handdator

Visa fullständig version : Vilopuls och maxpuls - frågor


Dr Evil
2007-12-09, 13:58
Jag har nyligen fått för mig att jag under loppet av ett år ska sänka min vilopuls med ca 10 slag/min. Jag har gymmat en del senaste året utan någon nämnvärd aerobisk träning.

Jag har skaffat en pulsesonic pulsklocka med "mätband" och har som mål att springa 2-3 gånger i veckan på >80% av maxpuls (hatar att springa och har inte sprungit på flera år men tänker bekämpa mitt hat :-)). Efter två pass har jag lite frågor/funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. Spelar det någon roll om jag har "mätbandet" nedanför revbenen på magmusklerna eller om man har det över brösten?

2. Sist jag sprang (21 min, 4,5 km) så hade jag en medelpuls på 194 och en maxpuls på 204 (22 år gammal) trots att jag hade lite "kräm" kvar som jag kunde ha löpt ut. Både löpmaskinen (som automatiskt hittade mätbandet och klockan tillhörande densamma visade dessa siffror). Kan man urläsa något ur att man kommer över sin beräknade maxpuls? Vilket normalintervall kan man tänka sig kring den beräknade maxpulsen (220-ålder)? Ska försöka nå ännu högre puls på passet idag för att se vart jag hamnar...

3. Har mätt vilopulsen efter att ha legat och tagit en tupplur. Jag ligger då på 60. Om jag däremot andas ut, slappnar av och "lugnar ner mig" ännu mer kommer jag ner till ca 47. Jag antar att det beror på parasympatikus-stimulering av hjärtat men vilken är min "vilopuls"? Är det den lägsta puls jag kan nå eller den jag har vid normal andning och stillaliggande?

Nu blev det ett långt inlägg. Hoppas att någon pallar läsa :-)

sälmannen
2007-12-09, 14:12
2. Sist jag sprang (21 min, 4,5 km) så hade jag en medelpuls på 194 och en maxpuls på 204 (22 år gammal) trots att jag hade lite "kräm" kvar som jag kunde ha löpt ut. Både löpmaskinen (som automatiskt hittade mätbandet och klockan tillhörande densamma visade dessa siffror). Kan man urläsa något ur att man kommer över sin beräknade maxpuls? Vilket normalintervall kan man tänka sig kring den beräknade maxpulsen (220-ålder)? Ska försöka nå ännu högre puls på passet idag för att se vart jag hamnar...

Formeln 220-ålder är väldigt opålitlig. Den uppskattar medelvärdet bland befolkningen hyfsat, men stora individuella skillnader förekommer. Om du vill ha en bättre uppskattning på din maxpuls bör du genomföra ett maxpulstest. Det finns massor att läsa om detta på nätet, googla lite på det så slipper jag upprepa sådant andra skrivit bättre.

3. Har mätt vilopulsen efter att ha legat och tagit en tupplur. Jag ligger då på 60. Om jag däremot andas ut, slappnar av och "lugnar ner mig" ännu mer kommer jag ner till ca 47. Jag antar att det beror på parasympatikus-stimulering av hjärtat men vilken är min "vilopuls"? Är det den lägsta puls jag kan nå eller den jag har vid normal andning och stillaliggande?

Det är den lägsta puls du kan nå när du är frisk och kry och inte typ blött bort 3 liter blod :).

King Grub
2007-12-09, 15:03
Det kan vara vettigt att mäta vilopulsen när man just vaknat.

Om 220-ålder skulle stämma för alla, vore det något fel på mig. Jag kommer fortfarande rätt "lätt" upp över 200, medan min teoretiska uträknade maxpuls skulle vara 186.

Den formel för att räkna ut maxpuls med störst säkerhet är HRmax = 205.8 − (0.685 x ålder). (1) Men det bästa sättet är förstås ett stresstest; säkrast mätt med EKG, men även ett egenhändigt uppmätt sådant ger en bra fingervisning.

1. Journal of Exercise Physiology. Volume 5 Number 2 May 2002 (http://faculty.css.edu/tboone2/asep/Robergs2.pdf)

Dr Evil
2007-12-10, 13:54
Tack för svaren (och artikelhänvisningen!). Är ändock lite skeptisk till att säga att jag har runt 45 i "vilopuls". Det är ju trots allt en "manipulerad" siffra eftersom jag andas ut, håller andan och tänker lugna tankar.

Men så länge jag jämför samma typ av siffra så kan jag ju se en utveckling!

Tack igen

machine gun
2007-12-10, 19:18
Jag tror att man brukar prata om vilopuls som den lägsta puls man kan uppnå "naturligt". Håller man andan kan man komma ner under vilopuls, samma sak i korta perioder när man sover.

krima
2007-12-24, 01:45
Gäller denna formel rent allmänt eller endast för män?

Fat tony
2007-12-24, 03:29
Håller man andan kan man komma ner under vilopuls.

hur? mitt hjärta börjar slå oftare:smash: