handdator

Visa fullständig version : Hur mycket slit klarar man innan man faller ihop?


kalle_banan
2007-12-10, 17:10
Från o med den 30 sept till den 8 dec jobbade jag var dag på ett lager, i minst 10h/dag, och jag är minst sagt slutkörd nu, vad händer när man sliter så mycket? Jag är sjukt trött nu, jag gick till jobbet imorse men for hem efter en timma eftersom jag mådde så kasst. Ont i huvet, käken (gnisslar tänder om natten, en ny grej för mig) och trött som ett as. Jag vet att kroppen ska klara av mer än man tror, men hur mycket ska den klara av utan att krackelera totalt?

Mental
2007-12-10, 17:12
Mycket mer än så i alla fall, men det är som med allt annat individuellt.
Jobbade du även helger? För då är det jävligt många dagar i rad, men inget omöjligt

Solros
2007-12-10, 17:15
Jobba mindre om du mår dåligt. Din hälsa är värd mer än pengarna du drar in och något jävla lagers välmående.

kalle_banan
2007-12-10, 17:22
8 dagar i rad jobbade jag.

Åter till frågan, vad händer när man sliter så mycket?

Mental
2007-12-10, 17:28
8 dagar i rad jobbade jag.

Åter till frågan, vad händer när man sliter så mycket?

bara 8 dar? du skrev september, det är liite längre det :P

8 Dars arbete tar du inte stryk av på något sätt.

fat_joe
2007-12-10, 17:29
8 dagar i rad jobbade jag.

Åter till frågan, vad händer när man sliter så mycket?

knappast någonting skulle jag tro, sliter ju psyke/hälsa i längden
men 8 borde alla tåla.

hultman
2007-12-10, 17:31
Man klarar mycket. En månad jobbade jag 280 timmar som flyttgubbe, och körde järnet hela dagarna. Galet jobbigt, men pengar blev det :9

EDIT: Kom på :D

Daniel_S
2007-12-10, 17:56
Fråga någon gruvarbetare i Kina/Afrika, Sockerrörsskördare i Brasilien, eller fartygsskrotare i Indien...

kalle_banan
2007-12-10, 17:58
september, november, whats the difference...
Menade såklart november >_<

flenders
2007-12-10, 18:00
Fråga någon gruvarbetare i Kina/Afrika, Sockerrörsskördare i Brasilien, eller fartygsskrotare i Indien...Du glömde de som hackar loss vår salt i Afrika. Fyra timmar tur och retur till jobbet i hög temperatur gåendes i rask takt. Sedan jobbar de så hårt de kan under sina 13+ dagar. De får betalt per kilo så jag tror inte de slöar för den delen.

Kroppen tål mycket mer än man tror. Man behöver dock inte må bra samtidigt. Prova hitta sätt som får dig att må bättre mentalt och fysiskt. Avkopplande bad, någon extrakt, you name it.

mela
2007-12-10, 18:03
Så länge ditt psyke pallar så klarar kroppen mycket.

hahavaffan
2007-12-10, 18:07
Psyket är det som ger upp först hos de flesta.

palme
2007-12-10, 18:12
Jobbar 14-16 timmar varje dag med kroppsarbete (porrskådis) och har ändå ork för att festa och umgås med vänner, gymmet blir lite lidande men det är för att man prioriterar jobbet.

Kroppen är gjord för att användas!





Haha fan vad hurtig jag är!

Liten Men Fet
2007-12-10, 18:13
Psyket är det som ger upp först hos de flesta.

Psyket ger ju upp på fler bekväma människor som jobbar 40 timmars veckor och tycker det är jobbigt att sitta vid ett skrivbord än på folk som sliter 60-70 timmar på en skog/åker/gruva för att dom vet att det är enda sättet att försörja familjen.

Om vanliga kontorskillens familjs liv hängde på att han gjorde ett jävligt bra jobb 60-70 timmar i veckan så skulle han klara av det mycket längre än vad han gör i vanliga fall.

Motivation.

christian
2007-12-10, 18:14
Du borde inte falla ned halvdöd efter 8 dagar á 10 timmar, även om facket säkert vill få dig att tro det.

Veckovilan är f ö 36 timmar och dygnsvilan 11 timmar.

Men visst är det körigt, annars skulle det inte heta jobb.

Ofta har jag märkt att om man haft perioder av stor stress, så brukar man må betydligt sämre efter stressen släppt. Kanske bli lite snuvig osv. Särskilt tydligt var detta under tentaperioder på högskolan.

Trance
2007-12-10, 18:19
Psyket ger ju upp på fler bekväma människor som jobbar 40 timmars veckor och tycker det är jobbigt att sitta vid ett skrivbord än på folk som sliter 60-70 timmar på en skog/åker/gruva för att dom vet att det är enda sättet att försörja familjen.

Om vanliga kontorskillens familjs liv hängde på att han gjorde ett jävligt bra jobb 60-70 timmar i veckan så skulle han klara av det mycket längre än vad han gör i vanliga fall.

Motivation.

Sällan psyket ger upp på en bekväm 40-timmars kontorsråtta. De jag har kännt har alla dels råkat få problem hemma i hushållet (död eller sjukdom) samt löjlig stress och press på jobbet.

Det är mindre jobbigt för psyket att jobba hårt 10 timmar i skogen än att jobba 10 timmar på ett kontor med en konstant känsla att man inte hinner med och deadlines närmar sig.

shut teh face
2007-12-10, 18:26
Håller med ovan. Den fysiska delen är helt obefintlig, kroppen orkar jävligt mycket.

Men stress och satyg, fyfan.

Prankie
2007-12-10, 18:33
13 timmar per dag, 6 dagar per vecka i fyra månader jobbade jag, utöver det så hade jag andra projekt vid sidan om. Iofs var det inte så farlig, de i köket hade jobbat så i fyra år.

dessbee
2007-12-10, 18:38
Min erfarenhet är att man pallar rätt mycket slit så länge inte sömnen blir lidande... när sömnen havererar pga av stress och dylikt hinner kroppen inte återhämta sig. Så om du ska slita... se till att sköta sömnen.

kalle_banan
2007-12-10, 18:39
13 timmar per dag, 6 dagar per vecka i fyra månader jobbade jag, utöver det så hade jag andra projekt vid sidan om. Iofs var det inte så farlig, de i köket hade jobbat så i fyra år.

I Kina?

Prankie
2007-12-10, 18:41
I Sverige, jag jobbade olaglig mycket. 14000 efter skatt plus dricks. Sjukt lite men det var vad jag fick. Jag behövde pengar till startkapital så jag tog all jobb som fanns.

Mycket handlar om motivation och inställning. Jag hade ett mål med jobbet, jag kunde också se ett slut. Däremot hade det säkert tagit på psyke om jag fick jobba så i all evighet.

Alexton
2007-12-10, 18:41
mycket har med inställning och motivation att göra.

Loke
2007-12-10, 19:52
Hur många timmar man jobbar per vecka/månad/whatever är ju helt irrelevant för hur mycket man pallar.

Frågan är vilken karaktär arbetet har. Är man typ brödpackare så är det hyffsat jobbigt att jobba vanliga 40-timmarsveckor. Jobbar man på en ganska automatiserad industri så skulle man ju kunna bo på jobbet utan att lida speciellt mycket så länge man gillade att lösa korsord eller nåt.

Sen är ju fysisk ansträngning inga problem sålänge man har minimalt med ansvar mot andra. Det är ju det som bryter ner mellanchefer och kontorsmänniskor: De har ansvar för saker som de egentligen har väldigt liten kontroll över.