handdator

Visa fullständig version : Hur strikt tränar ni?


Gurram
2007-12-10, 17:09
Hej!

När ni tränar uppbyggnad, alltså 6-8 repetitioner, tränar ni väldigt strikt då?

Ska börja träna mer strikt nu då jag har fuskat en del med vikter på övningar där man har mycket svängrum för att fuska.

Men i rodden med V-handtad gjorde jag helt fel förut, har iaf nu börjat med att sitta svankandes och försöka få mer target på latsen, mycket skönare! :)

Ville skriva av mig lite :)

tp_88
2007-12-10, 17:19
Strikt, vinklar ftw.

ChrisDEFC
2007-12-10, 17:22
bästa tipset för dom som kör ostrikt är väl att köra strikt, kommer få ut mer av träningen i längden, sen kan man tänka på den muskel man tränar och känna efter så det verkligen tar på just den muskeln! själv kör jag strikt i 9 fall av 10 el mer, då jag kör ostrikt kan va sista repsen i sista setet el ev om man försöker maxa då kan det va svårt att hålla allt extremstrikt.

Gurram
2007-12-10, 17:23
Strikt, vinklar ftw.

vinklar?

Gurram
2007-12-10, 17:24
bästa tipset för dom som kör ostrikt är väl att köra strikt, kommer få ut mer av träningen i längden, sen kan man tänka på den muskel man tränar och känna efter så det verkligen tar på just den muskeln! själv kör jag strikt i 9 fall av 10 el mer, då jag kör ostrikt kan va sista repsen i sista setet el ev om man försöker maxa då kan det va svårt att hålla allt extremstrikt.

Precis! jag försöker få ut sista musten ur muskeln på sista setet och då är det inte alltid så strikt!

Ganymedes
2007-12-10, 17:26
Jag cheatar bara då och då. Oftast när man är riktigt uppvärmd och vill "känna lite" på tyngre vikter. Ligger man precis på gränsen och är trött så blir inte tekniken alltid helt optimal. Man hjälper till lite med "fel" muskler, som t.ex. att man headbangar upp vikterna i curls. :) I de flesta fallen kör jag dock strikt. Kan man inte göra tekniken korrekt och strikt så kör man för tungt. Sänk egot och sänk vikten. Typ.

tigerofsweden
2007-12-10, 17:30
Jag kan inte köra ostrikt känns det som, kroppen säger direkt ifrån. Antar jag har dåliga leder osv, vad vet jag :)

Kör strikt med långsam negativ för att ha full kontroll på vikten genom hela rörelsen

rolf
2007-12-10, 17:35
Jag anser mig känna min kropp såpass bra att jag vet hur mycket kontrollerat fusk jag kan använda. Jag använder dock alltid full RoM även om jag ofta lägger lite momentum i övningarna. Jag tror på en gyllene medelväg mellan superstrikt och slit-och-släng.

Gurram
2007-12-10, 17:42
Jag anser mig känna min kropp såpass bra att jag vet hur mycket kontrollerat fusk jag kan använda. Jag använder dock alltid full RoM även om jag ofta lägger lite momentum i övningarna. Jag tror på en gyllene medelväg mellan superstrikt och slit-och-släng.

Okej tack! Vad är RoM för något?

Animalistic
2007-12-10, 17:45
Okej tack! Vad är RoM för något?

Range of Motion

jag kör så strikt som krävs för att få den kontakt jag är ute efter

tigerofsweden
2007-12-10, 17:46
Okej tack! Vad är RoM för något?

Range of motion

Edit gaaah pucktvåa

King Grub
2007-12-10, 17:48
Mycket fusk, kontrollerat fusk. Jag får ut mer av ett sving-set hantelcurl med 27-kiloshantlarna än ett robot-strikt set med 17-kilos.

Raggis
2007-12-10, 17:48
Superstrikt!

Frillan
2007-12-10, 17:52
Vet inte vart gränsen går därför försöker jag hålla mig till så strikta reps som möjligt.

Vet inte om det ger så mycket mer att ex curla 65 istället för 60 om man inte kör strikt.

Nimille
2007-12-10, 17:55
Jag kör strikt, ska övergå till mer fusk är det tänkt

flenders
2007-12-10, 17:55
Jag utvecklas mer av att fuska lite än att köra så pass strikt att valfri PT skulle ge mig en dunk på ryggen. Känner man sin kropp så ska man köra därefter. Vissa fuskar järnet utan att komma någonstans, andra bygger bra med det.

Martin Löwgren
2007-12-10, 18:04
Fusk under kontroll

Imni
2007-12-10, 18:35
Mycket fusk, kontrollerat fusk. Jag får ut mer av ett sving-set hantelcurl med 27-kiloshantlarna än ett robot-strikt set med 17-kilos.

+1. Dock kör jag strikt på sista seten när jag kör bortåt 20 reps. Men innan det så blire lite fusk. Blir väl fusk på d flesta övningar även om det inte ger så mycket i tex OL-övningar där dålig teknik bestraffas.

Alexton
2007-12-10, 18:42
Jag är periodare med reps och set, så jag har även överfört det på strikthet. Lite variation förnöjer.

willis
2007-12-10, 18:48
Jag anser mig känna min kropp såpass bra att jag vet hur mycket kontrollerat fusk jag kan använda. Jag använder dock alltid full RoM även om jag ofta lägger lite momentum i övningarna. Jag tror på en gyllene medelväg mellan superstrikt och slit-och-släng.

