handdator

Visa fullständig version : körkort/lämpen?


groddddaan
2007-12-09, 22:14
Tjena har en fråga. om jag sätter mig i en bil tsm med en 16 åring som kör. åså blir vi fasttagna i en nykterist kontroll och dom ser att föraren bara är 16? kommer jag ochså att åka dit då och få lämpen uppskjuten i framtiden?alltså att jag måste vänta innan jag får ta körkort? fyller 17 första april btw

KlopFer
2007-12-09, 22:21
Få lämpet uppskjuten i framtiden? Det är väl när du får själva "domen" som det börjar räknas.

Och som svar på din fråga: vetefan

Versus
2007-12-09, 22:21
Finns ju värre straff än uppskjutet lämp och du åker fast, blir ju olovlig körning osv.

Men du kan få problem med lämpet i framtiden, vet en kollega som åkt dit för fylla på allmän plats ett flertal gånger och han får inte sitt lämp förren om ett par månader. Var typ 1 år sen han ansökte.

groddddaan
2007-12-09, 22:24
ok. för jag vill ta körkortet direkt jag fyller 18 och inte vänta tills jag är 20 som man hört folk säga ifall man åker dit för nåt sånt. tänkte om man inte kört nånting själv utan bara åkt med en 16 åring.

Rahf
2007-12-09, 22:26
ok. för jag vill ta körkortet direkt jag fyller 18 och inte vänta tills jag är 20 som man hört folk säga ifall man åker dit för nåt sånt. tänkte om man inte kört nånting själv utan bara åkt med en 16 åring.

Ring polisen och fråga, svårare än så är det inte.

Nej det är inte pinsamt att fråga dem, ja de måste svara sanningsenligt på dina frågor.

groddddaan
2007-12-09, 22:31
okej. jo tänkte göra de. men inte ikv så tänkte de får smidigare bara skriva en tråd på kolo och se. har fått så mycke olika svar när jag frågat folk. har även hört att man kan få vänta med körkortet tills man är 19-20 om man åker dit för en fylla på stan om man är minderårig. men där verkar de vara delade åsikter ochså. ajja får se imorrn då :thumbup:

champion
2007-12-09, 22:32
Lämpen?

Tolkia
2007-12-09, 22:32
Det börjar kännas som om "gör inte dumma saker i fyllan" är ett bra svar.

hahavaffan
2007-12-09, 22:34
Du kan ju alltid neka till att du kände till förarens ålder eller nykterhet.

shut teh face
2007-12-09, 22:35
Chansen är STOR att du får ditt uppskjutet.

Syrran åkte med sin pojkvän (18 år). Bilen var inte reggad och inte besiktad. Hon fick sitt uppskjutet 6 månader. Detta var 98.

Antar att det är värre om personen i fråga inte ens har körkort..

groddddaan
2007-12-09, 22:50
Du kan ju alltid neka till att du kände till förarens ålder eller nykterhet.

jo om dom inte nu kan bevisa de iom man kännt personen ett bra tag :P handlar inte om nå nykterhet bara minderårig baki ratten.

groddddaan
2007-12-09, 22:51
Chansen är STOR att du får ditt uppskjutet.

Syrran åkte med sin pojkvän (18 år). Bilen var inte reggad och inte besiktad. Hon fick sitt uppskjutet 6 månader. Detta var 98.

Antar att det är värre om personen i fråga inte ens har körkort..

okej okej man vill ju ha körkortet direkt man fyller 18....

Motorbreath
2007-12-09, 23:02
När jag var 15 år åkte jag bil med en 17-årig bekant. Polisen "stannade" oss och skjutsade hem mig för identifiering. Föraren identifierades av några kompisar. Föraren åkte dit för "olovlig körning" med 2 års indragning av lämplighetsintyget som följd. Ingen påföljd alls för min del.

Om du nu tvunget måste åka med någon som kör olovligt och ni nu blir stannade av polisen kan du låtsas sova och påstå att du sov i bilen när han satte sig bakom ratten och började köra, det är inte olagligt att ljuga för polisen.

bubbe
2007-12-09, 23:19
Tjena har en fråga. om jag sätter mig i en bil tsm med en 16 åring som kör. åså blir vi fasttagna i en nykterist kontroll och dom ser att föraren bara är 16? kommer jag ochså att åka dit då och få lämpen uppskjuten i framtiden?alltså att jag måste vänta innan jag får ta körkort? fyller 17 första april btw

Kanske är en bra ide att vänta lite till med körkort ifall du åker runt i bil med 16åriga chaufförer.