handdator

Visa fullständig version : Stanna i växten av träning?


danne93
2007-12-10, 09:32
Tja, jag är en kille på 14 år som tränar rätt mkt hemma. Tänkte när jag blir 15 nästa år börja träna ganska hårt på ett gym. Men jag har hört att man kan stanna i växten av att träna? Jag är 1.70 och det tycker jag är kort så jag vill absolut inte stanna i växten. Vet ni något om detta? Kan den träningen jag använder mig av hemma få mig att stanna i växten? Brukar köra det här:

7kg hantlar 3x15
Armhävningar 3x30
Situps på pilates boll 4x15
Chinstång lyft 3x10
Har även några pilates band som jag brukar köra med tills bena tryter :P

Brukar inte oftast köra allt men kör det jag orkar, tränar typ 5 kvällar i veckan.

King Grub
2007-12-10, 09:37
Hej, Danne!

Nej, man stannar inte i växten av styrketräning. Det är en skröna. Tvärtom finns det bara fördelar med styrketräning för barn och ungdomar. Korrekt utförd givetvid.

Du kan utan problem utförda dina övningar utan att oroa dig.

danne93
2007-12-10, 09:40
Tack för det snabba svaret!

GLL
2007-12-10, 09:59
Håller med om att det enbart är en myt att barn skulle stanna i växten av styrketräning, tyngdlyftning etc.

Till min stora glädje jobbar man på att få bort denna myt och man har gjort svenska studier i ämnet.

Se länk http://www.idrottsforum.org/push/nsfaq.pdf

zeusden1
2007-12-10, 10:11
Måste bara säga detta; Välkommen in i värmen! Äntligen har du unge man hittat till den plats som under många års tid bli din bästaste av vänner! Må bäst, kamrat

Durayan
2007-12-10, 10:17
Håller med. Träna och ät bra mat, det är toppen för kroppen. Hur lång du blir är sedan en genetisk fråga.

Tror att du kan ha fått detta från att många "gamla" gymnaster är små. Framför allt var det så på tjejsidan för några årtionden sedan att flera av dem levde på svältgränsen för att inte bli tunga och inte kunna flyga lika bra, eller se "gymnastiska" ut för domarna. Detta har ändrats rätt mycket, även sedan åldersgränsen för att starta i OS mm höjdes. Men de som fick svälta för sin karriär riskerade att stanna i växten och där kan myten ha uppstått.

Raschmus
2007-12-10, 18:12
Jag tror som ovanstående att det är en myt. Dock tror jag att exempelvis forna Ryska barnsoldater kunde tränas till sin yttersta gräns så att de inte kom i puberteten försen väldigt sent. Därför kan de ha varit kortare än andra. Men de var istort sett 24/7 träning, så om de äns stämmer är det ingen fara för dig. Kör hårt!

Detta har jag hört av min skollärare. Kritisera mig/henne gärna, jag vet inte om det stämmer.

Nitrometan
2007-12-10, 18:27
Ryska barnsoldater? Det hade de väl bara i Stalingrad under andra världskriget? Och de svalt eller frös ihjäl om inte tyskarna hann döda dem.

Var och när skulle de haft barnsoldater?

Deras gymnastikflickor däremot sköt upp sin pubertet tills de slutade träna/tävla - men det berodde ju på att de tränade hårt, mycket och inte åt tillräckligt (det är bra för en gymnast att väga lite).

ChrisDEFC
2007-12-10, 20:36
Tja, jag är en kille på 14 år som tränar rätt mkt hemma. Tänkte när jag blir 15 nästa år börja träna ganska hårt på ett gym. Men jag har hört att man kan stanna i växten av att träna? Jag är 1.70 och det tycker jag är kort så jag vill absolut inte stanna i växten. Vet ni något om detta? Kan den träningen jag använder mig av hemma få mig att stanna i växten? Brukar köra det här:

7kg hantlar 3x15
Armhävningar 3x30
Situps på pilates boll 4x15
Chinstång lyft 3x10
Har även några pilates band som jag brukar köra med tills bena tryter :P

Brukar inte oftast köra allt men kör det jag orkar, tränar typ 5 kvällar i veckan.


bra motivation och bra resultat, kommer bli mycket roligare när du dessutom får tillgång till gym, stort lycka till!

svedberg1
2007-12-10, 21:57
Jag har läst lite "kost & träning" i skolan på gymnasiet. Jag lärde mig där att om man lyfter för tung så överbelastas nånting i slutet av skeletten (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) och då kan du sluta växa. Tycker ditt schema ser mycket bra ut som det är nu. Självklart är det mycket bra att träna under puberteten, fortsätt bara!

Arne Persson
2007-12-10, 22:00
Jag har läst lite "kost & träning" i skolan på gymnasiet. Jag lärde mig där att om man lyfter för tung så överbelastas nånting i slutet av skeletten (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) och då kan du sluta växa. Tycker ditt schema ser mycket bra ut som det är nu. Självklart är det mycket bra att träna under puberteten, fortsätt bara!


Det är underbart att denna skräckrappakalja lever och frodas än idag. Konstigt att folk inte slutar med ASS mm då det finns experter som hävdar att dom är helt verkningslösa.

svedberg1
2007-12-10, 22:20
Det är underbart att denna skräckrappakalja lever och frodas än idag. Konstigt att folk inte slutar med ASS mm då det finns experter som hävdar att dom är helt verkningslösa.

Jag har lärt mig att man inte ska lyfta så tungt just när man växer bara, men det är vad jag har blivit undervisad, det behöver ju inte vara sant.

