PDA

View Full Version : vad är bra/dålig mat?

Biffensteffi
03-05-2003, 16:22
Hejsan!

funderar lite på vad som skiljer en "dålig" måltid från en "bra" måltid.
Ska få i mig ett visst antal Kcal per dag, men om endast det spelade roll skulle man ju kunna äta enbart chips&godis tills man kom upp sitt Kcal-antal.

Vad är det som gör att en tallrik med pasta/tonfisk/tomat är bättre än en bigmac & co på Mcdonalds?

Har en Bigmac högre GI än pasta/tonfisk?
Eller är det fördelningen fett/protein/kolhydrater? att det är för stor andel fett i bigmacen?

-Så vad bör man tänka på när man äter?? dels att få i sig sina Kcal, kolla att maten inte har för högt GI, samt fördelningen F/P/K?? något mer?

vad bör fördelningen Fett/Protein/Kolhydrater vara under en dag?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

King Grub
03-05-2003, 16:33
Vad är det som gör att en tallrik med pasta/tonfisk/tomat är bättre än en bigmac & co på Mcdonalds?

Pastarätten har långsammare kolhydrater, mindre mättat fett, mer protein.

Har en Bigmac högre GI än pasta/tonfisk?

Ja.

Eller är det fördelningen fett/protein/kolhydrater? att det är för stor andel fett i bigmacen?

Det också. För att inte tala om den fettdrypande, friterade pommesen. Som också har skyhögt GI.

-Så vad bör man tänka på när man äter?? dels att få i sig sina Kcal, kolla att maten inte har för högt GI, samt fördelningen F/P/K?? något mer?

Näringsämnen. Vitaminer, mineraler och spårämnen. Om du äter exakt lika mycket kcal, protein, fett och kolhydrater från två olika mål:

ett med socker och rent protein+olja

ett med potatismos och rent protein+olja

Smaskigt exempel, men ändå.

...så är potatismoset och proteinet bättre, trots att det har högre GI. Det spelar alltså inte den avgörande rollen. Potatis innehåller fibrer, vitaminer och mineraler, som socker inte har, som bara är tomma kalorier. Näringsinnehållet är viktigare i det stora hela.

vad bör fördelningen Fett/Protein/Kolhydrater vara under en dag?

Beror på vad du vill uppnå och vad du gör under dagen. Ju mer aktiv du är och ju mer krävande aktiviteterna är, desto högre kolhydratandel.

Biffensteffi
03-05-2003, 17:10
Man får tacka!
alltid lika trevligt att få bra hjälp av folk som är bra insatta!
tack för att du tar dig tid!

en snabbfråga till!

Efter träning så käkar jag Weetabix, lite fett & snabba kolhydrater. Hur mycket snabba gram kolhydrater ska man få i sig efter träning? 1gram kolhydrater / Kg kroppsvikt?

Tacksam för all hjälp!

TV-shopparen
03-05-2003, 17:15
Hamburgare o pommes direkt efter träning då, är det okej crub? Pommes fritten är väl mest omättat.

King Grub
03-05-2003, 17:26
Originally posted by Biffensteffi

Efter träning så käkar jag Weetabix, lite fett & snabba kolhydrater. Hur mycket snabba gram kolhydrater ska man få i sig efter träning? 1gram kolhydrater / Kg kroppsvikt?

1 gram per kilo kroppsvikt rekommenderas ofta, och brukar passa de flesta. Däremot saknar protein i måltiden du nämnde: Weetabix är i stort sett bara snabba kolhydrater. Fast du kanske tar en proteindrink till?

King Grub
03-05-2003, 17:30
Originally posted by TV-shopparen
Hamburgare o pommes direkt efter träning då, är det okej crub? Pommes fritten är väl mest omättat.

Visst är det okej. Lite för lite protein, kanske, men det beror ju på hur mycket färs du använder. Den stora fettmängden kommer att sakta ner proteinupptaget, dock. Just målet närmast efter träningen bör vara det fettsnålaste av dagens mål, just för att skynda på proteinupptaget så mycket som möjligt. Är jag sugen på pommes brukar jag ta det vanliga vasslet+skumbananerna direkt efter passet, sedan pommes frites+mat hemma 1 timme senare. Passar bra att slänga in i ugnen när man kommer hem, så är de krispiga och klara efter duschen.

