handdator

Visa fullständig version : Acetylsalicylsyra - NSAID?


Tabbe
2007-12-10, 07:20
När jag har ont i huvudet brukar jag använda magnecyl och på den står det att den aktiva ingrediensen är Acetylsalicylsyra, är det en NSAID? Om det är det betyder det att den nedreglerar proteinsyntesen.

Pretender
2007-12-10, 07:39
Ja, ASA är en NSAID.

/P

Tabbe
2007-12-10, 07:46
okej, tack.

Känns bättre att inte ha ont i huvudet dock xD men man kunde alltid hoppas.

Tolkia
2007-12-10, 08:38
Effekten på proteinsyntesen är väl, om jag inte tar fel, huvudsakligen en fråga för den som långtidsbehandlar med NSAID. Effekten av en enstaka huvudvärkstablett torde vara försumbar (och snabbt återställd).

King Grub
2007-12-10, 09:25
Det är just den akuta påverkan som är stor. Den normala uppregleringen av proteinsyntesen som är resultatet av styrketräning uteblir eller minskar kraftigt under påverkan av NSAID.

Tabbe
2007-12-10, 10:27
Det är just den akuta påverkan som är stor. Den normala uppregleringen av proteinsyntesen som är resultatet av styrketräning uteblir eller minskar kraftigt under påverkan av NSAID.

Alltså ska man inte träna när man tagit NSAID´s?
Eftersom uppregleringen inte blir tillräckligt stor för att bli större än nedbrytningen?

ztiggee
2007-12-10, 10:35
Innehåller alla huvudverkstableter NSAID?

boinnk
2007-12-10, 10:41
Innehåller alla huvudverkstableter NSAID?

Alla anti-inflammatoriska är NSAID, t.ex. Alvedon är inte anti-inflammatorisk.

ztiggee
2007-12-10, 10:54
Okey tack för ett snabbt svar. Så då kan man ta en alvedon om man ont ihuvudet innan träning utan att riskera att proteinsynstesen uteblir?

Rudis
2007-12-10, 11:04
Okey tack för ett snabbt svar. Så då kan man ta en alvedon om man ont ihuvudet innan träning utan att riskera att proteinsynstesen uteblir?
Ja, proteinsyntesen finns nog fortfarande kvar *kissass* :D

King Grub
2007-12-10, 11:20
Paracetamol (som finns i Alvedon) har samma effekt.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Mar;282(3):E551-6. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis.

Acetaminofen = paracetamol.

These results suggest that ibuprofen and acetaminophen have a comparable effect on suppressing the normal increase in PGF2{alpha} in human skeletal muscle after eccentric resistance exercise, which may profoundly influence the anabolic response of muscle to this form of exercise.

J Clin Endocrinol Metab. 2001 Oct;86(10):5067-70.

Twenty-four males were recruited and randomly divided into three groups of eight: placebo (PLA), ibuprofen (IBU), or acetaminophen (ACET).

None of the subjects was chronically consuming ibuprofen, acetaminophen, or any analgesic or anti-inflammatory drug before the study.

Postexercise (24 h) skeletal muscle FSR was increased 76 ± 19 in PLA, and was unchanged in IBU and ACET.

Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E551-E556, 2002.

jwzrd
2007-12-10, 11:22
Frågan är då: Har (white?) Willow bark - det som bland annat finns i Lean - samma effekt?

Tabbe
2007-12-10, 11:24
Frågan är då: Har (white?) Willow bark - det som bland annat finns i Lean - samma effekt?

Blir inte det till Acetylsalicylsyra i kroppen?

jwzrd
2007-12-10, 11:26
Blir inte det till Acetylsalicylsyra i kroppen?

Jag vet inte. Det har stört mig ett tag nu. Är det så, så är det dags att lägga ner Lean-förbrukningen och byta till vanligt ful-koffein.

King Grub
2007-12-10, 11:26
Frågan är då: Har (white?) Willow bark - det som bland annat finns i Lean - samma effekt?

Högst troligt.

jwzrd
2007-12-10, 11:29
Högst troligt.

*Optibartfastpanik*

Jahaja. Dags att justera lite :)

Tabbe
2007-12-10, 11:31
Förstog inte riktigt din text grub, Uteblir den förhöjda proteinsyntesen helt eller blir den iaf lite höjd tack vare träningen?

