handdator

Visa fullständig version : Många timmar utan mat, Muskelnedbrytning?


Piledahl
2007-12-09, 19:10
Hej! Har länge funderat över hur länge kroppen klarar sig utan mat innan den börjar äta av musklerna. Har hört att det ska vara runt 8 timmar innan detta börjar men.. stämmer verkligen detta? Vore kul om Grub hade något bra att säga så man slipper oroa sig över detta när man jobbar : )

(givetvis äter jag bra över hela dagen och får i mig allt jag behöver, jobbar ~22-04 oftast)

tack på förhand

mvh

Solve
2007-12-09, 19:17
men muskelnedbrytningen pågår konstantt... mer eller mindre

Tolkia
2007-12-09, 19:31
(givetvis äter jag bra över hela dagen och får i mig allt jag behöver, jobbar ~22-04 oftast)
Det är det här som kommer att avgöra över tid. Uppbyggnad och nedbrytning pågår konstant (dynamisk jämvikt), och det som avgör hur du kommer att se ut på sikt är inte primärt hur det ser ut några timmar mellan tummen och pekfingret (du tränar ju med avsikten att nå resultat som varar lite längre än åtta timmar).

King Grub
2007-12-09, 20:15
Det intressanta är som sagt proteinbalansen. Den ser ut ungefär så här vid normalt liv och ätande:

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Vissa tidpunkter är man i positiv proteinbalans, dvs muskeluppbyggnaden är större än muskelnedbrytningen. Andra tidpunkter är det muskelnedbrytningen som är störst.

Normalt är dessa lika stora över en längre mätperiod, dvs man varken ökar eller minskar i muskelmassa.

Styrketräning ökar både muskelnedbrytningen och muskeluppbyggnaden, men muskeluppbyggnaden mer än muskelnedbrytningen, om tillräckligt med energi och protein finns att tillgå. "Kullarna" i bilden ovan blir alltså både högre och varar längre jämfört med dalarna.

Hur man fördelar sitt energi- och proteinintag över dygnet, hur många mål och hur måltiderna ser ut med fördelningar av makronutrienter, är av underordnad betydelse. Det finns inte bevis för att man bygger mer eller mindre av 2, 4, 6 eller vad man nu kan tänka sig för antal, måltider. Äter man större och färre mål, tar upptaget av näringsämnen bara längre tid och används till uppbyggnad under längre tid, än om man äter små, mer frekventa, måltider.

Piledahl
2007-12-09, 21:54
tackar och bugar för ett bra svar Grub!