Jag tänker likadant

agazza
2007-12-10, 18:49
Strikt fusk på det mesta, börjar med strikt tills det blir fusk. Men fuskar aldrig så det syns

Berguven
2007-12-10, 19:13
+1. Dock kör jag strikt på sista seten när jag kör bortåt 20 reps. Men innan det så blire lite fusk. Blir väl fusk på d flesta övningar även om det inte ger så mycket i tex OL-övningar där dålig teknik bestraffas.

Att köra ostrikt och att köra med dålig teknik är väl förvisso inte detsamma. OL går ut på att lyfta så mycket vikt som möjligt genom att använda den rörelseenergi man bygger upp i lyftet. Alla muskler som kan hjälpa en i lyftet används. Det är inte vad jag kallar för strikt.

L-Sami
2007-12-10, 19:22
Tränar mestadels strikt, framför allt i tunga övningar som knäböj, bänkpress och marklyft för att inte skada mig.
Kan fuska lite när jag vill köra extra reps när orken börjar ta slut i musklerna i bicepscurls, tricepsextensions, hantellyft sidan och framåt.

Mourten
2007-12-10, 20:32
Vikten ska från punkt A till punkt B. Tar den sig den vägen är jag nöjd, sen hur den gör det shiter jag i, funkar bra för mig.

Jonny_88
2007-12-10, 21:56
Okej tack! Vad är RoM för något?
För mig brukar det vara rage of motion. ;)

Arnoldski
2007-12-10, 21:58
Mestadels jäkligt strikt.
Sedan kan man ju cheata på olika sätt anser jag.

Cheatar man i latsdrag genom att vräka överkroppen bakåt så flyttar man ju fokus från latissimus till nedre trapz, rhomber etc och det kan jag inte tycka är bra -men vill man byta muskler mitt i sitt set får man väl göra det antar jag...

Däremot gungar jag gärna upp två-tre extra bicepsculrs och kör strikta negativa när jag inte pallar att få upp dem strikt längre.

Tunga övningar naturligtvis alltid strikt pga skaderisk.

Fjällbrynt
2007-12-10, 22:06
mjodå, det tryter väl lite på sista repsen kanske:P

joriice
2007-12-10, 22:18
Beroende på vad jag känner för så kör jag fusk, ibland mer ibland mindre, men min träning är väldigt sporadisk, inget större koll på reps/set osv. utan kör som jag känner för bara. (Jag har ju reps och set i huvudet, så det är inte så att jag inte "kan" träna rätt)

Jag tycker det är skönt att chilla med vikterna :D

Cerberus
2007-12-10, 23:00
en fin balans mellan fusk o strikthet, bortsett från marklyft, bänkpress, böj o såna övningar som man verkligen inte ska fuska i.

Fuskar nog mest i hantellyft åt sidan och hantelcurls.

major Pectoralis
2007-12-10, 23:03
Hej!

När ni tränar uppbyggnad, alltså 6-8 repetitioner, tränar ni väldigt strikt då?

Ska börja träna mer strikt nu då jag har fuskat en del med vikter på övningar där man har mycket svängrum för att fuska.

Men i rodden med V-handtad gjorde jag helt fel förut, har iaf nu börjat med att sitta svankandes och försöka få mer target på latsen, mycket skönare! :)

Ville skriva av mig lite :)

Muskelspänning, lång rörelse (ROM) och ergonomi är mina "ledstjärnor". Hur det ser ut i praktiken varierar beroende på. Jag väljer även övningsrörelser delvis utifrån mina ledstjärnor med vissa undantag.

bertbert
2007-12-10, 23:09
Jag tränar med stort rörelseomfång, annars kan det nog se ut lite hur som helst. Och kör jag biceps (det var länge sedan) är det swing it magistern som gäller.

tejpis
2007-12-10, 23:30
Största möjliga vikt ska förflyttas i full rörelsebana kör jag på. Det gör dock att jag undviker isoleringstjosan som sidolyft och curls. Kontakt går jag inte alls på, jag tänker rörelse istället.

Om någon säger att de får dålig kontakt i latsen av att köra skivstångsrodd t.ex. så tänker ofta folk "sänk vikter, försök dra med armbågar och lats blabla osv", jag tänker mer "höj vikterna så kommer latsen tvingas arbeta", om det är biceps som begränsar vikten så får den bli starkare helt enkelt.

(Jag har inga kroppsbyggaraspirationer...)

Liten Men Fet
2007-12-11, 00:24
Jag vet en sak om hur min kropp fungerar:
Vill jag bli stark måste jag förlytta så tunga vikter som möjligt.

Det försöker jag göra på ett sånt sätt att jag inte skadar mig.

Men oftast blir det "strikt" för jag känner inte att det ger nå mer att fula upp en vikt och det är sällan jag kör övningar jag kan svinga så mycket på.

Ska testa enhandshantellyft med sving nån gång när jag kan träna igen.

Durre
2007-12-11, 00:35
Jag varierar, strikt, ostrikt, vinlar, fullrörelse, ej full osv

Chrillee
2007-12-11, 00:36
Vad menas med fusk? Antar att det är när man börjar kråma sig lite eller kastar upp vikten istället för att 'dra' upp den?

Brukar bli så för mig när jag kör bicepcurl tror jag, svankar rätt duktigt så jag tappar kontakt med ryggstödet.

Gpajpen
2007-12-11, 00:36
Full ROM + "kontrollerat fusk" då och då, medelstrikt skulle jag vilja säga.