Tolkia
2007-12-10, 11:31
Jwzrd: Om vi säger så här: Om det fungerar så har det samma effekt som ASA. ASA är väl den verksamma beståndsdelen i pilbark, och den lär inte metaboliseras annorlunda om den kommer från en barkbit än om den kommer ur kemikalieburken. Om det inte fungerar lär man inte heller ha bieffekten, men då är å andra sidan frågan om man vill betala för något som inte funkar som avsett.

Edit: Mao. det som du just själv verkar ha kommit fram till. :D

King Grub
2007-12-10, 11:32
The non-steroidal anti-inflammatory drug aspirin and its metabolite, sodium salicylate, have profound effects on cellular protein synthesis and cell physiology. However, the underlying mechanism by which they cause these responses remains unclear. We show here that salicylates induce phosphorylation of the {alpha}-subunit of eukaryotic translation initiation factor 2 (eIF2{alpha}), resulting in the inhibition of mRNA translation in cells. Exposure of cells to acetyl salicylic acid resulted in strong activation of eIF2{alpha} stress-activated protein kinase R-like endoplasmic reticulum kinase (PERK).

J. Biol. Chem., Vol. 282, Issue 14, 10164-10171, April 6, 2007.

King Grub
2007-12-10, 11:34
Förstog inte riktigt din text grub, Uteblir den förhöjda proteinsyntesen helt eller blir den iaf lite höjd tack vare träningen?

Individuellt, mer eller mindre, men påverkan blev så liten att proteinsyntesen klassades som oförändrad i genomsnitt, under påverkan av medicinerna. Proteinnedbrytningen uppregleras också av styrketräning, och denna uppreglering påverkades inte åt något håll av medicinerna.

Slartibartfast
2007-12-10, 11:59
Aliquis hälsar och frågar om såndär värkgel nedreglerar proteinsyntesen i hela kroppen, eller bara lokalt. *popcorn*

Rahf
2007-12-10, 12:05
*Optibartfastpanik*

Jahaja. Dags att justera lite :)

:laugh: :laugh:

Mehdi
2007-12-11, 20:34
Aliquis hälsar och frågar om såndär värkgel nedreglerar proteinsyntesen i hela kroppen, eller bara lokalt. *popcorn*

Hela kroppen.

Doctor Snuggles
2007-12-11, 20:43
Undrar om det är samma mekanism som samtidigt hindrar glysering/endogen glykolysering.

jwzrd
2007-12-11, 20:44
Undrar om det är samma mekanism som samtidigt hindrar glysering/endogen glykolysering.

Vad innebär glysering/glykolysering i det här sammanhanget? (Ids inte googla mig mitt arlse)

Doctor Snuggles
2007-12-11, 20:45
Vad innebär glysering/glykolysering i det här sammanhanget? (Ids inte googla mig mitt arlse)

I alla sammanhang: http://en.wikipedia.org/wiki/Glycation

"Glycation is the first step in the evolution of these molecules through a complex series of very slow reactions in the body known as Amadori reactions, Schiff base reactions, and Maillard reactions; all lead to advanced glycation endproducts (AGEs). Some AGEs are benign, but others are more reactive than the sugars they are derived from, and are implicated in many age-related chronic diseases such as: type II diabetes mellitus (beta cell damage), cardiovascular diseases (the endothelium, fibrinogen, and collagen are damaged), Alzheimer's disease (amyloid proteins are side-products of the reactions progressing to AGEs), cancer (acrylamide and other side-products are released), peripheral neuropathy (the myelin is attacked), and other sensory losses such as deafness (due to demyelination) and blindness (mostly due to microvascular damage in the retina)."

Pretender
2007-12-12, 12:46
Hela kroppen.

Verkligen? Det systemiska upptaget måste ju vara avsevärt lägre jmf. med peroral tillförsel. Är nedregleringen av proteinsyntesen inte dosberoende?

Tolkia
2007-12-12, 12:56
Verkligen? Det systemiska upptaget måste ju vara avsevärt lägre jmf. med peroral tillförsel. Är nedregleringen av proteinsyntesen inte dosberoende?
Frågan var väl OM det sker, inte i vilken omfattning det sker. Ju lägre upptag desto lägre effekt lär gälla även för biverkningar.