Jag skulle gärna vilja se konkreta bevis på hur det egentligen ligger till, tycker det är intressant

King Grub
2007-12-10, 22:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104047&highlight=stanna+i+v%E4xten

Strength training programs do not seem to adversely affect linear growth and do not seem to have any long-term detrimental effect on cardiovascular health

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/107/6/1470

http://www.jaaos.org/cgi/content/full/9/1/29

Flykt
2007-12-10, 22:41
Jag kan inte alls mycket om det här men måste ändå bara fråga; varför skulle de källorna Grub länkade till vara mer tillförlitliga än de som stod i svedberg1s lärobok?

Några i min omgivning påstår fortfarande att man kan stanna i växten pga. träning, och då säger jag att det inte är så och säger att jag kan visa källa, men de tror mig ändå inte.

(tvivlar inte alls på det du säger Grub, bara undrar varför man ska tro på de studierna och inte andra)

King Grub
2007-12-10, 22:45
varför skulle de källorna Grub länkade till vara mer tillförlitliga än de som stod i svedberg1s lärobok?

Därför att dom redovisar resultaten av dom studier som faktiskt gjorts på saken (referenser i slutet av artiklarna). Dessa studier visar inte på något sätt på hämmad tillväxt hos barn eller ungdomar. Det har aldrig visats.

Arne Persson
2007-12-10, 22:56
Jag har lärt mig att man inte ska lyfta så tungt just när man växer bara, men det är vad jag har blivit undervisad, det behöver ju inte vara sant.

Jag skulle gärna vilja se konkreta bevis på hur det egentligen ligger till, tycker det är intressant


Om du skall stanna i växten så måste samtliga tillväxtzoner sluta sig samtidigt. Konstigt att INGEN råkat ut för tex att bara ENA lårbenet sluter sig men inte det andra, detta borde vara mer sannolikt än båda, speciellt eftersom man inte är helt symmetriskt stark.....

Ett par exempel på när vissa ben sluter sig: (tidiga) 1. Sittbenet 17 (10%)- 23 år (100%), Acromion på skulderbladet 17 (40%) - 22 år(100%). Distala lårbenent 18 (60%)-22 år (100%). Humerus proximal ända 18 (20%)-23 år (100%).... osv. (Sent) Mediala nyckelbenet 23 (5%) - 30 år (90%).

Sammanfattningsvis så bör man, enligt dom där tomtarna som förkunnar styrketräningens förbannelse på tillväxten, vänta med styrketräningen tills ca 28-30 års ålder för att vara på den säkra sidan. Good Luck!:thumbup:

danne93
2007-12-11, 21:48
Okej, stort tack för alla svar killar! Uppskattas :)

Arne Persson
2007-12-11, 23:12
Okej, stort tack för alla svar killar! Uppskattas :)

Vad har du nu lärt dig då?

illitch77
2007-12-12, 11:50
Jag tror som ovanstående att det är en myt. Dock tror jag att exempelvis forna Ryska barnsoldater kunde tränas till sin yttersta gräns så att de inte kom i puberteten försen väldigt sent. Därför kan de ha varit kortare än andra. Men de var istort sett 24/7 träning, så om de äns stämmer är det ingen fara för dig. Kör hårt!

Detta har jag hört av min skollärare. Kritisera mig/henne gärna, jag vet inte om det stämmer.

Sannolikt helt onödig kommentar men en sen pubertet innebär generellt att man snarast blir längre än annars efter som man har längre tid på sig att växa innan pubertetens "hormondusch" som förvisso innebär en tillväxtspurt men också sluter tillväxtzonerna. Om puberteten försenas av svält blir naturligtvis resultatet annorlunda.

Rahf
2007-12-12, 11:57
Sannolikt helt onödig kommentar men en sen pubertet innebär generellt att man snarast blir längre än annars efter som man har längre tid på sig att växa innan pubertetens "hormondusch" som förvisso innebär en tillväxtspurt men också sluter tillväxtzonerna. Om puberteten försenas av svält blir naturligtvis resultatet annorlunda.

När är puberteten slut?

illitch77
2007-12-12, 12:10
När är puberteten slut?

Det beror på:D

Hur menar du?

danne93
2007-12-14, 21:45
Vad har du nu lärt dig då?


Att jag inte behöver bry mig om växten, bara träna järnet :cool:

C h r i s
2007-12-14, 22:17
Jag tror dock träning i extremform har en påverkan på hur mycket du kommer växa. Troligen påfrestar man kroppen så mycket så att puberteten försenas. Själv är jag ~174 cm lång och kom in i puberteten mycket sent, en anledning till detta tror jag var gymnastiken.

Tränade i princip från 6 års ålder i 8 år framåt från 5 dagar i veckan (tidig ålder) till 8-9 dagar i veckan med elitgymnastik. Mina gymnastikpolare är alla idag under medellängd och alla dem tränade lika hårt som jag, i 6+ år. Några går fortfarande kvar. Själv märkte jag också att tjejerna i tjejgruppen som tränade bredvid oss kom in i puberteten väldigt sent, t.ex. Veronica Wagner. Så medellängden där var runt ~150-155 efter puberteten skulle jag uppskatta.
Detta är dock ett fall av extrem träning och inte tror jag någon vanlig styrketräning kommer skada dig, speciellt inte om du nu väl är inne i pubertetsfasen. :)

Ondskapelsen
2008-01-15, 18:34
Bara måste Bumpa denna tråd.
Denna tråd fick mig så oerhört glad.
Fyfan vad trött jag är på alla som säger att man stannar i växten av styrketräning. Hur många studier har gjorts, hur många kan bevisa detta?
"Bänk, böj och mark är livsfarligt i unga åldrar". Men isolationsövningar verkar helt ok?
Sjuk värld vi lever i, sjukt att folk aldrig lär sig.