handdator

Visa fullständig version : Vilovecka - SERIÖST NU


RanShi
2007-12-10, 00:16
Mjo. Har kommit till det stadiet då jag funderar på en vilovecka..har kört rätt lugnt i början av halvåret då jag jobbade under sommaren och kom tillbaks till gymmet och mådde inte bra efter att ha förstått hur mycket jag förlorat på alla möjliga sätt.

Började köra hårt i Oktober och nu närmar det sig 8 veckor.

Rent fysiskt börjar jag känna att vikterna blir jobbigare och känner mig sliten, men mentalt är jag fan aldrig mätt och kommer aldrig kunna klara av att ha en vilovecka om jag tänker på det på det sättet..

Övertyga mig, hur jävla viktigt är det egentligen om man får i sig rätt mängd protein och näring, är det egentligen inte som en slags negativ chock när kroppen belastas konstant och har vant sig?

Kom med synpunkter, andra viloveckor jag haft har inte fört med sig något bra, som de verkar ha gjort för många andra.

pragmatist
2007-12-10, 00:30
Det finns inget som säger att en vilovecka måste vara en vecka lång och involvera inaktivitet. Att bara skära ned träningsvolymen ordentligt under några veckor kan fylla samma funktion. Det finns heller inget som säger att man inte kan träna på andra sätt under en viloperiod, man kan t.ex. gå och simma eller springa i skogen. Poängen är att låta lederna och nervsystemet få vila sig lite från tung belastning, inte att man ska ligga och pilla sig i naveln.

Lite lugnare perioder är som jag ser det ofrånkomliga om man tränar hårt, frågan är bara om de är frivilliga och planerade eller inte.

nubbe
2007-12-10, 00:58
Om jag blir förskyld eller liknande brukar jag passa på att köra vilovecka då :P

Liten Men Fet
2007-12-10, 01:47
Om jag blir förskyld eller liknande brukar jag passa på att köra vilovecka då :P

Fast då vilar inte din kropp, då bråkar den med en sjukdom.

Jag har aldrig fattat varför folk gnäller över att ta en vilovecka, äter man ordentligt så gör det inget negativt på resultaten och man kan komma tillbaka utvilad, taggad och kanske tom starkare om man var sliten tidigare.

nubbe
2007-12-10, 03:11
Fast då vilar inte din kropp, då bråkar den med en sjukdom.

Jag har aldrig fattat varför folk gnäller över att ta en vilovecka, äter man ordentligt så gör det inget negativt på resultaten och man kan komma tillbaka utvilad, taggad och kanske tom starkare om man var sliten tidigare.

Kan iofs stämma, men nu brukar inte mina förskylningar vara mer än ett par dagar. Men då när man redan kommit av veckoschemat kan man lika gärna vila återstående dagar. Inte funkat särskilt bra på siståne däremot då jag inte varit sjuk på över 8 månader (tills nu :( )!

Tolkia
2007-12-10, 08:42
Om man känner sig så pass sliten i kroppen att man börjar fundera på behovet av en vilovecka (du verkar ju inne på att behov föreligger), men ändå inte kan förmå sig att ta en, då är det definitivt dags att ta en. Inte minst för att lära sig distans. Vad gör du om jobbet tvingar dig ut på resa utan tillgång till gym en vecka, säger upp dig?

Durayan
2007-12-10, 09:44
Ganska normalt är att om man kör för fullt vilar man vecka 10 på schemat. Kroppen får tid att återhämta sig och man kommer tillbaka starkare än någonsin och motiverad att köra igen. Vilar man för lite blir man oftast sjuk, vilket med rätt stor sannolikhet är kroppen som säger ifrån av sig själv.

Mapa
2007-12-10, 09:48
jag tränar tungt i 6-12 veckor ( så länge jag ökar ) när jag inte kan öka mer så är de två veckors vila.. då går jag till gymmet 2 gånger i veckan och känner lite på vikterna.. provar nya övningar osv.. sen börjar man på 90-95% av de förra bästa vikterna.. fungerar väldigt bra

blekfet2
2007-12-10, 10:11
Fast då vilar inte din kropp, då bråkar den med en sjukdom.

Jag har aldrig fattat varför folk gnäller över att ta en vilovecka, äter man ordentligt så gör det inget negativt på resultaten och man kan komma tillbaka utvilad, taggad och kanske tom starkare om man var sliten tidigare.

psykiskt, jag har själv aldrig haft en vilovecka senaste 3.5 åren just därför att jag tycker det är jobbigt att inte få träna. Skadad, javisst, men jag tror att alla som håller till i en sunkig lokal med vikter 4ggr vecka lider utav något typ av fel bakom pannbenet. ;)

elo_
2007-12-10, 11:06
Jag har haft en vilovecka, förra veckan, kroppen kändes väldigt sliten och humöret var lågt. Idag ska jag träna ben, och fan i vad jag känner mig taggad! :hbang:

Anders The Peak
2007-12-10, 11:14
Jag har haft en vilovecka, förra veckan, kroppen kändes väldigt sliten och humöret var lågt. Idag ska jag träna ben, och fan i vad jag känner mig taggad! :hbang:
Då kan det vara bra att hålla igen 10% på träningen annars är du snart tillbaka på ruta ett. Kroppen ska kännas pigg och stark när du går till gymmet om den inte gör det är det lika bra att hoppa över passet.

Yankeee
2007-12-10, 14:05
Kroppen ska kännas pigg och stark när du går till gymmet om den inte gör det är det lika bra att hoppa över passet.

bs, hur många tror du känner sig pigga och starka i kroppen på vägen till gymmet efter att ha jobbat en hel dag?

Dav0d
2007-12-10, 17:34
Då kan det vara bra att hålla igen 10% på träningen annars är du snart tillbaka på ruta ett. Kroppen ska kännas pigg och stark när du går till gymmet om den inte gör det är det lika bra att hoppa över passet.

Aldrig att du kan känna dig pigg och glad hela tiden. Ta MMA fighters t.ex. Hur många gånger tror du de går in i en fight utan några som helst skador på kroppen? En riktig krigare kör på hårt trots att man känner sig lite dåsig och ömtålig. Dock ska man veta skillnaden på när man VERKLIGEN behöver en vilovecka och när man är mesig.

JohnRick
2007-12-10, 18:28
Tog tre veckor totalvila för ngt år sedan. Det första jag reagerade på var att jag första passet därefter kunde dubblera mina reps på samma vikt i...tja...låt säga triceps pushdowns. Så vila är bra.

RanShi
2007-12-11, 19:12
Tackar för alla svar. Problemet är nog att jag måste ta en vilovecka nu..kör hela kroppen sammanlagt 2 gånger i veckan, har delat in det i 3 pass jag kör 2 gånger i veckan så det blir 6 pass/vecka på ungefär 2 timmar var.

Har just börjat växa lite också, tycker inte alls det syns på mig att jag tränat och har lagt på en massa fett från sommarn då jag jobbade så det blir väl en deffvecka innan jag vilar eller nåt sånt..

Vad gör du om jobbet tvingar dig ut på resa utan tillgång till gym en vecka, säger upp dig?

Går gymnasiet.

rampegg
2007-12-12, 07:25
1: Du tränar för mkt.
2: En veckas deff kommer inte göra ett smack förutom att tömma glykogenet och du kommer inte öka styrka.

Eddie Vedder
2007-12-12, 07:36
Går gymnasiet.

Ja men du har väl inte planerat att göra det livet ut antar jag?;)

Tror Tolkia syftar på framtiden, d.v.s. att så småningom i ditt liv kommer situationer inträffa där du blir tvungen att prioritera bort träningen temporärt. Och då kan det vara lämpligt att inte se det som en katastrof.:)

RanShi
2007-12-15, 18:41
rampegg: Well, jag har ökat som fan i styrka.

Fattar inte varför det ska vara för mycket..

Och hur tycker du jag bör vila?