Jag brukar äta Felix 3.5% Pommes Frites. Klart godast och rätt fettsnåla, till skillnad från McD's fettbomber, som har badat i fritösen.

Och sedan är det Grub! Med G. Inte C!!!! :smash: ;)

TV-shopparen
03-05-2003, 18:35
Jo blir väl för lite protte eller för mycket mättat fett om man gör den för fet. Opps, tänker alltid Krubb när jag läser ditt namn :P

Biffensteffi
03-05-2003, 21:15
jajamän jag sköljer ner weetabixen med en proteindrink!

King Grub
03-05-2003, 21:17
Originally posted by Biffensteffi
jajamän jag sköljer ner weetabixen med en proteindrink!

Då är ju saken biff. :laugh: :laugh: :laugh:

Bamse
03-05-2003, 21:19
Originally posted by King Grub
Vitaminer, mineraler och spårämnen.

Vad är spårämnen?

King Grub
03-05-2003, 21:33
Mineraler som behövs i mycket, mycket små mängder, men som har en stor betydelse för kroppens funktioner, trots sin ringa mängd. T ex mangan, koppar, zink, kobolt, nickel, tenn, jod och selen.

Bamse
03-05-2003, 21:49
OK, tack för svaret! :thumbup:

Det var kanske inte den svåraste frågan du fått, men överlag så har du ju järnkoll på det mesta. Var har du lärt dig allting?

Everest
03-05-2003, 23:18
Undrar jag med, KG är ju fett säker när det gäller kost :bow: :hbang:

King Grub
04-05-2003, 12:32
10 poäng näringsfysiologi och nutritionsstatus på KI. Annars mest personligt intresse under många år och egna studier. Men så kunnig är jag absolut inte. Alla som har läst Nutritionslinjen kan betydligt mer. Eller bör kunna, i alla fall, om de inte sovit sig genom kurserna.

Bamse
04-05-2003, 14:06
Originally posted by King Grub
Alla som har läst Nutritionslinjen kan betydligt mer.

Joo, men "alla som har läst Nutritionslinjen" är ju inte fullt lika aktiva som du här på Kolozzeum :)

cjs
05-05-2003, 00:53
För att inte tala om den fettdrypande, friterade pommesen. Som också har skyhögt GI.

Fett sänker iofs indexet. (Därmed ej sagt att det är nyttigt på ngt sätt dock).

King Grub
05-05-2003, 12:37
Originally posted by cjs

Fett sänker iofs indexet. (Därmed ej sagt att det är nyttigt på ngt sätt dock).

När man räknade ut GI på Pommes räknade man nog med dess fettinnehåll också... :rolleyes: Det är om man något annat med fett i till varan med det aktuella GI:värdet som det sänks.

cjs
05-05-2003, 13:16
När man räknade ut GI på Pommes räknade man nog med dess fettinnehåll också... Det är om man något annat med fett i till varan med det aktuella GI:värdet som det sänks

Ja, som då man sänker ner dom i en fritös.

Grahn
05-05-2003, 13:19
Svårt att tänka mig att fritering sänker GI, det sänker definitivt inte II iaf.

Lopezzo
05-05-2003, 13:20
[QUOTE]Originally posted by King Grub
[B]

Den stora fettmängden kommer att sakta ner proteinupptaget, dock.

Hmmm fick en idé nu om det är som du säger skulle man som fattig student som inte har råd med kasien-protte kunna använda vassle och blanda i lite exta olivolja och på så sätt få ett protein som liknar kasienet??? Detta borde ju varla ypperligt att ta som mellanmål bla.

Lopezzo

z_bumbi
05-05-2003, 13:55
Lopezzo: Om du äter regelbundet har nog inte typen av protein så stor betydelse men att ha lite olja till ökar ju kaloriintaget i alla fall.

Lopezzo
05-05-2003, 16:52
Originally posted by z_bumbi
Lopezzo: Om du äter regelbundet har nog inte typen av protein så stor betydelse men att ha lite olja till ökar ju kaloriintaget i alla fall.

Men jag tror att det har det och stämmer hypotesen att vasslet blir långsammare av oljan så är det ett billigare alternativ till kasein. Rätta mig gärna om jag har fel.... :)