Pretender
2007-12-12, 13:08
Frågan var väl OM det sker, inte i vilken omfattning det sker.

Det var vad jag menade med "Verkligen?". :)

/P

Mehdi
2007-12-13, 01:51
Frågan var väl OM det sker, inte i vilken omfattning det sker. Ju lägre upptag desto lägre effekt lär gälla även för biverkningar.

Vad är det som är om? Drogen i sig är inte magisk (jämfört med peroral) och hittar inte till målreceptorn effektivare eller snabbare genom att man applicerar det lokalt. Det går först genom hud och sedan till blod, därefter till receptorer.

Tolkia
2007-12-13, 11:07
Vad är det som är om? Drogen i sig är inte magisk (jämfört med peroral) och hittar inte till målreceptorn effektivare eller snabbare genom att man applicerar det lokalt. Det går först genom hud och sedan till blod, därefter till receptorer.
Jag uppfattade Slartis/Aliquis fråga som att han undrade om lokalt tillförda NSAID har samma inverkan som peroralt tillförda (vilket de har). Därav min kommentar till Pretender, som jag (kanske felaktigt) uppfattade som ungefär som att den frågande undrade huruvida (om) påverkan är densamma eller inte; därav min kommentar till Pretender, eftersom jag tyckte att hans kommentar att effekten är dosberoende inte egentligen var ett svar på den fråga som ställts (som ju var "sker det?" och inte "i vilken omfattning sker det?").

Ett tillägg, för den som använder olika smärtlindrande geler (Voltarengel, Zon etc.) är att eftersom mekanismen är densamma så kan den som får ont i magen av den typen av värktabletter reagera även på gel. Vilket man kanske inte automatiskt tänker på.

William
2007-12-13, 11:28
Ett tillägg, för den som använder olika smärtlindrande geler (Voltarengel, Zon etc.) är att eftersom mekanismen är densamma så kan den som får ont i magen av den typen av värktabletter reagera även på gel. Vilket man kanske inte automatiskt tänker på.

Fast just magproblem vid användning av NSAID beror ju på att läkemedlet tas oralt och därmed kan verka lokalt i magsäcken och förstöra magslemhinnan. Tanken med gelen är ju att man ska hoppa över passagen via magen genom att applicera läkemedlet på huden. Visst hamnar läkemedlet även i den systemiska cirkulationen men det låter väldigt osannolikt att det skulle kunna hamna i magsäcken via den vägen. Eller?

Tolkia
2007-12-13, 11:32
Fast just magproblem vid användning av NSAID beror ju på att läkemedlet tas oralt och därmed kan verka lokalt i magsäcken och förstöra magslemhinnan. Tanken med gelen är ju att man ska hoppa över passagen via magen genom att applicera läkemedlet på huden. Visst hamnar läkemedlet även i den systemiska cirkulationen men det låter väldigt osannolikt att det skulle kunna hamna i magsäcken via den vägen. Eller?
Jag vet, jag måste erkänna att jag inte heller riktigt fattar hur det funkar (jag skall absolut inte försöka framstå som om jag är inläst i brutaldetalj på hur NSAID funkar); det är hörsägen (visserligen från folk som borde ha koll, men icke desto mindre hörsägen) så jag borde kanske inte ha skrivit det. :em:

illitch77
2007-12-13, 11:57
Jag vet, jag måste erkänna att jag inte heller riktigt fattar hur det funkar (jag skall absolut inte försöka framstå som om jag är inläst i brutaldetalj på hur NSAID funkar); det är hörsägen (visserligen från folk som borde ha koll, men icke desto mindre hörsägen) så jag borde kanske inte ha skrivit det. :em:

NSAID, i vart fall de som är COX-1 hämmare dvs inte Celebra mfl, har både en lokal och systemisk effekt på magslemhinnan. Hämning av COX-1 medierade prostaglandiner ger bla sämre epitelnybildning och minskad "slembildning" i magsäcken. Sedan är NSAID:s syror vilket ger lokal påverkan.

När det gäller den systemiska effekten på magsäcken av topikalt administrerade NSAID så är den teoretiskt möjlig men torde knappast vara ett praktiskt problem i de flesta fall.

