handdator

Visa fullständig version : Utförande vid drag till hakan


kolle
2007-12-09, 21:05
Hejsan!

Jag undrar hur brett man bör hålla när man ska köra drag till hakan med skivstång. Jag har bara testat den övningen en gång men upplevde då en ganska rejäl smärta vid infästningen av axeln.

Tänkte testa den övningen imorgon så det vore kul att veta om man ska hålla axelbrett eller bara någon decimeter brett:)

JohnRick
2007-12-09, 21:15
Det beror på. Ju bredare du håller desto mer tenderar fokus att ligga på axelns laterala huvud, om du därtill ställer in dig på att "dra med axlarna/armbågarna". Håller du smalare tar trapezius mer av smällen. Någon kompromiss funkar ju. Sedan har jag från ngt håll hört att axelroddar ska vara rätt kontroversiella då man är inåtroterad vid utförandet och att det skulle vara skadligt för axeln. Lite synd då jag själv gillar hur den känns.

kolle
2007-12-09, 22:23
Okej, tack. Men du säger alltså att axeln kan ta stryk av den övningen?

Liten Men Fet
2007-12-10, 01:45
Okej, tack. Men du säger alltså att axeln kan ta stryk av den övningen?

Om du känner smärta så ta det försiktigt, använd lätta vikter och exprimentera lite med greppvidd och att kanske testa den i kabel där du kan använda olika grepp tex v-handtag.

Jag kör det med stång, tummarna ovanpå stången så tätt så tumspetsarna möts. Tummarna ovanpå för att styra handlederna så dom inte klagar.
Axlarna har aldrig varit ett problem för mig i den övningen men vi är alla olika.