-12-10, 19:46
Jag ser inga fördelar med att dryga ut varje repetition så mycket. Finns fördelar med att kontrollera både den positiva och negativa fasen, fördelarna blir inte bättre av att kunna se tre musikvideos under samma set. Explosivitet ftw.

ligne
2007-12-10, 19:50
jag har för mig att jag läst i en tråd här (orka leta) att det bara är bra att köra snabba reps.

MEN, det ska fortfarande vara kontrollerat.

Totte på slottet
2007-12-10, 20:00
Eftersom jag älskar explosivitet kanske jag är lite partisk, men jag ser inte poängen i att kunna flytta en vikt långsamt. (Om inte vid rehab ex.) Koncentriskt = snabbt men med kontroll. På det sättet hanterar du ju betydligt högre vikter också.

Även om man är BB tror jag knappast att man man i längden har ut något av att köra i monotont tempo, möjligtvis för att leta "kontakt" om man vill det eller under vissa perioder. Explosivitet och vita muskelfibrer is the shit :)

ChrisDEFC
2007-12-10, 20:13
är det inte rätt många som förespråkar att att man ska lyfta upp vikten ungefär dubbelt så fort som man sen sänker vikten, alltså 2sek att lyfta upp och sen 4 för att släppa ner och att båda faserna tränar musklerna hyfsat lika mycket men detta kan va helt tokigt. men explosivt upp och sen kontrollerat ner borde väl va det sättet man får ut mest av träningen?!

bulk fiction
2007-12-10, 20:14
Den stora frågan är ju vem som presenterar sig som bodybuilder.

ChrisDEFC
2007-12-10, 20:37
Den stora frågan är ju vem som presenterar sig som bodybuilder.

-ehhh tjenna, ja är bodybuilder och du, ja du tränar fel ehhh, hejdå!

pragmatist
2007-12-10, 20:58
Det normala är att man rekommenderar en explosiv positiv fas och en kontrollerad negativ. Men vissa studier har visat att ett relativt långsamt positivt och negativt tempo med konstant spänning (d.v.s. ingen vila eller pauser alls någonstans under övningen) kan ge ungefär samma resultat, även om man använder en vikt som är betydligt lättare. Anledningen att det funkar förefaller vara att den snabba uppbyggnaden av mjölksyra tvingar de snabbaste muskelfibrerna att kopplas in betydligt tidigare än annars skulle varit fallet. S.k. kaatsu (strypträning) förefaller fungera enligt en liknande princip.

Anders The Peak
2007-12-10, 22:35
Antagligen finns det inga fördelar med att träna i långsamt tempo.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Visst kan man nå bra resultat med all träning och hur bra det blir handlar till stor del om genetik.

Men som jag skrev i en tidigare tråd så förstör man troligen sina möjligheter att bli maximalt stark och muskulös med långsamt utförda reps.
Kolla in Superhurry/Finsk Sisu:
När han kör speedbänk ligger tempot ligger rätt nära vad man kan optimalt tempo. Men när man bygger muskler handlar det om fler reps 4-12 gånger 3 set.
LkdhhlWRWzI