-xR-
2007-12-13, 22:49
NSAID, i vart fall de som är COX-1 hämmare dvs inte Celebra mfl, har både en lokal och systemisk effekt på magslemhinnan. Hämning av COX-1 medierade prostaglandiner ger bla sämre epitelnybildning och minskad "slembildning" i magsäcken. Sedan är NSAID:s syror vilket ger lokal påverkan.

När det gäller den systemiska effekten på magsäcken av topikalt administrerade NSAID så är den teoretiskt möjlig men torde knappast vara ett praktiskt problem i de flesta fall.

PGE2* fungerar nedsättande på produktionen av saltsyra i magsäcken. NSAIDs (inkl ASA) ger mindre PGs och därmed mer saltsyra.

*(verkar på parietalcellen vilken bildar HCl)

johanhej
2009-10-11, 20:00
Alltså ska man inte träna när man tagit NSAID´s?
Eftersom uppregleringen inte blir tillräckligt stor för att bli större än nedbrytningen?

Bump. Vill gärna också ha svar på detta :)

King Grub
2009-10-11, 20:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745

Kung Karl
2011-02-28, 12:23
Det är just den akuta påverkan som är stor. Den normala uppregleringen av proteinsyntesen som är resultatet av styrketräning uteblir eller minskar kraftigt under påverkan av NSAID. Vid vilka mängder gäller detta? Jag tog 1000 mg nu, då jag har en omänsklig huvudvärk, och med lite snabba uträkningar ser jag att mängden är nere på 62 mg (1000/2/2/2/2 [fyra halveringar]) [/I] ikväll klockan 21:00 när jag tänkte träna.

Är proteinsyntesen undertryckt av så små mängder som 62 mg?

King Grub
2011-02-28, 12:34
Studierna på området tas upp i tråden i länken i inlägget ovan. Akut effekt av lägre doser än vad som användes där har inte undersökts.

Kung Karl
2011-02-28, 14:22
Studierna på området tas upp i tråden i länken i inlägget ovan. Akut effekt av lägre doser än vad som användes där har inte undersökts.

Okej. Tack för svaret.

Anders The Peak
2011-02-28, 14:38
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18461099

clavain
2012-03-21, 15:14
Bump.

Vad säger kolozzeums kollektiva intellekt om måttligt inttag av NSAID-preparat och muskeltillväxt / proteinsyntes?

Kollar man på studien Anders länkade till verkade ett måttligt inttag inte påverka hypertrofin. Är sista ordet sagt, är det lugnt att knapra en ipren / aspirin utan att biccarna trillar av?

Fugly
2012-03-21, 15:46
Bump.

Vad säger kolozzeums kollektiva intellekt om måttligt inttag av NSAID-preparat och muskeltillväxt / proteinsyntes?

Kollar man på studien Anders länkade till verkade ett måttligt inttag inte påverka hypertrofin. Är sista ordet sagt, är det lugnt att knapra en ipren / aspirin utan att biccarna trillar av?

det bästa vore ju att inte ta något, tror du vet om det. Det är ju också så att det endast är styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen nedsätts, inte den vanliga så du kommer troligen inte förlora någon muskelmassa på kort sikt. förstår dock inte varför du skulle vilja ta ipren regelbundet, det tar ju bara bort smärtan, inte orsaken. skulle hellre se till att orsaken går bort, inte bara smärtan.

clavain
2012-03-21, 18:47
Ipren finns ingen anledning att äta utan anledning men man kan ha nytta av att äta låga doser av acetylsalicylsyra (aspirin).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181490

Av den anledningen återupplivade jag den här gamla tråden, jag vill veta om talet om att NSAID -preparat hämmar proteinsyntesen / muskeltillväxten är gammal mytbildning eller ej...

King Grub
2012-03-21, 19:13
Studierna det refereras till i tråden är dom som finns.

clavain
2012-03-21, 19:31
Grävde lite i forumet och hittade den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153095från 2010 där det refereras (postat av King Grub) till en studie som säger att syntesen inte påverkas av NSAID.
*gah!* Vad gäller?

1891
2012-06-25, 19:31
grävde lite i forumet och hittade den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153095från 2010 där det refereras (postat av king grub) till en studie som säger att syntesen inte påverkas av nsaid.
*gah!* vad gäller?

bump!! :)